راهنمای خرید

۴ گوشی ارزان قیمتی که بهتر از مودم جیبی هستند

مودم جیبی یا گوشی ارزان قیمت: کدام‌یک برای اینترنت همراه بهتر است؟

افرادی زیادی این سوال را از خود می‌پرسند؛ برای استفاده از اینترنت موبایل، مودم جیبی یا گوشی ارزان قیمت بخریم؟

اگر شما استفاده زیادی از اینترنت تلفن همراه خود دارید، مصرف باتری تلفن همراهتان نسبت به افرادی که کمتر به اینترنت سیم کارت متصل می‌شوند، بیشتر است.

پس به همین دلیل مجبور هستید گوشی خود را تعداد دفعات بیشتری شارژ کنید و یا حتی حین شارژ هم از اینترنت سیم کارت استفاده کنید که در این صورت از عمر مفید باتری همراه خود نیز خواهید کاست.

همچنین اگر شما گوشی آیفون ۱۴ یا آیفون ۱۵ دارید و به دلیل رجیستر نشدن این گوشی‌ها، به دنبال راهی برای اتصال آن به اینترنت هستید، حتما دچار سردرگرمی‌های فراوانی خواهید شد.

معمولا در این موارد خرید یک مودم جیبی راه حل بسیار مناسبی است که می‌تواند همراه بسیار خوبی برای شما باشد.

مودم جیبی یا گوشی ارزان قیمت

اما اگر به قیمت گوشی‌های پایین رده نگاهی بیاندازید، حتما مانند بنده به این فکر افتاده‌اید که می‌توان از این گوشی‌ها بعنوان مودم جیبی نیز استفاده کرد.

همچنین اگر تلفن همراهتان رجیستر نشده است و امکان استفاده از سیم کارت ندارید، می‌توانید با استفاده از یک گوشی دوم نیازهای ارتباطی خود را نیز پوشش دهید.

از این رو برآن شدم در این مقاله، این دو روش اتصال را جز به جز بررسی کرده و مزایا و معایب هرکدام را معرفی نمایم.

در انتها این تصمیم با شما خواهد بود که کدامیک از این روش‌ها با توجه به نیازهای شما مناسب‌تان است و در نهایت مودم جیبی یا گوشی ارزان قیمت بخرید!

روش اول: استفاده از مودم های همراه

مودم همراه بخریم

اولین روش که به شما پیشنهاد می‌شود، استفاده از مودم‌های جیبی یا مودم‌های دانگل است. شما می‌توانید از بین مودم‌های جیبی ۴.۵G یا مودم‌های ۵G یا مودم‌های دانگل موجود در بازار یکی را خریداری کرده و با استفاده از باتری خود مودم جیبی، اتصال مودم دانگل به پاور بانک و یا فندکی خودرو از اینترنت آن به صورت وایرلس استفاده نمایید.

روش دوم: استفاده از گوشی‌های میان‌رده

گوشی میان رده

روم دوم که به شما پیشنهاد می‌شود این است که گوشی دوم خریداری نمایید و با اشتراک‌ گذاری اینترنت Hotspot، دستگاه‌های دیگرتان را به اینترنت متصل کنید.

با این کار، شما یک تلفن همراه دیگر نیز دارید که می‌توانید از قابلیت‌ها و برنامه‌های آن استفاده نمایید و دو سیم کارت روی آن فعال کنید و مکالمه و کارهای روزمره خود را انجام دهید.

مودم جیبی یا گوشی ارزان قیمت؟

۱- تعداد کاربران متصل

کاربران متصل به مودم

اکثر گوشی‌ها حداکثر ۱۰ کاربر را می‌توانند پشتیبانی کنند، ولی بعضی از مودم‌های جیبی تا ۳۲ کاربر را نیز می‌توانند پشتیبانی کنند.

البته شاید اگر شما برای استفاده شخصی بخواهید، بعید است به تعداد ۱۰ کاربر متصل همزان و حتی بیشتر از آن برسید.

همچنین با توجه به سرعت اینترنت ایران معمولا تعداد کاربران زیاد منطقی نیست. به هر حال اگر شما می‌خواهید تعداد کاربران زیادی را پوشش دهید؛ پیشنهاد این است که از مودم‌های جیبی یا دانگل استفاده نمایید.

۲- باند فرکانسی td-lte

در بازار مودم‌های همراه، چندین مدل مودم جیبی با پشتیبانی از اینترنت TDLTE داریم که البته قیمت بالایی هم دارند، ولی در گوشی‌های ارزان قیمت امکان استفاده از سیم کارت td-lte و باند ۴۲ را نداریم.

همچنین برخی از گوشی‌هایی که این باند را پشتیبانی می‌کنند؛ سیمکارت td-lte روی آن آنتن نمی‌گیرد. پس اگر شما قصد استفاده از اینترنت پرسرعت و ارزان‌تر TD-LTE را دارید؛ پیشنهاد ما خرید مودم‌های جیبی است یا این که قبل از خریداری گوشی که باند ۴۲ را ساپورت می‌کند آن را با سیم کارت TD تست کرده، سپس خریداری نمایید.

برای تبدیل گوشی موبایل به مودم TDLTE راهنمای زیر را مطالعه کنید:

۳-تنظیمات تخصصی

برخی از تنظیمات تخصصی فقط مخصوص حوزه مودم‌ها هستند و در گوشی‌های موبایل پشتیبانی نمی‌شوند. بطور مثال تنظیمات پورت فوواردینگ در مود‌م‌ها موجود است که در موبایل وجود ندارد.

۴- پایداری اتصال

با این که اثبات نشده است ولی طبق تجربه معمولا مشاهده کردیم مودم‌ها ارتباط پایدارتری نسبت به هات اسپات گوشی فراهم می‌کنند. در هر صورت اگر تابه حال تجربه ارتباط ناپایداری از اشتراک گذاری اینترنت موبایل دارید، توصیه ما این است که به سمت مودم‌های جیبی بروید.

۵- آنتن دهی

مودم جیبی با آنتن خارجی

معمولا و طبق تجربه، انواع مودم‌ها نسبت به گوشی‌های موبایل گیرندگی سیگنال بهتری دارند و حتی تعدادی از مودم‌های جیبی و دانگل نیز قابلیت نصب آنتن خارجی دارند که برای محیط‌های خارج از شهر بسیار مفید خواهند بود.

اگر سفر خارج از شهر زیادی دارید پیشنهاد می‌کنیم از مودم یا دانگل با قابلیت نصب آنتن خارجی استفاده نمایید و همچنین برای آن آنتن تهیه کنید.

۶- لوازم جانبی

اگر تا به حال مودم جیبی داشته‌اید؛ قطعا تصدیق می‌کنید که یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها درباره این مودم‌ها یافتن باتری بعد از خرابی آنها است. حتی اگر بتوانید باتری این مودم‌ها را پیدا کنید؛ معمولا به قیمت‌های گزاف و غیر واقعی به فروش می‌رسند.

اوضاع زمانی وخیم‌تر می‌شود که قطعه‌ای از مودم خراب شود و پیدا کردن آن قطعه بسیار دشوار و حتی نشدنی است. اما از طرفی موبایل‌های پایین‌رده و حتی میان‌رده معمولا پرفروش هستند و علاوه بر باتری، تا سال‌ها نگرانی از سایر لوازم جانبی آنها نیز نخواهید داشت.

پس اگر لوازم جانبی و امکان تعمیر دستگاه برایتان اهمیت دارد ما به شما استفاده از تلفن همراه دوم را پیشنهاد می‌دهیم.

۷- به‌روز بودن چیپ‌ست

از آنجایی که دنیای موبایل نسبت به دنیای مودم بسیار به روزتر و پر‌ رونق‌تر است، چیپ‌ست‌‌های استفاده شده حتی در گوشی‌های پایین رده نیز از تمجیع چندین فرکانس نسل ۴ پشتیبانی می‌کنند که عملا به شما سرعت بالاتری در استفاده از اینترنت را می‌دهند.

۸- استفاده کاربردی

گوشی میان رده

تمام گوشی‌های ارزان قیمت بازار دارای سیستم‌عامل اندروید نسخه ۱۲ به بالا و با حداقل ۳ گبگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی هستند که در سال‌های نه چندان دور روی پرچمداران این اعداد رو مشاهده می‌کردیم.

با این تفاسیر این گوشی‌ها می‌توانند در زمانی که گوشی اصلی شما باتری تمام کرده یا به هر دلیلی در دسترس نیست نیازهای شما را از یک گوشی هوشمند مانند استفاده برای تماس، وب گردی، شبکه‌های اجتماعی برآورده کنند.

حتی از آنجایی که این روزها برای عادی ترین کارهای بانکی هم مجبور می‌شویم برخی از نرم افزارها را نصب کنیم می‌توانیم این برنامه‌ها را روی نصب کرده و کمتر نگران حریم شخصی خود باشیم.

همچنین با توجه به حافظه داخلی مناسب، می‌توانید حتی دانلودهای خود را هم بر روی همین گوشی‌ها انجام دهید. در سال اخیر یک شرکت چینی از این ایده استفاده کرده و مودم ۵جی به نام گلکسی وارد بازار کرده که دارای سیستم عامل اندروید است و برخلاف تبلیغات عده ای هیچ ربطی به شرکت سامسونگ ندارد.

با این حال اگر می‌خواهید در کنار اینترنت وایرلس، استفاده روزمره از دستگاه هم داشته باشید پیشنهاد ما خرید تلفن همراه به جای مودم است.

۹- گارانتی

اگر به کاربرد گارانتی در ایران اعتقاد دارید، گوشی‌های هوشمند در ایران بصورت قانونی وارد می‌شوند و تماما دارای گارانتی‌های شرکتی هستند.

از طرفی به غیر از چند برند، تقریبا تمام مودم‌ها در بازار ایران بدون گارانتی عرضه می‌شوند یا بهتر است بگویم گارانتی معتبری ندارند و حتی استوک یا دسته دوم می‌باشند.

۱۰- مقایسه قیمت

از آنجا که در کشور ما گوشی‌های موبایل به صورت قانونی و با ارز دولتی وارد می‌شوند؛ قیمت ریالی آنها به نسبت قیمت دلاریشان منطقی‌تر است.

از طرفی اکثر مودم‌ها به صورت قاچاق و حتی استوک وارد می‌شوند و بعضا برچسب قیمتی غیر منطقی و گران می‌خورند.

حال شاید بگویید در بازار مودم‌های جیبی با قیمت ۱.۵ میلیون تومان نیز پیدا می‌شوند، اما باید در نظر داشته باشید که این مودم ها در رده CAT4 هستند و از تجمیع فرکانس پشیبانی نمی‌کنند.

اگر به قیمت مودم‌های CAT6 نگاهی بیاندازید؛ متوجه خواهید شد که حدودا از قیمت ۲.۵ میلیون تومان شروع می‌شوند که در این بازه قیمتی گوشی‌هایی هستند که حتی به لحاظ سرعت برتری نیز دارند. در کل از لحاظ قیمتی خرید تلفن همراه به صرفه‌تر از مودم‌های جیبی است.

معرفی چند گوشی هوشمند با قیمت مناسب جهت جایگزینی با مودم جیبی

Redmi a2 plus

ردمی A2

میان‌رده سری Redmi برند شیائومی تا به امروز توانسته با بهره بردن از مشخصات فنی مناسب و قیمتی مقرون به‌صرفه، عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

این تلفن همراه با پردازنده Mediatek Helio G26 عرضه شده، اینترنت ۴G را پشتیبانی می‌کند و برای استفاده روزمره مورد مناسبی است.

پردازنده این گوشی از باندهای فرکانسی ۱،۳،۷ که در ایران استفاده می‌شوند؛ پشتیبانی می‌کند.

همچنین در رده CAT7 قرار دارد که حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت دانلود و ۵۰ مگابیت آپلود را پشتیبانی می‌کند. این گوشی در بازار ایران حین نگارش این مقاله قیمتی در حدود ۳ میلیون تومان دارد.

مشخصات Redmi a2 plus
مشخصات ارتباطی mediatek-helio-p35

Galaxy A04

سامسونگ A40

سامسونگ Galaxy A04 یکی از گوشی‌های میان‌رده و البته اقتصادی این شرکت است که با توجه به قیمت در نظر گرفته شده، عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی را ارائه می‌کند.

این تلفن همراه با پردازنده Exynos 850 که اختصاصی شرکت سامسونگ است؛ عرضه شده است.

مودم بکار رفته در این پردازنده نیز از باندهای ۱،۳ و ۷ پشتیبانی می‌کند. در مورد رده این مودم ابهاماتی وجود دارد و برخی سایت‌ها آن را CAT13 و برخی دیگر از CAT7 معرفی کرده‌اند.

ولی باتوجه به پیشینه سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیتی و سرعت آپلود ۵۰ مگابیتی بنظر می‌رسد در رده CAT7 باشد که در رده قیمتی حدود ۴ میلیون تومانی این گوشی طبیعی و مناسب است.

مشخصات Galaxy A04
مشخصات ارتباطی samsung-exynos-850

Poco C40

پوکو C40

پوکو C40 شیائومی یکی از این گوشی‌‎های میان‌رده باکیفیت بازار است و با توجه به قیمت در نظر گرفته شده، عملکرد جذابی دارد.

این تلفن همراه با پردازنده JLQ JR510 عرضه شده، دارای اینترنت ۴G LTE و برای استفاده روزمره مورد مناسبی است.

درست است که پردازنده این گوشی ناشناخته است اما در زمینه ارتباطات چیزی از رقیب‌های خود کم ندارد و هم تمام باندها را پشتیبانی می‌کند و هم در رده CAT7 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌باشد.

قیمت فعلی این گوشی نیز در بازار ایران نزدیک ۴ میلیون تومان است که مانند سایر گوشی‌های معرفی شده به نسبت حافظه داخلی و رم ارائه شده قیمت نیز تقاوت‌هایی رو خواهد داشت.

مشخصات Poco C40
مشخصات ارتباطی jlq-jr510

Poco M4 5G

پوکو M4 5G

اگر به دنبال جایگزین مودم ۵g جیبی می‌گردید که ارزان باشد؛ بهترین پیشنهاد پوکو M4 5G شیائومی است.

این تلفن همراه با پردازنده MediaTek Dimensity 700 عرضه شده است و از اینترنت ۵G ساپورت می‌کند.

تقریبا در بازار ایران مودم ۵G که به صورت نو عرضه شده باشد را نداریم و این گوشی با قیمت حدود ۵ میلیون تومان می‌تواند تمام نیازهای شما از یک مودم نسل ۵ جیبی را برطرف سازد.

علاوه بر پشتیبانی از تمام باندهای فرکانسی نسل چهارم ایران، این گوشی از باند n78 که باند مخصوص نسل پنجم در ایران است پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر آن، این موبایل در نسل چهارم در رده CAT18 قرار دارد که بسیار عالی است.

حداکثر سرعت دانلود این گوشی بر روی نسل پنجم نیز عدد خوب ۲.۴ گیگابیت بر ثانیه است و سرعت آپلود ۱.۲ گیگابیتی هم در این نسل، خیال شما را تا سالها آسوده خواهد کرد.

مشخصات Poco M4 5G
مشخصات ارتباطی mediatek-dimensity-700

نظر شما چیست؟ آیا خرید یک گوشی ارازن قیمت را به خرید یک مودم جیبی ترجیح می‌دهید؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا