راهنمای خرید

سریع‌ترین مودم‌های همراه بازار ایران

در چندین مطلب به این موضوع اشاره کردم که همیشه فاکتور «سرعت» برای انتخاب و خرید یک مودم کافی نیست و باید دیگر مشخصات و قابلیت‌های مودم‌ها هم بررسی شود.

ممکن است یک مودم سرعت انتقال اطلاعات بالایی داشته باشد ولی در آنتن‌دهی ضعیف عمل کند یا باتری آن شارژ و عمر لازم را به دست ندهد. قابلیت‌های جانبی یک مودم به آن ارزش افزوده می‌دهند و اگر آن‌ها نباشند؛ سرعت به تنهایی نمی‌تواند تجربه کاربری رضایت‌بخشی رقم بزند.

حتی وقتی درباره سرعت یک مودم صحبت می‌کنیم؛ قطعیت و یقینی در کار نیست. به طور اسمی یک مودم سرعت‌اش یک گیگابیت است ولی در شبکه‌ها و کشورهای مختلف سرعت‌هایی متفاوت و گاها بسیار پایین‌تر به نمایش می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: ۵ مودم پاوربانک برتر دنیا در سال ۲۰۱۹

اگر سریع‌ترین مودم دنیا را هم بخرید ولی شبکه موبایل اپراتور شما اجازه دانلود با سرعتی بیشتر از حد تعیین شده را ندهد؛ پول خودتان را دور انداختید.

با این اوصاف، شاید دوست داشته باشید سریع‌ترین مودم‌های همراه و موبایل موجود در بازار ایران را بشناسید. شاید هم وسوسه شوید یکی از آن‌ها را بخرید چون نیاز کارتان است.

در ادامه، اشاره‌ای به سریع‌ترین مودم‌های بازار ایران می‌کنیم. این مودم‌ها در ایران به فروش می‌رسند؛ اگرچه گاهی پیدا کردن‌شان کمی سخت است:

مودم‌های با سرعت یک گیگابیت

شاید باورکردنی نباشد ولی در ایران هم مودم‌هایی یافت می‌شود که سرعتی یک گیگابیتی دارند. این مودم‌ها عموما از رده LTE Cat16 هستند که حداکثر سرعت دانلود آن‌ها به مرز ۱ گیگابیت و سرعت آپلود نزدیک به ۱۵۰ مگابیت است. LTE Cat16 همان مودمی است که روی غالب اسمارت‌فون‌های رده بالای دنیا در سال ۲۰۱۷ از جمله گلکسی اس ۸ و گلکسی نوت ۸ شاهدش بودیم.

فعلا دو مدل مودم یک گیگابیتی در ایران یافت می‌شود که به نوعی سریع‌ترین مودم‌های همراه جهان هم هستند:

هواوی E5788: اولین مودم ۱ گیگابیتی شرکت هواوی است. باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی، صفحه‌نمایش ۲.۴ اینچی، قابلیت تجمیع فرکانس ۴ باند و MIMO 4×4، پشتیبانی از وای‌فای دوبانده AC به همراه پشتیبانی از اتصال ۳۲ کاربر به طور همزمان تنها با وزنی ۱۴۰ گرم از این مودم دستگاهی رویایی ساخته است. در این مطلب بیشتر درباره‌اش صحبت کردیم.

نت‌گیر M1 MR1100: اولین مودم گیگابیتی دنیا است که در سال ۲۰۱۷ با سروصدای زیادی رونمایی و به طور گسترده‌ای توسط اپراتورهای معروف دنیا مورد استفاده قرار گرفت. بهترین مودم همراه شرکت نت‌گیر در رده ۴G LTE است. باتری ۵۰۴۰ میلی‌آمپرساعتی که هم قابل تعویض است و هم نقش پاوربانک دارد؛ قابلیت اتصال دو آنتن خارجی، تجمیع فرکانس ۴ بانده و MIMO 4×4، وای‌فای دوبانده AC و پشتیبانی از ۲۰ کاربر به طور همزمان، درگاه LAN و USB-C برای شارژ سریع، قابلیت تنظیم در چندین پیکربندی برای سرعت‌ها و شبکه‌های مختلف، صفحه‌نمایش ۲.۴ اینچی و وزن ۲۴۰ گرم باز هم یک دستگاه فوق‌العاده را نوید می‌دهند (خرید از سایت دیجی‌کالا).

مودم‌های با سرعت ۶۰۰ مگابیت

مودم‌هایی که روی گوشی‌های موبایل نصب می‌شوند؛ در رده LTE Cat13 هم یافت می‌شوند ولی در دنیای مودم‌های همراه غالبا در رده LTE Cat11 محصولاتی وارد بازار می‌شود. مودم‌های LTe Cat11 از سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت بهره برده و باز هم جزو سریع‌ترین مودم‌های ۴G LTE محسوب می‌شوند. در این رده من سه مودم در بازار ایران سراغ دارم:

تی‌پی‌لینک M7650: یکی از بهترین مودم‌های همراه شرکت تی‌پی‌لینک که با باتری و برق شهری کار می‌کند. باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی دارد که تا ۱۵ ساعت شارژ می‌دهد. وای‌فای دو بانده AC1200 و پشتیبانی از ۳۲ کاربر به طور همزمان، صفحه‌نمایش ۱.۴ اینچی، شیار کارت حافظه و ابعاد مناسب برای حمل و نقل برخی از ویژگی‌های این مودم هستند. اگر تمایل دارید درباره این مودم بیشتر بخوانید؛ به اینجا مراجعه کنید. (خرید از سایت دیجی‌کالا)

نت‌گیر Aircard AC810S: جزو معروف‌ترین مودم‌های نت‌گیر است که البته در ایران خیلی کم خود محصول کارنکرده یافت می‌شود و بیشتر استوک به فروش می‌رسد. باتری ۲۹۳۰ میلی‌آمپرساعتی قابل تعویض، قابلیت اتصال دو آنتن خارجی، قابلیت تجمیع فرکانس، وای‌فای دو بانده AC با پشتیبانی از ۱۵ کاربر به طور همزمان، صفحه‌نمایش لمسی ۲.۴ اینچی و وزن ۱۳۰ گرم نشان می‌دهند چه دستگاه دلربایی است (خرید از سایت دیجی‌کالا).

هواوی B618: بیشتر یک مودم رومیزی است تا همراه. به همین دلیل وزنی حدود ۷۰۰ گرم با درگاه‌های LAN و RJ11 دارد. وای‌فای دو بانده AC با پشتیبانی از ۶۴ کاربر به طور همزمان، بدون باتری، قابلیت اتصال دو آنتن خارجی و ویژگی‌های دیگر این مودم هواوی را برای مصارفی مانند استریم ویدیو یا بازی مناسب کرده است.(لینک خرید مودم هواوی B618 از سایت دیجی‌کالا)

مودم‌های با سرعت ۴۵۰ مگابیت

حالا به مودم‌های رده LTE Cat9 می‌رسیم که یک رده بالاتر از مودم‌های LTE Cat6 یا ۴.۵G هستند. موبایل‌های زیادی با این رده مودم وارد بازار شدند ولی در دنیای مودم‌ها تعداد کمی محصول یافت می‌شود و در ایران که دیگر به سختی بتوان فقط یک مدل از نت‌گیر یافت:

نت‌گیر Aircard AC800s: در برخی بازارها با برند اوپوس فروخته می‌شود. سرعت دانلود آن ۴۵۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت است. باتری ۲۹۳۰ میلی‌أمپرساعتی قابل تعویض با قابلیت نصب دو آنتن خارجی، قابلیت تجمیع فرکانس ۳ بانده، وای‌فای دو بانده AC با پشتیبانی از ۱۵ کاربر به طور همزمان، صفحه‌نمایش لمسی ۲.۴ اینچی و وزن سبک ۱۳۲ گرم از مشخصات این مودم هستند.

پس از مودم‌ها، باید سراغ مودم‌های رده LTE Cat6 با سرعت ۳۰۰ مگابیت برویم که به نوعی امروزه دیگر «سریع‌ترین» محسوب نمی‌شوند و هم محصولات زیادی در بازار ایران دارند و غالبا با آن‌ها آشنا هستیم. (خرید از سایت دیجی‌کالا)

اگر سرعت ملاک انتخاب شما است و واقعا به سرعت نیاز دارید؛ باید یکی از مودم‌های همراه بالا را خریداری کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا