راهنمای خرید

بهترین کارت شبکه وای فای ۶ بازار ایران

اگر یک روتر وای فای ۶ دارید؛ حتما باید یک کارت شبکه وای فای ۶ نیز خریداری کنید

روترهای وای فای ۶ یا ۸۰۲.۱۱ax سریع‌ترین اینترنت را به دست شما می‌رسانند؛ به شرط اینکه گوشی موبایل شما وای فای ۶ باشد؛ لپ‌تاپ شما وای فای ۶ باشد؛ روی کامپیوتر رومیزی شما یک کارت شبکه وای فای ۶ نصب شده باشد و خلاصه هر دستگاهی که می‌خواهد به این روتر یا وای فای وصل شود؛ از استاندارد وای فای ۶ پشتیبانی کند وگرنه همان سرعت وای فای ۵ را دریافت خواهد کرد.

اگر شما یک روتر وای فای ۶ خریداری کنید ولی گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر شما از استاندارد وای فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی کنند؛ سرعت دریافتی شما براساس فناوری‌ها و پهنای‌باند وای فای ۵ است.

ما در چندین مقاله از جمله ویدیوی عملی تست سرعت اتصال به روتر وای فای ۶ و روتر وای فای ۵، نشان دادیم که باز اتصال دستگاه‌های قدیمی‌تر به یک روتر وای فای ۶، سرعت وای فای بیشتری می‌دهد ولی زمانی می‌توانید از حداکثر سرعت روی یک روتر استفاده کنید که هم روتر و هم دستگاه گیرنده هر دو از استاندارد وای فای ۶ باشند.

بنابراین، اگر به فکر خرید یک روتر وای فای ۶ هستید یا چنین روتری را خریداری کردید ولی لپ‌تاپ و کامپیوتر شما هنوز کارت شبکه وای فای ۶ ندارند؛ باید دست به جیب شوید و یک کارت شبکه وای فای ۶ خریداری کنید.

ما در این مطلب، می‌خواهیم ۲ مدل کارت شبکه وایرلس PCI و ۲ مدل کارت شبکه وایرلس USB با استاندارد وای فای ۶ معرفی کنیم که تقریبا بهترین‌های بازارهای جهانی و ایران هستند:

راهنمای خرید کارت شبکه وایرلس وای فای ۶

خرید یک کارت شبکه با خرید روتر یا مودم متفاوت است و باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهید که اصلا قبلا توجه نکردید:

انتخاب از میان مدل‌های محدود

همیشه بازار کارت شبکه یک گام از بازار روترها عقب‌تر است. اگر اکنون روترهای وای فای ۶ جریان‌ساز بازار هستند؛ غالب کارت شبکه‌هایی که در این بازار پیدا می‌کنید؛ از استاندارد وای فای ۵ پشتیبانی می‌کنند.

به همین دلیل، کلا هر شرکت سازنده محصولات شبکه، چند مدل محدود کارت شبکه وای فای ۶ دارد و این طور نیست که بخواهید از میان ده‌ها مدل آداپتور شبکه، یک مدل مناسب برای خودتان پیدا کنید.

در بازار ایران که اوضاع بدتر هم می‌شود و انگشت‌شمار کارت شبکه وای فای ۶ برای خرید پیدا می‌کنید و از میان همین چند مدل محدود باید یکی را انتخاب کنید ولی تا دل‌تاپ بخواهد کارت شبکه وای فای ۵ یا سری AC پیدا می‌کند. تا همین یکی دو سال پیش، برعکس بود و کارت شبکه AC در بازار یافت نمی‌شد ولی ده‌ها کارت شبکه N برای خرید عرضه شده بود.

بنابراین، اولین نکته‌ای که باید در هنگام خرید یک کارت شبکه وای فای ۶ بدانید؛ این است که انتخاب‌های محدودی دارید.

سرعت کارت شبکه وای فای ۶

نکته دوم، سرعت کارت‌های شبکه نسل جدید است. اگر یک کارت شبکه وایرلس USB بخواهید؛ باید بین سرعت ۱.۵ گیگابیت (رده AX1500) و ۱.۸ گیگابیت (رده AX1800) یکی را انتخاب کنید. کارت‌های شبکه خانگی USB بالاتر از این سرعت‌ها فعلا در ایران یافت نمی‌شود.

اما اگر دنبال یک کارت شبکه وایرلس PCI هستید؛ می‌توانید به سرعت‌های بالاتر هم فکر کنید و دنبال خرید یک کارت شبکه ۳ گیگابیتی باشید. مثلا ایسوس دو کارت شبکه PCE خوب در رده AX3000 دارد که برای مصارف گیمینگ، تولید محتوا، مالتی‌مدیا و استریم هستند.

قطعا این موضوع را هم می‌دانید که وقتی درباره سرعت یک کارت شبکه وایرلس دو بانده صحبت می‌کنیم؛ هیچ‌گاه نمی‌توانیم به مجموع سرعت هر دو باند برسیم و در هر لحظه، فقط یکی از باندهای رادیویی فعال است و شما از طریق آن به روتر یا مودم وصل شدید.

مثلا، وقتی گفته می‌شود یک کارت شبکه از رده AX1500 است؛ یعنی سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۳۰۰ مگابیت و فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر با ۱۲۰۱ مگابیت است و شما در بهترین حالت همان سرعت ۱.۲ گیگابیت را دارید.

قیمت کارت شبکه وای فای ۶

قیمت روترهای وای فای ۶ کاهش یافته است و اکنون شما می‌توانید حتی با ۱.۵ میلیون تومان یک روتر ۸۰۲.۱۱ax خوب بخرید ولی قیمت کارت‌های شبکه وای فای ۶ هنوز بالا است؛ چون در بازار کمیاب و انگشت‌شمار هستند.

اگر قصد خرید یکی از این کارت‌های شبکه را دارید؛ باید هزینه‌ای ۲ تا ۴ میلیون تومان کنار بگذارید. کارت شبکه‌های وایرلس USB ارزان‌تر هستند و البته که کارایی و قدرت و سرعت کمتری نسبت به کارت شبکه‌های وایرلس PCI دارند.

شاید ترجیح بدهید به جای خرید یک کارت شبکه وای فای ۶ یو اس بی با قیمت حدود ۳ میلیون تومان، یک کارت شبکه AC پرچم‌دار بازار را با قیمت ۱.۸ میلیون تومان بخرید. این یک تصمیم و انتخاب از سوی شما است و نمی‌توان آن را درست یا غلط نامید ولی به این نکته توجه کنید که بالاترین کارایی و سرعت در یک روتر وای فای ۶ فقط با یک کارت شبکه وای فای ۶ به دست می‌آید.

بهترین کارت شبکه‌های وای فای ۶

در بازاری که گفتیم انگشت‌شمار کارت شبکه AX دارد؛ سه کارت شبکه از ایسوس و یک کارت شبکه از دی لینک جزو بهترین‌ها هستند:

ایسوس USB-AX56 AX1800

ایسوس USB-AX56 AX1800

ایسوس AX56 یک کارت شبکه وایرلس USB برای استفاده از استاندارد وای فای ۶ است. این کارت شبکه از درگاه USB 3.2 Gen1 سود برده و در رده AX1800 با سرعت ۵۷۶ مگابیتی در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و سرعت ۱۲۰۱ مگابیتی در فرکانس ۵ گیگاهرتز است.

این آداپتور USB را می‌توانید مستقیما به کیس کامپیوتر یا لپ‌تاپ وصل کنید یا از پایه و کابل اتصال سود ببرید و برای آنتن‌دهی بهتر روی میز کارتان بگذارید.

کارت شبکه ایسوس AX56 از تکنیک‌ها و فناوری‌های OFDMA و MU-MIMO و BSS Coloring سود برده و به بالاترین سیستم رمزنگاری اطلاعات در شبکه‌های بی‌سیم یا WPA3 مجهز است.

دو آنتن خارجی به همراه دو آمپلی‌فایر برای تقویت دریافت و ارسال سیگنال‌ها دارد و نصب آن بسیار ساده و به صورت Plug-and-play است.

این کارت شبکه برای کاربران معمولی و خانگی تا کاربران اداری، فریلنسرها، گرافیست‌ها، تولیدکنندگان محتوا و سوشال مدیا مناسب است.

قیمت این کارت شبکه در بازار ایران حدودا ۳.۵ میلیون تومان است.

خرید کارت شبکه ایسوس USB-AX56 AX1800

دی لینک DWA-X1850

کارت شبکه وای فای ۶ دی لینک

یکی از معروف‌ترین آداپتورهای وای فای ۶ دنیا است که هم از کیفیت خوبی برخوردار است و هم نسبت به سایر کارت‌های شبکه AX از جمله مدل‌های ایسوس، قیمت متعادل‌تری دارد.

آداپتور AX1800 Wi‑Fi 6 USB دی‌لینک باز هم در فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۱۲۰۱ مگابیتی و در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۵۷۶ مگابیتی روی وای فای ۶ ارائه می‌کند و به درگاه USB 3.2 Gen 1 مجهز است.

نگاهی به کارت شبکه دی لینک DWA‑X1850: وای‌فای لپ‌تاپ را با این دانگل یواس‌پی AX1800 وای‌فای ۶ چند برابر سریع‌تر کنید

این کارت شبکه را باید مستقیما به درگاه USB 3.0 لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی وصل کنید و دارای فناوری‌های WPA3 و OFDMA و MU-MIMO است. به سادگی روی ویندوز ۱۰ نصب و پیکربندی می‌شود و آنتن‌های داخلی دارد.

قدرت کارت شبکه دی لینک DWA-X1850 کمتر از ایسوس AX56 است ولی باز برای کارهایی مانند استریم، گیمینگ، تولید محتوا و مالتی‌مدیا کاملا مناسب و کافی است.

قیمت این کارت شبکه در بازار ایران حدودا ۲ میلیون تومان است.

خرید کارت شبکه دی لینک DWA-X1850

ایسوس PCE-AX58BT

ایسوس کارت شبکه PCI-E مدل PCE-AX58BT را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد و جزو اولین آداپتورهای AX این شرکت برای کامپیوترهای شخصی و رومیزی و البته گیمرها است.

یک آداپتور در رده AX3000 که دارای پایه آنتن خارجی و کابل و تجهیزات کامل برای بهره‌برداری از بیشترین آنتن‌دهی است. از سرعت اسمی ۲۴۰۲ مگابیت بری فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۵۷۴ مگابیت برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برخوردار است و به فناوری‌های بی‌نظیری مانند پشتیبانی از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز، OFDMA و MU-MIMO و WPA3 مجهز است.

بیشتر بخوانید: بهترین کارت شبکه PCi-E وای‌فای ۶ برای پی‌سی‌های گیمینگ

شما می‌توانید آنتن‌های خارجی این آداپتور وای‌فای را به طور مستقیم به کارت شبکه یا کیس پی‌سی وصل کنید و اگر فضای مناسبی ندارید یا اینکه اتصال به پشت کیس باعث از دست رفتن سیگنال‌ها و تضعیف وای‌فای می‌شود؛ از طریق کابل آنتن، آنتن‌ها را به یک داک رومیزی نصب کنید و در بهترین نقطه ممکن برای بالاترین ارسال و دریافت امواج رادیویی قرار دهید.

این کارت شبکه با قیمت ۳ میلیون تومان را فقط می‌توان به گیمرها پیشنهاد داد.

خرید کارت شبکه ایسوس PCE-AX58BT

ایسوس ASUS PCE-AX3000

کارت شبکه ایسوس

یک کارت شبکه PCI-E وای فای ۶ دیگر از شرکت ایسوس و رقیب مدل PCE-AX58BT است. بزرگ‌ترین تفاوت‌شان این است که در مدل PCE-AX3000 باید آنتن‌ها به طور مستقیم به کارت شبکه PCE در پشت کیس وصل شوند ولی در مدل PCE-AX58BT دیدیم که می‌شد آنتن‌های خارجی را به صورت رومیزی و با پایه هم استفاده کرد.

آداپتور PCE-AX3000 نیز در رده AX3000 با سرعت ۲۴۰۲ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۵۷۴ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. از بلوتوث ۵ پشتیبانی می‌کند و دو آنتن خارجی دارد.

روی این کارت شبکه نیز فناوری‌های OFDMA و MU-MIMO و WPA3 را داریم و اکنون در بازار ایران با قیمت حدود ۲.۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خرید کارت شبکه ایسوس PCE-AX3000


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا