آموزش

چگونه با ارتقای آنتن‌ها، قدرت سیگنال‌های روتر و سرعت وای‌فای را ۵ برابر کنیم؟

روش‌های زیادی برای افزایش سرعت وای‌فای و قدرت سیگنال‌های رادیویی روترها وجود دارد. در مطلب «۵ ترفند پیشرفته افزایش سرعت وای‌فای» به ۵ ترفند و روش نرم‌افزاری برای بهبود سرعت وای‌فای اشاره کردیم.

ولی همیشه ترفندهای ساده‌ای مانند تغییر مکان روتر در خانه یا تغییر باند رادیویی و همین‌طور ترفندهای نرم‌افزاری مانند به‌روزرسانی فریم‌ویر، اولویت‌بندی ترافیک شبکه و استفاده از دو فرکانس رادیویی جواب‌گو نیست یا اینکه سرعت وای‌فای را در حد انتظارمان افزایش نمی‌دهد.

حالا، اجازه بدهید یک ترفند سخت‌افزاری ساده ولی به شدت موثر معرفی کنیم. 

وقتی سرعت وای‌فای یا قدرت سیگنال‌های رادیویی مودم روتر یا روتر بی‌سیم ضعیف است؛ یکی از دلایل آن می‌تواند آنتن‌های خارجی دستگاه باشند.

اغلب اوقات مودم روتری که توسط شرکت ارایه‌دهنده اینترنت عرضه شده یا مودم روتری که خودمان از بازار خریدیم؛ آنتن‌های خارجی قوی ندارد و اگرچه از یک اتصال اینترنت پرسرعت و بسیار خوب بهره می‌بریم ولی روی وای‌فای اینترنت ضعیف است.

آنتن‌هایی با قدرت ۲ یا ۳ دسی‌بل، معمولا سیگنال‌های رادیویی ضعیفی دارند که بیشتر از چند ده متر به طور مستقیم و در صورت نبودن مانعی، برد موثر ندارند. آنتن‌های خارجی ۵ دسی‌بل هم اگرچه قدرتی بهتر از قبلی‌ها دارند ولی باز هم برای برخی ساختمان‌ها و کاربران ضعیف به شمار می‌آیند.

قوی‌ترین آنتن خارجی که به طور پیش‌فرض روی روترهای بی‌سیم نصب شده است؛ آنتن Omni-directional با قدرت ۵dBi است.

ارتقای آنتن‌های خارجی

بنابراین، یکی از روش‌های موثر افزایش قدرت سیگنال‌های رادیویی؛ ارتقای آنتن مودم روتر یا روتر بی‌سیم است. برخی مدل‌ها از آنتن‌های خارجی جداشدنی سود می‌برند که به کاربر اجازه می‌دهد به‌راحتی باز شده و با آنتن دیگری جایگزین شوند.

پس، اگر مودم روتر یا روتر بی‌سیم شما دو یا سه آنتن با قدرت ۲dBi یا ۳dBi دارد (حتی در برخی مواقع آنتن‌های ۵dBi)؛ می‌توانید همه آنتن‌ها را با آنتن‌های جدید قدرتمندتری مانند ۷dBi یا ۹dBi تعویض کنید.

آنتن‌های Omni-directional با قدرت ۹dBi از طول بیشتری برخوردار بوده که در عوض می‌توانند برد موثری بیشتری به صورت مستقیم خواهند داشت. هرچه dBi آنتن‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ عرض سیگنال‌های رادیویی کمتر ولی قدرت و برد آن‌ها بیشتر می‌شود.

پس، اگر در فاصله دوری از مودم روتر هستید؛ گاهی اوقات تنها راه‌حل بهبود وای‌فای؛ نصب یک آنتن Omni-directional داخلی با قدرت ۹dBi و حتی بیشتر است.

آزمایش‌ها و تجربه‌های کاربری استفاده از آنتن‌های ۹dBi نشان می‌دهد که سرعت وای‌فای گاهی تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده و اینترنتی با کمترین تاخیر، لگ و نویز دریافت می‌کنید. برای نمونه، روتر ایسوس RT-N14UHP که از سه آنتن‌ ۹dBi سود می‌برد؛ یکی از بهترین و سریع‌ترین روترهای سری N در بازار است. 

شرکت‌های زیادی در بازار آنتن‌های پرقدرت ۷dBi یا ۹dBi ارایه می‌کنند. می‌توانید آنتن‌هایی از برندهایی مانند ایسوس، تی‌پی‌لینک، امپد، سیسکو، دی‌لینک و نت‌گیر خریداری و روی روتر نصب کنید. زوما نباید مارک روتر با مارک آنتن‌ها یکسان باشد.

قیمت آنتن‌های داخلی ۹dBi خیلی گران نیست. با هزینه‌ای در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی می‌توانید صاحب آنتن‌هایی شوید که برای همیشه مشکل وای‌فای و سیگنال‌دهی شما را رفع می‌کنند.

اگر به موضوع آنتن‌های روترها و مودم‌ها علاقه‌مند هستید؛ خواندن دو مطلب زیر را هم پیشنهاد می‌کنیم:

همه آن‌چه که باید درباره آنتن خارجی مودم ایرانسل TF-i۶۰ بدانید

۵ روش موثر بهبود آنتن‌دهی مودم‌های ۳G/۴G


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا