راهنمای خرید

۴ وای‌فای اکستندر برتر بازار در سال ۲۰۱۸

همان‌طور که داریم دستگاه‌های متصل به وای‌فای در خانه را اضافه می‌کنیم؛ باید فکری هم برای تقویت وای‌فای کنیم.

هیچ‌کس وای‌فای ضعیف یا مرده را دوست ندارد. هیچ‌کس نقاط وای‌فای کور خانه را دوست ندارد. هیچ‌کس اینترنت کند را دوست ندارد. هیچ‌کس هم هزینه زیاد برای تغییر روتر بی‌سیم و خرید یک روتر از باتدا را دوست ندارد.

اگر از وای‌فای و روتر بی‌سیم‌تان در خانه راضی هستید و فقط در یک اتاق یا دو اتاق و شاید هم مثلا در یک نقطه از خانه مشکل سرعت کند اینترنت و وای‌فای مطرح است؛ بهترین راه‌کار در سال ۲۰۱۸ خرید یک دستگاه اکستندر یا توسعه‌دهنده وای‌فای است.

این دستگاه اکستندر در همان نقطه دارای وای‌فای کور نصب می‌شود و مشکل را برطرف می‌کند. 

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

مزیت این دستگاه‌ها در این است که نیاز نیست روتر اصلی یا شبکه وای‌فای فعلی تغییر کند یا از بین برود. همین‌طور؛ این دستگاه‌ها در هر جایی به راحتی نصب می‌شود. بسیاری از خانه‌ها به خاطر نوع طراحی و معماری خود شاید موانعی را سر راه سیگنال‌ها قرار دهند.

برخی از کاربران تصور می‌کنند با خرید روترهای گران‌تر می‌توانند مشکل را رفع کنند ولی در واقع هیچ اتفاقی نمی‌افتد چون هیچ روتری نمی‌تواند سیگنال‌های قوی به آن نقطه از خانه برساند. فلسفه طراحی اکستندرها دقیقا در تقویت وای‌فای به طور نقطه‌ای است.

دستگاه‌های اکستندر به دو نوع دسکتاپ و دیواری تقسیم می‌شوند. مدل‌های دسکتاپ همانند اکسس‌پوینت و روتر بوده و با درگاه‌های بیشتر، آنتن‌های خارجی بیشتر و امکانات گسترده‌تری و البته هزینه بیشتری عرضه می‌شوند.

مدل‌های اکستندر دیواری کوچک‌تر بوده و امکانات کمتری دارند ولی راحت‌تر نصب و راه‌اندازی می‌شوند؛ در همان نقطه اتصال به دیوار می‌توانند وای‌فای را تقویت کنند و برای کاربری‌های محدود مناسب‌تراند.

در ادامه به معرفی ۴ دستگاه اکستندر برتر سال ۲۰۱۷ خواهیم پرداخت. این مدل‌ها علاوه بر کارایی و سرعت، در بازار هم پرفروش بوده و رضایت کامل مشتریان را جلب کردند:

Netgear Nighthawk EX7000

این دستگاه چیزی بیشتر از یک اکستندر وای‌فای است. چهار درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت دارد تا دستگاه‌های مختلف با کابل شبکه به آن متصل شده و از سریع‌ترین سرعت اینترنت ممکن سود ببرند. همین‌طور، یک درگاه USB 3.0 برای اتصال چاپگر یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی دارد.

از سه آنتن خارجی و سیستم آمپلی‌فایر قوی سیگنال‌ها برخوردار است. این امکانات به این معنا است که هم می‌تواند ضعیف‌ترین سیگنال‌ها را از راه دور دریافت کند و هم می‌تواند سیگنال‌های وای‌فای تقویت شده را به دورترین نقطه ممکن بفرستد. 

دستگاه EX7000 برای افرادی مناسب است که می‌خواهند وای‌فای را از یک طبقه ساختمان به طبقه بعدی بکشانند یا بخشی از خانه را زیر پوشش وای‌فای قدرتمندی ببرند. این دستگاه برای از بین بردن یک نقطه کور وای‌فای مناسب نیست و هزینه بسیار زیادی روی دست کاربران می‌گذارد.

دو بانده است و از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند. حداکثر سرعت آن ۱.۹ گیگابیت است و در سایت آمازون با قیمت ۲۷۹ دلار به فروش می‌رسد.

TP-Link RE580D

همانند دستگاه EX7000؛ این محصول تی‌پی‌لینک نیز یک اکستندر دسکتاپ با امکانات متنوع است. ۵ درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت دارد. از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت آن به مرز ۱.۹ گیگابیت می‌رسد.

سه آنتن خارجی دارد و می‌تواند چندین دستگاه را وای‌فای بدهد. باز هم مانند دستگاه EX7000 برای تقویت و افزایش برد موثر وای‌فای در یک منطقه مناسب است. از سخت‌افزار قدرتمندی سود می‌برد که این دستگاه را هم‌رده روترهای بی‌سیم می‌کند.

معمولا کاربران خانگی به سراغ این دستگاه نیامده و کسب‌وکارها یا شرکت‌های بزرگ برای توسعه وای‌فای خود خریدار این اکستندر ۱۵۰ دلاری هستند. البته، سایت آمازون برای مدت محدودی این دستگاه را ۹۰ دلار به فروش می‌رساند.

D-Link DAP-1620

یکی از معروف‌ترین و بهترین دستگاه‌های اکستندر دیواری خانگی است. اگر فقط می‌خواهید وای‌فای را در یک نقطه (مثلا کنار میزتان یا در اتاق) تقویت کنید و دنبال دستگاهی برای اتصال مستقیم به دیوار هستید؛ مدل DAP-1620 بسیار مناسب نیاز شما است.

دو آنتن خارجی دارد و از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و فرکانس ۵ گیگاهرتز در کنار استاندارد ۸۰۲.۱۱n و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. حداکثر سرعت آن به مرز ۱.۲ گیگابیت می‌رسد و از یک درگاه شبکه LAN برای اتصال به کابل شبکه سود می‌برد.

کلیدها و چراغ‌هایی دارد که به خوبی شما را راهنمایی می‌کنند و کار با دستگاه را ساده خواهند کرد. یک ویژگی جالب این دستگاه، شناسایی بهترین محل برای نصب آن به منظور دسترسی به بالاترین سرعت وای‌فای است. کلید و چراغی روی دستگاه است که شما را راهنمایی می‌کند در کدام مکان، بهترین حالت نصب اتفاق می‌افتد.

قیمت اکستندر دی‌لینک DAP-1620 نزدیک به ۱۵۰ دلار است ولی روی سایت آمازون تا ۱۲۰ دلار هم به فروش می‌رود. تقریبا جزو کم هزینه‌ترین راه‌کارهای توسعه یا تقویت وای‌فای در بازار شناخته می‌شود.

Linksys RE6700

یک اکستندر دیواری دو بانده معروف دیگر این بار از شرکت لینک‌سیس. به طور مستقیم به پریز برق دیوار متصل می‌شود. دو بانده است و حداکثر سرعت روی هر دو باند جمعا ۱.۲ گیگابیت است.

دو آنتن خارجی دارد و از یک درگاه شبکه اترنت LAN یک گیگابیتی برای اتصال یک دستگاه به طور کابلی به اینترنت سود می‌برد. ساده و جمع‌وجور است؛ کافی است به دیوار کنار میزتان نصب‌اش کنید تا وای‌فای روی میزکارتان یا در اتاق‌تان به طور تقویت‌شده و پرسرعت شود.

با استفاده از اپلیکیشن موبایل از راه دور و روی تلفن همراه قابل تنظیم و پیکربندی است. این اپ موبایل به شما کمک می‌کند بهترین نقطه برای نصب این دستگاه را هم پیدا کنید.

قیمت این اکستندر باز هم ۱۵۰ دلاری است ولی در برخی سایت‌ها تا ۹۹ دلار تخفیف خورده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا