نقد و بررسی

تی پی لینک RE505X: یکی از ارزان‌ترین ولی سریع‌ترین اکستندرهای وای فای ۶ دنیا

با TP-Link AX1500 Wi-Fi 6 RE505X وای‌فای خانگی خود را بد جور شارژ می‌کنید

اگر دنبال اکستندر وای فای ۶ گشته باشید؛ احتمالا به مدل‌های تی‌پی‌لینک RE605X و تی‌پی‌لینک RE505X برخورد کردید. دو مدل اکستندر خوش قیمت و خوش مشخصات با کارایی بالا که بهترین گزینه برای تقویت وای‌فای خانگی هستند.

ما پیش‌تر، اکستندر وای فای ۶ تی پی لینک RE605X را بررسی کردیم و امروز می‌خواهیم نگاهی به مزایای تی پی لینک RE505X بیندازیم. این اکستندرها در سال گذشته توسط شرکت تی‌پی‌لینک معرفی شدند و اکنون با افت قیمتی که پیدا کردند؛ خرید آن‌ها ارزشمند شده است.

قیمت شروع فروش RE505X حدود ۹۰ دلار بود ولی اکنون روی سایت آمازون تا ۴۷ دلار هم پایین آمده است. یعنی قیمتی برابر با اکستندرهای وای فای ۵ و تقویت‌کننده‌های ساده وای فای ولی با استاندارد به‌روز و کارایی نسبتا خوب!

مشخصات تی پی لینک RE505X

تی پی لینک RE605X در رده AX1800 بود ولی تی پی لینک RE505X در رده AX1500 است. این تقویت‌کننده وای‌فای از استاندارد Wi-Fi 6 یا ۸۰۲.۱۱ax پشتیبانی می‌کند و هر دو باند رادیویی وای‌فای را با سرعت‌های ۳۰۰ مگابیت برای ۲.۴ گیگاهرتز و ۱۲۰۰ مگابیت برای ۵ گیگاهرتز تقویت می‌کند.

این اکستندر دارای یک درگاه شبکه اترنت گیگابیتی RJ45 است تا بتوانید روتر یا مودم را از طریق کابل شبکه به اکستندر وصل کنید. همچنین، داشتن درگاه شبکه باعث می‌شود تنظیمات اکستندر ساده‌تر و با دستگاهی مانند لپ‌تاپ راحت‌تر انجام شود. دو کلید WPS و Reset روی آن تعبیه شده و مصرف انرژی این دستگاه به ۱۰ وات می‌رسد.

همانند مدل RE605X دارای دو آنتن خارجی است تا هم سیگنال‌های وای‌فای را بهتر دریافت کرده و هم بهتر در فضا منتشر کند.

اکستندر وای فای ۶ تی پی لینک RE505X

یکی از ضعف‌های این اکستندر وای فای ۶، عدم پشتیبانی از WPA3 و محدود شدن به پروتکل رمزنگاری WPA-PSK2 است. معمولا وقتی صحبت از وای فای ۶ می‌شود؛ همگی انتظار داریم از پروتکل رمزنگاری WPA3 پشتیبانی شود که متاسفانه روی این دستگاه نداریم!

طراحی تی پی لینک RE505X ساده و زیبا است؛ به طور مستقیم به پریز برق دیوار وصل می‌شود و جز دو آنتن خارجی و یک درگاه شبکه، چیز دیگری نمی‌بینید. کوچک است و جای زیادی برای نصب نمی‌گیرد؛ ضمن اینکه حتی کلید WPS و ریست نیز جای زیادی اشغال نکرده و بخشی از طراحی دستگاه هستند.

نصب و راه‌اندازی تی پی لینک RE505X

تی پی لینک RE505X را می‌توانید در سه حالت یا مود نصب کنید: اکستندر، اکسس پوینت و OneMesh. گزینه اکستندر این دستگاه با روترها و مودم‌های وای فای ۶، وای فای ۵ و وای فای ۴ کار می‌کند و شما می‌توانید از این طریق، سیگنال‌های وای فای یک روتر را در نقطه‌ای از خانه، تقویت کرده و بهبود ببخشید.

اکستندر وای فای ۶ تی پی لینک RE505X

در حالت اکسس پوینت، تی پی لینک RE505X از طریق کابل شبکه به روتر یا مودم وصل شده ولی خودش یک وای فای مستقل راه اندازی می‌کند تا دستگاه‌های دیگر به آن وصل شوند.

در حالت OneMesh نیز می‌توانید این دستگاه را به عنوان یک نود در شبکه مش وای‌فای تجهیزات شبکه تی پی لینک استفاده کنید. برای نصب و راه‌اندازی این دستگاه، تی‌پی‌لینک اپلیکیشن موبایل Tether را ارائه داده است و کار شما بسیار راحت‌تر می‌شود. البته، می‌توانید از طریق پنل کاربری تحت وب یا کلید WPS نیز این اکستندر وای فای ۶ را پیکربندی کنید.

تست و ارزیابی تی پی لینک RE505X

از آن جایی که فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز این اکستندر مشخصات و سرعت اسمی مشابه با اکستندرهای وای فای ۵ و ۴ دارد و همین‌طور همیشه باندهای رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز شلوغ هستند و احتمال تداخل بالا است؛ کارایی و سرعت خوبی روی این فرکانس از تی پی لینک RE505X دریافت نکردیم.

اکستندر وای فای ۶ تی پی لینک RE505X

با فاصله ۵ متر دورتر از روتر اصلی، سرعت روی این فرکانس حدود ۴۰.۶۴ مگابیت بر ثانیه بدون دستگاه RE505X و ۵۰.۱۵ مگابیت با دستگاه RE505X است. در فاصله ۱۰ متری از روتر، سرعت از ۲۱.۲۹ مگابیت بر ثانیه به ۳۳.۶۷ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. این سرعت‌ها نشان می‌دهند که اگر در نقاط مرده وای‌فای، بتوانید اکستندر RE505X را نصب کنید؛ دقیقا سیگنال‌ها را زنده کردید و وای‌فای این‌قدر آزاردهنده نمی‌شود.

در فرکانس ۵ گیگاهرتز، بدون استفاده از RE505X سرعت وای فای ۵۲.۳۳ مگابیت است ولی وقتی RE505X را نصب کردیم؛ سرعت ناگهان به مرز ۱۵۹.۷۹ مگابیت می‌رسد. به این ترتیب، کارایی اکستندر وای فای تی پی لینک RE505X روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بسیار ایده‌آل است.

ارزش خرید تی پی لینک RE505X

اکستندر RE505X یکی از ارزان ترین ولی با کیفیت‌ترین تقویت‌کننده‌های وای‌فای ۶ در بازار است. این اکستندر ضمن اینکه سرعت و کارایی بالایی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌دهد؛ دارای یک درگاه شبکه اترنت RJ45 است و از فناوری OneMesh روترهای تی پی لینک پشتیبانی می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
trustedreviews

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا