راهنمای خرید

۵ دلیل برای نخریدن سریع‌ترین روترهای بی‌سیم بازار

تا چند سال گذشته؛ حداکثر سرعت روترهای بی‌سیم ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه بود اما اکنون روترهایی در بازار یافت می‌شود که سرعت‌هایی ۷.۲ یا ۵.۴ گیگابیت دارند. این روترها چندین بانده با چندین انتن خارجی و درگاه‌های ارتباطی متعدد هستند. سوال اینجا است که این روترها برای شما مناسب هستند و باید به فکر خریدشان باشید یا خیر؟

در ادامه ۵ دلیل برای شما می‌آوردم که اگر یک کاربر خانگی یا کاربر اداری کوچک هستید؛ بهتر است به سراغ خرید روترهای پرسرعت بازار و خرج کردن پول‌تان نروید. منظورمان از روترهای پرسرعت بازار؛ روترهایی با سرعت‌های بالای ۳ گیگابیت بر ثانیه است. 

۱- استانداردها و مصارف خاص

روترهای پرسرعت بازار برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند. این روترها از فناوری‌ها و استانداردهایی سود می‌برند که اگر دستگاه‌های شما فاقد آن‌ها باشند؛ در واقع بی‌مصرف هستند و روتر بی‌سیم تبدیل یک روتر معمولی می‌شود. مثلا روترهای TP-Link Talon AD۷۲۰۰ یا Netgear Nighthawk X۱۰ که سریع‌ترین روترهای بی‌سیم دنیا با سرعت ۷.۲ گیگابیت هستند؛ از استاندارد ۸۰۲.۱۱ad سود می‌برند. برای استفاده از این استاندارد و سرعت انتقال اطلاعات ۴.۶ گیگابیتی؛ شما هم باید دانگل یا کارت شبکه ۸۰۲.۱۱ad را داشته باشید وگرنه امکان استفاده از آن نیست. 

۲- نبود دانگل‌های پرسرعت مناسب

دیگر موضوع مهمی که باید توجه کنید؛ استفاده از کارت شبکه یا دانگل وای‌فای مناسب برای روترهای بی‌سیم پر سرعت است. سریع‌ترین دانگل‌های بازار سرعتی ۱۹۰۰ مگابیت دارند در حالی که سرعت روترهای بی‌سیم به مرزهای ۵ گیگابیت رسیده است. بنابراین؛ اگر می‌خواهید یک روتر سریع بخرید؛ باید دانگل هم سرعت آن را نیز خریداری کنید. برخی از روترهای سریع بازار روی فرکانس ۵ گیگابیت سرعت ۱۷۳۳ مگابیت را به نمایش می‌گذارند؛ پس باید دانگلی ۱۹۰۰ مگابیتی داشته باشید. اگر دستگاه‌های متصل به وای‌فای شما مجهز به استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا سرعت‌های بالا نیستند؛ پس بهتر است به سراغ خرید روتری با سرعت‌های مناسب مانند ۱.۲ و ۱.۷ گیگابیت بروید. 

۳- فناوری MU-MIMO

روترهای پرسرعت فعلی بازار غالبا از فناوری MU-MIMO استفاده می‌کنند. فناوری MU-MIMO امکان ارسال و دریافت اطلاعات روی چندین باند به طور همزمان را فراهم می‌کند. یکی از دلایل افزایش سرعت و قدرت وای‌فای روترهای امروزی به خاطر این فناوری است. بنابراین؛ برای استفاده از حداکثر ظرفیت و کارایی روترهای امروزی بسیار سریع باید گوشی موبایل، کامپیوتر رومیزی و لپتاپ شما به MU-MIMO مجهز باشد وگرنه باز هم نمی‌توانید با این روترها کار کنید. همان‌طور که گفتیم برای استفاده از روترهای پرسرعت و پرچم‌دار امروزی بازار باید ابزارها و امکانات لازم را هم داشته باشید.

۴- بازی آنلاین و استریم ویدیو

روترهای پرسرعت چند گیگابیتی طوری طراحی شده‌اند که برای بازی‌های آنلاین، استریم ویدیو و صوت، استفاده‌های بی‌درنگ یا پشتیبان‌گیری سریع روی شبکه استفاده شوند. پس؛ افرادی که بازی آنلاین می‌کنند؛ ویرایش و رندر فیلم روی شبکه وای‌فای انجام می‌دهند؛ محتواهای مالتی‌مدیا روی شبکه دارند و مثلا با ترافیک شبکه بسیار بالا روبرو هستند؛ باید به سراغ خرید سریع‌ترین روترهای بی‌سیم دنیا بروند. اگر از وای‌فای فقط برای وب‌گردی یا نهایتا کارهای اداری روزمره خود استفاده می‌کنید؛ پس نیازی به این روترها نخواهید داشت. 

۵- هزینه زیاد

هزینه خرید روترهای پرسرعت بازار بسیار بالا است. برای خرید این روترها باید هزینه‌ای ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان کنار بگذارید که خوب هزینه بسیار زیادی برای یک روتر بی‌سیم است. هزینه بالای این‌ها هم به خاطر استانداردها و فناوری‌هایی است که روی آن‌ها استفاده شده است. ممکن است شما بتوانید با هزینه‌ای ۵۰۰ هزار تومانی یک روتر بی‌سیم سریع داشته باشید که مناسب کارهای شما هم باشد. 

در این مقاله به دنبال نفی روترهای پرسرعت امروزی نیستیم. اتفاقا؛ این روترها امکانات و قابلیت‌های بسیار پیشرفته و خوبی دارند که می‌تواند چالش‌های وای‌فای و کسب‌وکارها را رفع کند ولی صحبت این است که سرعت بالای این روترها دلیلی برای خریدشان نیست. کاربران خانگی و کاربرانی با مصرف وای‌فای و بار کاری پایین بهتر است به سراغ روترهای سری AC1200 یا AC1700 و نهایتا AC2400 بازار بروند و روترهای با سرعت ۷.۲ یا ۵.۴ گیگابیت برای شان چندان مناسب نیستند. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫9 دیدگاه ها

  1. با سلام
    الان چند روزی میشه که تو سایتای مختلف دنبال یک مودم خانگی که سیم کارت ۴G رو پشتیبانی کنه ( منظورم سیم کارت تمام اپراتوراس) میگردم ولی فقط دو مدل رو پیدا کردم : مودم D-link DWR-953 و مودم TP-link Archer MR200
    که هردو مدل بالای ۴۰۰ تومن هستن و من میخام تا ۲۵۰ هزینه کنم ، با این بودجه شما چه مودمی رو پیشنهاد میدین؟
    نظر خودم این بود که دانگل هواوی E3372 + روتر تی پی لینک MR3220 رو بصورت ترکیبی استفاده کنم ، خاستم نظر شما رو هم بدونم بعد خرید کنم
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام

      مودم هواوی E5573-320 خوب است که قیمتی ۲۷۰ تومانی دارد ولی وای‌فای ضعیفی دارد.
      مودم تندا ۴G185 هم خوب است که قیمتی ۳۰۰ تومانی دارد

      کلا من همیشه به همه پیشنهاد می‌کنم به‌جای پول دادن برای مودم؛ برای روتر پول بدهید. یعنی یک مودم ارزان + یک روتر بی‌سیم خوب دوبانده خریداری کنید.
      شما می‌توانید یک دانگل کوچک همراه ۴G LTE خریداری کنید و بعد به یک روتر بی‌سیم خوب متصل کنید تا اینترنت روی کل شبکه در دسترس باشد.

      اگر تنها از سیم‌کارت ایرانسل استفاده می‌کنید؛ مودم جدید این شرکت هم بد نیست!

      1. سلام
        نظرتون درمورد دانگل هواوی E8372 چیه؟ که وایفای هم داره
        آیا میشه این مودم USB رو به روتر وصل کرد؟ برای روتر مناسب چی پیشنهاد میدین بخریم تا ۱۵۰ تومن؟

        1. دوست عزیز
          با خیال راحت دانگل ۴G هواوی E8372 را بخرید و استفاده کنید. همه ازش تعریف کردند. هم در سایت‌های ایرانی و هم در سایت‌های خارجی بهترین بررسی‌ها را دارد.
          اگر روتر بی‌سیم از دانگل ۴G پشتیبانی کند که غالب اوقات این‌طور است؛ می‌توانید اینترنت موبایل را روی وای‌فای به اشتراک بگذارید.
          در محدوده ۱۵۰ تومان بهترین روتر دو بانده ۸۰۲.۱۱ac که سراغ دارم شیائومی Mi Router 3 است.

  2. سلام
    شما پیشنهاد دادید بجای پول دادن برای یک مودم ، پول بیشتر را صرف خرید یک روتر خوب کنیم، پیشنهاد شما منطقیه ولی برا کسی که قصد داره از نسل ۴٫۵ استفاده بکنه چی؟ من تا حالا دانگلی که این نسلو ساپورت کنه نیافتم!؟
    اصلا اگر یک دانگل ۴g را رو یک روتر دوبانده که قابلیت تجمیع فرکانس داشته باشه بزاریم می تونیم به سرعت ۴٫۵ دست پیدا کنیم؟
    در کل برا ترکیب مودم و روتر جهت دستیابی به اینترنت ۴٫۵ چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟ سپاسگذارم

    1. مودم ۴G با مودم ۴.۵G در نوع مودم متفاوت هستند. فقط بحث سرعت مطرح نیست.
      اگر واقعا وای‌فای برایتان اهمیت دارد؛ یک مودم ۴.۵G مناسب بخرید و به یک روتر دو بانده قوی متصل کنید. در میان روترهای ۴.۵G بازار مدل‌های خوبی از نظر وای‌فای داریم مثلا E5785 هواوی ولی به پای روتر بی‌سیم دو بانده مثلا AC1900 نمی‌رسند.

  3. سلام
    یک سوال دارم خدمتتون:
    بنظر شما یک دانگل ۴g بهمراه یک روتر مناسب بگیرم یا مودم fd-m60 ایرانسل؟ سرعت برای من مهمتره بعد قیمت، تو منطقه ما ایرانسل از همه بهتر انتن داره، در هر حال نمی دونم کدوم بیشتر مناسبتره ، هم برا تبلت و هم کامپیوتر میخامش
    ضمنا لطف کنید سوال قبلی هم را پاسخ دهید ممنون از راهنمایهاتون

    1. قبلا پاسخ این سوال را دادم و نظرم را گفتم.
      یک مودم با آنتن‌دهی خوب بخرید و کنارش یک روتر بی‌سیم قوی و دوبانده بهتر جواب می‌دهد.
      مودم‌های ۴g قابلیت‌های روتری زیاد بالایی ندارند.
      البته اگر انتظار زیادی از وای فای ندارید و در حد معمولی است همان مودم fd-m60 جواب می‌دهد ولی اگر وای‌فای قوی می‌خواهید که مثلا خانه بزرگی را پوشش بدهد و سرعت بالایی داشته باشد؛ باید روتر دیگری بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا