راهنمای خرید

در منطقه ما اینترنت ۴G ضعیف ولی ۳G قوی است؛ حالا چه مودمی بخریم که برای آموزش آنلاین مناسب باشد؟

دلایل خرید مودم رومیزی LTE با آنتن خارجی

به طور کلی وقتی وضعیت آنتن‌دهی شبکه‌های موبایل در یک منطقه ضعیف است؛ توصیه می‌کنیم کاربران از اینترنت ثابت مانند ADSL یا فیبرنوری استفاده کنند.

اگر به هر دلیلی، دسترسی به اینترنت ثابت نیست و به ناچار باید از اینترنت موبایل استفاده کرد؛ توصیه می‌شود که یک مودم رومیزی آنتن‌دار تهیه شود. آنتن خارجی کمک می‌کند قدرت گیرندگی مودم افزایش پیدا کند و اگر فاصله کاربر با نزدیک‌ترین آنتن BTS موبایل خیلی دور است یا موانعی بر سر راه انتشار و دریافت آنتن‌ها وجود دارد؛ با آنتن خارجی مشکل تا حدودی حل شود.

چرا باید مودم رومیزی ۴G بخریم؟

وقتی شما یک مودم رومیزی ۴G آنتن‌دار تهیه می‌کنید؛ مودم به طور خودکار به دنبال بهترین کانال رادیویی و سیگنال‌های دریافتی می‌رود و هنگامی که قوی‌ترین کانال را یافت؛ روی آن قفل خواهد کرد تا شما سریع‌ترین اینترنت را داشته باشید.

مودم اگر توانست و در منطقه شبکه ۴.۵G بود؛ روی آن قفل می‌کند و اگر یک کانال رادیویی ۴G قوی پیدا کند؛ به شبکه موبایل آن وصل می‌شود و در نهایت اگر هیچ شبکه ۴G یافت نشود و فقط ۳G در منطقه فعال است؛ روی یک شبکه ۳G قوی با سیگنال‌های فعال قفل می‌کند و باز شما می‌توانید به اینترنت موبایل دسترسی داشته باشید.

ضمن اینکه شما اگر مقداری کار با پنل کاربری مودم‌ها را یاد گرفته باشید؛ می‌توانید به طور دستی مودم را روی یک باند رادیویی تنظیم و قفل کنید تا به اینترنت آن آنتن موبایل وصل شوید.

مثلا، برخی اوقات یک آنتن BTS از نسل ۳G به شما نزدیک‌تر است ولی اگر مودم را روی باند رادیویی ۴G دورتر تنظیم کنید؛ سرعت اینترنت باز هم بهتر خواهد بود. گوشی موبایل شما همیشه به ۳G وصل می‌شود ولی به این معنی نیست که در منطقه شما فقط ۳G هست و آنتن ۴G در دسترس قرار نمی‌گیرد.

یک مزیت بزرگ مودم‌های آنتن‌دار رومیزی این است که دارای درگاه‌های شبکه اترنت LAN هستند و شما می‌توانید لپ‌تاپ یا کامپیوتری را مستقیم و از طریق کابل شبکه به مودم و اینترنت وصل کنید. همیشه اینترنت کابلی بهتر، سریع‌تر و با تاخیر کمتری نسبت به اینترنت وای‌فای و بی‌سیم است.

حتی می‌توانید مودم‌های رومیزی ۴G با آنتن خارجی قابل تعویض بخرید و خودتان آنتن‌های قوی‌تری روی آن نصب کنید یا آنتن‌های فضای باز بخرید و با کابل آنتن به مودم متصل کنید تا گیرندگی آنتن مودم افزایش پیدا کند.

به هر حال، وقتی در یک منطقه آنتن‌دهی موبایل ضعیف است؛ باید با کمک یک سری ترفندها و روش‌ها سعی کنید گیرندگی آنتن را بهتر کنید.

معرفی مودم رومیزی ۴G

شاید معروف‌ترین مودم رومیزی ۴G که قابلیت افزودن آنتن را دارد؛ بتوان به مودم ایرانسل TF-i60 H1 یا هواوی B612 اشاره کرد اما تنها این مودم در بازار نیست.

مودم‌های تی‌پی‌لینک MR200 و MR400 و MR600 برای استفاده در نقاط ضعیف آنتن‌دهی بسیار توصیه می‌شوند.

اگر مودم ارزان‌تری نسبت به مدل‌های بالا بخواهید؛ خرید مودم یوتل L433 یا ایرانسل FD-i40 B1 را پیشنهاد می‌دهیم. همین‌طور، مودم رومیزی فورجی نزتک ۹۹DX آنتن‌دهی خوبی دارد و از قیمت اقتصادی برخوردار است. چند وقت پیش، همراه اول هم مودم یوتل L443 را با شرایط ویژه ۳۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان ۴.۵G عرضه می‌کرد.

ایسوس هم دو مدل مودم ۴G رومیزی به نام‌های ۴G-AC53U و ۴G-AC68U دارد که بسیار قوی و مدرن هستند ولی معمولا در بازار ایران یافت نمی‌شوند یا گران‌قیمت هستند.

هواوی هم تا دلتان بخواهد مودم رومیزی ۴G و ۴.۵G دارد که قابلیت افزودن آنتن خارجی را دارند. از همان مدل B612 بگیرید تا B618 و B818 و B525 و ‌B625 و چندین مدل دیگر که در بازار ایران هم یافت می‌شوند.

دی‌لینک هم اخیرا یک مودم ۴.۵G رومیزی آنتن‌داری به نام DWR-M961 روانه بازار کرده است.

اگر خواستید مودم رومیزی ۴G استوک بخرید؛ مودم هواوی WBB Router 30-22 را پیشنهاد می‌کنیم که دیگر این روزها مثل نقل و نبات در بازار ایران یافت می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا