راهنمای خرید

معرفی بهترین اکستندرهای وای فای ۶

تنها خرید یک روتر وای فای ۶ کافی نیست؛ گاهی اوقات باید برای داشتن وای فای قوی، یک اکستندر وای فای ۶ نیز داشته باشید

اگر یک مودم یا روتر وای فای ۶ برای خانه خریداری کردید و هنوز در برخی اتاق‌ها، پوشش‌دهی سیگنال‌های وای فای ضعیف هستند یا اصطلاحا نقطه کور وای فای هستند؛ خرید یک اکستندر وای فای ۵ یا بدتر از آن خرید یک اکستندر سری N، اشتباه بزرگی است.

شما با خرید یک اکستندر نسل پایین‌تر، عملا با دست خودتان، سرعت اینترنت را کاهش داده و وای فای را محدود کردید. ممکن است روتر وای فای ۶ شما روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی بالاتر از ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه بدهد ولی شما با یک اکستندر وای فای ۵ یا سری N، عملا سرعت وای فای را محدود به ۴۰ الی ۵۰ مگابیت کردید.

در فرکانس ۵ گیگاهرتز نیز همین قضیه صادق است. روتر وای فای ۶ می‌تواند روی این فرکانس سرعتی نزدیک به ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه بدهد ولی شما با یک اکستندر وای فای ۵، سرعت را محدود به ۴۳۳ مگابیت کردید.

راهنمای خرید تقویت کنند وای فای

به همین دلیل، توصیه می‌شود برای روترها و مودم‌های وای فای ۶، یک تقویت‌کننده وای فای ۶ بخرید. حتی می‌توانید برای روتر یا مودم وای فای ۵ نیز یک اکستندر وای فای ۶ خریداری کنید.

تقویت‌کننده‌های وای فای ۶، بهترین گزینه برای بهبود وای فای در یک نقطه کور و افزایش پوشش‌دهی سیگنال‌های وای فای در یک اتاق دور از روتر هستند. این اکستندرها، از هر دو فرکانس رادیویی وای فای پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید با جفت کردن روتر و اکستندر، روی هر دو فرکانس رادیویی، سرعت بهتری را در یک اتاق دورافتاده داشته باشید.

به راحتی می‌توانید همان نام شبکه (SSID) و رمزعبور را برای اکستندر وای فای ۶ تعریف کنید و یک وای فای یکپارچه در سراسر خانه بسازید.

در حالی‌که اکستندرهای وای فای ۶ زیادی به بازار عرضه شده است و برخی از آن‌ها حتی قوی‌تر از یک روتر وای فای ۶ هستند؛ اما تقریبا همه سایت‌ها و رسانه‌ها توافق دارند که اکستندرهای وای فای ۶ زیر جزو بهترین انتخاب‌ها برای کاربران مختلف خواهند بود:

تی پی لینک RE605X: بهترین از همه نظر

اکستندر وای فای ۶ تی پی لینک

برند تی پی لینک تقویت‌کننده‌های وای فای با کیفیت ولی قیمت مناسب زیادی دارد و کاربران می‌توانند انتخاب‌های متعددی داشته باشند ولی قطعا بهترین اکستندر تی پی لینک در سال ۲۰۲۰ مدل RE605X است.

این اکستندر وای فای ۶ با قیمت ۱۰۰ دلار، به صرفه‌ترین اکستندری است که می‌توانید برای هر خانه‌ای تهیه کنید. طراحی بسیار خوبی دارد و از رده AX1800 است؛ یعنی دقیقا همانند معروف‌ترین روترهای وای فای ۶ دنیا تا بتواند آخرین سرعت و ویژگی‌های وای فای ۶ را به دست کاربران برساند.

آنتن‌های این اکستندر کاملا قابل تنظیم هستند و تی پی لینک یک اپلیکیشن ساده نیز برای مدیریت و کنترل این دستگاه به خریداران می‌دهد.

مهم‌تر از همه این‌ها، کارایی بسیار خوب اکستندر RE605X است. در بسیاری از تست‌ها، میانگین سرعت دانلود و آپلود با این اکستندر از سایر دستگاه‌های تقویت‌کننده وای فای ۶ بیشتر و بهتر بوده است. به راحتی می‌توانید یک روتر را در وسط خانه قرار داده و اینترنت پرسرعت را در زیرزمین یا طبقه دوم خانه استفاده کنید.

بررسی اکستندر وای فای ۶ تی پی لینک RE605X در سایت شبکه‌چی

لینک سیس RE7310: انتخاب دوم بهترین اکستندر سال ۲۰۲۲

لینک سیس RE7310

اگر به هر دلیلی نخواهید اکستندر تی پی لینک RE605X را بخرید یا به آن دسترسی نداشته باشید؛ پیشنهاد بعدی ما خرید اکستندر لینک سیس RE7310 است.

تقریبا همان کارایی و سرعت را به شما می‌دهد ولی خوب گران‌تر است. در یک سرویس اینترنت فیبر نوری با دانلود و آپلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه، شما می‌توانید روی این اکستندر وای فای ۱۳۰ مگابیتی داشته باشید. شاید عملکرد این اکستندر در هنگان کار با دستگاه‌های ضعیف‌تر از وای فای ۶ از جمله دستگاه‌های قدیمی سری N کمی افت کند ولی در کل کارایی مورد انتظار شما را خواهد داشت.

با اکستندر RE7310 می‌توانید نقاط وای فای مرده خانه را زنده کنید و دستگاه‌های بیشتری به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند و در حالی‌که دور از روتر یا مودم هستید؛ مشغول بازی آنلاین یا تماس تصویری شوید.

ظاهر این اکستندر کمی بزرگ و ضخیم است ولی بهترین اکستندر لینک سیس در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود و می‌توانید در برخی سایت‌ها مانند eBay با تخفیف‌های خوب تا ۹۸ دلار خریداریش کنید.

دی لینک EaglePro AI: انتخابی برای تعادل میان کارایی و قیمت

دی لینک EaglePro AI

اکستندر وای فای ۶ دی لینک EaglePro AI از نظر سرعت و کارایی به پای دو مدل معرفی شده در بالا نمی‌رسد ولی قیمت بسیار خوب ۶۵ دلار آن قابل چشم پوشی نیست.

این یک خرید بسیار شیرینی است. شما یک اکستندر وای فای ۶ با سرعت و امکانات خوب به همراه اپلیکیشن اندروید یا iOS با نازل‌ترین قیمت خریداری می‌کنید. آنتن‌های این تقویت کننده وای فای کاملا قابل تنظیم هستند و طوری طراحی شده است که به طور خودکار با روتر شما جفت و همگام می‌شود.

میانگین سرعت این اکستندر روی شبکه وای فای ۶ به ۱۱۴ مگابیت می‌رسد ولی در شبکه وای فای ۵ سرعت ۱۱۲ مگابیت است. باید در نظر بگیرید که اکستندر دی لینک EaglePro AI از رده AX1500 است؛ یعنی سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۱۲۰۱ مگابیت می‌رسد.

اگر خانه شما کوچک‌تر از ۵۰۰ مترمربع باشد؛ داشتن یک روتر وای فای ۶ و یک اکستندر دی لینک EaglePro AI کافی است.

ایسوس RP-AX56: بالاترین کارایی و قیمت

ایسوس RP-AX56

در محدوده اکستندرهای وای فای ۶ با قیمت ۱۰۰ دلار، شما اکستندری قوی‌تر از ایسوس RP-AX56 پیدا نخواهید کرد. مدل‌های تی پی لینک RE605X و لینک سیس RE7310 از نظر سرعت و کارایی عالی هستند ولی این اکستندر RP-AX56 ایسوس است که بیشترین سرعت و قدرت سیگنال را می‌دهد.

نصب و راه‌اندازی این اکستندر کمی سخت است و به راحتی اکستندرهای تی پی لینک نیست ولی وقتی بتوانید آن را با روتر خود جفت کنید؛ سرعت‌های دانلود و آپلود وحشتناکی به دست می‌آورید؛ انگار که به روتر چسبیده‌اید و با کابل شبکه دارید از اینترنت استفاده می‌کنید.

برای برخی تنظیمات این اکستندر، ناچار می‌شوید وارد مرورگر وب شده و از طریق آدرس IP به پنل کاربری دستگاه برسید؛ چون این تنظیمات در اپلیکیشن اندروید و به ویژه iOS یافت نمی‌شوند.

در اولین ورود به تنظیمات اکستندر ایسوس، شما را وارد می‌کند یک نام شبکه و رمزعبور جداگانه برای وای فای آن انتخاب کنید ولی امنیت پیش‌فرض آن بسیار پایین است.

این اکستندر وای فای ۶ در رده AX1800 با سرعت ۵۷۴ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۱۲۰۱ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز است. اینکه اکستندر ایسوس RP-AX56 دو بانده است و روی باند ۵ گیگاهرتز سرعتی بالاتر از ۱ گیگابیت می‌دهد؛ می‌تواند مزیت بزرگی برای گیمرها و استریمرها باشد.

بررسی اکستندر وای فای ۶ ایسوس RP-AX56 در سایت شبکه‌چی

تی پی لینک RE505X: قیمت پایین ولی کارایی خوب

اکستندر وای فای ۶ تی پی لینک RE505X

اکستندر RE505X یک مدل پایین‌تر از RE605X است؛ هم از نظر قدرت و هم از نظر قیمت اما باز می‌تواند یکی از بهترین اکستندرهای وای فای ۶ در سال ۲۰۲۲ باشد.

کارایی این اکستندر کمی پایین‌تر از مدل‌های تی پی لینک و لینک سیس بالا است ولی از دی لینک EaglePro AI بهتر است. این اکستندر در رده AX1500 است و جزو اولین اکستندرهای وای فای ۶ تی پی لینک در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

قیمت شروع فروش RE505X حدود ۹۰ دلار بود ولی اکنون روی سایت آمازون تا ۴۷ دلار هم پایین آمده است. یعنی قیمتی برابر با اکستندرهای وای فای ۵ و تقویت‌کننده‌های ساده وای فای ولی با استاندارد به‌روز و کارایی نسبتا خوب!

این اکستندر دارای یک درگاه شبکه اترنت گیگابیتی RJ45 است تا بتوانید روتر یا مودم را از طریق کابل شبکه به اکستندر وصل کنید.

بررسی اکستندر وای فای ۶ تی پی لینک RE505X در سایت شبکه‌چی

دی لینک DAP-X1870: در انتظار کاهش قیمت

اکستندر وای‌فای ۶ دی لینک

یکی دیگر از اکستندرهای وای فای ۶ قدرتمندی که در بازار پیدا خواهید کرد؛ دی لینک DAP-X1870 با قیمت ۱۲۰ دلار است. برای سال ۲۰۲۲ مقداری این قیمت بالا است و بهتر است کمی منتظر بمانیم تا ارزان‌تر شود.

سرعت و کارایی این تقویت کننده وای فای نسبتا قابل قبول است و برای آپارتمان‌های ۲۰۰ متر مربعی کاملا کافی و جوابگو است. اگر در خانه یک شبکه هوشمند شامل دوربین‌های نظارتی، سنسورهای درب و هر چیز دیگری داشته باشید؛ می‌توانید آن‌ها را به این اکستندر دی لینک وصل کرده و به همه آن‌ها وای فای قوی برسانید.

همان‌طور که از نامش پیدا است؛ در رده AX1800 با سرعت ۱۲۰۱ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۵۷۶ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است.

به علاوه، این اکستندر وای‌فای ۶ به یک درگاه شبکه اترنت LAN با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه نیز مجهز است تا بتوانید دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، کنسول بازی، تلویزیون و غیره را با کابل شبکه به اینترنت وصل کنید.

بررسی اکستندر وای فای ۶ دی لینک DAP-X1870 در سایت شبکه‌چی


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
cnet

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا