راهنمای خرید

اینترنت TD-LTE بگیرم یا ۴.۵G؟ ایرانسل یا مبین‌نت؟ سرعت اینترنت مودم بیشتر است یا گوشی موبایل؟

گاهی اوقات یک کامنت خواننده سایت و سوالاتی که مطرح کرده یا تناقض‌ها و ابهاماتی که برایش مطرح شده؛ خودش یک مقاله کامل یا حتی پرونده ویژه چندین صفحه‌ای است.

دیروز، خواننده عزیزی که ظاهرا «ناهید خالقی» نام دارد؛ کامنت طولانی و بسیار جالب توجهی درج کرده که حیفم آمد تنها به او جواب بدهم. 

در ابتدا با هم توضیحات و پرسش‌های این دوست عزیز همراه سایت شبکه‌چی را بخوانیم و بعد من سعی می‌کنم راهنمایی‌هایی که به ذهنم می‌رسد را ذکر کنم:

کامنت خانم «ناهید خالقی» بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی:

«سلام جناب مهندس ، ممنون از حوصله و دقتی که در پاسخ به سوالها به خرج میدین. سوال مهمی دارم. خیلی در موردش در اینترنت سرچ کردم و کاملا گیج شدم. لطفا راهنماییم کنین.
من زمان زیادی رو در اینترنت صرف میکنم ولی حجم مصرفی بالایی ندارم (شاید حدود ۲۰ گیگ در ماه). البته بزودی میخوام یک کسب و کار اینترنتی رو هم راه اندازی کنم که شاید مصرفم رو بیشتر کنه.

در حال حاضر چون منزل جدیدم خط تلفن ثابت نداره ، مودم ADSL قبلی ام بی استفاده مونده و فعلا از اینترنت همراه اول گوشی موبایلم استفاده میکنم و اون رو با استفاده از هات اسپات به لب تاپم وصل میکنم.

اما با اینکه روی گوشی سرعت ۴G یا حتی +۴G رو نشون میده ولی واقعا سرعت اینترنتش افتضاح و شکنجه آوره. برای همین تصمیم داشتم از اینترنت TD-LTE مبین نت یا ایرانسل (و یا اپراتورهای دیگه ای مثل ماهان نت یا شاتل) استفاده کنم که نیاز به خط تلفن هم نباشه و امکان جابجایی هم داشته باشه.

اما نظرات خیلی متفاوت و متناقض کاربران در مورد برتری یا معایب سرویسهای ایرانسل و مبین نت نسبت به هم یا برتری اینترنت همراه ۴.۵G ایرانسل نسبت به TD-LTE گیجم کرده.

ضمنا من در تهرانم و منطقه ای که هستم طبق نقشه های پوشش دهی مشکلی برای هیچکدوم از گزینه های بالا نداره. طبیعیه که در شرایط تقریبا مساوی بحث هزینه (اعم از هزینه های اولیه مثل تهیه مودم و… و هزینه های ثانویه) هم برام مهمه و سقف بودجه ام برای این کار حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومنه.

حالا سوالات اصلی که دنبال جوابشم اینهاست:

۱- در کل اگر شما در شرایط من باشین TD-LTE رو انتخاب میکنین یا ۴.۵G رو؟
۲- از کدوم اپراتور؟ ایرانسل ، مبین نت؟
۳- با توجه به اینکه بالاخره باید خط تلفن ثابت بگیرم و مودمش رو هم دارم، خرید خط تلفن ثابت و ADSL همچنان بهترین گزینه است؟ (اینجا فیبر نوریه و فقط از خود مخابرات میتونم خدمات ADSL بگیرم)
۴- آیا سرعتی که سیم کارت USIM ایرانسل روی گوشی میده با سرعتی که روی مودم ۴.۵G میده یکسانه یا فرق میکنه؟

ممنونم که حوصله کردین و خوندین»

پاسخ‌ به پرسش ۱: TD-LTE یا ۴.۵G؟

در هفته‌های گذشته طی چند مطلب (+ و +) به این پرسش پاسخ دادم چون خواننده‌های دیگری هم مرتبا سوال کرده و سر دو راهی TD-LTE و ۴.۵G هستند.

به طور کلی، اینترنت TD-LTE برای مصارف ثابت و اینترنت ۴.۵G برای مصارف همراه، کوتاه و ضروری است. در تمام دنیا، وقتی کاربران در خانه یا محل کار نباشد با گوشی موبایل خود سراغ اینترنت موبایل  4G می‌روند ولی اگر محل ثابتی باشند؛ از وای‌فای استفاده می‌کنند.

بنابراین؛ اگر فقط در خانه می‌خواهید از اینترنت استفاده کنید؛ بهتر است یک مودم و سرویس TD-LTE خریداری و جایگزین ADSL کنید.

این روزها هم با افزایش هزینه‌های اینترنت ۴.۵G، عملا کاربران پر مصرف دوباره دارند به سوی ADSL یا TD-LTE حرکت می‌کنند. 

اما اگر کاربری هستید که می‌خواهید در ماه فقط چند گیگابایت اینترنت داشته باشید و مودم همیشه همراه شما باشد و جابه‌جایی زیادی دارید؛ بهتر است سراغ اینترنت ۴.۵G بروید.

از نظر فنی، واقعیت این است که سرعت و کیفیت آنتن‌دهی ۴.۵G بهتر از TD-LTE است. اگر هزینه اینترنت برای شما اهمیت ندارد و مثلا می‌توانید در ماه ۵۰ هزار تومان برای حجم اینترنت بدهید ولی سرعت و کیفیت شبکه بسیار مهم‌تر است؛ باید ۴.۵G را انتخاب کنید.

پاسخ به پرسش ۲: ایرانسل یا مبین‌نت؟

با قاطعیت نمی‌توان گفت ایرانسل بهتر است یا مبین‌نت؟ هر اپراتور مزایا و معایب خود را دارد.

ابتدا، بررسی کنید در محل شما کدام اپراتور پوشش‌دهی بهتری دارد. می‌توانید از همسایه‌ها، مغازه‌های اطراف، کاربران دیگر و دوستان خود سوال کنید.

من چندین بار این ترفند را به کار بردم که مودمی از دوستی قرض کرده و به خانه آوردم و آن‌جا آنتن‌دهی TD-LTE یا ۴G آن اپراتور را بررسی کردم.

مبین‌نت این مزیت را دارد که تا آنتن‌دهی خوبی در محل نداشته باشید؛ به شما سرویس نمی‌دهد و کارشناسان آن شرکت در هنگام نصب باید تایید کنند آنتن‌دهی مودم در محل خوب است.

اما ایرانسل شبکه پوشش‌دهی TD-LTE بزرگ‌تری دارد. استان‌ها و شهرهای بیشتری زیر پوشش این شبکه هستند و آنتن‌های بیشتری برای TD-LTE نصب کرده است.

در ضمن، قیمت‌ها بسته‌ها و طرح‌ها، حجم دانلود رایگان شبانه و مودم‌های عرضه شده نیز در این تصمیم‌گیری دخیل هستند.

پاسخ به پرسش ۳: ADSL بهترین گزینه است؟

در چندین مقاله این موضوع را بحث کردیم. پیشنهاد من استفاده از راه‌کارهای ترکیبی و توام است. هر کاربری بهتر است هم اینترنت ADSL داشته باشد و هم از ۴G یا TD-LTE استفاده کند.

اما مهم‌تر از ADSL، آماده شدن برای VDSL است. به‌زودی، برخی از شرکت‌های اینترنتی مجوز ارایه VDSL به کاربران خانگی را دریافت می‌کنند و در آن صورت اگرچه این نوع اینترنت گران‌تر است ولی سرعت و کیفیت بسیار بهتری نسبت به ADSL دارد.

توصیه می‌شود مقالات مفید زیر برحسب نیاز مطالعه شوند:

اگر نمی‌توانید برای خانه‌تان اینترنت ADSL بگیرید؛ چه راه‌حل‌هایی پیش‌رو دارید؟
این روزها بهتر است مودم روتر ۴G بخریم یا مودم روتر ADSL؟
به این دلیل مهم بهتر است مودم VDSL به جای مودم ADSL بخرید
۵ دلیل برای خداحافظی از اینترنت ADSL
چرا این روزها اینترنت TD-LTE پرطرفدارتر از ۴G و ADSL شده است؟

پاسخ به پرسش ۴: سرعت اینترنت موبایل بیشتر است یا مودم ۴.۵G؟

مدل گوشی موبایل شما چیست؟ اسمارت‌فون‌های امروزی مودم‌های رده بالایی دارند و حتی رده متوسط‌ترین گوشی‌ها سرعتی بیشتر از مودم‌های ۴.۵G دارند. 

حتما این موضوع را بارها خود کاربران تجربه کردند و سوال می‌کنند چرا مودم‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند سرعت اسمارت‌فون‌ها را ارایه بدهند؟ 

در حالی‌که مودم‌های ۴.۵G در رده LTE Cat 6 هستند؛ جدیدترین اسمارت‌فون‌های بازار از مودم‌هایی در رده LTE Cat11 و LTE Cat 13 و LTE Cat 16 سود ببرند که سرعت‌هایی بسیار بالاتر از LTE Vat 6 دارند.

توضیحات مفصل‌تر درباره علت سرعت بیشتر اسمارت‌فون‌ها نسبت به مودم‌های رایج بازار را در مطلب زیر بخوانید:

چرا سرعت اینترنت اسمارت‌فون‌ها بیشتر از مودم‌های ۴G است

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام
    دمتون گرم که آگاهی میدین به مردم
    منم همین سردرگمی رو دارم

    فکر میکنید انحصار VDSL تا چه مدت دیگه شکسته شه ؟
    الان من موندم برم درخواست VDSL مخابرات رو بدم یا صبر کنم انحصار شکسته شه
    یا برم TD-LTE بگیرم ، حالا ایرانسل بگیرم که میدونم حجم رو میدزده یا مبین نت بگیرم یا شاتل

    شب ها با بسته نامحدود ایرانسل وگوشی سرعتم ۷۰ مگابیت هست و آپلودم ۴۳ ،پینگ داخلی ۳۸ که خب عالیه اما باز نمیدونم با مودم و TD-LTE همین باشه

    الان ADSL شاتل دارم ولی حداکثر کشش خطم ۶ مگ هست

    موندم چیکار کنم . لطفا راهنمایی کنید

  2. جدا از کیفیت خدمات هم مورد بحثه
    از شرکت مبین نت مودم وایمکس خریداری کرده بودم الان که روشن میکنم انتن نمیده و میگن خدمات وایمکس ارومیه جمع آوری شده و اعلام میکنن قبلا اطلاع رسانی شده در حالی که در پانل کاربری هیچ اطلاعی از این رویداد وجود نداره و میفرمایند باید ۴۰۰ هزارتومان دیگر برای خرید مودم جدید پرداخت شه آیا آزموده را آزمودن خطا نیست چرا باید از این شرکت خرید کنم ؟

    1. به صدای مشتری شرکت پیام بده و بگو حق جمع آوری رو ندارن. بگو یا وایمکسی که داشتی رو ارائه بدن یا با تخفیف به نسل ۴ انتقالت بدن. بگو در غیر اینصورت شکایت میکنی. من همین کارو کردم جواب گرفتم.

    2. دقیقا منم این مشکلو داشتم
      اس دادن که خدمات وایرلس مبین نت تا هفته دیگه قطع میشه در صورتی که یه ماه پیشش وقتی سرویس ۶ ماهه میخریدم چیزی بهم نگفته بودن.مبین نت بدترین پشتیبانی رو داره و همین طور گرونترین سرویس

  3. من ایرانسل ال تی ای گرفتم که مجبور نشم به مخابرات پول بدم ولی توصیه میکنم کسی نخره. در عرض ده روز مریضم کرد اینقدر قطع شد . بالای ۴۰ ساعت قطعی مداوم و بقیه قطعی چند دقیقه ای داشتم

  4. من بعد از یک ماه و نیم معطل شدن برای انجام امور ترتیب اثر دادن به درخواست من مبنی بر دریافت یک مودم ال تی ای مبین نت
    تازه دیروز نصاب شرکت زنگ زده که من بیام یا نه.اونم ساعت هفت و نیم شب.
    من که منزل نبودم پدرم گفته که الان نیا. ایشون هم گفته فردا میام
    من امروز از صبح سرکار نرفتم که بیاد این مودم رو نصب کنه قال قضیه کنده بشه
    از ساعت یازده تا ۵ عصر دو سه بار زنگ زدم جواب نداده
    پنج جواب داده گفته حتما میام
    هفت زنگ زدم گفته یک ساعت دیگه میام
    هشت زنگ زدم میگه من مشکل برام پیش اومده نمیام
    من نه وقت ش رو دارم که بخوام تو صف تلفن شرکت بمونم، نه دیگه سرویس میخرم ازتون. والا باید پول بدیم وقت هدر بدیم، آخرش هم التماس کنیم که بیان نصب کنن
    فقط خواستم به کسایی که میخوان خرید کنن بگم که چجوری دارن سیاست های شرکت رو پیش می برن که کاربرا قبل از استفاده از مودم کلا بینش شون عوض میشه نسبت به شرکت. دیدم که تو کامنت خیلی وبسایت ها همه میگفتن مبین نت نخرید، ولی فکر نمیکردم که این قضیه قبل از خرید بهم ثابت بشه. شما که برای نصب مودم یه آدم متخصص و با کفایت رو استخدام نمیکنید، چجوری میخواید پشتیبانی کنید کاربر رو.
    لابد ما واسه هر مشکلی باید دو روز تو صف بمونیم که کارمندای شما مثل ربات آخرش بگن در ساعات اداری با ۱۵۷۵ تماس بگیرید. وقتی که یه چیزی در انحصار دو تا شرکت باشه تو یه کشور، بیشتر از اینم نمیشه انتظار داشت.

  5. سلام مهندس
    راجع به شرکت مبین نت واسه جاهایی که پوشش نمیده از سرویس های ۳۶۰ درجه با کمک از اپراتورای دیگه استفاده میکنه که ۱۰۹ هزار تومن هزینه میگیره میخواستم بدونم واقعا جواب میده؟!
    ممنون میشم جواب بدین

  6. من سرویس adsl داشتم. ولی به توصیه دوستان مبین نت گرفتم . و واقعا خوب بود و راضی هستم . بعدش تو محل کار هم مبین گرفتم چون محدودت دشتم و نمی تونستم از سرویس شرکت استفاده کنم. و یه جیبی گرفتم . و واقعا خوب بود . عجیب بود از سرویس که روی سیم نیست اینقدر خوبباشه

  7. از مبین نت افتضاح تر خودشه. کارشناسشون که میاد تست میگیره خوبه. دو روز بعد به سختی یه صفحه سایت رو باز میکنه اینترنتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا