آموزش

چگونه در مک او اس یک هات‌اسپات وای‌فای برای اشتراک‌گذاری اینترنت بسازیم؟

اپل سال‌ها پیش امکان اشتراک‌گذاری اینترنت در macOS را فراهم کرده است. زمانی که هنوز خبری از اسمارت‌فون‌های رده بالای امروزی با سرعت اینترنت‌های بالا یا هات‌اسپات‌های وای‌فای جیبی و همراه نبود.

قابلیت Internet Sharing در سیستم‌عامل مک به شما اجازه می‌دهد هر گونه اینترنت ورودی به دستگاه‌های مک را با دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارید؛ در حالی‌که تمام شبکه در مدیریت و کنترل شما است و هیچ خطر امنیتی اطلاعات شما را تهدید نمی‌کند.

برای مثال، اگر در هتل هستید و ترس از اتصال به وای‌فای عمومی دارید یا اینکه هزینه اتصال چندین دستگاه به وای‌فای زیاد است؛ می‌توانید اینترنت روی دستگاه مک خود را به گوشی و تبلت به اشتراک بگذارید. لپ‌تاپ را از طریق درگاه اترنت به اینترنت هتل وصل کرده و بعد گوشی را به اینترنت وای‌فای مک او اس وصل می‌کنید.

برای اشتراک‌گذاری اینترنت دستگاه مک باید مراحل زیر را طی کنید:

۱- در بخش Sharing گزینه Internet Sharing را انتخاب کنید.

۲- از منوی پاپ‌اپ Share your connection from گزینه آداپتور یا کارت شبکه Ethernet را انتخاب کنید.

۳- روی کلید Wi-Fi Options در پایین صفحه بزنید.

۴- تنظیمات اتصال وای‌فای مانند نام شبکه، کانال رادیویی و رمزعبور را تعریف و پیکربندی کنید. حتما یک رمز قوی و طولانی برای هات‌اسپات وای‌فای مک او اس خود انتخاب کنید تا هر فردی نتواند به دستگاه مک شما وصل شود. تنظیم امنیتی رمزعبور را روی WPA2 قرار دهید و کانال‌های بالاتر، خلوت‌تر هستند.

۵- در باکس net to Wi-Fi گزینه On را بزنید.

۶- در باکس next to Internet Sharing نیز گزینه On را انتخاب کنید.

۷- از شما درخواست می‌شود که می‌خواهید این قابلیت از هم‌اکنون فعال شود که باید Start را بزنید.

پس از اینکه کلید Start را زدید؛ دستگاه مک شما تبدیل به یک هات‌اسپات وای‌فای می‌شود و می‌توانید با گوشی یا دستگاه‌های همراه دیگر به وای‌فای آن وصل شوید.

نکته مهم: توجه کنید حتما باید اینترنت ورودی روی دستگاه مک شما اترنت باشد یا مودم و روتر از طریق کابل اترنت به مک وصل باشند. اپل از دو شبکه وای‌فای همزمان و هم‌نام روی یک دستگاه پشتیبانی نمی‌کند. به این معنی که نمی‌توانید اینترنت وای‌فای را با مک به اشتراک بگذارید.

اگر ناچار هستید وای‌فای روی مک را به اشتراک بگذارید؛ چندین روش از جمله نصب کارت شبکه دوم یا دانگل وای‌فای USB، راه‌اندازی یک VLAN یا استفاده از یک روتر جیبی و همراه وجود دارد.

مثلا می‌توانید روتر کوچک و مسافرتی تی‌پی‌لینک Nano Travel Router را از طریق درگاه USB به مک وصل کرده تا از این طریق اینترنت وای‌فای برای دستگاه‌های دیگر قابل استفاده باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا