آموزش

۵ ترفند برای حداکثر استفاده از حجم بسته‌های اینترنت موبایل

در ماه‌های اخیر، قیمت اینترنت موبایل افزایش یافته و حجم دانلود رایگان شبانه حذف شده است. 

از سوی دیگر، هر روز بیشتر از قبل به اینترنت موبایل وابسته می‌شویم و داریم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم یا مشغول تماشای فیلم و سریال، فوتال زنده و تصاویر در وب هستیم.

بنابراین؛ طبیعی است که بسته‌های اینترنت زودتر از موعد تمام شوند و کاربران مجبور به خرید بسته‌های بیشتر در طول ماه بوده و هزینه‌های چند برابر بپردازند.

اینترنت موبایل نه تنها در ایران؛ بلکه در بسیاری از کشورها گران است و کاربران مجبور به مدیریت مصرف دیتای خود هستند.

اگرچه برخی از شرکت‌ها مانند گوگل و سامسونگ با معرفی اپلیکیشن‌های بومی مانند Datally و Samsung Max سعی می‌کنند در این زمینه به کاربران کمک کنند و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک هم حالت‌هایی برای کاهش مصرف دیتا دارند؛ ولی باز هم اسمارت‌فون به یک خورنده دیتا تبدیل شدند.

شاید برخی کاربران تصور کنند هیچ کاری نمی‌شود کرد ولی ما می‌خواهیم ۵ ترفند ساده را به شما آموزش دهیم تا بهترین و حداکثر استفاده را از یک بسته اینترنت موبایل داشته باشید و به قول معروف، قطره‌ای دیتا هدر نرود:

۱- مانیتور مصرف دیتا

برای شروع، چاره‌ای نداریم جز اینکه به طور دایمی مصرف دیتای خود را زیرنظر بگیریم.

هم در اندروید و هم iOS به طور پیش‌فرض ابزارهایی برای مشاهده و مدیریت مصرف دیتا در دسترس است و هم می‌توانید اپلیکیشن‌هایی ثالثی دریافت کنید تا مصرف دیتا را به طور مرتب به شما گزارش دهند.

با نصب اپلیکیشن‌های «همراه من» و «ایرانسل من» می‌توانید به طور مرتب و بی‌درنگ مصرف دیتا و بسته اینترنتی خریداری شده را پیگیری کنید. در این اپلیکیشن‌ها، به شما نشان داده می‌شود تا آن لحظه چه میزان مصرف دیتا داشتید.

اطلاع داشتن از میزان مصرف دیتای بسته به شما کمک می‌کند مدیریت بهتری روی حجم باقیمانده داشته باشید.

در مطلب زیر، راهنمای کامل مدیریت و کاهش مصرف دیتا روی گوشی‌های اندرویدی را بخوانید:

چگونه مصرف اینترنت دیتا روی گوشی‌های اندرویدی را کاهش دهیم؟

۲- کنترل ویدیوها و تصاویر

بیشترین حجم مصرفی اینترنت ما به ویدیوها و تصاویر مربوط می‌شود. کافی است در طول روز چند کلیپ ویدیویی دانلود و تماشا کنید یا اینکه چندین عکس روی واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک بگذارید تا چند ده یا چند صد مگابایت حجم بسته را مصرف کرده باشید.

بنابراین؛ اگر بتوانید روی ویدیوها و تصاویر کنترل داشته باشید؛ همیشه حجم بسته مصرفی شما کمتر از چیزی است که انتظار دارید.

نیازی نیست هر فایل ویدیو در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها را دانلود کنید. ابتدا، کمی فکر کنید به این ویدیو نیاز دارید یا برای شما جذاب و سرگرم‌کننده است؟

روش‌هایی پیدا کنید که تصاویر و ویدیوها را از روشی به جز اینترنت برای دوستان و خانواده ارسال کنید.

می‌توانید هنگامی که به وای‌فای متصلا هستید؛ تصاویر و ویدیوهای پرحجم و ضروری را دانلود کنید.

اگر می‌توانید ویدیوها را با کیفیت پایین‌تر دانلود کنید.

تا حد امکان روی اینترنت موبایل، دانلود و استریم موسیقی یا بازی نداشته باشید.

۳- دانلودها و به‌روزرسانی‌ها با وای‌فای

حقیقت این است که اینترنت موبایل برای دانلود، به‌روزرسانی سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها نیست. کارهای سنگین خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که با وای‌فای و اینترنت ADSL یا TD-LTE انجام دهید.

هزینه اینترنت ADSL پایین‌تر از اینترنت موبایل است و سرعت آن هم غالبا بیشتر باید باشد. بنابراین؛ شما با وای‌فای سریع‌تر و با قیمت کمتری می‌توانید فایل‌های حجیم را دانلود یا اپلیکیشن‌ها را به‌روزرسانی کنید.

۴- محدود کردن مصرف داده‌های پس‌زمینه

روی گوشی شما اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که در پس‌زمینه و بی‌سروصدا در حال استفاده از دیتای موبایل هستند.

معمولا مشاهده کردید وقتی دیتا را روشن می‌کنید؛ چندین ثانیه طول می‌کشد تا بتوانید از اینترنت استفاده کنید. دلیل آن اتصال سریع اپلیکیشن‌های پس‌زمینه به اینترنت است.

حتی گاهی اوقات که شما از گوشی استفاده نمی‌کنید و گوشه‌ای انداختید ولی دیتا روشن است و در ظاهر مصرف اینترنت ندارید؛ اپلیکیشن‌هایی در پس‌زمینه مشغول خوردن بسته موبایل شما هستند.

این اپلیکیشن‌ها را شناسایی و فعالیت‌شان را متوقف کنید. در مقاله معرفی اپلیکیشن Datally به طور کامل آموزش دادیم چگونه اپلیکیشن‌های پرمصرف یا اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه اینترنت می‌خورند را پیدا کرده و مسدود کنید.

۵- نصب اپلیکیشن‌های کم مصرف

برای بسیاری از اپلیکیشن‌های معروفی که استفاده می‌کنیم؛ نسخه‌های سبک‌تری با مصرف حجم دیتای کمتری با عنواین نرم‌افزارهای «لایت» یا «گو» منتشر شده است.

برای نمونه می‌توان به گوگل گو، فیسبوک لایت، فیسبوک مسنجر لایت، گوگل مپس لایت،اینستاگرام لایت، جیمیل گو، یوتیوب گو، توییتر لایت و نظایر این‌ها اشاره کرد.

این نرم‌افزارها هم سبک‌تر هستند و سرعت گوشی را افزایش می‌دهند و هم مصرف دیتای کمتری دارند. مثلا نرم‌افزار توییتر لایت، عکس‌های همه توییت‌ها را نمایش نمی‌دهد تا زمانی که شما بخواهید.

نصب چند اپلیکیشن از این گروه می‌توان حجم مصرف دیتای شما را کاهش محسوسی بدهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا