آموزش

۳ روش مشاهده مصرف اینترنت نرم‌افزارهای مختلف در ویندوز ۱۰

دلایل زیادی برای مشاهده مصرف اینترنت نرم‌افزارهای مختلف در هر پلتفرمی وجود دارد.

مدیریت مصرف اینترنت بدون اطلاع از میزان مصرف هر نرم‌افزار غیرممکن است. شما باید بدانید هر نرم‌افزاری که روی ویندوز ۱۰ یا حتی اندروید و iOS نصب می‌کنید؛ چقدر مصرف اینترنت دارد تا بتوانید برآوردی از مصرف کلی اینترنت خود بدانید و در صورت نیاز آن‌ها را محدود کنید.

دلیل دوم، یافتن نرم‌افزارهای غریبه، نفوذی، ناشناس، جعلی، مخرب و آلوده است. شما یک نرم‌افزار ویرایش عکس کوچک روی ویندوز ۱۰ نصب می‌کنید ولی با کمال تعجب می‌بینید مصرف اینترنت بسیار بالایی دارد؛ پس حتما خبرهایی هست و باید هرچه زودتر دست به کار شوید و آن نرم‌افزار را پاک کنید یا بلای دیگری سرش بیاورید.

دلیل سوم، اولویت‌دهی به نرم‌افزارهای در مصرف اینترنت است. اگر دارید گیم بازی می‌کنید یا مشغول استریم ویدیو هستید؛ نباید نرم‌افزار دیگری در حال دوشیدن پهنای‌باند اینترنت باشد.

بسیاری از نرم‌افزارها به صورت قانونی و مشخص از اینترنت استفاده می‌کنند ولی ما دایما از خودمان می‌پرسیم چرا سرعت اینترنت پایین است. مثلا، ویندوز در حال به‌روزرسانی است؛ آفیس مایکروسافت در حال به‌روزرسانی است؛ ضدویروسی که نصب کردیم در حال به‌روزرسانی دیتابیس یا اتصال به سرور برای دادن گزارش‌های اخیر است و ما به دنبال مقصر کندی اینترنت هستیم.

پس، لازم است هر از چند گاهی سراغ مصرف اینترنت اپلیکیشن‌ها در ویندوز ۱۰ برویم. قبلا، در دو مقاله مجزا کمی درباره چگونگی یافتن میزان مصرف اینترنت هر اپلیکیشن در ویندوز ۱۰ و بعد روش‌های کاهش مصرف اینترنت هر نرم‌افزار در ویندوز ۱۰ صحبت کردیم.

خوش‌بختانه ویندوز ۱۰ ابزارهای مختلفی برای مانیتور مصرف اینترنت دارد. شما به طور دقیق می‌توانید پهنای‌باند شبکه و درصد اشغال آن توسط هر نرم‌افزار را مشاهده و بررسی کنید. حداقل ۳ روش ساده زیر در دسترس شما هستند:

ابزار Task Manager برای مشاهده آنی مصرف اینترنت

اگر می‌خواهید در لحظه متوجه شوید چه نرم‌افزارهایی در ویندوز ۱۰ دارند از اینترنت استفاده می‌کنند یا میزان مصرف آن‌ها در چه وضعیتی است؛ باید سراغ ابزار Task Manager بروید. 

مثلا، وقتی متوجه می‌شوید سرعت اینترنت به یکباره کند شده است؛ ابزار نوار وظیفه به شما خواهد گفت چه نرم‌افزارهایی در حال دوشیدن اینترنت هستند.

برای باز کردن ابزار Task Manager چند روش وجود دارد که احتمالا شما یکی از آن‌ها را بلد هستید. فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift +Esc با هم یا راست کلید روی نوار وظیفه پایین ویندوز و بعد انتخاب ابزار Task Manager باعث باز شدن این ابزار می‌شود.

همان‌طور که بارها از این ابزار استفاده کردید؛ فهرستی از فرآیندها یا پروسه‌های در حال اجرا روی سیستم شما نشان داده می‌شود. یک ستون به نام Network مختص مصرف شبکه یا اینترنت این فرآیندها است.  اگر ستون Network را مشاهده نمی‌کنید، ابتدا باید روی گزینه More Details کلیک کنید.

با ابزار Task Manager می‌توانید به طور تقریبی مشاهده کنید هر نرم‌افزار در حال حاضر چقدر مصرف اینترنت دارد ولی ویندوز ۱۰ ابزارهای دقیق‌تری هم دارد.

ابزار Resource Monitor برای مشاهده جزئیات بیشتر

در همان ابزار Task Manager روی تب یا برگه Performance کلیک کرده و بعد در انتهای صفحه و مطابق تصویر زیر روی لینک Open Resource Monitor بزنید. 

اگر وارد برگه Network شوید؛ می‌توانید جزئیات بیشتری ار مصرف اینترنت در ویندوز ۱۰ را مشاهده کنید. فهرست کامل فرآیندها و حتی نخ‌های پردازشی در هر نرم‌افزار، میزان دانلود یا آپلود هریک، میزان اطلاعاتی که تبادل کرده‌اند براساس بایت بر ثانیه و حتی اپلیکیشن‌هایی که اصلا مصرف اینترنت ندارند را هم مشاهده خواهید کرد.

اگر هنوز تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره وضعیت مصرف هر فرآیند کسب کنید؛ روی آن کلیک کرده و گزینه Search Online را انتخاب کنید.

ابزار Data Usage برای مشاهده مصرف ۳۰ روزه نرم‌افزارها

دو ابزار قبلی برای مشاهده آنی مصرف اینترنت بودند ولی اگر می‌خواهید مصرف یک دوره خاص نرم‌افزارهای ویندوز ۱۰ را مشاهده کنید؛ باید سراغ ابزار Data Usage بروید.

برای دسترسی به این ابزار باید مسیر Settings > Network & Internet > Data Usage را بروید و بعد روی لینک View usage per app در بخش بالا سمت راست صفحه کلیک کنید. می‌توانید با فشردن کلید‌های ترکیبی Windows + I نیز وارد تنظیمات شوید.

حالا در این صفحه جدید می‌توانید میزان مصرف نرم‌افزارهای مختلف در یک بازه ۳۰ روزه را روی هر نوع اتصال اینترنت مانند وای‌فای، DSL، موبایل و غیره مشاهده کنید. برای انتخاب نوع اینترنت باید یکی از گزینه‌های Show usage From را بزنید.

در این فهرست، پرمصرف‌ترین تا کم‌مصرف‌ترین نرم‌افزارها به ترتیب مرتب‌سازی شده‌اند. حتی به صورت نموداری هم مصرف اینترنت هر نرم‌افزار نشان داده می‌شود تا کاربر با یک نگاه بفهمد چه خبر است و مقایسه‌ای میان مصرف اینترنت نرم‌افزارهای مختلف داشته باشد.

اگر روی کلید Reset usage stats بزنید؛ مصرف اینترنت ۳۰ روزه همه نرم‌افزارها صفر شده و از ابتدا ویندوز ۱۰ وضعیت آن‌ها را ردگیری می‌کند تا در ۳۰ روز آینده به شما گزارش دهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا