آموزش

۶ روش ساده بهبود وای‌فای خانگی

ویروس کرونا به همه ما ثابت کرد داشتن یک وای‌فای خانگی چقدر اهمیت دارد و چه تاثیری روی کیفیت زندگی و کار ما خواهد گذاشت.

شاید تا پیش از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از خانواده‌ها و خانه‌ها با وای‌فای بیگانه بودند ولی الان دیگر با اطمینان می‌توان گفت درون هر خانه یک وای‌فای راه‌اندازی شده است تا بچه‌ها بتوانند با دستگاه‌های خودشان به اینترنت وصل شوند و پای درس راه دور معلم و استاد بنشینند.

اگر پدر و مادر یا فردی از اعضای خانواده مشغول دورکاری در خانه باشد؛ وای‌فای دو چندان ارزشمند می‌شود و اگر اهل ویدئوکنفرانس و وبینار و سمینار آنلاین و تماس تصویری باشند؛ وای‌فای یک ماده حیاتی و ضروری برای بقا است.

بنابراین، ناچار هستیم مرتبا به فکر تقویت و بهبود وای‌فای خانگی خود باشیم. ما در سایت شبکه‌چی روش‌ها و ترفندهای زیادی برای افزایش سرعت وای‌فای یا بهبود سیگنال‌دهی وای‌فای پیشنهاد دادیم.

حالا، می‌خواهیم ۶ روش کمی متفاوت ولی استثنایی برای بهبود وای‌فای خانگی به شما آموزش بدهیم:

۱- بهترین نقطه را برای روتر پیدا کنید

باید دوباره تاکید کنیم که یک مودم و روتر بهتر است دقیقا در وسط خانه و مکانی باشد که هیچ‌گونه مانعی نزدیک آن نیست. قرار دادن روتر در کمد، بالای کابینت‌های آشپزخانه، زیر میز تلویزیون، کنار پنجره و روی میز اتاق کار اصلا ایده خوبی نیست و نمی‌تواند یک وای‌فای سریع برای همه اعضای خانواده و همه دستگاه‌ها فراهم کند.

روی پیدا کردن بهترین نقطه برای روتر وای‌فای در خانه کار کنید. هرچقدر برای یافتن این بهترین نقطه تلاش کنید؛ مطمئن باشید سرعت و پوشش‌دهی وای‌فای بهتری خواهید داشت.

در مطلب «بهترین مکان خانه برای قرار دادن روتر بی‌سیم کجا است؟» ترفندهایی برای یافتن بهترین نقطه خانه مناسب روتر آموزش دادیم.

۲- یک یا چند روتر اضافه کنید

اگر بخشی از خانه شما وای‌فای ضعیف‌تری نسبت به دیگر نقاط دارد؛ بهتر است در آن‌جا یک روتر تقویت‌کننده یا دستگاه اکستندر نصب کنید. روترهای قدیمی بهترین گزینه اقتصادی برای تقویت وای‌فای و ایفای نقش روتر دوم هستند. حتما مقاله «چگونه روتر دوم یا قدیمی را به یک تقویت‌کننده وای‌فای تبدیل کنیم؟» را بخوانید.

خانه‌هایی که نسبتا بزرگ هستند یا از دیوارهای قطور و مسدودکننده امواج وای‌فای بهره می‌برند؛ حتما باید از تقویت‌کننده‌ها و روترهای بیشتری استفاده کنند.

بهترین راه‌کار برای این فضاها، نصب روترهای مش وای‌فای است.

۳- فرکانس را تغییر دهید

بازی با فرکانس و باندها می‌تواند نجات‌بخش باشد. اگر تا حالا فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز را استفاده کردید؛ سراغ فرکانس ۵ گیگاهرتز بروید. اگر تا حالا، باند ۶ رادیویی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز را استفاده کردید؛ بهتر است سراغ باندهای دیگر بروید و باند خلوت‌تر را پیدا کنید.

اگر روتر دو بانده دارید؛ بهتر است دستگاه‌های متصل به وای‌فای را میان این دو باند تقسیم کنید تا سربار کمتری روی هر فرکانس باشد.

آموزش کامل تغییر فرکانس و باندهای رادیویی روتر

۴- وای‌فای را امن کنید

مطمئن شوید هیچ‌کسی غیر از خودتان و اعضای خانواده که اجازه دسترسی به وای‌فای و اینترنت را دارند؛ به شبکه شما وصل نیستند. اخیرا یک مطلب خوب درباره نشانه‌های سرقت و دزدی وای‌فای نوشتم که حتما مطالعه کنید.

رمزعبور وای‌فای قوی برای شبکه انتخاب کنید و به راحتی به هر کسی ندهید. رمزعبور پیش‌فرض روتر را تغییر دهید و گذرواژه‌ای محکم انتخاب کنید. اگر روتر نسل جدید دارید؛ حتما پروتکل رمزنگاری WPA3 را انتخاب کنید.

۵- دستگاه‌های کمتری همزمان به وای‌فای وصل شوند

بهتر است برای استفاده از اینترنت برنامه‌ریزی و زمان‌بندی داشته باشید. نباید همه اعضای خانواده در یک بازه زمانی خاص مثلا سرشب به اینترنت و وای‌فای وصل شوند. بهتر است دانلودها و استریم‌ها بماند برای نیمه شب و در اول صبح نیازهای ضروری مانند آموزش‌های راه دور مدرسه و دانشگاه در اولویت باشند.

اتصال همزمان چندین دستگاه به یک روتر می‌تواند افت سرعت شدید وای‌فای را در پی داشته باشد.

۶- سراغ ۴G بروید

یکی از موثرترین روش‌های داشتن وای‌فای قوی در خانه، استفاده از چندین اتصال اینترنت و ایجاد تنوع است. اگر یک مودم ADSL دارید؛ بهتر است یک مودم ۴G هم بخرید و وای‌فای دومی برای استفاده از اینترنت موبایل راه‌اندازی کنید.

داشتن دو یا چند اتصال اینترنت، کمک می‌کند فشار از روی یک اینترنت و روتر برداشته شود و دستگاه‌های همه اعضای خانواده میان اینترنت‌های مختلف تقسیم شوند. بعد خواهید دید به طور باورنکردنی کیفیت اینترنت برای شما بالا می‌رود و دیگر مشکلی پیش نمی‌آید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا