راهنمای خرید

۵ کارت شبکه بی‌سیم پرسرعت PCI-E بازار ایران در سال ۲۰۱۷

اگر بخواهید با کامپیوترهای خانگی و گیمینگ به شبکه‌های وای‌فای متصل شوید؛ به یک کارت شبکه بی‌سیم نیاز دارید.

در میان کارت‌ شبکه‌های بی‌سیم USB و PCI-E؛ مدل‌های PCI-E هم سریع‌تر و هم قوی‌تر هستند. معمولا روی کامپیوترهای سرور، کامپیوترهای خانگی قدرتمند و کامپیوترهای گیمینگ یک کارت شبکه PCI-E نصب می‌کنند. 

کارت شبکه PCI-E به خاطر استفاده از اسلات و گذرگاه‌های سریع PCI-E می‌تواند سرعت انتقال اطلاعات را افزایش دهد و نسبت به USB هم مطمئن‌تر و هم سریع‌تر است.

متاسفانه به دلایلی نامشخص؛ کارت شبکه PCI-E محدودی وارد بازار ایران می‌شود. شرکت‌ها تمام مدل‌های کارت شبکه PCI-E خود را وارد ایران نمی‌کنند و به سختی می‌توان یک کارت شبکه مناسب یافت.

به طور ویژه، از هنگامی که روترهای پر سرعت سری AC وارد بازار ایران شدند و از فناوری‌هایی مانند MU-MIMO و Beamforming سود می‌برند؛ به سختی می‌توان کارت شبکه سازگار با مشخصات و فناوری‌های آن‌ها در بازار یافت.

اگر شما یک روتر AC1750 خریداری می‌کنید؛ باید یک کارت شبکه USB یا PCI-E متناسب با آن نیز تهیه کنید. کارت شبکه‌ای که بتواند سرعت ۱۷۵۰ مگابیتی را پشتیبانی کند، از فناوری MU-MIMO یا MIMO متناسب و نظیر روتر سود ببرد و تعداد آنتن‌های آن با تعداد آنتن‌های روتر سازگاری داشته باشد. وگرنه، سرعت و قدرت روتر بی‌سیم هیچ تاثیری روی سیستم شما نمی‌گذارد.

من با یک جست‌وجو در سایت‌های مختلف تجهیزات شبکه و همین‌طور سایت‌های نمایندگی شرکت‌های شبکه‌ای ایران؛ به ۵ کارت شبکه بی‌سیم PCI-E پرسرعت زیر رسیدیم. این کارت‌های شبکه برای سیستم‌های حرفه‌ای و گیمینگ مناسب هستند و می‌توانند نیاز کاربران را برطرف کنند. 

تمام این کارت‌های شبکه از آنتن‌های خارجی سود می‌برند و روی اسلات PCI-E مادربورد نصب خواهند شد.

ASUS PCE-AC88 AC3100

قیمت: نامشخص

سریع‌ترین کارت شبکه بی‌سیم PCI-E دنیا است. هنوز وارد ایران نشده ولی احتمالا به‌زودی از سوی دفتر ایسوس ایران عرضه می‌شود و می‌توانید برای خریدش اقدام کنید.

یک کارت شبکه با چهار آنتن خارجی و MIMO 4×4 است که اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی و به بازار عرضه شد. دو بانده است که روی باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۱۰۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۲۱۰۰ مگابیتی و در مجموع سرعتی ۳.۱ گیگابیتی دارد. بنابراین؛ برای انواع روترهای تا سرعت ۳ گیگابیت مناسب است و البته می‌تواند با روترهای بالاتر هم کار کند ولی دیگر از سرعت اضافه‌تر آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

آنتن‌های این کارت شبکه می‌توانند به طور مستقیم به پشت کیس و خود کارت شبکه متصل شوند یا از یک پایه استفاده شود. از مدولاسیون 1024QAM و فناوری MU-MIMO نیز پشتیبانی می‌کند.

TP-LINK Archer T9E AC1900

قیمت: حدودا ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

یکی از بهترین کارت‌های شبکه PCI-E در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ است. همیشه در فهرست بهترین کارت‌های شبکه سایت‌های معتبر دیده می‌شود و کارایی بالایی از خود نشان داده است.

شرکت تی‌پی‌لینک چندین کارت شبکه PCI-E در سرعت‌های ۱۲۰۰، ۱۷۵۰ و ۱۹۰۰ مگابیت دارد که مدل Archer T9E از همه بهتر است. سه آنتن خارجی دارد و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۶۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۳۰۰ مگابیتی به نمایش می‌گذارد. بنابراین؛ خریداران این کارت شبکه می‌توانند روی هر دو فرکانس یک سرعت بالا را تجربه کنند.

به راحتی نصب می‌شود، دارای هیت‌سینک برای خنک‌کنندگی بورد کارت شبکه است و از فناوری Beamforming پشتیبانی می‌کند ولی به MU-MIMO مجهز نیست!

Asus PCE-AC68 AC1900

قیمت: حدودا ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

بازار کارت‌های شبکه PCI-E در دستان ایسوس است. مدل AC68 این شرکت با سرعت ۱۹۰۰ مگابیت بسیار خوش درخشیده و در تمامی تست‌ها و ارزیابی‌ها توانسته است بالاترین امتیازها را کسب کند. یک کارت شبکه ایده‌آل برای کاربران حرفه‌ای، سیستم‌های قدرتمند مالتی‌مدیا و گیمرها است. فروش بسیار خوبی در بازار دارد و شاید پرفروش‌ترین کارت شبکه رده بالای PCI-E دنیا باشد. خوش‌بختانه در ایران این کارت شبکه را می‌توانید خریداری کنید.

سه آنتن خارجی دارد که باز هم می‌توان از طریق کابل به یک پایه متصل کرد یا اینکه آنتن‌ها را به طور مستقیم به کارت شبکه در پشت کیس نصب نمود. از MIMO 3×3 سود می‌برد و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱n سرعتی ۶۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز با استاندارد ۸۰۲.۱۱ac از سرعت مناسب ۱۳۰۰ مگابیتی برخوردار است.

TOTOLINK A1900PE AC1900

قیمت: حدودا ۲۷۰ هزار تومان

شرکت توتولینک چند کارت شبکه PCI-E وارد بازار ایران کرده است که هم سرعت و هم کیفیت ساخت خوبی دارند. در ارزیابی‌ها هم نشان دادند کارایی بالایی دارند. اگر دنبال یک کارت شبکه با سرعت بالا باشید؛ مدل A1900PE با سرعت ۱.۹ گیگابیت انتخاب خوبی است.

سه آنتن خارجی دارد و از MIMO 3×3 سود می‌برد. این آنتن‌ها پرقدرت و ۵ دسی‌بلی هستند. با استفاده از کابل آنتن می‌توانید داک آنتن‌ها را در یک جای مناسب و مرتفع قرار دهید تا بیشترین سیگنال‌های ممکن را دریافت کنید.

همانند دیگر کارت‌های شبکه PCI-E، در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۶۰۰ مگابیتی و در فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۱۳۰۰ مگابیتی دارد تا برای غالب کاربردهای کاربران مناسب به نظر برسد.

D-Link DWA-582 AC1200

قیمت: حدودا ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان

برای کاربرانی که می‌خواهند هزینه کمتری برای خرید یک کارت شبکه PCI-E داشته باشند و به سرعت‌های بسیار بالا هم نیاز ندارند؛ کارت شبکه DWA-582 دی‌لینک را با سرعت ۱.۲ گیگابیت پیشنهاد می‌کنم.

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۸۶۷ مگابیتی دارد. از دو آنتن خارجی ۴.۵ دسی‌بلی سود می‌برد که جداشدنی هم هستند. به ویژگی‌هایی مانند QoS یا WMM و RoHS مجهز شده است و به راحتی نصب و قابل استفاده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا