آموزش

ترفندهای افزایش سرعت وای‌فای خانگی برای استفاده همه اعضای خانواده

روزهای پایانی سال ۹۸ به طرز غیرمنتظره‌ای در حال سپری شدن هستند.

همه از ترس کرونا به قرنطینه خودخواسته رو آورده و در خانه ماندند. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند؛ بسیاری از کسب‌وکارهای خصوصی نیز تعطیل شده و مرتبا از مردم خواسته می‌شود که در خانه بمانند و هرگز بیرون از خانه نروند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.

بسیاری از کارمندان مجبور شدند به دورکاری رو بیاورند و بخشی از کارهای خود را در خانه انجام دهند. فریلنسرها، طراحان گرافیست، نویسنده‌ها و بلاگرها هم از ابتدا خانه محیط کارشان بوده است و این روزها رقیبانی جدید پیدا کردند.

نتیجه این وضعیت، اتصال همه اعضای خانواده به اینترنت و وای‌فای است. به گزارش وزارت ارتباطات و سازمان رگولاتوری، مصرف اینترنت در طی هفته‌های اخیر ایران ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اینترنت تنها سرگرمی حال حاضر خانواده‌ها است. دانش‌آموزان و دانشجویان از طریق اینترنت سر کلاس‌های مجازی نشسته و درس‌های خود را دنبال می‌کنند. پدر و مادرها فیلم و سریال دانلود و تماشا می‌کنند و البته وب‌گردی، حضور در شبکه‌های اجتماعی و لایک کردن ساعتی عکس‌ها و فیلم‌ها هم هرگز قطع نمی‌شود.

طبیعی است که سرعت اینترنت و وای‌فای خانه افت کند. شاید تا چند هفته پیش همه‌چیز خوب پیش رفته و اینترنت و وای‌فای خانه برای همه مطلوب بوده ولی اکنون جوابگوی نیازهای یک خانواده نیست. چندین گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر به همراه تلویزیون و احیانا وسایل دیگر به اینترنت و وای‌فای خانه وصل شدند و طبیعی است که سرعت کند شود.

چه راه‌کارهایی برای حل مشکل کندی اینترنت و وای‌فای خانه داریم؟

خوب، یک راه‌حل خرید اینترنت سریع‌تر یا مودم روترهای به‌روزتر است که در این شرایط فکر می‌کنم کمتر خانواده‌ای توان انجامش را داشته باشند. پس، سراغ ترفندهای کوچک و ساده‌تری می‌رویم که می‌توانند اوضاع سرعت و آنتن‌دهی اینترنت را کمی بهتر کنند:

۱- مودم یا روتر را وسط خانه قرار دهید

برای اینکه همه اعضای خانواده بتوانند از اینترنت و وای‌فای استفاده کنند؛ بهتر است مودم یا روتر در مکانی حدودا وسط خانه باشد تا هر فردی در هر نقطه‌ای از خانه بتواند با یک فاصله مناسبی به وای‌فای وصل شود.

تغییر مکان مودم و روتر یک ترفند بسیار موثر برای افزایش سرعت وای‌فای است. شاید تا کنون مودم را در یک اتاق یا گوشه‌ای از خانه قرار داده و مشکلی به وجود نیامده باشد ولی اینک که چندین دستگاه به وای‌فای وصل می‌شوند؛ بهتر است مکان بهتری برای قرار دادن آن پیدا کنید.

چندین مکان نسبتا وسط خانه مانند سالن پذیرایی، میز تلویزیون، اوپن آشپزخانه و غیره را تست بزنید و بهترین مکان برای مودم و روتر را پیدا کنید. در مطلب «بهترین مکان خانه برای قرار دادن روتر بی‌سیم کجا است؟» بیشتر درباره مکان مناسب نصب روتر صحبت کردم.

۲- از هر دو باند رادیویی استفاده کنید

اگر یک مودم یا روتر دوبانده دارید؛ قابلیت استفاده از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را دارید و می‌توانید برخی از دستگاه‌ها را روی فرکانس ۵ گیگاهرتز قرار دهید که سریع‌تر، خلوت‌تر و اختصاصی‌تر است. 

بسیاری از اسمارت‌فون‌های امروزی از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. اصولا باند ۵ گیگاهرتز برای استریم ویدیو و صوت، بازی آنلاین و ویرایش فیلم به صورت آنلاین بهتر است.

باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز برای وب‌گردی مناسب‌تر خواهد بود ولی غالبا بدون اینکه بدانیم همه دستگاه‌ها روی یک باند رادیویی تجمع کرده و در نتیجه شلوغی پهنای‌باند باعت افت سرعت وای‌فای می‌شود. در مقاله «۵ دلیل برای خداحافظی با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز» دلایل استفاده از فرکانس ۵ گیگاهرتز را توضیح دادم.

۳- از چند مودم و اینترنت استفاده کنید

همه امکانات خود را به میدان بیاورید تا این دوران قرنطینه خانگی و مبارزه با ویروس کرونا به پایان برسد. اگر در خانه یک مودم ADSL با سرویس اینترنت فعال و یک مودم ۴G دارید؛ حتما از هر دو مودم استفاده کنید.

مودم ADSL می‌تواند برای مصارف عمومی اینترنت و استفاده اعضای خانواده باشد و مودم فورجی را برای خودتان نگه دارید و از اینترنت موبایل برای کارهای ضروری که نیاز به سرعت بیشتری دارند؛ استفاده کنید.

اگر اینترنت و مودم TD-LTE دارید؛ باز هم می‌توانید آن را در کنار اینترنت ۴G و ADSL استفاده کنید. شاید اینترنت برخی از این سرویس‌ها و مودم‌ها به پایان رسیده و شما دیگر تمدید نکرده باشید. در این شرایط، بهتر است دوباره سراغ تمدید و خرید حجم و بسته بروید و اینترنت‌های مختلفی در اختیار داشته باشید تا هرگز بدون اتصال باقی نمانید.

۴- از روتر دوم، تقویت‌کننده وای‌فای و اکستندر استفاده کنید

در سایت شبکه‌چی بارها درباره تقویت سیگنال‌های وای‌فای با استفاده از یک روتر دوم یا دستگاه‌های اکستندر و تقویت‌کننده وای‌فای صحبت کردیم. 

این دستگاه‌ها و راه‌حل برای چنین روزهایی خوب هستند. کافی است مودم یا روتر را وسط سالن برای استفاده همه اعضای خانواده قرار دهید و بعد خودتان یک اکستندر در اتاق خصوصی خود نصب کنید تا امواج وای‌فای را با سرعت بیشتری دریافت و مثلا روی لپ‌تاپ استفاده کنید. خواندن مطلب «چگونه اینترنت را بدون افت سرعت از سالن به پای میز کارمان در اتاق خودمان بکشانیم؟» را از دست ندهید!

۵- هات‌اسپات موبایل

از اینترنت موبایل و هات‌اسپات اسمارت‌فون‌های امروزی غافل نشوید. چند روز پیش تجربه یک کاربر در استفاده از هات‌اسپات موبایل را برایتان نوشتم و گفتم از هر مودم و اینترنتی در ایران سریع‌تر است.

اگر سرعت وای‌فای خانگی بسیار ضعیف است؛ می‌توانید اینترنت موبایل خود را هات‌اسپات کرده و روی لپ‌تاپ استفاده کنید یا حتی می‌توانید اجازه دهید دیگران هم به اینترنت شما وصل شوند.

معمولا سرعت اینترنت موبایل به اندازه‌ای هست که همه اعضای خانواده بتوانند کارهای عادی و روزانه خود را با آن سپری کنند. حتی ترکیب استفاده از اینترنت ای‌دی‌اس‌ال و اینترنت موبایل می‌تواند دوران قرنطینه را لذت‌بخش‌تر کند.

از اینترنت ADSL برای وب‌گردی و حضور در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و از اینترنت موبایل برای دیدن فیلم یا دانلودهای خود سود ببرید.

۶- نرم‌افزارهای کنترل والدین را فراموش نکنید

هرچقدر هم سرعت اینترنت و روتر شما زیاد باشد؛ باز هم نیاز به کنترل ترافیک و مصرف اینترنت دارید. به‌ویژه باید هوای کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان را در این مقطع بیشتر داشت و برای آن‌ها ساعت‌های مشخصی در استفاده از اینترنت تعیین کرد.

آن‌ها باید یاد بگیرند ۲۴ ساعته به اینترنت وصل نباشند؛ وارد هر سایتی نشوند و نمی‌توانند هر روز ده‌ها فیلم دانلود و تماشا کنند.

نرم‌افزارهای کنترل والدین بهترین ابزار برای اعمال محدودیت روی دستگاه‌های متصل به اینترنت در خانه و تعیین ترافیک، زمان اتصال و مشاهده میزان مصرف اینترنت هستند. حتما یک نرم‌افزار کنترل والدین روی لپ‌تاپ یا گوشی خود نصب کنید و وضعیت هر دستگاه و میزان مصرف اینترنت را مدیریت و به کنترل خود درآورید. اپلیکیشن OurPact یکی از بهترین نرم‌افزارهای کنترل والدین است.

۷- همکاری و برنامه‌ریزی مشترک داشته باشید

در انتها می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم که شاید کمتر بدان اهمیت می‌دهیم. این روزها شاید کابوس کورنا باعث شده همه در خانه و کنار دیگر اعضای خانواده بمانیم و از بسیاری تفریح‌ها، کارهای ضروری، خریدها، سرگرمی‌ها و روال عادی زندگی محروم شویم ولی فرصت خوبی برای دورهم بودن، باهم بودن و لذت بردن از کنار هم بودن است.

چه ایرادی دارد یک عضو خانواده فهرستی از فیلم‌های مورد علاقه همه اعضای خانواده تهیه و دانلود کند و بعد با هم تماشا کنند؟ چه اشکالی دارد برخی لذت‌های استفاده از اینترنت به صورت مشترک و باهم باشد.

حتی می‌توانید اخبار را هم برای همدیگر بخوانید تا هر عضو خانواده مجبور نباشد ساعت به ساعت وارد اینترنت شده و خبرهای جدید را دنبال کند.

اصلا چه اشکالی دارد کمتر از اینترنت استفاده کنیم و بیشتر کتاب بخوانیم یا دورهم بنشینیم و حرف بزنیم؛ داستان بگوییم و خاطرات خود را مرور کنیم؟ چه اشکالی دارد برخی بازی‌های قدیمی مهجور مانده دوباره احیا شوند و کل اعضای خانواده را دور یک میز جمع کنند.

همیشه راه‌حل افزایش سرعت اینترنت نیست؛ بلکه برخی اوقات بهتر است بیشتر به هم برسیم و کمتر به اینترنت توجه کنیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا