آموزش

چگونه برای همیشه دسترسی یک دستگاه به وای‌فای را قطع کنیم؟

دلایل زیادی برای قطع دسترسی یک کاربر یا دستگاه به وای‌فای یا اینترنت خودمان وجود دارد.

می‌خواهیم دستگاه فرزندمان به اینترنت وصل نشود.

یک دستگاه ناشناس و غریب در شبکه وای‌فای خودمان پیدا کردیم و حالا می‌خواهیم بلوکه کنیم تا دیگر از اینترنت ما استفاده نکند.

یک دوست و آشنا برای ما مزاحمت ایجاد می‌کند و رمزعبور وای‌فای ما را دارد.

در یک شرکت، کارمندان از دستگاه‌های شخصی خود برای سرگرمی در اینترنت استفاده می‌کنند و اکنون تصمیم گرفتیم این دستگاه‌ها را بلوکه کنیم.

در یک مجتمع مسکونی، دستگاهی باید از وای‌فای عمومی کنار گذاشته شود.

در یک کافی‌شاپ، رستوران و هر جای دیگری به دلایلی باید یک دستگاه یا چند دستگاه به اینترنت وصل نشوند.

در اینجا منظور ما از دستگاه می‌تواند یک لپ‌تاپ، اسمارت‌فون، تبلت، پی‌سی، دوربین تحت شبکه، اکسس‌پوینت و هر وسیله دیگری باشد که آدرس IP گرفته و می‌تواند به وای‌فای و اینترنت وصل شود.

در مطلب «فهمیدیم یک غریبه در شبکه وای‌فای ما است؛ حالا باید چه کار کنیم؟» هم اشاره کردیم یکی از روش‌های قطع دسترسی یک فرد غریبه به وای‌فای خانگی، اجازه ندادن به دستگاه آن برای اتصال به روتر ما است.

روش‌های مختلفی برای قطع دسترسی یک دستگاه به وای‌فای وجود دارد ولی ما در اینجا می‌خواهیم ساده‌ترین روش را بررسی کنیم.

کافی است شما آدرس MAC دستگاه را داشته باشید و در پنل مدیریتی تحت وب روتر یا در نرم‌افزار موبایل روتر، این آدرس MAC را در فهرست دستگاه‌های بلوکه قرار دهید.

مراحل قطع دسترسی دستگاه به وای‌فای

۱- وارد پنل مدیریتی یا اپلیکیشن موبایل روتر بی‌سیم یا مودم روتر خود شوید. فرقی نمی‌کند کدام روش را انتخاب می‌کنید و به راحتی خودتان بستگی دارد.

برای ورود به پنل مدیریتی روتر باید در مرورگر وب آدرس IP پیش‌فرض شبکه مانند ۱۹۲.۱۶۸.۱۱ را وارد و بعد نام کاربری و رمزعبور روتر را وارید کنید.

۲- در پنل مدیریتی وارد بخش تنظیمات پیشرفته یا تنظیمات امنیتی شوید و به دنبال گزینه‌ای مانند MAC Filter یا Access Control شوید. در روترهای برندهای مختلف، ممکن است این تنظیم کمی تفاوت داشته باشد ولی در همه آن‌ها چنین گزینه‌ای یافت می‌شود.

در پنل مدیریتی روترهای تی‌پی‌لینک این گزینه در بخش Security دیده می‌شود.

۳- ابتدا سراغ دستگاه‌های متصل به روتر یا وای‌فای بروید. اگر دستگاهی که می‌خواهید بلوکه کنید در حال حاضر به وای‌فای وصل نیست؛ باید قبلا آدرس مک آن را پیدا کرده باشید. روش‌های مختلفی برای پیدا کردن آدرس مک یک دستگاه وجود دارد. آدرس MAC هر دستگاه روی آن نوشته شده است یا نرم‌افزار اسکنر وای‌فای می‌توانند آن را به شما بدهند. 

به هر حال آدرس MAC دستگاه مدنظرتان که آدرسی شبیه به ۷۸-۲۴-AF-CA-A9-87 است را پیدا کنید.

۴- در بخش MAC Filter یا Access Control گزینه Blacklist را انتخاب و روی گزینه Add یا علامت مثبت بزنید. 

۵- یک نام برای دستگاه یا قانون بلوکه انتخاب کنید تا در دفعات بعد مشخص باشد چه دستگاهی را قطع دسترسی کردید. 

۶- آدرس MAC دستگاهی که می‌خواهید بلوکه شود را وارد کرده و ذخیره کنید. فراموش نکنید که دوباره گزینه Save را بزنید تا یک ردیف به Blaklist شما افزوده شود.

حالا دیگر این دستگاه نمی‌توان به وای‌فای و اینترنت شما متصل شود؛ حتی اگر رمزعبور وای‌فای شما را داشته باشد.

فقط مواظب باشید که رمزعبور روتر بی‌سیم یا مودم روتر شما را پیدا نکند. چون در این صورت می‌تواند وارد همین تنظیمات پنل مدیریتی شده و دستگاه را از فهرست سیاه یا بلوکه پاک کند و دوباره به وای‌فای وصل شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا