راهنمای خرید

۵ مودم TD-LTE برتر بازار ایران

یک تیر دو نشان: خرید مودمی برای هر دو اینترنت TD LTE و 4G

این‌قدر مودم وارد بازار ایران شده که یافتن بهترین مودم TD-LTE کمی دشوار است. قبلا فقط چند مودم با پشتیبانی از TDD داشتیم اما اکنون طیفی از مودم‌های همراه و رومیزی ۴G و ۵G داخلی و بیرونی هستند که TDLTE را هم پشتیبانی می‌کند.

افزون بر این، گذشت دورانی که کاربر به خرید یک مودم TDLTE مانند مودم TK-2510 یا TK2510 Plus یا GP2101 و حتی GP2101 Plus راضی باشد؛ بلکه بهترین و سریع‌تری مودم بازار را می‌خواهد.

شرکت‌های اینترنتی نیز با فهم این نکته، چندین مودم به کاربر پیشنهاد می‌دهند یا دست خریدار را برای انتخاب بهترین مودم TD-LTE از بازار، آزاد می‌گذارند.

اگر مودم‌های ۵G را فاکتور بگیریم و تصور کنیم کاربر به دنبال بهترین مودم ۴.۵G TDLTE با قیمت حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان است؛ چندین گزینه خوب داریم:

در هنگام انتخاب بهترین مودم TD-LTE چه نکاتی مهم هستند؟

چند نکته بسیار مهم در بحث انتخاب یک مودم تی‌دی‌ال‌تی مطرح هستند.

۱- فرکانس رادیویی TDD: به طور کلی، در ایران اینترنت TD-LTE روی دو طیف فرکانس رادیویی ارائه می‌شود. ایرانسل و مبین‌نت از فرکانس‌های رادیویی ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ مگاهرتز (باندهای ۴۲ و ۴۳) استفاده می‌کنند و شاتل از فرکانس رادیویی ۲۳۰۰ و ۲۶۰۰ مگاهرتز (باند ۳۸ و ۴۰) بهره می‌برد. پس، باید توجه کنید از کدام اپراتور سرویس می‌گیرید و مودمی خریداری کنید که از فرکانس‌های TDD اپراتور شما پشتیبانی کند.

۲- سرعت و رده LTE: مودم‌های TD-LTE در دو رده سرعتی هستند. رده LTE Cat 4 با سرعت حداکثر دانلود ۱۵۰ مگابیت (یا ۱۲۰ مگابیت) و رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت. البته، در ایران سرعت TD-LTE بیشتر از ۱۰۰ مگابیت نیست و هر دو مودم برای این منظور کفایت می‌کند ولی مودم‌های رده LTE Cat 6 ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری دارند.

۳- امکانات ارتباطی: یکی از بخش‌هایی که باعث تفاوت میان مودم‌های TD-LTE می‌شود؛ امکانات ارتباطی آن‌ها است. چند درگاه شبکه اترنت LAN دارند و آیا صد مگابیتی هستند یا هزار مکابیتی؟ چند درگاه WAN و USB دارند؟ آیا از درگاه تلفن ثابت RJ11 برای VoIP پشتیبانی می‌کنند؟

۴- وای‌فای: غالب مودم‌های تی‌دی‌ال‌تی تک بانده هستند ولی باز می‌توانید یکی دو مدل پیدا کنید که دو بانده بوده و سرعت وای‌فای بیشتری داشته باشند.

معرفی بهترین مودم TD-LTE بازار ایران

شاید در مجموع زیر ۱۰ مودم تی‌دی‌ال‌تی در بازار ایران داشته باشیم که اشاره شد هر شرکت و اپراتور برای خودش یکی دو مدل عرضه کرده و ایرانسل در این زمینه پیشتاز است و بیشترین تنوع را دارد.

براساس پارامترهایی که در بالا اشاره شد؛ شاید بتوان گفت ۵ مودم زیر بهتر از سایرین هستند:

۱- مودم نزتک TDX1000

مودم سیم کارتی نزتک

تصور کنید یک مودم سیم کارتی آنلاک با سرعت ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه داشته باشید که از اینترنت‌ها و سیم‌کارت‌های ۳G و ۴G و ۴.۵G و TD-LTE پشتیبانی می‌کند.

افزون بر این، فریم‌ویر اوپن سورس و کاملا بازی به نام OpenWRT دارد؛ فریم‌ویری که کاربران زیادی در سراسر دنیا آرزو دارند روی مودم‌شان نصب شده باشد.

نزتک TDX1000 چنین مشخصاتی دارد و یکی از بهترین مودم روترهای ۴.۵G TDLTE بازار در محدوده قیمتی ۵ میلیون تومان است.

تست‌های سرعت ما از این مودم نشان می‌دهد روی اینترنت موبایل، به راحتی می‌توانید سرعتی بالای ۱۰۰ مگابیت بگیرید و روی اینترنت تی دی نیز سرعت ۵۰ تا ۷۰ مگ را به شما می‌دهد.

دو درگاه شبکه لن گیگابیتی دارد؛ مجهز به ۴ آنتن داخلی و کلید روشن/خاموش است.

در مطلب مقایسه هواوی B622 با نزتک TDX1000 نشان دادیم که از چندین منظر، ارزش خرید مودم نزتک بیشتر و برای کاربر صرفه اقتصادی بهتری دارد.

خرید مودم نزتک TDX1000

۲- مودم هواوی B622

مودم هواوی B622

این روزها، مودم هواوی B622 پر فروش‌ترین مودم ۴.۵G/TDLTE بازار ایران شده است.

مودمی که آنلاک است و از هر سیم کارتی، چه سیم‌کارت TDD و چه سیم‌کارت FDD پشتیبانی می‌کند؛ وای‌فای ۶ دارد که سریع‌ترین نسل جدید وای‌فای دنیا است و از نظر سرعت و گیرندگی آنتن، عملکرد کاملا رضایت‌بخشی دارد.

هواوی B622، نسخه به‌روزشده و ارتقا یافته B612 است و از نظر وزن، اندازه و بسیاری از ویژگی‌ها، کاملا مشابه هم هستند.

شما می‌توانید این مودم را در هر نقطه‌ای از ایران استفاده کنید و هر سیم‌کارتی از همراه اول، ایرانسل، مبین‌نت، وینکس، شاتل موبایل، مبنا تلگام، پیشگامان، آسیاتک، رایتل و غیره روی آن بیندازید و به اینترنت پرسرعت وصل شوید.

این مودم دارای ۴ درگاه شبکه اترنت و دو سوکت اتصال آنتن خارجی است؛ ضمن اینکه از یک درگاه تلفن Rj11 نیز سود می‌برد.

خرید مودم هواوی B622

۳- ایرانسل TF-i60 G1

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

اگر می‌خواهید یک مودم ۴.۵G/TDLTE خوب ولی ارزان خریداری کنید؛ پیشنهاد ما مودم ایرانسل TF-i60 G1 است.

این مودم در اردیبهشت ۱۴۰۲ حدود ۳.۵ میلیون تومان است و جزو ارزان‌ترین مودم‌های TD LTE برتر بازار محسوب می‌شود. قدرت گیرندگی سیگنال این مودم عالی است؛ ضمن اینکه وای فای دو بانده دارد و شما می‌توانید روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بهترین سرعت را دریافت کنید.

اگرچه این مودم را ابتدا ایرانسل وارد بازار کرد ولی اکنون غالب سرویس‌دهنده‌های اینترنت TD LTE آن را عرضه می‌کنند.

شما می‌توانید آن را از یک اپراتور خریداری کرده و سیم کارت TDD یا سیم کارت FDD آن اپراتور را روی مودم قرار داده و به اینترنت وصل شوید.

در پشت مودم TF-i60 G1 شاهد یک درگاه شبکه LAN برای اتصال یک دستگاه با کابل شبکه به مودم نیز هستیم.

خرید مودم ایرانسل TF-i60 G1

۴- هواوی HWS32/HWS33

اینترنت TDLTE مودم هواوی

اپراتور ژاپنی یوکیو چندین مودم سیم‌کارتی به هواوی سفارش داده است. مودم HWS32 و HWS33 دو مدل از این دسته مودم‌ها هستند که وارد بازار ایران شدند و خوش درخشیدند.

این مودم‌ها از باند ۱ روی فرکانس‌های FDD و باند ۴۲ روی فرکانس‌های TDD پشتیبانی می‌کنند و کاملا آنلاک هستند تا برای استفاده از اینترنت TD LTE کاملا مناسب باشند.

معمولا گیرندگی آنتن و سرعت این مودم‌ها بالا است؛ به‌ویژه مودم HWS33 که در تست‌های ما به سرعت‌های ۱۲۰ مگابیت در TD LTE و ۱۵۰ مگابیت در اینترنت همراه با سیم‌کارت‌های مختلف می‌رسد.

این مودم‌ها دارای دو درگاه شبکه اترنت گیگابیتی هستند؛ از آنتن‌های داخلی قوی برای LTE و وای‌فای سود می‌برند.

وای‌فای دو بانده AC1200 دارند و فقط با اتصال مستقیم به برق شهری کار می‌کنند و باتری ندارند.

خرید مودم هواوی HWS33

۵- هواوی N5368X

N5368X و N5368X MAX

هواوی N5368X یک مودم ۵G بیرونی است؛ یعنی در فضای باز نصب می‌شود و می‌تواند بیشترین گیرندگی سیگنال را داشته باشد.

چون از ۱۲ آنتن بزرگ داخلی استفاده می‌کند؛ برای مناطق حاشیه شهرها، روستاها و نقاطی که سیگنال اینترنت موبایل ضعیف است؛ بهترین گزینه است.

قیمت این مودم مقداری بالا است ولی کاملا ارزش خرید دارد. خود مودم دارای وای‌فای است و می‌توانید در داخل خانه هم نصب و استفاده کنید ولی بیشترین کارایی آن منوط به بیرون از خانه است.

مودم N5368X از تمامی باندهای رادیویی ۳G و ۴G و TD LTE و ۵G زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. می‌توانید هر سیم‌کارتی را روی آن قرار دهید.

در غالب تست‌ها، سرعت اینترنت روی این مودم به بالای ۱۰۰ مگابیت می‌رسد و از این نظر، سریع‌ترین مودم سیم‌کارتی بازار ایران محسوب می‌شود.

البته می‌توان آن را بهترین مودم TD-LTE دانست.

بهترین مودم TD-LTE گران‌ترین و سریع‌ترین مودم بازار نیست

این اشتباه را نکنید که هر چقدر مودم گران‌تری بخرید؛ سرعت اینترنت بیشتری دارید.

برخی مودم‌های ۴G TD LTE چند میلیون تومانی بازار، کارایی بهتر از مودم‌های ۵G بیست و سی میلیونی دارند.

مودم TF-i60 G1 سرعتی بیشتر از مودم B622 یا B612 دارد. مودم نزتک TDX1000 سرعتی برابر با برخی از مودم‌های ۵G زیر ۱۰ میلیون تومان دارد.

بهتر است پیش از خرید یک مودم TD LTE، سراغ بررسی‌ها و تست‌های آن بروید و ببینید در عمل چه سرعت و کیفیتی دارد؟

آیا از پنل کاربری با امکانات خوب مانند قفل شبکه، قفل باند رادیویی، تنظیمات دستی باندها و … برخوردار است؟

در مقاله بالا، به ۵ مودمی اشاره کردیم که تقریبا پرچم‌دارهای مودم‌های ۴.۵G و TDLTE ایران هستند اما بازار فقط این مودم‌ها نیست.

مودم ALink MR991، ایرانسل TF-i60 B1، زد تی ایی ۸۰۲ZT، هواوی E5785-320e و … مودم‌های دیگری هستند که از سیم کارت TDD پشتیبانی می‌کنند و عملکرد خوبی داشتند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. ایرانسل و مبین نت چند ماهیه که حجم شبانشون رو حذف کردن. بسته های حجم بالا هم مخصوصا ایرانسل تا یه حدی داره. مثلا یک ماهه حداکثر ۴۲ گیگ میده مگه اینکه نامحدود بگیری که سرعت خیلی پایین تره تا حجمی (۸۰ گیگ حجم منصافه که باید میزان مصرف نت داخلی رو نصف کنی و با مصرف حجم بین المللی جمع کنی و جمعش بیشتر از ۸۰ گیگ بشه سرعت میره رو ۲۵۶ کیلوبایت) واسه خیلی ها ۴۲ گیگ در ماه کمه. بخوای حجم بالاتر با زمان بیشتر بگیری هم فرقی نمیکنه از نظر میانگین قیمت تازه یکم میانگین قیمت بیشتر هم میشه.در واقعا اینجور نیست که فکر کنید حجم بالاتر با مدت زمان بیشتر بخرید به صرفه تره. نهایت به صرفه بودنش همون ۴۲ گیگ در ماهه اگه نخوای نامحدود با سرعت پایین تر استفاده کنی. البته نامحدودش هم آستانه مصرف منصفانه داره. معلوم نیست با خودشون چند چندن. نامحدود حجمی :))))
    مبین نت هم حالا تو شهری که من هستم سرعتش پایین تره حتی تو حالت حجمی. خیلی پایین تر هم هست فقط یه مقدار پینگی که تو مبین نت میگیرم بهتر از ایرانسله.
    یه مطلب دیگه هم که ۴.۵ جی ایرانسل یه مدته راه افتاده تو رشت. سرعتش ۷ یا ۸ مگه حدودا هست :))) سرعت ۴جی قدیم رو دادن به ۴.۵ الان با ۴ جی دو سه مگ سرعت میده :))))) مثلا میخوان بگن بله سرعت ۴.۵ جی بیشتره :)))
    نت ایران اصلا استاندارد نیست طوری که ۳ جی اروپا سرعتش از ۴.۵ جی ایران بیشتره.
    راستی یه مطلب هم در مورد وی دی اس ال کهتو کدوم شهرها اومده و هزینش چقدره و میصرفه یا نه بذارید.ممنون

  2. من همراه اول گرفتم ۱ شب تا ۱۱ ظهر(گمونم ۴۵۰گیگ) با همین مودم b612 انلاک شده هیچ مشکلی بابت انلاک پیش نمیاد در واقع خود اپراتورها مود رو از شرکت هواویی میخرند دستکاریش میکنند سرعت دانلودم ۱۴ مگ میرسه در ضمن مودم اول ما سال۹۶ خریدیم۴۵۰بعد فروختیم سال۹۷ ۸۰۰تومان بعد ۹۸ خریدیم ۹۵۰ الان شده ۲۲۰۰تومان چکار کردین با این مملکتت

  3. سلام. مودم TF-i۶۰ ایرانسل (یا همون هواوی) تک باند هست. یا من اشتباه می کنم؟! هیچ جاییش نزده دو باند هست و توی مشخصات فنی برنامه هاش هم همینطور.

    1. سلام دوست عزیز
      چرا هر دو مودم TDX1000 و GTX1000 از باند ۴۲ پشتیبانی می‌کنند ولی به خاطر برخی مشکلات، برای برخی شهرها جوابگو نیست و وصل نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا