فناوری

بررسی مودمی که یک سرویس‌دهنده اینترنت VDSL کاربران را وادار به خریدش می‌کند

چند روز پیش درباره مودم‌های تحمیلی شرکت‌های اینترنتی به کاربران نوشتیم و اینکه چنین کاری قانونی است یا خیر!

در این مقاله گفتیم که این کار امری رایج در کشورهای پیشرفته است ولی آن‌ها عمدتا مودم‌های رده بالا و مناسب نیازهای کاربران را برای تسهیل دسترسی آن‌ها به سرویس‌های اینترنتی ارائه می‌دهند. 

بهترین مودم‌های بازار از سوی شرکت‌های اینترنتی انتخاب و برای مشترکان سفارش داده می‌شود. کاربران هم به اپراتورهای اینترنت اعتماد دارند و با آغوش باز از این مودم‌ها استقبال می‌کنند.

اما در ایران داستان جور دیگری است. در ایران ضعیف‌ترین، قدیمی‌ترین، از رده خارج شده و گمنام‌ترین مودم‌ها از سوی شرکت‌های اینترنتی کشف و بعد سفارش داده می‌شوند. کاربران ناچار می‌شوند از این مودم‌ها استفاده کنند وگرنه سرویس اینترنت آن‌ها وصل نمی‌شود.

در حالی‌که از چند کاربر و خواننده شنیده بودم شرکت‌های مخابرات، شاتل و دیگران برای ارائه سرویس‌های VDSL کاربران را مجبور به خرید مودم‌شان می‌کنند ولی هنوز نمونه‌ای به دستم نرسیده بود و نمی‌دانستم چه مدل مودمی به آن‌ها داده می‌شود.

شاهد از غیب رسید و پس از انتشار مطلب «آیا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت قانونی است؟»؛ یکی از کاربران در تلگرام تصاویر مودمی که با زور همراه سرویس وی‌دی‌اس‌ال دریافت کرده است را برایم فرستاد.

قدیمی، بدون گارانتی، گران و خطرناک

اولین ادعای این کاربر عزیز این بود که مودم را به جای ۱۸۰ هزار تومان، ۲۸۰ هزار تومان به او فروخته‌اند. یک مدل از مودم زایکسل VMG1312 که با دیدن جعبه‌اش، آه از نهادم برخاست چون این مودم مال ۸ الی ۹ سال پیش است.

یک مودم سری N که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده و سال ۲۰۱۳ عرضه شده است. مودم VDSL با ۴ درگاه اترنت و یک درگاه USB که از حداکثر سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند. 

باید یادآوری کنم که اکنون در سال ۲۰۲۰ زندگی می‌کنیم؛ آخرین استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax یا وای‌فای ۶ است و دو نسل پس از استاندار ۸۰۲.۱۱n عرضه شده است. این روزها در سراسر دنیا صحبت از مودم روترهای سری AX با دو الی سه باند رادیویی و سرعت‌های چند گیگابیت است.

کارشناسان امنیتی و خود شرکت‌های اینترنتی و سازنده سخت‌افزار اصرار دارند که شما از مودم‌های قدیمی استفاده نکنید؛ چون خطرات امنیتی بالایی در انتظار کاربران است.

این مودم در زمان خودش جزو بهترین مودم‌های ADSL/VDSL بوده و اگر اندکی در اینترنت جست‌وجو کنید؛ متوجه می‌شوید که یک محصول معروف و پرفروش بوده ولی اکنون سال ۲۰۲۰ است نه سال ۲۰۱۵!

من سریعا سراغ صفحه این مودم در سایت زایکسل رفتم و خواستم ببینم فریم‌ویر جدیدی برای آن ارائه شده است یا خیر. خوش‌بختانه، آخرین فریم‌ویر عرضه شده در سال ۲۰۱۹ بوده و کاربران امکان ارتقای فریم ویر مودم را دارند. اگر شما هم چنین مودمی دارید؛ حتما به آخرین نسخه ارتقا دهید:

تاریخ انتشار دیتاشیت متعلق به سال ۲۰۱۳ است که سال ساخت آن را به طور تقریبی نشان می‌دهد:

جالب‌تر اینکه این دوست عزیز عکسی برایم فرستاد که نشان می‌دهد تاریخ گارانتی این مودم در ایران و از سوی نمایندگی زایکسل مربوط به سال ۲۰۱۷ است:

می‌دانید این یعنی چه؟ یعنی یک مودم از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته و در انبار تلنبار شده و احتمالا در شرف پس فرستادن به شرکت زایکسل را زنده کردند و با قیمتی دو برابر به زور فروختن و سود سرشاری به جیب زدن.

حالا خودتان تصور کنید این مودم در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با ارز آن زمان خریداری شده و اکنون به با ارز ۱۲ هزار تومانی فروخته می‌شود.
 
نمی‌دانم در سایر نقاط هم چنین مودمی به کاربران و مشترکان VDSL داده می‌شود یا خیر. اگر از میان خوانندگان عزیز فردی هست که مودم گرفته؛ به ما بگوید چه مدل مودمی است. همین‌طور، مشخص نیست مخابرات چه مودمی به کاربران پیشنهاد می‌کند یا احیانا تحمیل می‌کند!
 
ای کاش شرکت‌های اینترنتی حالا که مشترکان را مجبور به خرید مودم ازشان می‌کنند؛ مودم‌های نسبتا خوب بازار و مودم‌های به‌روز و قابل استفاده را پیشنهاد بدهند؛ حتی با قیمتی بالاتر از بازار!
 
این دوست عزیز ما که لحظه‌ای به فکر استفاده از این مودم نیست و می‌خواهد نگه دارد تا اگر به درد فرد دیگری خورد؛ هدیه بدهد. خودش یک مودم VDSL دو بانده پرسرعت خریداری کرده و از آن استفاده می‌کند.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. با سلام.بنده از مخابرات سرویس vdsl دریافت کرده ام.مودمی که خیلی اصرار به استفاده از ان را دارند مودم های سریutel است .الان چند ماهی میشه از این مودم استفاده می کنم.
    بر خلاف نظر مخابرات .مودم utel مدل v304f مودم خیلی جالبی نیست و با اینکه اسما ایرانیه و می گند کیفیت بهتری در مقایسه با نمونه مشابش داره ولی این طور نبوده.
    همون طور که خودتون اشاره کردید اگه یه سری به مشخصات مودم بزنید متوجه می شوید مشخصات فنی مودم به سال ۲۰۱۲ برمی گردد.
    از نظر تجربه کاربری هم اصلا جالب نبوده.حتی ساده ترین نکات در طراحی مودم لحاظ نشده از جمله می توان به firmware مودم و ui درون مودم اشاره کرد.
    به عنوان مثال ui مودمی تنظیمی مانند quick setup مودم های سایر برند ها ندارد که بسیار عجیبه و رابط کاربری خیلی پیچیده ای دارد که اگر حرفه ای نباشید توش گم می شود.
    از جمله برخی باگ های نرم افزاری و سخت افزاری(یا شاید سهل انگاری) عجیب میشه به login pageمودم اشاره کرد که پس از یک بار وارد شدن به مودم گزینه ای به عنوان logout ندارد و باید برای خروج صفحه newtab مرورگر را ببندید(در گوشی هم به همین صورت است).
    مشکل از ایجا شروع میشه که پس از این اتفاق با وارد کردن ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ در مرورگر شما بدون اینکه رمزی وارد کنید وارد صفحه ی تنظیمات مودم می شوید.که از نظر امنیتی خطرناکه.در کل firmwareمودم بسیار عقب افتاده است و معلوم نیست چه اشخاصی ان را طراحی کرده اند.
    از مشکلات سخت افزاری مودم می توان به wifi ان اشاره کرد.
    مشکل از ان جا شروع میشه که مودم قابلیت handleکردن دستگاه های مختلف را در ان واحد ندارد یعنی اگه چندتا گوشی به مودم وصل باشه.در حین استفاده از اینترنت wifi شما کاملاذقطع میشه و دستگاه باید مجدد obtain ip adress بکند.به نظره من چیپ های استفاده شده در این سری مودم vdslاز قدرت پردازشی کافی برای ارسال و دریافت داده ها برخوردار نیست و شاید برای کاهش قیمت تمام شده مودم از این نوع chipset استفاده کردند.(بیشتر مودم های رده بالااز چیپست های شرکتqualcom استفاده می کنند ولی در این مودم از broadcom استفاده شده)
    این ها تنها بخش هایی از مشکلات مودم هست.
    خواستم کامل مشکلات و نواقص مودم را توضیح بدم.ممنون از سایت shabakehchi..

    1. سلام

      ببخشید ولی من v304f دارم و سال ساختشم ۲۰۱۲ نیست! ایشون در مقاله مودم زایکسل رو گفتن ۲۰۱۲ هست

      مشکل وای فای نداره هیچی دوبانده و خیلی هم قوی هست
      درسته ui مودم گرافیکی نیست اما پر جزییات و کلی گزینه داره

      چندین دستگاه بهش وصل میشن و کوچکترین مشکلی نداره

      خط من پر از نویزه و با بدبختی الان سرعت ۵ مگ با snr 6 داره کار میکنه هر مودمی رو این خط بود قطع میشد اما این رو snr 2 هم نگه میداره!

      فریم ورش همین دیروز رفتم دیدم اپدیت داده اپدیت کردم

      بقیه نکاتتون درسته ولی من خیلی راضی ام از این مودم

  2. با سلام و تشکر از سایت خوبتون.تصویر مودم و مشخصات عکسی که از این مودم از سایت زایکسل گذاشتید با مودم شاتل فرق داره.این مربوط به مودم vmg 1312 B30A هست در صورتی که مودم شاتل vmg 1312 T20B هست و شکل اون هم فرق داره و آنتن داره.کلا فکر می کنم مودم شاتل سفارش ایران یا کشور خاصه چون در سایت های خارجی هیچ عکس و مشخصاتی ازش وجود نداره و تنها در سایت های ایرانی و سایت نمایندگی زایکسل در ایران مشخصات و فریمور اون یافت میشه البته شایدم اشتباه کنم ولی من گشتم چیزی پیدا نکردم. مدل دیگه ای هم شاتل عرضه می کنه گرون تر از این مودم هستش .مدلش هست vmg5301 T20A که فرقش با این مودم اینه که یو اس بی نداره و به جاش voip داره ولی گرونتره.

  3. نویسنده این مطلب حتی به اسم مودم دقت نکرده و رفته توی سایت زایکسل مدلی رو زده که اصلا تو بازار ایران نیست و هیچ ربطی به این مودم که در ایران به فروش میره نداره!!!
    واقعا جالبه همچین اشتباهاتی از یه سایتی که مثلا قراره اطلاعات کاربران رو بالا ببره و افراد حرفه ای باید نویسنده اش باشن نه افراد آماتور که حتی یه پارت نامبر ساده مودم رو نمیتونن مطابقت بدن باهم 🙂

    1. دوست عزیز عاشق زایکسل
      حالا که به دو تصویر اشتباه ایراد گرفتی و کل سایت را شستی رفته؛ ای کاش به اصل موضوع مطلب هم اشاره‌ای می‌کردی و سراغ حاشیه نمی‌رفتی
      اینکه چرا باید یک مودم تاریخ مصرف گذشته و قدیمی به مشتریان داده شود.
      در این مطلب ده‌ها سند و مدرک و اطلاعات درست و دقیق و تحقیق شده بود که شما اصلا اشاره‌ای به آن نکرده و صرفا به دو عکس گیر دادی که بله اشتباه بودند و با عکس‌های اصلی مودمی که از شاتل گرفته شده بودند تعویض شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا