پرونده ویژه

پرونده ویژه: ۱۷ اشتباه بزرگی که هنگام استفاده از وای‌فای مرتکب می‌شویم

با جلوگیری از تکرار این عادت‌های بد، وای‌فای بهتری در خانه خواهیم داشت

همیشه کندی وای‌فای یا قطعی‌های مکرر آن و عدم آنتن‌دهی تقصیر مودم و روتر نیست؛ بلکه خودمان با اشتباهاتی که مرتکب می‌شویم؛ وای‌فای را ضعیف کردیم.

ممکن است باور ما درباره یک مسئله اشتباه باشد؛ مثلا اینکه همیشه فرکانس ۵ گیگاهرتز سریع‌تر و قوی‌تر از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است.

شاید عادت‌های بدی در استفاده از وای‌فای داریم؛ مثلا اینکه همیشه وای‌فای گوشی را روش می‌گذاریم و این باعث مصرف شارژ باتری می‌شود و بدتر اینکه شاید باعث هک گوشی و سرقت اطلاعات‌مان شود.

برخی اوقات نمی‌دانیم قرار دادن مودم یا روتر وای‌فای در کنار وسایل دیگر، به شدت آنتن‌دهی آن را تضعیف می‌کند و حتی در طراحی دکوراسیون خانه اصلا به نکات مهم بهبود آنتن‌دهی شبکه‌های بی‌سیم و موبایل توجه نداریم.

اشتباهات و عادت‌های بد زیادی در ارتباط با استفاده از وای‌فای وجود دارد ولی ما در پرونده ویژه زیر می‌خواهیم به ۱۷ اشتباه بزرگ اشاره کنیم که غالبا کاربران هنگام استفاده از وای‌فای روی پی‌سی، گوشی‌های اندرویدی، آیفون، آیپد و دیگر محصولات اپل یا وای‌فای عمومی و رایگان مرتکب شده و به طور ناخودآگاه باعث تضعیف ارتباطات خود یا به خطر افتادن امنیت گوشی می‌شوند.

برای باز کردن هر مطلب این پرونده ویژه؛ کافی است روی تیتر مقاله کلیک کنید:

۵ اشتباهی که باعث تضعیف وای‌فای می‌شوند (و راه‌حل آن‌ها)

یک اتصال وای‌فای ضعیف بسیار ناامیدکننده است؛ خواه هنگام استریم زنده یک سریال و فیلم باشد یا حین بازی آنلاین و یک خرید اینترنتی!

همه مردم از وای‌فای ضعیف بدشان می‌آید و دوست دارند به راحتی با یک وای‌فای خوب از همه‌چیز لذت ببرند. وای‌فای ضعیف می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد ولی همیشه به خاطر اینترنت کند، مودم یا روتر ضعیف و مباحث فنی نیست.

۵ اشتباه در طراحی خانه که باعث کاهش سرعت وای‌فای می‌شوند

تا حالا شده در طراحی یا تعمیر خانه‌تان به فکر اینترنت هم باشید؟ معمولا ما به هر چیزی فکر می‌کنیم جز اینکه کدام نقشه و طراحی می‌تواند سرعت اینترنت و وای‌فای را افزایش دهد. چگونه اتاق‌ها و دیوارها را بچینیم یا وسایل خانه را در جاهای مختلف قرار دهیم که مانع انتشار سیگنال‌های وای‌فای نشوند و قدرت آن‌ها کم نگردد.

یک اشتباه که اغلب مردم هنگام استفاده از وای‌فای عمومی مرتکب می‌شوند

استفاده از وای‌فای عمومی خطرپذیر است اما غافل شدن از یک موضوع می‌تواند امنیت دستگاه یا اطلاعات شما را به شدت پایین بیاورد و هر هکر تازه‌واردی را هم قادر سازد تا به پوشه‌ها و فایل‌های شما دسترسی داشته باشد.

سعی کنیم این عادت بد را هنگام استفاده از وای‌فای ترک کنیم

احتمالا شما هم چنین عادتی دارید. وقتی در یک مکان عمومی هستید یا چندین شبکه وای‌فای قابل اتصال دارید؛ مدام بین آن‌ها سوئیچ می‌کنید. به محض اینکه حس می‌کنید یک شبکه وای‌فای سریع و قوی نیست؛ سریعا پنل وای‌فای را باز کرده و به شبکه وای‌فای بعدی وصل می‌شود و اگر آن هم سریع نباشد یا به اندازه کافی برای شما سریع نباشد؛ آن را ول کرده و سراغ وای‌فای دیگری می‌روید.

آیا همیشه وای‌فای ۵ گیگاهرتز بهتر از ۲.۴ گیگاهرتز است؟

همان‌طور که می‌دانید شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای از دو فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌کنند. هریک از این دو فرکانس مزایا و معایبی دارند و از یک پهنای‌باند و تعدادی کانال رادیویی سود می‌برد. آیا واقعا آن‌طور که همه تصور می‌کنند، فرکانس ۵ گیگاهرتز بهتر از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است؟

چرا باید هرچه سریع‌تر این تنظیم خطرناک وای‌فای روی آیفون را متوقف کنید

اپل مشکل خطرناک و شرم‌آور وای‌فای آیفون را در iOS 14.7 برطرف کرده است. همان مشکلی که باعث می‌شد اگر در نام یک شبکه وای‌فای از علامت درصد استفاده شود؛ همانند یک کد پردازش شده و آیفون هنگ کند و وای‌فای از کار بیفتد و ناچار شوید گوشی را ریستارت کامل کنید.

این تنظیم ساده در آیفون باعث افزایش شارژ باتری می‌شود و جلوی هک گوشی را می‌گیرد

کاربران آیفون روی طول عمر باتری حساسیت زیادی دارند. اگرچه گوشی‌های اپل عمدتا شارژ باتری خوبی می‌دهند ولی کاربران باز هم دوست دارند عمر باتری بیشتری داشته باشند. ترفندهای زیادی برای افزایش عمر باتری آیفون وجود دارد که برخی از آن‌ها به نحوه رفتار و استفاده کاربر از گوشی آیفون برمی‌گردد. مثلا، بسیاری از کاربران مرتکب اشتباهی می‌شوند که هم باعث خالی شدن سریع شارژ باتری آیفون و حتی دیگر گوشی‌ها می‌شود و هم خطرات امنیتی و سرقت اطلاعات دارد.

این گزینه وای‌فای را روی آیفون غیرفعال کنید تا به هر شبکه وای‌فای غریبه‌ای وصل نشوید

برخی افراد تصور می‌کنند همیشه باز بودن وای‌فای و اتصال به هر شبکه وای‌فای در هر مکان عمومی و خصوصی یک مزیت است. در بسیاری از اوقات ما نیازی به فعال بودن وای‌فای نداریم؛ به‌ویژه در مکان‌های عمومی و وای‌فای رایگانی که عمدتا امنیت بالایی ندارد و ممکن است اطلاعات و گوشی ما به خطر بیفتد.

با این ترفند اندروید از مصرف بیهوده شارژ باتری در هنگام اتصال به وای‌فای جلوگیری کنید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال استفاده از وای‌فای، قفل صفحه‌نمایش گوشی فعال شود و بعد شما نگران اتصال وای‌فای خود شوید. یا اینکه در هر بار باز کردن قفل صفحه‌نمایش گوشی، اندکی صبر کنید تا دوباره به شبکه وای‌فای متصل شوید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا