نقد و بررسی

۸ تفاوت بزرگ مودم جدید ایرانسل TF-i60 S1 با TF-i60 H1 (هواوی B612)

رقابت مودم تولید داخل ایرانسل در برابر مودم وارداتی هواوی

خرداد ماه بود که ایرانسل از خط تولید مودم FDD/TDD داخلی خود رونمایی کرد و گفت به‌زودی مودم ایرانی TF-i60 S1 را روانه بازار می‌کند.

تقریبا در مرداد ماه، فروش رسمی این مودم در فروشگاه ایرانسل آغاز شد و به تدریج فروشگاه‌های دیگر و نمایندگی‌های ایرانسل هم به فروش و عرضه آن اقدام کردند.

مودم TF-i60 S1 هم از نظر نام و هم از نظر ظاهر بسیار شبیه به مودم معروف ایرانسل TF-i60 H1 است؛ مودمی که همگی می‌دانیم ساخت شرکت هواوی است و با نام B612 در بازارهای جهانی عرضه شده است.

فروش موفق مودم TF-i60 H1 در ایران و پشتیبانی از دو نوع سرویس اینترنت موبایل FDD و TDLTE باعث شده ایرانسل به فکر تولید مودم مشابهی در ایران بیفتد.

در ابتدا، تصور می‌شد ایرانسل مجوز و لایسنس تولید مودم B612 را از هواوی گرفته است ولی انتشار مشخصات مودم S1 جدید و برخی تغییرات آن مشخص کرد کاملا با یک مودم جدید و متفاوت از هواوی B612 یا ایرانسل Tf-i60 H1 مواجه هستیم؛ هم در پردازنده‌ها و مادربورد و هم در ظاهر و کیفیت و شکل فرم فکتور مودم!

قیمت پایین‌تر مودم S1 باعث تحریک و ترغیب کاربران برای خریدش می‌شود ولی می‌خواهند بدانند آیا همان کیفیت و مشخصات و ویژگی‌های مودم H1 ایرانسل را دارد؟

این سوالی است که این روزها در انجمن‌ها و کانال‌های IT همه از یکدیگر می‌پرسند و دوست دارند درباره این مودم اطلاعات بیشتری داشته باشند.

متاسفانه، هنوز این مودم به دست ما نرسیده است تا از نزدیک مورد تست و بررسی قرار دهیم ولی در بسیاری از مشخصات و تفاوت‌های آن با مودم اصلی TF-i60 H1 اطمینان پیدا کردیم.

اگرچه قضاوت درباره کیفیت و سرعت این اینترنت هنوز زود است و باید از نزدیک ارزیابی کرد ولی فعلا به این ۸ تفاوت بزرگ و مهم مودم TF-i60 S1 با TF-i60 H1 اشاره می‌کنیم:

۱- مودم TF-i60 S1 کلا با TF-i60 H1 تفاوت دارد و ساخت هواوی نیست

اولین تفاوت بزرگ این است که نباید TF-i60 S1 را همان TF-i60 H1 ولی مونتاژ ایران بدانیم. مودم TF-i60 S1 از اساس و پایه توسط یک شرکت چینی گمنام که گفته می‌شود Shanghai Zhongmi Communication نام دارد؛ طراحی شده است و بعد ایرانسل در داخل آن را مونتاژ کرده و برخی تغییرات در آن می‌دهد.

بنابراین، فقط از نظر ظاهری و اسمی مشابه مودم معروف TF-i60 H1 است وگرنه از نظر مادربورد، پردازنده‌ها، کیفیت بدنه، درگاه‌های ارتباطی، آنتن‌ها و سایر ویژگی‌های کاملا یک مودم جدید است.

۲- ظاهر و کیفیت مودم ایرانسل TF-i60 S1 متفاوت از TF-i60 H1 است

حتی در ظاهر هم این دو مودم مشابه هم نیستند. چراغ‌های LED روی بدنه مودم، کلید پاور که به پشت بدنه مودم منتقل شده است؛ کلیدهای ریست و WPS (نقش ریست فکتوری هم دارد)، شیار سیم‌کارت، کیفیت بدنه و المان‌های دیگر در مودم S1 ایرانسل با H1 متفاوت است و از اینجا می‌توانید تشخیص دهید با کدام مودم روبرو هستید.

پنل جلویی مودم جدید ایرانسل TF-i60 S1
پنل جلویی مودم قدیمی ایرانسل TF-i60 H1 (هواوی B612)

کاربرانی که مودم را خریداری کردند؛ متفق‌القول می‌گویند کیفیت بدنه بسیار پایین است و اصلا قابل مقایسه با مودم H1 نیست.

۳- مودم TF-i60 S1 درگاه خط تلفن ثابت RJ11 ندارد

یک تغییر بزرگ مودم جدید ایرانسل نسبت به مودم معروف هواوی B612 یا همان TF-i60 H1 در حذف درگاه RJ11 است. مودم H1 دارای یک درگاه RJ11 برای پشتیبانی از VoIP و تماس تلفنی اینترنتی بود ولی مودم جدید فاقد آن است و در نتیجه نمی‌توانید از این مودم برای سرویس VoIP استفاده کنید.

۴- مودم TF-i60 S1 کانکتور آنتن خارجی ندارد

بزرگ بزرگ مودم H1 این بود که از دو کانکتور آنتن خارجی TS-9 سود می‌برد و شما می‌توانستید در صورت نیاز به تقویت آنتن‌دهی مودم، انواع آنتن‌های LTE و TDD داخلی یا خارجی را به آن وصل کنید.

پنل پشتی مودم جدید ایرانسل TF-i60 S1

 

پنل پشتی مودم قدیمی ایرانسل TF-i60 H1 (هواوی B612)

در مودم جدید ایرانسل TF-i60 S1 باز هم خبری از کانکتور آنتن خارجی نیست و هرچه هست همان آنتن‌های داخلی ۴G LTE و TDD هستند. این یک ضعف بزرگ برای یک مودم رومیزی LTE است و به سادگی نمی‌توان از آن گذشت.

۵- مودم TF-i60 S1 واقعا باند ۵ گیگاهرتز دارد

در ابتدای عرضه مودم H1 گفته می‌شد دو بانده است ولی وقتی به دست کاربران رسید؛ متوجه شدیم که دارای وای‌فای سری N و تک بانده است و فرکانس ۵ گیگاهرتز فعال نیست.

اما در مودم S1 خوش‌بختانه فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌شود و هم در پنل کاربری می‌توانید آن را تنظیم و فعال کنید و رمزعبور و نام SSID بدهید و هم چراغ آن در بدنه مودم درج شده است.

برخی کاربران گفتند که S1 باز هم فاقد وای‌فای دو بانده است ولی این‌طور نیست و این مودم قطعا وای‌فای دو بانده دارد. حالا اینکه سرعت وای‌فای روی فرکانس ۵ گیگاهرتز چقدر است و اینکه از سری ۸۰۲.۱۱ac یا ۸۰۲.۱۱n دو بانده است؛ باید از نزدیک بررسی کنیم.

۶- فریم‌ویر TF-i60 S1 کاملا متفاوت و ضعیف‌تر است

نقطه ضعف دیگری که در این مدت اندک عرضه مودم S1 ایرانسل وارد بازار، از سوی کاربران گزارش شده است؛ پنل کاربری و فریم‌ویر کاملا متفاوت و البته ضعیف‌تر نسبت به TF-i60 H1 است.

کاربران چندان با این فریم‌ویر ارتباط برقرار نکردند و از کمبودها و کاستی‌های آن خبر می‌دهند؛ اینکه نمی‌توانید خودتان یک باند فرکانسی را انتخاب و مودم را روی آن قفل کنید؛ قابلیت تنظیم خوبی برای CA و MIMO ندارد و بسیاری ویژگی‌های دیگر که در مودم H1 شاهد بودیم و الان در S1 نیست.

برخی اوقات، یک سری مشخصات ظاهری مودم چندان اهمیت ندارند ولی فریم‌ویر و پنل کاربری چیزی نیست که بشود از آن چشم‌پوشی کرد. بسیاری از کاربران حرفه‌ای دقیقا با ابزارها و تنظیمات پنل کاربری سروکار دارند و برایشان مهم است که یک مودم بتواند امکانات نرم‌افزاری مناسبی ارائه بدهد.

۷- مودم TF-i60 S1 از باندهای فرکانسی محدودتری پشتیبانی می‌کند

باز هم یکی از نقاط قوت مودم H1 به نقطه ضعف مودم S1 تبدیل شده است. گویا ایرانسل فقط باندهای فرکانسی FDD و TDD خودش را دیده و دیگر هیچ‌گونه راهی برای استفاده مودم با سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر نگذاشته است.

مودم S1 فقط باندهای شاخص ایرانسل مانند ۳ و ۷ برای FDD و ۴۲ برای TDD را پشتیبانی می‌کند و دیگر از طیف باندهای فرکانسی بسیار متنوع و گسترده روی H1 خبری نیست.

۸- قیمت مودم TF-i60 S1 ارزان‌تر است

فاکتور قیمت برای بسیاری از کاربران مهم و حیاتی است و نباید اصلا از کنار آن به سادگی گذشت. شاید برای یک کاربر، تمام تفاوت‌هایی که در بالا اشاره شد؛ اهمیت نداشته باشد ولی همین‌که یک مودم FDD/TDD حدود ۱ میلیون تومان ارزان‌تر است؛ آن را خریداری کند.

روی سایت ایرانسل، مودم S1 با قیمت ۱.۵۷۸.۰۰۰ به همراه سیم‌کارت TD-LTE عرضه می‌شود که قیمت پایه بسیار پایین‌تری نسبت به مودم TF-i60 H1 این روزهای بازار دارد.

کدام‌یک بهتر است؟

هر دو مودم TF-i60 S1 و TF-i60 H1 از رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت اینترنت ۳۰۰ مگابیت و قابلیت اتصال به شبکه‌های FDD/TDLTE هستند.

TF-i60 H1 ساخت هواوی است و اگرچه نسخه‌های مختلفی از آن وارد بازار ایران شده؛ برای مثال ۵۲۵d و ۳۲۳ که تفاوت‌هایی دارند ولی کیفیت و ویژگی‌های به نسبت رضایت‌بخشی داشت و باعث شد پرفروش‌ترین مودم LTE بازار ایران شود.

مودم TF-i60 S1 توسط یک شرکت چینی طراحی و در داخل ایران توسط ایرانسل سفارشی‌سازی و مونتاژ می‌شود. این مودم از اساس و فرم فاکتور با H1 متفاوت است و فقط ظاهر گول‌زننده آن تا حدودی شبیه به H1 می‌شود.

مودم S1 چند مزیت مانند پشتیبانی از وای‌فای دو بانده و فرکانس ۵ گیگاهرتز یا قیمت پایین‌تر دارد و از آن سو چند عیب بزرگ دارد؛ فاقد درگاه RJ11 برای VoIP است؛ فاقد کانکتورهای آنتن خارجی است و فریم‌ویر و پنل کاربری تحت وب آن کاملا متفاوت و محدود است.

حلا اینکه کدام‌یک ارزش خرید دارد؛ کاملا به خودتان و نیازهایی که از یک مودم رومیزی دارید؛ بستگی دارد.

توجه: تصاویر مودم و پنل کاربری TF-i60 S1 از گروه تلگرامی ۴G/TD-LTE برداشت شده است و متعلق به شبکه‌چی نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫21 دیدگاه ها

  1. سلام.خیلی مختصر فقط بگویم که این مودم رابمحض معرفی شما درسایت،ازخودایرانسل خریدم.بموقع درموردمبحث کیفیت ساخت(که چندوجه دارد واصلا نمی شودگفت که “کاملا” پایینتز ازb612است) وغیره مطالبی می نویسم؛فقط یک نکته که وظیفه ام است اطلاع دهم؛سرعت دانلود بسیارپایین(تقریبا بین۱۲-۲۰ mbps) وسرعت آپلود بدتر،یعنی حدود۱mbps است.باند۵GHZ هم بسیارخوب عمل می کند وجمیع خانواده،متوجه مشکلی نشدیم.بررسی کامل را اگرخواستید؛برایتان می نویسم؛اما فقط یک جمله(که قطعیت ندارد):نخرید؛حالتان گرفته می شود./تشکر.

  2. مطلب موجز منرا چاپ نکردید‌مگر هدف شما،اطلاع رسانی به مردم برای بهترتصمیم گرفتن نیست؟
    تازه اگرمجالی باشد؛قصددارم بادلیل ومدرک ومقایسه اش باb612در یک مکان،علل کم ارزش بودن این محصول رابنویسم.(انشاا…که ایرانسل،حامی مالی شمانباشد.)

    1. دوست عزیز سلام
      بسیار خوشحال خواهیم شد که تست و ارزیابی و نظر خود درباره این مودم را برایمان بفرستید تا به صورت یک مطلب مجزا روی سایت منتشر کنیم.

  3. سلام مجدد خدمت مهندس گرامی واعضای سایت بسیارخوب شبکه چی.قراربودکه مطالبی تاحدامکان خلاصه(وحوصله سرنبر!!)برای دوستان گرامی درمورد مودم جدیدایرانسل بنویسم.خوشبختانه قبلا بخوبی به کلیات موضوع درسایت اشاره شده؛ اما فهرست وار؛می خواهم به نکات مثبت ومنفی مهمتر که شخصا ضمن استفاده ازاین وسیله تجربه کردم رابرای روشنگری بیشتر وانشاا‌‌‌…تجدیدنظرشرکت محترم ایرانسل برای تولید محصولی بهتر بیان کنم:
    ۱-نمای ظاهری وکیفیت:همانطورکه مهندس اشاره کردند؛این مودم درقالبTF-I60H1 یاهمان B612s-25d تولیدشده؛احتمالا به دودلیل:۱_باتوجه به رضایت مشتریان ازمودم معروف b612 وطراحی زیبایش،خواستند خدشه ای به این محبوبیت وارد نشود. ۲-برخلاف اینکه گقته شد کیفیت ساخت بسیارپایین است؛بایدجزئی تر به این مورد وارد گردید: قالب کلی این محصول(بدنه)،دقیقا همان جنس b612 است وباتوجه به صنعت پتروشیمی نسبتاضعیفی که داریم؛یقین دارم که بدنه را خودچین یا هواووی می سازد.نوار خاکستری دور بدنه،متاسفانه از رنگ بد وکیفیت کم ارزشی ساخته شده که کلیت کار راهمین مورد ولوجزئی خراب می کند ودکمه wpsو on/ffهم ندارد.ایکاش شرکت محترم،خساست بخرج نمی داد.(این نوار،قطعا ساخت خودما است.)خاموش/روشن شدن دستگاه،برخلاف ایده بکر و شایسته هواوی،توسط دکمه سیاه رنگی درپشت بدنه انجام می شود. بهتربودکه لااقل رنگ این دکمه راسفید می کردند تاهمخوانی بیشتری باکلیت طرح داشته باشد.نکته مهم دیگر که اختلاف تکنولوژی های ساخت رابخوبی بیان می کند؛وضعیت چراغهای دستگاه است.ایرانسل برای متمایز و “عامه پسندتر”کردن دستگاه ازتعداد زیادی چراغ رنگارنگ(تصویرسایت)استفاده کرده که اتفاقا رنگ ها،تناسب خوبی باهم ندارند؛”مهمتر”اینکه نورساطع شونده چراغ ها،اصلا شارپ نیست(برخلافb612)ومتاسفانه ازledهای کم کیفیت استفاده شده وبعیدنست که حتی بعدازمدتی بسوزند یا کمرنگ شوند.درهرصورت وضعیت نوردهی علی رغم ملون بودن،اصلا جذاب نیست.(عکس b612که فقط از دونور سفید وآبی-سبز استفاده کرده؛ولی بسیارزیبا بنظرمی رسند.)
    ۲-دوبانده بودن واستفاده از وای فایac:انصافا اینجاشرکت خوب کارکرده و من تمام دستگاه های موبایل منزل راروی باند ۵GHz ست کردم.پاسخگوی همه دستگاه ها و بافاصله لااقل۱۲۰ متر هم می باشد.این درحالیست که مودمs1 دراتاق شخصی من وبافاصله ازسالن،توسط کابل لن به کامپیوتروصل است واینطورنیست که مثلا درسالن باشد.اینرا به شرکت تبریک می گویم.
    ۳-سرعت اینترنت:اگربخواهم دریک کلام بگویم:”فقط کارراه انداز”/سرعت بسیار کم است و تصوراینکه بتوانید به سرعت۴۰،۸۰ یابیشتربرسید راکلا ازذهنتان بیرون کنید(نهایت سرعت دانلود رادرحد یک مودم adsl باسرعت اسمی ۸-۱۶mbpsدرنظر بگیرید).سرعت آپلوددستگاه که خیلی بداست و باspeedtest.net غالبا زیر۱mbpsدیده می شود.نتیجه اش اینست که به آنلاین بازی کردن،حتی “زولا” که سرورداخل کشور دارد؛ فکر نکنید.ویدئوهای یوتیوب باوجود روشن بودن…بخوبی پخش می شوند.وبگردی براحتی انجام می شود.خبری از نوسانات زیاد سرعت یاقطعی نیست.بااین حال،باتوجه باینکه یک b612 مبین نت هم دارم که برای من(دریک تست سه ماهه)باسرعت سقف وعده داده شده شرکت(۴۰mbs)و دقیق تر۳۸-۳۹mbpsکارکرده ودقیقا درمکان همین مودم جدید قرارمی گیرد؛ سرعت دستگاه s1 کاملا ناامیدکننده است؛ ازآنجاییکه غالب کامنت ها از سایت های مختلف را می خوانم و برخی درموردایرانسل،بد وبیراه می گویند وبرخی می گویند عالی است وحتی ما درشب،سرعت۱۰۰ راهم رد می کنیم؛توقع داشتم که سرعت بهتری تجریه کنم که اصلا قابل قبول نیست.لذا چندین روز و شب با کارشناسان شرکت تماس گردم:خلاصه پاسخ ها:این مودم خوبی است.حتما درنقطه کور قرار دارید یا تراکم مصرف کنندگان ایرانسل درناحیه شما زیاد است.طول وعرض جغرافیایی رابفرمایید تابیشتربرسی کنیم که هرگزاینکاررا نکردم؛چون می دانم از آن بازیهای سر کاری است.مهندس همسایه بنده که کارمند مخابرات است؛می گوید دراین ناحیه دکل ایرانسل نصب است و سیگنال ارسالی بسیارقوی می باشد؛ همانطور که روی دستگاه،غیریک چراغ،همگی روشن می مانند که خودش موید همین گفته است.لذا گفتن جمله کور بودن نقطه شما از زبان کارشناس،موضوعیت وصحت ندارد.تصورم براین است که کیفیت آنتن داخلی دستگاه یا حتی چیپست آن،بسیار پایین است.
    ۴-آداپتر دستگاه:برخلاف آداپتر بسیار زیبای b612،این یکی مشکی رنگ است واصلا طرح خاصی ندارد واما موضوع بدتر،طول سیم بسیار کوتاه آن است که برای رساندنش به همان مکان قبلی(نصب آداپتر مبین نت)؛مجبور شدم از یک چندراهی دیگر وپریز دیگر استفاده کنم.واقعا اینگونه کوته فکری ها،شگفت انگیز است
    ۵’کنسول یا پنل مدیریتی مودم،چیزبدربخورچندانی ندارد؛امکان آپدیت فریمور فراهم نیست وهمانطورکه مهندس اشاره کردند ؛حتی گزینه تغییرchannel یا باند هم وجود ندارد وگزینه های پنل هم بسیارساده وکلیشه ای هستند.تاجاییکه بیادمی آورم؛امکان نصب vpnوجود دارد.
    ترجیح می دهم وارد جزئیات خسته کننده دیگری نشوم و به همین موارداکتفا کنم؛بقول نویسنده محترم سایت،این دستگاه برای وبگردی و حتی تماشای ویدئوهای یوتیوب،بسیار خوب است؛ولی توقع آپلود فایل حجیم یا بازی کردن را از سرتان بیرون کنید‌‌.تشکر می کنم از سایت وزین شبکه چی که بمن مجال دادتجربیات خودم را خلاصه درخدمت شما بگذارم.
    -درضمن یک سوال ازخود مهندس گرامی:آیا بانصب آنتن تقویتی outdoorکه خودتان چندی پیش معرفی کردید؛احتمالش است که عملکرد بهبود یابد واصلا بااین مدل s1سازگار می باشد؟

    1. سلام و درود بر دوست عزیز
      نخست از این ریویو کامل شما بسیار سپاس‌گذار و ممنون هستم. این ریویو را به صورت یک پست جداگانه هم منتشر کردم تا افراد بیشتری بخوانند:
      https://shabakehchi.com/review/18330/irancell-tf-i60-s1-review-user

      دوم درباره سوال‌تان، خوب این مودم S1 اصلا از کانکتور آنتن خارجی پشتیبانی نمی‌کند که بخواهیم با آنتن اوت‌دور آن را تقویت کنیم. تقریبا می‌شود گفت هیچ گزینه‌ای برای تقویت سیگنال‌دهی ندارد. وای‌فای را می‌شود با نصب روتر دوم و اکستندر تقویت کرد ولی سیگنال‌دهی اینترنت موبایل را خیر!

      1. بله,کاملا درست می فرمایید.قطعا حواسم درلحظه نبوده که اینرا نوشتم…این هم موردخاص دیگری ازاین مودم که شما بخوبی توضیح دادید.

  4. سلام

    من این مودم رو دارم و باید عرض کنم که مشکل اصلیش اینه که قابلیتهاش محدود شده

    با برنامه وایفای آنالایزر، وندور وایفای رو هونان fn-link معرفی میکنه ولی این چیز زیادی به ما معرفی نمیکنه چرا که شرکت مذکور ماجول های وایفای میفروشه و کارش ساخت مودم نیست. همین باعث شد که کنجکاو بشم و دل و روده دستگاه رو بریزم بیرون و این نتایج ابتدایی از تو دلش بیرون آمد

    الف ) ۴ تا آنتن داخلی داره برای LTE (4×4 MiMo)
    ب ) ۲ تا آنتن وایفای (۱X1) – هر یک برای هر باند
    ج ) وایفای n با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگا بیت که ۷۲ مگابیت متصل میشه. احتمالا ایجاد محدودیت فرکانس از طرف ایرانسل
    هـ ) وایفای AC با حداکثر سرعت ۴۳۳ مگا بیت که ۱۵۰ مگا بیتش در مودم استفاده میشه و مثل مورد فوق از طرف ایرانسل محدود شده سرعتش. نکته مهمتر اینه که تا پهنای باند ۸۰ مگاهرتز رو هم ساپورت میکنه ولی متاسفانه تنظیماتش قابل دسترس نیست در پنل کاربری
    و ) LTE کت ۶
    ز ) ۴ تا پورت لنش همگی ۱۰۰۰ مگابیتی هستند با پردازنده ریل تک
    ح ) نمیدونم چرا ایرانسل حذفش کرده، ولی پردازنده LTE قابلیت اتصال بلوتوث داره همچنین قابلیت VoLTE

    به نظر من این مودم قابلیتهاش بیشتر از اینی هست که الان در اختیار عموم قرار گرفته و احتمال میدم که ایرانسل به زودی براش یک فایل آپدیت بده و قابلیتهاشو نرم افزاری در دسترس قرار بده چرا که سخت افزاری قابلیتشو داره

    یادمه مودم H1 هم اوایل که اومده بود، پنل کاربری ساده تری داشت و قدرت سیگنال دهیش هم اوایل کم نشون میداد. مثلا مال من ۲ تا چراغش روشن میشد ولی سرعتش خوب بود. یه روز متوجه شدم که هر ۵ چراغ روشنه ولی سرعت تغییر خاصی نکرده بود. دلیلش رو بعدا فهمیدم که فیرم ور دستگاه اتوماتیک آپدیت شده بود

    پس میشه انتظار داشت که با یک آپدیت، کلی به قابلیتهای دستگاه اضافه بشه و حال با چه سیاستی ایرانسل اینو اینجوری عرضه کرده، الله اعلم

    اینو هم خدمت دوستان عرض کنم که سرعت اینترنت کاملا بستگی داره به سرعتی که خود ایرانسل عرضه میکنه. این دو مودم از لحاظ کتگوری در یک سطح هستند. پس سرعت نت فرقی با هم ندارند و حتی آنتن دهیش نسبتا خوبه با وجودیکه چند چراغش روشن نیست بیشتر اوقات. پردازنده که داره تا سرعت ۳۰۰ مگابیت روی FDD و تا ۲۲۰ مگابیت روی TD-LTE رو ساپورت میکنه.

    خیلی تلاش کردم که مودم مشابهی پیدا کنم که شاید بشه فیرم ور اونو به این مدل خوروند و ارتقا داد (در صورت داشتن قابلیت های بیشتر و آنلاک شده) اما چیزی پیدا نکردم مشابهش باشه و به نظر میاد طبق سفارش ایرانسل این مودم سر هم بندی شده.

    اما صرف نظر از اینکه این مودم خوبه یا بد، ما همین الان هم با نسل ۵ موبایل و نسل ۶ وایفای مواجه هستیم و حتی نم نمک نسل ۶e وایفای هم داره جای خودشو باز میکنه

    به نظر من یک موبایل فایو جی کسی بخره که وایفای ۶ ساپورت کنه، نیازی به هیچ یک از این مودم ها نداره، مخصوصا که آنلاک هم هستند

    حتی اگر کسی بخواد بهینه تر کار کنه، بهتره که یک موبایل فایو جی بخره (حدود ۵ – ۶ میلیونی هم پیدا میشه الان) با یک روتر وایفای۶ مثل شائومی AX3600 یا هوآوی AX3 که ارزونتره (در مجموع با روتر هوآوی حدود ۶.۵ میلیون در میاد این ترکینپب) که تا نزدیک ۳ مگابیت سرعت میدن و خودشو چند سالی بیمه کنه بابت تحولات تکنولوژیک، البته اگر مصرف کننده تو خونه زیاد باشه و براش صرف داشته باشه چنین هزینه ای . وگرنه داشتن یک VDSL از همه اینها مقرون به صرفه تره و بسته های اونها هم قیمتهاشون مناسبه.
    کسی حرفه ای باشه شاید بتونه فیرم ور خود دستگاه رو دامپ کنه و ببینه آیا برنامه اش کامله یا ناقصه و اگر برنامه نویسی بلد باشه، آپشن های غیر فعال شده رو فعال یا اضافه کنه.

    1. دوست عزیز سلام
      ممنون از ارسال نظر و تجربه شخصی خودتان با مودم S1 ایرانسل
      تمام نظر شما بدون دخل و تصرف در مقاله بررسی از نزدیک کاربر مودم ایرانسل TF-i60 S1 منتشر شد. دوست داشتید بفرمایید اسم و فامیل شما را کامل درج کنیم:
      https://shabakehchi.com/

  5. سلام من قصد خرید مودم b612 دارم، مدل آنلاک کارخونه (نه آنلاک داخل ایران). تا جایی که تحقیق کردم دو مدل ۲۳۳ و ۲۵d داره و شاید مدل های دیگه. چون مودم برای پدرم خرید می کنم که نمی تونه دستی فریمور جدید نصب کنه، می خوام یک ورژنی باشه که آنلاین خودش آپدیت بشه (بدون دردسر) و قابلیت CA و MIMO 4*4 فعال بشه (چون احتمال داره آنتن دهی منطقه ما خوب نباشه) شما کدوم سری از این مودم پیشنهاد می کنید؟
    و شنیدم فقط مدل هایی آنلاک هواوی هستند که آرم هواوی وسط مودم باشه. درسته این حرف؟

  6. سلام. من قصد خرید مودم b612 دارم، مدل آنلاک کارخونه (نه آنلاک داخل ایران). تا جایی که تحقیق کردم دو مدل ۲۳۳ و ۲۵d داره و شاید مدل های دیگه. چون مودم برای پدرم خرید می کنم که نمی تونه دستی فریمور جدید نصب کنه، می خوام یک ورژنی باشه که آنلاین خودش آپدیت بشه (بدون دردسر) و قابلیت CA و MIMO 4*4 فعال بشه (چون احتمال داره آنتن دهی منطقه ما خوب نباشه) شما کدوم سری از این مودم پیشنهاد می کنید؟ و شنیدم فقط مدل هایی آنلاک هواوی هستند که آرم هواوی وسط مودم باشه. درسته این حرف؟ ترجیحا می خوام از اینترنت ایرانسل استفاده کنم ولی آنلاک می گیرم که اگر آنتن نداد ایرانسل بتونم از سیم شرکت دیگه استفاده کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست عزیز، به عنوان کسی که ضرر زیادی کرده سر همین ورژن مودم بهت میگم، اصلا و ابدا سمت مدل ۲۳۳ با گارانتی ۳ ساله ایزی یا هر گارانتی دیگه نرو که قابلیت تجمیع فرکانس نداره و سرعتش اندازه همین مودم های یوتل ایرانیه همراه اوله، فقط مدل ۲۵d رو بگیر یا اگه مشکل هزینه نداری بی ۶۱۸ و بی ۸۱۸ هم گزینه های خوبی هستن اما در نظر داشته باش روی این دو مدل از تی دی ال تی ای ایرانسل و مبین نت نمیتونی استفاده کنی، تی پی لینک mr600 هم گزینه خیلی خوبیه خودم دارمش

    1. بهتره یکم بیشتر هزینه کنید یک مودم رده بالا حداقل کت ۶ تهیه کنید که قابلیت تجمیع فرکانس داشته باشه، البته ایرانسل اس ۱ این موارد رو داره اما به شدت بی کیفیته و اصلا به اون مودم اصلی هواوی(اچ ۱) نمیرسه

  7. سلام من قصد خرید یکی از این دو مدل رو دارم سرعت برام خیلی مهمه کدوم بهتره لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام
      نظرات متفاوت است و برخی کاربران و کارشناسان می‌گویند مدل S1 بهتر است ولی ما معتقد هستیم اگر بتوانید یک مدل اصل و قدیمی h1 را بخرید؛ هنوز بهتر از مدل جدید ساخت داخل است. شاید مودم S1 در نسخه‌های بعدی و با برطرف شدن مشکلات موجودش یک گزینه خوب برای خرید باشد ولی نسخه فعلی مشکلات زیادی دارد

    1. سلام
      سری‌های جدید برخی از مشکلات سابق را ندارند و کاربران گزارش می‌دهند که بهتر شدند ولی کلا مودمی با پلتفرم ضعیف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا