پرونده ویژهراهنمای خرید

پرونده ویژه: ۱۰ نکته مهمی که باید درباره اینترنت VDSL بدانید!

اگرچه اینترنت VDSL موفق نشد در سال ۱۳۹۹ توسعه و رشد سریع و گسترده‌ای داشته باشد ولی هنوز خواستگاه و رویای کاربران اینترنت ثابت است.

مدت‌ها است می‌شنویم که انحصار اینترنت کابلی مخابرات شکسته شده است و شرکت‌های FCP به‌زودی سرویس‌های اینترنت VDSL خود را ارائه می‌دهند. حتی از ماه‌ها پیش، برخی شرکت‌ها مانند پیشگامان، آسیاتک، پارس آنلاین، های‌وب و غیره پیش‌ثبت‌نام VDSL را آغاز کردند و منتظر ارائه زیرساخت از سوی شرکت مخابرات هستند.

امیدواریم که در سال جدید، اینترنت VDSL رشد و توسعه سریع‌تر و بیشتری داشته و حداقل وعده وزارت ارتباطات برای ارائه ۵ میلیون پورت محقق شود. اینترنت VDSL مزایای کاملا محسوسی نسبت به اینترنت ADSL دارد؛ از جمله اینکه سرعت دانلود و آپلود بیشتری دارد؛ کیفیت و پایداری بهتری داشته و یک اینترنت به‌روزتر نسبت به ADSL است.

به هر حال، هنوز بسیاری از سایه روشن‌های VDSL برای کاربران مشخص نشده است و با سوالات و ابهامات زیادی روبرو هستند و در پی یافتن جوابی برای آن‌ها هستند.

ما در سایت شبکه‌چی زیاد درباره اینترنت VDSL صحبت کردیم و بحث‌ها، چالش‌ها و مشکلات آن را از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم. حالا می‌خواهیم، مهم‌ترین نکاتی که باید درباره این نوع اینترنت بدانید یا در پی آن‌ها باشید را یکجا فهرست کنیم تا خوانندگان عزیز بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر هر مقاله و نکته مورد نظرشان را پیدا کرده و پاسخی برای سوال‌شان یافته باشند.

روی تیتر هر مقاله کلیک کنید تا آن مقاله برایتان باز شود و آن را مطالعه کنید:

سوال: من از اینترنت ADSL راضی‌ام؛ چرا باید برای اینترنت VDSL ثبت‌نام کنم؟

شاید باورکردنی نباشد ولی هستند کاربرانی که مخابرات آماده ارائه سرویس VDSL به آن‌ها است ولی می‌گویند ما اینترنت ADSL داریم و نیازی به وی‌دی‌اس‌ال نداریم. واقعا چرا باید از ADSL به VDSL کوچ کرد؟ مزایای VDSL برای یک کاربر معمولی اینترنت چیست؟

برای اینترنت پرسرعت VDSL باید چقدر هزینه کنیم؟

شاید مهم‌ترین سوال کاربران درباره اینترنت وی دی اس ال باشد. یک سرویس اینترنت ۵۰ مگابیت VDSL چقدر هزینه دارد؟ برای خرید مودم VDSL باید چقدر پول بدهیم؟ قیمت بسته‌های اینترنت VDSL چند است؟ به این پرسش‌ها در مطلب بالا جواب دادیم!

اینترنت TD-LTE بهتر است یا اینترنت VDSL: بررسی مزایا و معایب هریک برای کاربران خانگی

اگر بین خرید اینترنت VDSL یا TD-LTE مردد هستید و نمی‌دانیم هریک از این اینترنت‌ها چه مزایا و معایبی دارند و برای یک کاربر خانگی کدام اینترنت از نظر سرعت و حجم و قیمت و نصب مناسب است؛ توصیه می‌کنیم این مقاله را یک نگاهی بیندازید.

مقایسه اینترنت VDSL و FTTH: کدام‌یک بهترین اینترنت پرسرعت ایران است؟

اینترنت VDSL و فیبرنوری قرابت بیشتری با عبارت «پرسرعت» دارند؛ چون حداقل امکان دسترسی به سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کنند و از پینگ بهتر، پایداری بیشتر و سرعت آپلود به مراتب بهتری نسبت به ADSL برخوردار هستند.

اما تفاوت‌های این دو سرویس اینترنت چیست و کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد و برای ما مناسب‌تر است؟ یعنی هم سرعت بیشتری دارد و هم ارزان‌تر است؛ هم در دسترس‌تر است و زودتر به آن می‌رسیم و هم پینگ کمتری دارد؟

بیشترین سرعت اینترنت VDSL در ایران چقدر است؟

سرعت اینترنت VDSL در تئوری می‌تواند تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد ولی آیا شرکت‌های اینترنتی در ایران چنین سرعتی می‌دهند؟ حداکثر سرعت اینترنت وی‌دی‌اس‌ال در ایران چقدر است و کدام شرکت چنین سرعتی ارائه می‌دهد؟

۴ باور غلط درباره اینترنت VDSL

همزمان با اوج‌گیری خبرهای عرضه اینترنت وی‌دی‌اس‌ال، شاهد رواج برخی باورهای غلط و اشتباه درباره اینترنت VDSL هستیم. تصوراتی که نمی‌دانیم از کجا وارد ذهن کاربران شده و تلاش برای پاک کردن‌شان هم بسیار سخت است. در این مطلب به ۴ نمونه از این باورهای اشتباه درباره وی‌دی‌اس‌ال اشاره می‌کنیم و بعد می‌گوییم چرا از اساس غلط هستند!

چگونه بفهمیم یک مودم از اینترنت VDSL پشتیبانی می‌کند؟

برای استفاده از اینترنت VDSL به یک مودم VDSL نیاز داریم نه ADSL. در این مقاله ۵ روش برای یافتن پشتیبانی VDSL توسط یک مودم معرفی کردیم!

بررسی پینگ اینترنت VDSL شاتل در سرورهای داخل و خارج کشور

برای بسیاری از کاربران اینترنت، پینگ و پکت لاست یک سرویس از سرعت مهم‌تر است. گیمرها فقط به دنبال پینگ و لگ یک بازی و اینترنت هستند و خوره‌های فیلم و سریال به شدت روی پکت لاست حساس‌اند. این افراد ترجیح می‌دهند سرویس اینترنتی با سرعت پایین‌تر ولی پینگ بهتر و کمترین ناپایداری و گم شدن بسته‌ها داشته باشند.

اگر با مودم ADSL به اینترنت VDSL وصل شویم؛ تفاوت سرعت چقدر است؟

این پرسش بسیاری از کاربران است. می‌خواهند بدانند دقیقا چه اتفاقی می‌افتد اگر مودم VDSL خریداری نکنند یا فعلا نخرند و با مودم ADSL به اینترنت VDSL وصل شوند. در این مطلب می‌توانید تست‌های عملی ما را ببینید و تفاوت سرعت را متوجه شوید.

مشکلات اینترنت VDSL و راه‌حل‌های آن‌ها

در این مطلب، نگاهی به مهم‌ترین مشکلات اینترنت VDSL خواهیم انداخت و به بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر آن‌ها می‌پردازیم. بسیاری از این مشکلات، خارج از حیطه کاربران هستند و عملا نمی‌توان برای حل آن‌ها اقدامی کرد؛ بلکه متولیان توسعه اینترنت و باندپهن در کشور به همراه شرکت‌های اینترنتی باید اراده و عزمی برای رفع آن‌ها داشته باشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا