راهنمای خرید

پاسخ به ابهامات سخنان وزیر ارتباطات درباره ۴ برابر شدن سرعت اینترنت خانگی و ثبت‌نام اینترنت VDSL

دیروز، وزیر ارتباطات در یک توییت خبر از «حداقل ۴ برابر شدن سرعت اینترنت خانگی» داد. 

محمد جواد آذری جهرمی در این توییت خود گفت:

«امروز عملیات اجرایی ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL در استان تهران و قم آغاز شده است. در هفته آینده، سایت ثبت‌نام آغاز به کار خواهد کرد. اولویت توسعه با مناطقی است که سرعت نسل ۴ موبایل در آن‌ها از متوسط کشوری پایین‌تر است.»

با این توییت وزیر، دوباره یک ولوله در میان کاربران افتاده و همه به تکاپو افتادند که چه خبر است و چگونه می‌توان سرعت اینترنت خانگی را ۴ برابر کرد و چه طور باید در سایت ثبت‌نام کرد و نیاز است مودم ADSL را عوض کنیم یا خیر.

برای نمونه، یک پیام خواننده سایت شبکه‌چی را مشاهده کنید:

«من مودم adsl دارم. وزیر گفتن سرعت چهار برابر میکنم. حالابرای من سوال اینجاست: باید adsl تبدیل بشه vdssl تا سرعت بره بالا؟ یا adsl چهار برابر میکنه. یعنی هفته بعد که سایت ثبت‌نام.کنیم برای اینترنت adsl یا vdsl؟»

سعی می‌کنم در قالب پرسش و پاسخ برخی ابهامات توییت دیروز وزیر ارتباطات را شرح دهم:

منظور از حداقل چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی چیست؟

حداکثر سرعت اینترنت ADSL در ایران ۱۶ مگابیت است که هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های اینترنتی و IPS آن را به کاربران ارائه می‌دهند.

سرعت اینترنت ADSL امکان ۴ برابر شدن را ندارد.

پس، منظور وزیر ارتقای و تبدیل اینترنت ADSL به اینترنت VDSL است که حداقل سرعتی برابر با ۵۰ مگابیت دارد. در وی‌دی‌اس‌ال سرعت می‌تواند تا ۳۰۰ مگابیت هم افزایش پیدا کند که بستگی به سرویس‌دهنده و فاصله شما از کابین‌های مخابراتی و عوامل دیگر دارد. درباره تفاوت‌های اینترنت ADSL با اینترنت VDSL در این مطلب بیشتر بخوانید.

برای ۴ برابر شدن سرعت اینترنت خانگی چه کار انجام دهیم؟

تقریبا کاربران نیازی نیست کاری انجام دهند. فعلا، مشکل در سمت شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات و سرویس دهنده‌های اینترنتی است.

آن‌ها باید کابل‌های فیبرنوری را تا نزدیکی خانه شما بیاورند و بعد اعلام کنند آمادگی عرضه اینترنت VDSL را دارند. در این صورت، کاربر می‌تواند برای خرید سرویس اقدام کند.

نیازی به هیچ‌گونه کابل‌کشی جدید در خانه ندارید. در طرح اینترنت «سورینو» که از سوی وزیر ارتباطات در نمایشگاه الکامپ ۹۸ مطرح شد؛ قرار بود مخابرات به طور رایگان سرویس‌های ADSL خانگی را به تدریج تبدیل به VDSL کند.

هنوز مشخص نیست منظور وزیر از توییت اخیر همان طرح «سورینو» است یا خیر!

باید مودم ADSL خود را به مودم VDSL تبدیل کنیم؟

در بسیاری از طرح‌ها از جمله طرح‌های اینترنت VDSL مخابرات و شاتل، خود این شرکت‌ها مودم VDSL به زور به شما می‌دهند و نیازی به خرید مودم VDSL هم نیست. در مقاله «آیا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت قانونی است؟» درباره فروش زورکی مودم به کاربران حرف زدم. 

به علاوه، در مقاله «بررسی مودمی که یک سرویس‌دهنده اینترنت VDSL کاربران را وادار به خریدش می‌کند» یک نمونه مودم vdsl شرکت‌ها را بررسی کردم که عمودتا قدیمی و تاریخ مصرف گذشته هستند.

اما اگر مودم VDSL قدرتمند و بهتری نیاز دارید یا هم‌اکنون تصمیم دارید یک مودم ADSL بخرید؛ بهتر است یک مودم ADSL/VDSL خوب انتخاب کنید تا بعدا نیاز نباشد دوباره هزینه کنید.

پیشنهادم این است کمی دست نگه دارید و هیچ مودمی نخرید تا زمانی که مطمئن شوید می‌توانید از سرویس اینترنت وی‌دی‌اس‌ال استفاده کنید.

در آن زمان، با مشاوره با شرکت سرویس‌دهنده اینترنت خود و اطلاع از نوع مودمی که به شما می‌دهند؛ برای خرید یا تعویض مودم تصمیم‌گیری کنید.

با اینترنت و مودم ADSL چه کار کنیم؟

وزیر ارتباطات در چندین نوبت گفتند مخابرات به طور رایگان سرویس اینترنت و مودم ADSL کاربران را به VDSL ارتقا می‌دهد؛ البته برای کاربرانی که مشترک مخابرات هستند نه سرویس‌های دیگر!

اگر کاربر مخابرات نیستید؛ سرویس اینترنت ADSL شما از بین رفته و مودم ADSL هم دیگر به درد شما نمی‌خورد و باید سرویس اینترنت VDSL و مودم جدید از شرکت اینترنتی بخرید.

اگر کاربر مخابرات هستید؛ منتظر بمانید تا اینترنت VDSL به شهر و منطقه و محل شما برسد و بعد مخابرات شرایط ارتقا یا تعویض یا هر وضعیت دیگر را به شما خواهد گفت.

برای ثبت‌نام اینترنت VDSL چه کنیم؟

وزیر ارتباطات گفتند برای کاربران تهرانی و قمی هفته آینده سایتی راه‌اندازی می‌شود تا ثبت‌نام کنند.

در سال‌های اخیر بارها صحبت از ارائه اینترنت VDSL از سوی وزیر و معاونان ایشان در وزارت ارتباطات شده است ولی مشکلات زیرساختی و توسعه ظرفیت‌های پهنای‌باند در کشور به همراه بحث‌های قانونی و انحصاری و غولی به نام مخابرات مانع شده است.

حالا باید ببینیم این دفعه اینترنت VDSL چه سرانجامی پیدا خواهد کرد؟

فعلا نه سایتی معرفی شده و نه مشخص است کدام شهرها و مناطق اینترنت VDSL دریافت می‌کنند.

واقعا سرعت اینترنت خانگی چهار برابر می‌شود؟

یک بحث جدی کاربران روی همین موضوع است. اینکه نکند اینترنت VDSL با هزینه‌های بیشتری نسبت به ADSL بگیریم ولی دوباره همان آش و همان کاسه!

سرعت اینترنت وی دی اس ال ما به هر دلیلی هیچ تفاوتی با ADSL نکرده باشد و مشکلات پابرجا بمانند.

در جواب باید گفت ماهیت سرویس VDSL این‌طوری است که سرعت چند مگابیت نمی‌دهد و سرعت اینترنت باید ۲۰ الی ۳۰ مگابیت به بالا باشد. یعنی در بدترین حالت هم شما باید سرعتی بهتر از ADSL داشته باشید.

شرکت شاتل در برخی شهرها مانند شهر دزفول در استان خوزستان سرعت ۷۰ مگابیت خانگی می‌دهد. تصورم این است که در هر شرایطی سرعت VDSL بسیار بهتر از ADSL به‌خصوص برای دانلود و بازی و مصارف مشابه باشد.

چگونه بفهمیم اینترنت VDSL به ما تعلق می‌گیرد؟

با شرکت مخابرات و سرویس‌دهنده‌های اینترنت منطقه و شهر خود تماس بگیرید و با ذکر محل و نقطه خانه خود، متوجه می‌شوید آیا می‌توانید از اینترنت VDSL استفاده کنید یا خیر و کدام شرکت‌ها به شما سرویس می‌دهند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا