اپلیکیشن

با اپلیکیشن Datally گوگل مصرف دیتای گوشی‌تان را مدیریت و ۳۰ درصد کاهش دهید

گوگل در روزهای اخیر یک اپلیکیشن رایگان ساده و زیبا برای مدیریت و کاهش مصرف دیتای دستگاه‌های اندرویدی عرضه کرد.

اپلیکیشن Datally توسط خود گوگل توسعه داده شده است و سازگاری کاملی با دستگاه‌های اندرویدی دارد. این اپلیکیشن می‌تواند مصرف اینترنت موبایل هر اپلیکیشن را به کاربران نشان داده و پرمصرف‌ترین اپ‌ها را مشخص کند.

کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌هایی که مصرف دیتای زیادی دارند را متوقف کرده و اپلیکیشن‌های پس‌زمینه با مصرف دیتای بالا را ببندند تا این‌گونه در مصرف اینترنت صرفه‌جویی شود.

گوگل می‌گوید این اپلیکیشن را برای کاربران کشورهایی که اینترنت گرانی دارند یا همه‌جا به اینترنت دسترسی ندارند و با محدودیت سرعت و حجم روبرو هستند؛ ارایه داده است تا بتوانند همیشه از اینترنت موبایل استفاده کنند.

یکی از ویژگی های این اپلیکیشن؛ معرفی نزدیک‌ترین هات‌اسپات‌های وای‌فای رایگان است تا کاربران به آن‌ها متصل شوند و از اینترنت موبایل کمتر استفاده کنند.

با هم نگاهی به ویژگی‌ها و تنظیمات این نرم‌افزار کاربردی و جالب به‌خصوص برای کاربران ایرانی می‌اندازیم:

مدیریت مصرف دیتا با یک تقه

وقتی اپلیکیشن Datally را نصب و اجرا می‌کنید؛ در صفحه اصلی این برنامه می‌توانید میزان مصرف دیتای امروز را مشاهده کنید. کلی برنامه طراحی ساده و زیبایی دارد. بسیاری از تنظیمات و بخش‌های برنامه در منوهای تنظیمات قرار گرفتند تا بخش اصلی نرم‌افزار شلوغ نباشد.

کمی که صفحه اصلی را به سمت پایین اسکرول کنید؛ نرم‌افزارهایی که بیشترین مصرف اینترنت دارند را مشاهده خواهید کرد و گزارشی از میزان مصرف دیتای آن‌ها می‌بینید.

در صفحه‌ اصلی برنامه دو گزینه Manage Data و Find Wi-Fi نیز دیده می‌شود.

اگر روی Manage Data تقه بزنید؛ پنجره جدیدی باز می‌شود که باز در بالای آن میزان مصرف دیتای آن روز را گزارش می‌کند.

در بخش پایینی آن می‌توانید فهرستی از اپ‌های با بالاترین مصرف را به صورت مرتب شده نزولی مشاهده کنید. می‌توانید گزارشی نموداری از مصرف دیتا در یک روز، یک هفته و یک ماه گذشته را بگیرید:

همچنین می‌توانید فهرستی از اپلیکیشن‌هایی که به اینترنت دسترسی دارند را مشاهده کنید. این ویژگی اپ Datally بسیار مفید است چون غالبا نمی‌دانیم کدام‌ها برنامه‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند تا جلوی آن‌ها را بگیریم و غیرفعال‌شان کنیم.

اگر بخش Data Save را فعال کنید و تنظیمات آن را انجام دهید؛ همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، امکان مدیریت تمام اپلیکیشن‌ها و بلوکه کردن ارتباط آن‌ها با اینترنت در صورت فعال بودن در پس‌زمینه فراهم می‌شود.

در واقع، فقط اپلیکیشنی که خودتان اجرا کردید و اکنون در صفحه اصلی موبایل فعال است، می‌تواند به اینترنت متصل شود. هر زمان هم از وای‌فای استفاده می‌کردید و نیازی به متوقف ساختن تمام برنامه‌ها نبود؛ می‌توانید به یک تفه دوباره Data Save را غیرفعال کنید.

ساده اما کاربردی

دیگر گزینه این اپ؛ Find Wi-Fi است که از اطلاعات گوگل برای یافتن نزدیک‌ترین هات‌اسپات‌های وای‌فای استفاده می‌کند.

این اپلیکیشن برای من نتوانست چیزی پیدا کند. البته؛ باید در محیط‌های مختلف ارزیابی شود ولی احتمالا برای کاربران ایرانی چندان مفید و قابل استفاده نیست!

در مجموع، اپلیکیشن Datally بسیار ساده طراحی شده اما کاربردی است و فقط با چند گزینه می‌تواند مصرف دیتای موبایل را مدیریت و باعث صرفه‌جویی در مصرف اینترنت شود. این برنامه برای کاربران ایرانی که دایم درگیر استفاده از اینترنت موبایل؛ کمبود حجم یا سرعت اینترنت و مسایلی نظیر این‌ها هستند؛ یک اپلیکیشن بسیار سودمند خواهد بود.

اپلیکیشن‌های زیادی در اینترنت برای مدیرتی مصرف دیتای موبایل وجود دارد ولی من هنوز اپی به سادگی و راحتی این Datally ندیدیم. این اپلیکیشن را می‌توانید از روی لینک‌های زیر دانلود کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. این برنامه بر روی اندروید ۵ و بالاتر نصب میشه. فقط سوالم اینه که مانند برنامه های مشابه، نیاز به V..P..N اختصاصی خودش داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا