راهنمای خرید

تفاوت مودم‌های ایرانسل TF-i60 و TD-i40 چیست و کدام‌یک بهتر است؟

مقایسه دو مودم TDLTE ایرانسل

دو مودم TF-i60 و TD-i40 جزو اصلی‌ترین انتخاب‌های کاربرانی هستند که می‌خواهند از اینترنت TD-LTE استفاده کنند. هر دو مودم از نوع رومیزی و توسط شرکت ایرانسل عرضه شده و قفل شده (لاک) هستند. 

اگرچه مودم TF-i60 علاوه بر فرکانس‌های TDD از فرکانس‌های FDD و اینترنت ۴G نیز پشتیبانی می‌کند و اصولا کارکردی دوگانه دارد و قابل مقایسه با مودم TD-i40 نیست ولی کاربران زیادی این دو مودم را با هم مقایسه کرده و برای خرید یکی از آن‌ها مردد هستند. 

ما هم به احترام خواننده‌ها و در پاسخ به کامنت‌های زیادی که درباره این موضوع می‌فرستند؛ در ادامه دو مودم را با هم مقایسه کرده و تفاوت‌ها و امکانات متمایز هریک را برمی‌شمریم تا انتخاب راحت‌تر شود:

بزرگ‌ترین تفاوت

همان‌طور که در سطرهای بالا گفتیم؛ این دو مودم یک تفاوت اساسی با هم دارند. مودم i60 هم از LTE 4G و هم از TD-LTE پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید هر دو سیم‌کارت را روی آن‌ قرار داده و از اینترنت همراه و ثابت نسل چهار بی‌سیم استفاده کنید.

ولی مودم i40 فقط مختص اینترنت و فرکانس TD-LTE است (فرکانس ۳۴۰۰ تا ۳۶۰۰ مگاهرتز) و نمی‌توانید برای اینترنت ۴G استفاده شود. اگرچه گزارش برخی کاربران نشان می‌دهد سیم‌کارت‌های ۴G نیز پشتیبانی شده و قابل استفاده است. برای توضیحات بیشتر به مطلب زیر مراجعه کنید:

نتیجه: اگر می‌خواهید هم از اینترنت ۴G و هم TD-LTE استفاده کنید؛ بهتر است مودم TF-i60 انتخاب شود.

سرعت

حداکثر سرعت دانلود مودم TF-i60 برابر ۳۰۰ مگابیت روی FDD و ۲۱۰ مگابیت روی TDD است. حداکثر سرعت آپلود هم به ۵۰ مگابیت روی FDD و ۱۰ مگابیت روی TDD می‌رسد.

حداکثر سرعت دانلود مودم TD-i40 برابر ۱۲۰ مگابیت است و حداکثر سرعت آپلود هم به ۳۰ مگابیت می‌رسد.

مودم ایرانسل TF-i60 از رده LTE Cat6 یا اصطلاحا در ایران ۴.۵G است که عملکرد بهتری نسبت به مودم TD-i40 با رده CAT4 دارد. 

اما باید این نکته را در نظر بگیرید که حداکثر سرعت اینترنت TD-LTE در ایران زیر ۱۰۰ مگابیت است. سرعت اینترنت ایرانسل حداکثر ۸۰ مگابیت و مبین‌نت ۴۰ مگابیت است. بنابراین؛ هر دو مودم حداکثر سرعت TDD در ایران را پشتیبانی می‌کنند و نباید از این بابت نگرانی داشته باشید.

نتیجه: به طور اسمی، سرعت مودم TF-i60 حدود دو برابر بیشتر از سرعت مودم TD-i40 است ولی در عمل این‌قدر تفاوت سرعت ندارند و بیشتر بستگی به آنتن‌دهی شبکه دارد.

آنتن‌دهی و آنتن خارجی

مودم TF-i60 از MIMO 4×4 روی شبکه‌های موبایل پشتیبانی می‌کند؛ یعنی ۴ آنتن داخلی دارد.

مودم TD-i40 از MIMO 2×2 بهره می‌برد که نشان می‌دهد ۲ آنتن داخلی برای شبکه‌های موبایل دارد.

در نتیجه، این‌طور به نظر می‌رسد که باید آنتن‌دهی مودم ایرانسل TF-i60 بهتر باشد ولی گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد آنتن‌دهی TD-i40 مناسب‌تر است.

هر دو مودم قابلیت نصب ۲ آنتن خارجی را دارند ولی نصب آنتن برای مودم TF-i60 راحت‌تر است چون کانکتورهای TS-9 روی مودم قرار دارند ولی برای مودم TD-i40 خود کاربرا باید کانکتور SMA یا TS-9 به مودم لحیم کند و بعد آنتن‌های خارجی نصب شوند.

نتیجه‌: آنتن‌دهی مودم‌ها به طور مستقیم به مکان کاربر و شبکه پوشش‌دهی وابسته هستند. در یک مکان مودم TF-i60 بهتر جواب می‌دهد و در مکان دیگری مودم TD-i40 بهتر انتن‌دهی دارد. شرایط نصب آنتن خارجی در مودم TF-i60 بهتر است.

منبع تغذیه و باتری

هر دو مودم داخلی و رومیزی هستند. یعنی از باتری خبری نیست و باید همیشه به برق شهری متصل باشند تا کار کنند. هر دو مودم آداپتور دارند و از این نظر تفاوتی با یکدیگر نخواهند داشت.

وای‌فای

هر دو مودم از وای‌فای ۲ بانده (۲.۴ و ۵ گیگاهرتز) با MIMO 2×2 سود می‌برند. هر دو مودم حداکثر از ۳۰ کاربر به طور همزمان روی مودم پشتیبانی کرده و مجهز به قابلیت WPS هستند.

باز هم نمی‌توان تفاوت آن‌چنانی میان این دو مودم در وای‌فای قایل بود. هر دو مودم وای‌فای خانگی برای مصارف نزدیک ارایه می‌دهند و تراشه‌های بی‌سیم آن‌ها بسیار مشابه یکدیگر است.

نتیجه: وای‌فای هر دو مودم مشابه هم است.

رابط‌های ارتباطی

مودم TF-i60 درگاه‌های ارتباطی بیشتری دارد. ۴ درگاه LAN صد مگابیت که از اینترنت WAN هم پشتیبانی می‌کنند به همراه یک درگاه RJ11 روی این مودم مشاهده می‌شود.

اما در مودم TD-i40 دو مودم LAN صد مگابیتی دیده می‌شود. هر دو مودم درگاه USB یا درگاه LAN هزار مگابیتی ندارند. مودم کلید TD-i40 روشن/خاموش دارد ولی مودم i60 فاقد کلید است. هر دو از WPS به طور نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کنند و کلید سخت‌افزاری ندارد.

هر دو مودم کلید روشن/خاموش وای‌فای ندارند.

نتیجه: مودم TF-i60 دو درگاه LAN بیشتری دارد.

قیمت:

مودم TF-i60 با قیمت ۳۵۹ هزار تومان توسط خود ایرانسل به فروش می‌رسد ولی قیمت مودم TD-i40 ۲۵۹ هزار تومان است.

مودم i60 به خاطر چند ویژگی برتری که دارد؛ نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر است.

وزن و اندازه

وزن مودم TF-i60 برابر ۴۱۰ گرم و اندازه آن ۲۴۰ در ۱۵۵ در ۷۸ میلی‌متر است.

وزن مودم TD-i40 به ۲۵۰ گرم و اندازه آن ۲۱۰ در ۷۶ در ۲۴۱ میلی‌متر است.

هر دو مودم برای مصارف رومیزی مناسب هستند و چندان قابلیت جابه‌جایی و حمل ندارند. ولی باز هم مودم TD-i40 سبک‌تر است.

نتیجه: هر دو مودم رومیزی هستند ولی ایرانسل TD-i40 سبک‌تر است.

نتیجه‌گیری کلی

۱- اگر مودمی برای استفاده از هر دو اینترنت ۴G و TD-LTE می‌خواهید؛ مودم TF-i60 را انتخاب کنید.

۲- اگر مودم فقط برای استفاده از اینترنت TD-LTE می‌خواهید؛ سراغ خرید مودم TD-i40 بروید.

۳- مودم TD-i40 برای مصارف خانگی و شخصی مناسب‌تر است و مودم TF-i60 اجازه می‌دهد چند سیستم با کابل شبکه به اینترنت متصل شوند.

۴- این دو مودم از نظر آنتن‌دهی، سرعت، وای‌فای، باتری و منبع تغذیه عملکردی مشابه هم دارند و بسیار نزدیک به هم هستند.

خرید مودم ایرانسل TD-i40 A1

خرید مودم ایرانسل TF-i60


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫23 دیدگاه ها

  1. ظاهرا در اپدیت جدید مودم tf-i60 قابلیت تجمیع فرکانس (CA) هم فعال شده و انتن دهی این مودم هم خیلی بهتر شده من فقط روی ۴g امتحان کردم و در منطقه ما td-lte پوشش دهی نداره

  2. سلام مودم tf i60 رو چرا نوشتین از ۵ghz پشتیبانی میکند بنده دارم استفاده میکنم ولی کلا روی ۲.۴ هستش اگه میشه واضح تر توضیح بدین چطور میشه روی ۵ghz قرار داد

    1. اگه دستگاه گیرنده نتونه فرکانس ۵ghz رو پشتیبانی نکنه وصل نمیشه مثل گوشی من که از فرکانس ۲,۴ghz و فقط به این فرکانس وصل میشه
      مشکل از مودم نیست از دستگاه هست باید اول اطمینان پیدا کنی که دستگاه گیرنده هم از این فرکانس پشتیبانی بکنه
      باتشکر

    2. ولا i40دارم هردو شبکه فعال است البته بستگی به گوشی همراهی که استفاده می کنید داره چرا که من دوتا گوشی دارم ۱۲۸گیگ اندروید۱۰گلکسی۷۵۰که هردورامی توانم انتخاب ۵گیگاهرتزوهم۲/۴گیگاهرتز

  3. در مشخصات فنی برای مودم TD-i40 در سایت ایرانسل نوشته شده که از GRE , VPN PPTP , L2TP پشتیبانی میکند ، اما این امکان را برای هیچکدام از انواع دیگر مودمها ذکر نکرده است. از آنجا که من معمولا از VPN PPTP یا L2TP استفاده میکنم میخواهم بدانم که آیا دیگر مودمهای ایرانسل یا حتا مبین نت مانند TF- i60 یا همان هواوی b612 و GP2101 و GP2101 Plus و DT-350 و SLC 130 این پروتکلها را پشتیبانی میکنند یا نه؟

  4. با سلام، سوالی داشتم خدمتتون
    آیا مودم i60 روتر هم هست یا خیر تا بتوان از طریق شبکه با کامپیوترهای دیگر در ارتباط بود ؟

    1. هر کجا بخواهید از مودم‌های ۴G و TD-LTE استفاده کنید؛ باید آنتن‌دهی داشته باشند و اپراتور شما آن منطقه را زیر پوشش شبکه برده باشد

  5. سلام .
    با توجه به اینکهtf-i۶۰ دارای دو عددسکوت انتن خارجی است با نصب انتن خارجی آیا قدرت گرفتن سیگنال در حالتTD-LTE افزایش خواهد یافت یا نه؟
    گزینه AC چه کاربردی دارد درمودمtf-i۶۰؟

    1. برای افزایش قدرت آنتن‌دهی مودم در حالت TD-LTE باید آنتن خارجی نصب کنید که از فرکانس‌های TD-LTE پشتیبانی کند. به زبان دیگر مخصوص TD-LTE باشد.
      در بازار برای FDD آنتن خارجی زیاد است ولی انتن TD-LTE یا دوگانه خیلی کم پیدا می‌شود

  6. با سلام خدمت مدير محترم و دوستان
    ممنمون ميشم بنده در خريد كمك كنيد.
    من در حال حاضر از مودم مدل TK2510 ايرانسل استفاده ميكنم كه بسيار راضي هستم هم به جهت آنتن دهي و هم قدرت واي فاي اون جوري هست كه انگار مانعي سر راهش نيست، منتهي دكمه wps روي اين مدل وجود نداره. به جهت پشتيباني از wps درصدد خريد مدل TD-i40 هستم تا وسايلي كه ازين فناوري پشتيباني ميكنن به مودم اتصال بدم.
    در كامنت ها و تجربيات خريداران مودم i40 با مواردي مثل ريستارت شدن تنظيمات مودم با هر بار خاموش و روشن شدن روبرو شدم كه چاره اون رو در غير فعال كردن ۵Ghz دونستن، آيا مودم i40 مشكلات اين چنيني دارد؟ با توجه به تجربه خوبي كه در مدل TK2510 داشتم و قيمت هاي جديد بازار ميخوام قبل از خريد مدل i40 از كارايي اون در اندازه Tk2510مطمين بشم.

  7. سلام ببخشید من یک مدم برای انتقال تصویر dvrمیخوام میشه لطفا راهنمایم کنید با توجه به قیمتها الان که نزدیک یک میلیون تومان فرق i60باi40هست کدوم رو بگیرم ممنون و تشکر از شما

  8. با تشکر از توضیحات نویسنده مقاله

    تمام کامنتها رو خوندم !

    هر مودمی که دارای پورت های lan باشه در واقع یک روتر محسوب میشه و میتونه کار ادرس دهی رو بین دیوایس های متصل به خودش و کارتهای شبکه طبق پروتکل انجام بده . من بودم i60 رو میخریدم چرا ؟ چون هم ۴g داره هم lte و از همه مهمتر قابلیت تجمیع باندهای فرکانسی رو هم داره . چیزی که کسی اصلا بهش توجه نمیکنه و خیلی مهمه همین موضوعِ !

    نرم افزارهایی هست که میتونه با مودم های ایرانسل یا بهرت بگم هواووی کار کنه و باند های فرکانسی رو تجمیع کنه و در اینصورت باعث افزایش سرعت دانلود شما بشه . من با یک مودم جیبی E7733 اگه مدل رو درست یادم مونده باشه تا ۲۵ مگابیت با نرم افزار دانلود منیجر با استاده از نرم افزار مربوطه سرعت دانلود گرفتم و میگیرم . البته انتن LTE 4G جدا هم براش تهیه کردم .|

    تنها نقص مدل TD-I40 A1 عدم آنلاک کردنش هست که خب اگر هم انلاک میشد فقط میشه از سیمکارت های مبین نت هم روش بهره برد . اما مدل I60 رو میشه انلاک کرد و از سیمکارت های همراه اول و رایتل هم در حالت ۴G استفاده کرد .

  9. سلام من عسلویه هستم و آنتن دهی خیلی ضعیفه یه مودم میخوام که گیرندگی خوبی داشته باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا