راهنمای خرید

معرفی ۶ مودم جیبی ۴G با قابلیت نصب آنتن خارجی

معمولا مودم‌های رومیزی ۴G دارای آنتن خارجی هستند یا از سوکت‌هایی برای نصب آنتن خارجی بهره می‌برند.

مودم‌های همراه و جیبی؛ همان‌طور که از نامشان پیدا است برای حمل و نقل ساده و همراه بودن همیشگی با کاربر ساخته شده و قاعدتا باید از آنتن‌های داخلی سود ببرند.

از سوی دیگر، کاربری که از مودم همراه و جیبی استفاده می‌کند؛ دنبال یک هات‌اسپات وای‌فای امن و مطمئن است تا در هر کجا و در هر زمانی به آن وصل شود و از اینترنت موبایل استفاده کند. اصولا مودم‌های همراه در سراسر دنیا قرار نیست جایگزین مودم‌های رومیزی یا مودم‌های کابلی و ADSL شوند.

آنتن‌های داخلی مودم‌های همراه به گونه‌ای طراحی شدند که جوابگوی نیازهای کاربر باشند و حداقل سرعت و کیفیت اینترنت قابل انتظاری به نمایش بگذارند.

اما در ایران، برخی از کاربران از مودم همراه به جای مودم رومیزی استفاده می‌کنند یا در نقاط می‌خواهند به اینترنت وصل شوند که آنتن‌دهی ضعیف و پایین است؛ بنابراین دنبال روش‌هایی برای نصب آنتن خارجی به مودم کوچک و جیبی خود هستند.

در بازار به تعداد انگشت‌شماری مودم همراه و جیبی با قابلیت نصب آنتن خارجی پیدا می‌کنیم که همگی هم ساخت شرکت هواوی هستند. تقریبا می‌توان به ۵ مودم جیبی زیر اشاره کرد که قابلیت نصب آنتن خارجی دارند.

همگی این مودم‌ها از نظر طراحی، شکل و شمایل، سوکت آنتن خارجی و غالب مشخصات مشابه هم هستند:

هواوی E5372

یکی از قدیمی‌ترین مودم‌های ۴G هواوی است که دیگر در بازار پیدا نمی‌شود و بعید است شما بتوانید این مودم، حتی دست دوم آن را پیدا کنید.

یک مودم در رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه که دارای دو سوکت آنتن خارجی SMA در دو طرف بخش زیرین خود بود.

در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ یکی از بهترین مودم‌های ۴G جیبی محسوب می‌شد ولی همان‌طور که گفتیم این روزها کمتر در بازار یافت می‌شود.

هواوی E5377

معروف‌ترین مودم جیبی با قابلیت نصب آنتن خارجی هواوی است. زمانی که این شرکت چینی مودم E5377 را با سوکت‌های TS-9 عرضه کرد؛ در بازار طرفداران زیادی یافت.

این مدل مودم با باتری ظرفیت پایین ۱۸۵۰ میلی‌آمپرساعت عرضه شده است ولی مدل دیگری دارای باتری بزرگ‌تر و ۳۵۶۰ میلی‌آمپرساعتی است.

از وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n سود می‌برد و حداکثر ۱۰ کاربر یا دستگاه می‌توانند به این مودم وصل شوند. سرعت اینترنت مودم هم ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. مشخصات و کیفیت خوب مودم هواوی E5377 باعث شد که فروش بسیار خوبی در بازارهای جهانی داشته باشد.

این مدل هم در بازار ایران به سختی یافت می‌شود.

هواوی E5577

یک مودم جیبی LTE Cat 4 با ظرفیت باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت که برای مصارف مسافرتی و همراه در یک شبانه‌روز بیرون از خانه بسیار مناسب است.

این مودم در بازار ایران قیمتی بین ۲ تا ۳.۸ میلیون تومان دارد. علت آن هم عرضه برخی مدل‌های استوک و زده شده توسط هواوی برای اپراتورهای دیگر است که ارزان‌تر از مدل اصلی است.

بیشتر هم مدل E5577s-321 در بازار ایران یافت می‌شود. این مودم دارای دو سوکت TS-9 برای نصب آنتن خارجی است.

لینک خرید مودم هواوی E5577 از سایت دیجی‌کالا

هواوی E5577C

مدل پایین‌تری از مودم E5577 با ظرفیت باتری ۱۵۰۰ میلی‌آمپرساعت است و طبیعتا طرفداران کمتری دارد و ارزان‌تر هم هست. این مودم هم دارای دو سوکت نصب آنتن خارجی Ts-9 است.

در بازار ایران از ۱.۷۰۰ تا ۲.۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رود و یکی از بهترین مودم‌های جیبی در رده LTE Cat 4 است.

لینک خرید مودم هواوی E5577C از سایت دیجی‌کالا

هواوی E5785

به بهترین مودم جیبی ۴.۵G هواوی با سوکت آنتن خارجی می‌رسیم. تقریبا هواوی در این رده مودمی بهتر از E5785 نزده است و اگر مودمی سریع‌تر و بالاتر از آن می‌خواهید که آنتن خارجی داشته باشد؛ باید یک مودم رومیزی هواوی را خریداری کنید.

مودم هواوی E5785 در رده LTE Cat 6 با قابلیت تجمیع فرکانس و حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است. البته، آنتن‌دهی این مودم به حدی خوب است که بعید است در مناطق شهری و نقاطی که دکل‌های اپراتورها به فاصله نزدیکی از شما هستند؛ نیازی به نصب آنتن خارجی داشته باشید. با این حال از دو سوکت آنتن خارجی TS-9 سود می‌برد.

ظرفیت باتری این مودم ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت است تا یک نصف روز کامل برای شما کار کند. قیمت این مودم در بازار ایران نزدیک به ۲.۷۰۰ میلیون تومان است.

ایرانسل FD-M60

همان مودم هواوی E5785 است که توسط شرکت ایرانسل قفل شده و به مشتری عرضه می‌شود.

حتما بررسی تخصصی و مفصل شبکه‌چی برای مودم FD-M60 را بخوانید. این مودم در بازار ایران زیاد فروش رفته و هنوز هم مشتریان زیادی دارد. شاید بتوان گفت محبوب‌ترین و معروف‌ترین مودم ۴.۵G هواوی و ایرانسل در بازار ایران است که قابلیت نصب آنتن خارجی را هم دارد.

سرعت این مودم حداکثر ۳۰۰ مگابیت است و از LTE Cat 6 با تجمیع فرکانس پشتیبانی می‌کند. کیفیت ساخت و آنتن‌دهی آن همانند مودم E5785 بسیار خوب است و تنها محدودیت آن، عدم امکان استفاده از سیم‌کارت‌های دیگر اپراتورها است.

لینک خرید مودم ایرانسل FD-M60 از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. من از لینکی که قرار دادید برای خرید محصول از دیجی کالا اقدام کردم. مودمی که برای فروش هست همین مدل هست ولی محلی برای اتصال آنتن خارجی نداره. لینک رو حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا