آموزش

آیا با تعویض مودم مشکل آنتن‌دهی حل می‌شود؟

برخی از کاربران ازم سوال می‌کنند با تعویض مودم وضعیت سرعت اینترنت و آنتن‌دهی آن‌ها بهتر می‌شود یا خیر؟

مثلا، یک مودم فورجی یا تی‌دی‌ال‌تی دارند و اکنون فقط ۱ یا ۲ چراغ انتن آن روشن است. حالا سوال می‌کنند اگر مثلا فلان مودم را بخرم؛ وضعیت آنتن‌دهی بهتر می‌شود؟ تصورشان این است که برخی مودم‌ها آنتن‌دهی بهتری دارند و در شرایط یکسان باید سرعت اینترنت بالاتری بدهند.

واقعیت این است که تعویض مودم و خرید یک مودم گران‌تر یا بالاتر، راه‌کاری مناسب برای حل مشکل آنتن‌دهی نیست.

مشکل آنتن‌دهی دو منشا دارد:

۱- پوشش شبکه منطقه شما ضعیف است.

۲- خانه شما در یک نقطه کور آنتن‌دهی است.

هنگامی که یکی از دو مشکل بالا را داشته باشید؛ اگر بهترین و سریع‌ترین مودم‌های دنیا را بخرید؛ باز هم مشکل آنتن‌دهی رفع نخواهد شد و شاید سرعت اینترنت کمی بهبود پیدا کند ولی احتمالا باز هم کار شما را راه نمی‌اندازد.

راه‌کارهای رفع مشکل آنتن‌دهی

پیشنهاد من این است که مشکل آنتن‌دهی را رفع کنید. مثلا اگر پوشش شبکه اینترنت اپراتوری که استفاده می‌کنید در منطقه شما ضعیف است؛ سیم‌کارت و اینترنت اپراتور دیگری را آزمایش کنید و اگر پوشش شبکه اپراتور دوم بهتر بود؛ به این اپراتور سوییچ کنید. در این صورت، می‌توانید تصمیم بگیرید مودم خود را تعویض کنید.

همین‌طور، اگر خانه شما در نقطه کور آنتن‌دهی است؛ پشت به یک آنتن BTS است یا در زیرزمین هستید و موانع زیادی برای رسیدن سیگنال‌ها به مودم شما وجود دارد؛ جای مودم را عوض کنید و روی سقف و پنجره و مکانی قرار دهید که آنتن‌دهی بهتری داشته باشد.

افزون بر این، می‌توانید آنتن خارجی در مکانی که موانع کمتری هست؛ نصب کرده و از آنتن کابلی به درون خانه بکشید و پشت مودم وصل کنید. اگر مودم شما کانکتور آنتن خارجی ندارد؛ تقویت‌کننده آنتن بخرید و نصب کنید.

آنتن‌دهی مودم‌ها به ویژه در مودم‌های فورجی جیبی و همراه کمی با یکدیگر تفاوت دارد و قدرت گیرندگی آن‌ها به قدری نیست که مثلا با تعویض یک مودم و خرید مودم دسکتاپی مشکل آنتن‌دهی به کلی رفع شود.

در مطلب «۵ روش موثر بهبود آنتن‌دهی مودم‌های ۳G/۴G» به طور کامل روش‌های تقویت آنتن‌دهی مودم‌های ۳G و ۴G را بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطلب را بخوانید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا