فناوری

تنها مودم LTE یک گیگابیتی در بازار ایران کدام است و چه قیمتی دارد؟

همراه اول دیروز به طور آزمایشی از اینترنت LTE با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه رونمایی کرد. 

از هنگامی که این خبر در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش شده است؛ کاربران مدام سوال می‌کنند با کدام گوشی‌های موبایل یا مودم‌های همراه می‌توان اینترنت یک گیگابیت را تجربه کرد.

برخی از کاربران می‌‌گویند حتا اگر اینترنت یک گیگابیت هم به طور عملی در دسترس نباشد؛ با کدام دستگاه‌ها می‌توان اینترنتی با سرعت‌های بالاتر از ۳۰۰ مگابیت فعلی را تجربه کنیم؟

در همان خبر دیروز گفتیم مودم‌ها و دستگاه‌هایی که از LTE Cat16 سود ببرند؛ می‌توانند به اینترنت یک گیگابیت دسترسی پیدا کنند. 

پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام مجهز به مودم X16 است که دقیقا مشخصات مودمی با LTE Cat16 را دارد. بنابراین، هر دستگاهی از اسمارت‌فون بگیرید یا لپ‌تاپ و تبلت و غیره که مجهز به این پردازنده است؛ می‌تواند اینترنت یک گیگابیت را به طور اسمی پشتیبانی کند.

اما در دنیای مودم روترها اوضاع چگونه است؟ آیا در ایران مودم LTE با پشتیبانی از سرعت اینترنت یک گیگابیت داریم؟

همان‌طور که همه می‌دانیم، غالب مودم‌های LTE در بازار ایران مجهز به تراشه‌های LTE Cat4 یا نهایتا LTE Cat6 هستند. نت‌گیر چندین روتر با مودم‌های LTE Cat11 هم دارد ولی این‌ها هم اصطلاحا Gigabit LTE نیستند.

با جست‌وجویی که در سایت‌های ایرانی فروش مودم و همین‌طور بازار شبکه انجام دادیم؛ متوجه شدیم تنها مودم نت‌گیر Nighthawk M۱ MR۱۱۰۰ در ایران توسط فروشگاه مودم مارت عرضه شده که قابلیت Gigabit LTE دارد.

نت‌گیر M1

یک مودم جالب و جنجالی که ابتدا با سروصدای زیادی در استرالیا معرفی شد چون این کشور برای اولین بار اینترنت Gigabit LTE را راه‌اندازی کرد. سپس، در کشورهای دیگری مانند کره جنوبی، اروپا و امریکا نیز عرضه شد.

مودم M1 از سرعت دانلود حداکثر ۱ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه سود می‌برد. مجهز به مودم LTE Cat16 با فناوری MIMO 4×4 و قابلیت تجمیع ۴ فرکانس رادیویی (۴X Carrier Aggregation) است. 

یعنی دقیقا مشخصاتی که همراه اول براساس آن‌ها اینترنت یک گیگابیت خود را به طور آزمایشی راه‌اندازی کرد. همراه اول در مراسم تست اینترنت خود می‌گوید که مبتنی بر MIMO 4×4 و کری اگریکیشن ۳ است.

تراشه مرکزی این مودم ساخت شرکت کوالکام و مدل MDM9x50 است. از هر دو فرکانس وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز(روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) پشتیبانی می‌کند. ۲۰ کاربر به طور همزمان می‌توانند از طریق شبکه بی‌سیم به این مودم متصل شوند.

یک درگاه شیار سیم‌کارت، یک درگاه میکرواس‌دی، یک درگاه LAN یک گیگابیت، یک درگاه USB Yype-C برای شارژ سریع و دو کانکتور برای اتصال آنتن خارجی با سوکت TS-9 دارد. همین‌طور، از یک صفحه‌نمایش زیبا برای درج وضعیت شبکه و اطلاعات دانلود و آپلود استفاده می‌کند.

مجهز به یک باتری ۵۰۴۰ میلی‌آمپری قابل تعویض است و وزن آن تنها ۲۴۰ گرم است. گفته می‌شود این باتری دستگاه می‌تواند ۲۴ ساعت استفاده مداوم و ۶۰۰ ساعت آماده به کار را جواب‌گو باشد.

سلام به Gigabit LTE

مودم M1 یکی از بهترین مودم‌های Gigabit LTE دنیا است. بسیاری از اپراتورهای معروف دنیا مانند AT&T با نت‌گیر برای تولید و عرضه این روتر به مشتریان‌شان قراردادهای طولانی‌مدت دارند.

امیدواریم که همراه اول هرچه زودتر امکان دسترسی به اینترنت LTE Advanced یا Gigabit LTE را فراهم کند و شاهد مودم روترهای بیشتری با پشتیبانی از سرعت یک گیگابیت بر ثانیه در بازار ایران باشیم. 

مطمئنا در روزها و ماه‌های آینده شاهد ورود روترهای جدیدی در رده LTE Cat16 خواهیم بود. اگر در حال حاضر چنین مودم‌هایی در بازار ایران یافت نمی‌شوند، به خاطر عدم دسترسی به اینترنت یک گیگابیت بوده ولی هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول تلاش می‌کنند زودتر چنین سرویسی را ارایه بدهند.

مودم نت‌گیر M1 فعلا در بازار ایران با قیمت حدود ۳ میلیون تومان قابل تهیه است.

خرید از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون از سایت خوبتون هرچی که اطلاعات میخواستم راجب مودم اینجا پیدا کردم بدون کم‌و کاست
    اگر ممکنه منو راهنمایی کنید
    اینترنتی نیاز دارم ک سرعتش فوق العاده باشه که طبیعتا باید از سیمکارت بگیرم منتها نمیدونم مودم بگیرم یا گوشی
    چون اکثر اوقات دو تا سه تا گوشی میخوام به اینترنت وصل کنم و گهگاهی لبتاب و پی سی
    حالا به نظر شما بهترین انتخاب من‌چی میتونه باشه فارغ از بحث‌هزینه
    مودم های کوشی های‌هوشمند الان روی کاغذ حداقل بهتر از مودم همراه هستند
    و اینکه دستگاهی بگیرم که تا مدت طولانی پاسخگو باشه اخه قبلا مودم ۴g گرفتم ولی ۴.۵g که اومد کلا سرعتا فرق کرد
    ممنون میشم کامل راهنماییم کنید
    اگر هم‌ دستگاهی مد نظرتون هست معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا