آموزش

فهمیدیم یک غریبه در شبکه وای‌فای ما است؛ حالا باید چه کار کنیم؟

بیشتر اوقات فقط درباره دسترسی یک فرد غریبه به اینترنت و وای‌فای خودمان صحبت می‌کنیم و کمتر درباره اقدامات پس از نوشته شده است.

بسیاری از مردم وقتی احساس می‌کنند سرعت وای‌فای آن‌ها پایین است یا حجم اینترنت آن‌ها سریعا در حال مصرف است؛ شک می‌کنند شاید فردی یا افرادی به صورت ناشناس به وای‌فای آن‌ها وصل می‌شوند.

در حقیقت، تصور می‌کنند وای‌فای آن‌ها هک شده یا رمزعبور وای‌فای آن‌ها به دست دیگران افتاده است.

اپلیکیشن‌ها و روش‌های زیادی برای فهمیدن این موضوع وجود دارد. ما در سایت شبکه‌چی، ابزارهایی برای یافتن افراد غریبه در شبکه وای‌فای معرفی کردیم که برای نمونه می‌توان به اپلیکیشن Fing و همین‌طور اپلیکیشن‌های WiFi Device Scanner و «کی به وای‌فای وصله» اشاره کرد.

روش‌های دیگری هم برای جست‌وجو در شبکه وای‌فای و پیدا کردن اطلاعات افراد یا دستگاه‌های غریبه وجود دارد. ورود به پنل مدیریتی مودم یا روتر، استفاده از اپلیکیشن اختصاصی خود مودم و روتر برای مشاهده دستگاه‌های متصل به شبکه، مشاهده لاگین‌های مدیر سیستم و چندین روش دیگر هم داریم.

حالا فهمیدیم یک نفر هر روز برای چند ساعت به اینترنت و وای‌فای ما وصل می‌شود. شماره آدرس مک یک دستگاه ناشناس را پیدا کردیم؛ پس چه باید بکنیم؟

اقدامات امن‌سازی وای‌فای پس از یافتن غریبه

وقتش رسیده که کمی به وضعیت امنیت شبکه وای‌فای خود برسید و چندین کار را انجام دهید تا دوباره وای‌فای خودتان را پس بگیرید:

۱- اگر شبکه وای‌فای شما هیچ‌گونه رمزعبوری ندارد؛ سریعا برای آن یک رمزعبور (پسورد) تعریف کنید.

۲- اگر وای‌فای شما یک رمزعبور داشته است؛ سریعا رمزعبور وای‌فای را عوض کنید و البته گام سوم را قطعا انجام دهید. 

۳- رمزعبور ورود به پنل مدیریتی روتر یا مودم خود را عوض کنید. اگر هنوز روی رمزعبور پیش‌فرض است که بسیار خطرناک و ناامن بوده؛ حتما رمزعبور جدید بگذارید.

۴- نام شبکه وای‌فای خود یا همان SSID را عوض کنید. مثلا، اگر تا به امروز نام وای‌فای شما «Ali-Wifi» بوده است؛ نام دیگری برای آن انتخاب کنید.

۵- پروتکل رمزنگاری وای‌فای خود را بررسی کنید. اگر از پروتکل یا متد WEP استفاده می‌کنید که به راحتی هک می‌شود؛ باید به پروتکل WPA2 یا WPA3 تغییر دهید. در حال حاضر، قوی‌ترین پروتکل WPA3 است که البته در مودم روترهای جدید در دسترس است ولی WPA2 هم قوی و امن است.

۶- حتما رمزعبور بسیار قوی انتخاب کنید. هرگز شماره تلفن خانه، شماره موبایل، شماره شناسنامه، نام خودتان یا مواردی نظیر این‌ها را رمزعبور قرار ندهید.

۷- فریم‌ویر روتر یا مودم خود را به‌روزرسانی کنید تا اگر باگ امنیتی دارد؛ برطرف شود.

۸- یک روش امن‌سازی وای‌فای، تغییر فرکانس رادیویی است. یعنی اگر تا حالا از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده کردید؛ از این پس روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بروید که دستگاه‌های کمتری بدان وصل می‌شوند.

۹- اگر کار با پنل مدیریتی مودم یا روتر را بلد هستید؛ وارد آن شده و آدرس مک فرد غریبه را بلوکه کنید. یعنی دیگر اجازه ندهید این دستگاه به وای‌فای شما وصل شود. در بخش Filter پنل مدیریتی می‌توانید وارد تنظیمات فیلتر آدرس mac شده و آن را بلوکه کنید.

اگر کارهای فوق برای شما سخت است یا زیاد وارد به کار نیستید؛ از دیگران کمک بگیرید یا از شرکت‌های خدماتی کامپیوتر بخواهید برای چند دقیقه بیایند و این اقدامات را انجام دهند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا