نقد و بررسی

بررسی مودم VDSL ایسوس DSL-AX82U: مودم روتر وای‌فای ۶ برای گیمینگ

سرعت ۵۴۰۰ مگابیت، کارایی خوب، پنل گیمینگ و امکانات نرم‌افزاری فوق‌العاده

تصور کنید یک گیمر هستید و می‌خواهید مودم ADSL/VDSL بخرید. چند چالش پیش‌روی شما است:

نخست، باید یک مودم گیمینگ بخرید تا حداقل بتوانید در پنل کاربری آن تنظیمات مربوط به برخی بازی‌ها را انجام دهید و ترافیک دستگاه گیمینگ شما را شناسایی کرده و به آن اولویت دهد.

دوم، نیاز به یک وای‌فای پر سرعت و کاملا به‌روز دارید؛ چون در وسط بازی گیمینگ جای کند شدن اینترنت یا محو شدن سیگنال‌های وای‌فای نیست. باید مطمئن باشید مودم روتر شما می‌تواند وای‌فای مورد نیازتان را ارائه بدهد. در ضمن، برای شما مهم است که از جدیدترین نسل وای‌فای پشتیبانی شود و بتوانید با گوشی یا لپ‌تاپ وای‌فای ۶ خود به مودم روتر وای‌فای ۶ وصل شوید.

چالش سوم شما درگاه‌های شبکه هستند. یک مودم گیمینگ باید درگاه‌های هزار مگابیتی و بالاتر داشته باشد و این درگاه‌ها به تعداد کافی باشند تا بتوانید همه دستگاه‌های خود را به مودم وصل کنید. آنتن‌ها و درگاه USB 3.0 نیز برای شما اهمیت بالایی دارند.

برخی گیمرها به امکانات دیگری نیز نیاز دارند. برایشان مهم است مودم گیمینگی بخرند که از فناوری مش وای‌فای پشتیبانی کند یا اینکه مجهز به استاندارد رمزنگاری WPA3 باشد و قابلیت‌هایی مانند Game Boost داشته باشد.

همه این دلایل باعث می‌شوند که انتخاب یک مودم گیمینگ ADSL/VDSL سخت شود و شرکت‌های سازنده مودم هم محصولات کمی در این رده دارند.

خوش‌بختانه، ایسوس مودم روتر DSL-AX82U را وارد بازار ایران کرده است؛ هرچند که کمیاب و نایاب است و با قیمت بسیار بالای نزدیک به ۱۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این مودم در سال ۲۰۲۰ عرضه شده و یکی از به‌روزترین مودم‌های ایسوس و حتی دنیا است.

شاید بتوان گفت در حال حاضر، بالاتر از مودم DSL-AX82U در بازار مودم‌های VDSL ایران، دستگاهی پیدا نمی‌شود. مودم وای‌فای ۶ که همه‌چیز تمام است و یکی از بهترین مودم‌های بازار جهانی نیز شناخته می‌شود.

حالا، باهم می‌خواهیم کمی این مودم VDSL ایسوس را بررسی کنیم:

طراحی

مودم ایسوس DSL-AX82U طراحی مشابه با روتر گیمینگ RT-AX82U این شرکت دارد؛ یک طراحی کاملا جدید و جذاب با حال و هوای گیمینگ و رنگ‌دهی RGB که شبیه به هواپیماهای جاسوسی و مخفی است.

مفاهیم طراحی سنتی مودم‌ها در این محصول هم دیده می‌شود ولی ایسوس کاملا با بازطراحی مودم سری AX خود سعی کرده جلوه بهتر و هیجان‌انگیزتری برای دستگاهش بسازد. در پنل جلویی شاهد یک سطح موج‌دار هستیم که رنگ آن می‌تواند تغییر کند.

این سیستم کاملا با فناوری AURA Sync ایسوس سازگاری دارد و شما با فشردن یک کلید می‌توانید برخی الگوهای نوردهی و رنگ تعریف شده را انتخاب و تنظیم کنید. برای جلوه‌های نوردهی RGB اصلا نیازی به ویندوز یا نرم‌افزار تلفن همراه ندارید.

در نمای بالا سمت راست دستگاه می‌تواند لگوی Asus و در سمت چپ هم چند چراغ LED کوچک نمایشگر اطلاعات را یافت. یک چراغ پاور، یک چراغ وای‌فای، یک چراغ LAN و یک چراغ WAN. ایسوس ترجیح داده به جای استفاده از تعداد زیادی LED که غالبا هم به کار کاربر نمی‌آیند؛ روی جلوه‌های نوردهی دستگاه تمرکز کند.

۴ آنتن خارجی جدانشدنی و درگاه‌های ارتباطی همگی در پنل پشتی و درهم چینش شدند. شاید بتوان این وضعیت را یک نقطه ضعف برای این مودم دانست.

تصور کنید ۴ آنتن خارجی، کلید ریست، کلید پاور، پورت آداپتور پاور، ۴ درگاه LAN، درگاه WAN، درگاه DSL یا RJ11 و درگاه USB 3.0 یک جا هستند. البته، برای استفاده از درگاه‌ها به اندازه کافی فضا هست ولی به هر حال پنل پشتی مودم DSL-AX82U خیلی شلوغ است.

وزن این مودم ۵۷۲ گرم است و اندازه آن ۲۷۵.۵ در ۱۸۴.۵ در ۱۶۵ میلی‌متر است.

سخت‌افزار

مودم ایسوس DSL-AX82U یک مودم روتر ADSL/VDSL و وای‌فای ۶ است.

پردازنده مرکزی این مودم برودکام BCM6750 است؛ پردازنده سه هسته‌ای با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز و ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش!

وای‌فای این مودم در رده AX5400 است که البته از استانداردهای وای‌فای ۵ و ۴ نیز پشتیبانی می‌کند. روی استاندارد وای‌فای ۶ یا ۸۰۲.۱۱ax سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۵۷۴ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۴۸۰۸ مگابیت می‌رسد تا سرعت نهایی و مجموع آن نزدیک به ۵.۴ مگابیت باشد.

اگر با دستگاه وای‌فای ۶ به مودم وصل نشوید و از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac بهره می‌برید؛ سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۴۰۰ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز نزدیک به ۴۳۳۳ مگابیت است.

روی این مودم از پهنای‌باند وای‌فای ۲۰، ۴۰، ۸۰ و ۱۶۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌شود که پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بسیار اهمیت دارد و برای استریم ویدئو و بازی ارزش زیادی دارد.

از فناوری رمزنگاری جدید WPA3 به طور کامل پشتیبانی می‌شود تا بالاترین امنیت روی تبادل اطلاعات بی‌سیم در دسترس باشد. البته، از پروتکل‌های WPA2-Personal و WPA-Personal و WPA-Enterprise و WPA2-Enterprise به همراه WPS نیز پشتیبانی می‌شود.

اشاره کردیم که این مودم دارای ۴ درگاه شبکه اترنت LAN و ۱ درگاه WAN به همراه یک درگاه RJ11 برای اتصال خط تلفن ثابت خانه است. همه این درگاه‌ها یک گیگابیتی هستند. یک درگاه USB 3.0 Type-A نیز برای اشتراک‌گذاری اطلاعات، اتصال هارددیسک و حافظه فلش و NAS به مودم یا اتصال مودم ۳G/4G به آن در دسترس است.

از نظر استانداردهای DSL نیز مجهز به +ADSL2 و VDSL2 است. روی اینترنت VDSL2 سرعت تا ۳۵۰ مگابیت بر ثانیه قابل افزایش است. این استانداردها برای ایران کاملا مناسب و حتی زیاد از حد هم هستند؛ چون فعلا فقط استاندارد VDSL با حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت ارائه می‌شود.

فناوری و امکانات نرم‌افزاری

انتظار داریم فناوری‌های MU-MIMO و Explicit beamforming و Universal beamforming و WPA3 را روی این مودم روتر گیمینگ داشته باشیم ولی ایسوس دو جین فناوری جالب دیگر روی این دستگاه ارائه داده است.

در ابتدا، باید به فناوری AiMesh اشاره کرد که باعث می‌شود بتوانید این مودم را با دیگر دستگاه‌های مش وای‌فای ایسوس جفت کنید. این مودم را می‌توانید به عنوان یک روتر اصلی مش وای‌فای تنظیم کنید ولی به عنوان نود AiMesh قابل تنظیم نیست.

در بخش گیمینگ شاهد امکاناتی مانند Game Boost و acceleration هستیم. ایسوس انواع ابزارهای QoS و مانیتورینگ و کنترل پهنای‌باند برای دستگاه‌های گیمینگ، بی‌سیم و کابلی را در پنل مدیریتی DSL-AX82U فراهم کرده است. دست شما در این بخش کاملا باز است که هر گونه تنظیم برای دسترسی به پهنای‌باند را تعریف کنید و در لحظه ترافیک شبکه را مانیتور و محدودیت‌هایی اعمال کنید.

پنل کنترل والدین قدرتمند، تعریف شبکه میهمان روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، پشتیبانی از Dual WAN با استفاده از یک درگاه WAN و یک درگاه LAN، فناوری WAN Aggregation، فناوری AiProtection برای رصد و مقابله با ویروس‌ها و بدافزارها و حملات اینترنتی، پشتیبانی از نصب و تنظیم VPN روی مودم روتر و AiCloud از دیگر فناوری‌های قابل اشاره در این مودم روتر هستند.

ایسوس همیشه پنل مدیریتی کاملا مجهز و مملو از امکاناتی را به کاربران می‌دهد. در مودم DSL-AX82U نیز این‌گونه است و شما هیچ کمبودی احساس نخواهید کرد.

کارایی و ارزیابی

نصب و راه‌اندازی مودم روتر گیمینگ نسل جدید ایسوس آسان است. به محض اینکه مودم را روشن کنید و به کامپیوتر یا لپ‌تاپ وصل کرده باشید؛ صفحه پیکربندی آن ظاهر شده و به مرحله به مرحله، اطلاعات و تنظیمات بخش‌های مختلف مودم مانند اینترنت DSL، وای‌فای، رمزعبور وای‌فای و غیره دریافت و راه‌اندازی می‌شوند.

نیازی نیست که همه امکانات مودم را در همان ثانیه اول استفاده کنید. می‌توانید به تدریج سراغ این پنل مدیریتی رفته و تک تک ابزارهای مورد نیاز از جمله قابلیت‌های گیمینگ را تنظیم کنید.

روی پورت اترنت می‌توانید سرعتی تا ۹۷۰ مگابیت را به راحتی دریافت کنید؛ به شرط اینکه سرعت اینترنت بتواند این پهنای‌باند را پوشش دهد. مثلا، یک مودم ۴G یا ۵G به آن نصب کرده باشید و سرعت اینترنت بالای ۱ گیگابیت باشد.

روی وای‌فای هم در فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۹۳۰ مگابیت ثبت شده است که نشان می‌دهد واقعا وای‌فای دستگاه از رده گیگابیتی است. این سرعت‌ها برای بازی آنلاین، استریم ویدئو و صوت، دانلود فایل‌ها و پخش فیلم‌های ۴K بسیار مناسب است و می‌تواند هر نیاز شما را برآورده کند.

قدرت وای‌فای ۶ در پشتیبانی همزمان از چند دستگاه در حال استریم است؛ مشکلی که این روزها در بسیاری از خانه‌ها با آموزش‌های مجازی کودکان و دانش‌آموزان و دانش‌جویان یا دورکاری پدر و مادرها داریم.

مودم روتری مانند ایسوس AX82U دقیقا در اینجا یک مزیت بزرگ دارد و اینکه با اتصال چند گوشی و لپ‌تاپ به وای‌فای و اینترنت، ناگهان سرعت افت نمی‌کند و سیگنال‌ها ناپدید نمی‌شوند.

حرف آخر

در ایران، مودم روتر VDSL بهتر و بالاتر از ایسوس AX82U سرغ نداریم. قیمت این مودم بالا است و از ۱۲ میلیون تا ۱۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت دلاری این مودم وای‌فای ۶ نزدیک به ۲۰۰ یورو است. یکی از دلایل گرانی بیش از حد این مودم در بازار ایران، نایاب بودن و واردات تعدادی آن است.

اگر به صورت عمده در بازار عرضه شود؛ قیمت آن رقابتی شده و قطعا پایین‌تر خواهد آمد. به هر حال، وقتی یک مودم روتر قدیمی و رده AX ایسوس قیمتی نزدیک به ۶ الی ۷ میلیون تومان دارد یا مثلا مودم روتر DSL-AC88U این شرکت بالای ۱۰ میلیون تومان است؛ طبیعی است که یک مودم روتر وای‌فای ۶ نزدیک به ۱۳ میلیون تومان باشد.

اما از بحث قیمت زیاد ایسوس DSL-AX82U بگذریم؛ شما تقریبا نقطه ضعف دیگری مشاهده نمی‌کنید. یک مودم وای‌فای ۶ با جدیدترین استانداردها و فناوری‌های وای‌فای و کارایی مقبول برای کاربران گیمینگ به همراه پنل کاربری مملو از امکانات و ابزارهای نرم‌افزاری که دست شما را برای هر تنظیم و کاری باز می‌گذارد.

اگر یک مودم گیمینگ همه‌چیز تمام و بسیار عالی نیاز دارید؛ در خرید مودم ایسوس DSL-AX82U شک نکنید.

خرید مودم ایسوس DSL-AX82U

مزایا:

۱- وای‌فای ۶ با حداکثر سرعت ۵.۴ گیگابیت

۲- پنل مدیریتی مملو از امکانات و ابزارهای مانیتورینگ و مدیریت ترافیک

۳- قابلیت Game Boost برای بازی‌های مختلف

۴- طراحی جذاب با نوردهی RGB

۵- سرعت بسیار زیادی روی وای‌فای ۵ گیگاهرتز

معایب:

۱- نداشتن درگاه اترنت ۲.۵ گیگابیت

۲- فقط یک درگاه USB دارد

۳- قیمت بسیار گران: ۱۳ میلیون تومان


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

    1. سلام اگر روتر را به مودم GPON فیبرنوری بزنید بله می‌شود وای فای دو بانده و اینترنت فیبرنوری روی آن داشته باشید

  1. فقط ای کاش asus رو این مودمش WTFast رو هم اضاف میکرد واقعا دیگه نهایت ارزوی هر گیمری میشد قشنگ تا ۱۲ سال اینده رو از تکنولوژی ایران جلو میبودی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا