آموزش

۵ دلیل برای عدم استفاده از هات‌اسپات اسمارت‌فون

اسمارت‌فون‌های امروزی مودم‌های سریع‌تری دارند. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند یک اسمارت‌فون میان‌رده یا بالا رده خریداری کرده و با یک تیر دو نشان بزنند: هم گوشی بسیار خوبی دارند و هم دیگر نیازی به مودم همراه ندارند.

خرید یک مودم یا یک اسمارت‌فون، مسئله اصلی بازار است و غالب افراد تصمیم می‌گیرند یک اسمارت‌فون خوب بگیرند و بعد اینترنت را از طریق هات‌اسپات وای‌فای روی دستگاه‌های دیگر استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: من تورلیدرم؛ برای استفاده از اینترنت در مکان‌های مختلف اسمارت‌فون بخرم یا مودم همراه؟

ما هم در چندین مطلب روی این راه‌کار و هوشمندی در هزینه کردن با توجه به قیمت بسیار زیاد مودم‌های همراه و ۴G در این روزها، صحه گذاشته و به کاربران پیشنهاد دادیم ولی آیا استفاده زیاد از هات‌اسپات وای‌فای روی گوشی‌های تلفن همراه ضرر و آسیبی ندارد؟

شاید شما در هفته یک بار و برای چند ساعت از هات‌اسپات وای‌فای استفاده کنید. در این شرایط، تقریبا خطر و ضرری متوجه گوشی شما نیست ولی اگر جزو افرادی هستید که هر روز و برای چندین ساعت از هات‌اسپات وای‌فای گوشی خود استفاده می‌کنید؛ بهتر است متوجه مشکلات زیر باشید:

۱- کشنده باتری است

هات‌اسپات وای‌فای روی اسمارت‌فون خورنده باتری است. انرژی که اتصال دستگاه‌های دیگر به اینترنت روی اسمارت‌فون می‌گیرد؛ باعث می‌شود باتری گوشی زود به زود خالی شود و شما مجبور باشید مدام گوشی را به شارژ بزنید.

در درازمدت، قطعا عمر باتری گوشی کاهش پیدا کرده و شارژ کامل روزهای ابتدایی خود را از دست می‌دهد. هات‌اسپات وای‌فای روی گوشی ۳ الی ۴ برابر بیشتر از مودم مصرف انرژی دارد و برای افرادی که روی شارژ گوشی حساس هستند؛ یک مورد آزاردهنده جدی است.

۲- وای‌فای ضعیف است

به طور کلی، وای‌فای اسمارت‌فون‌ها ضعیف از وای‌فای مودم‌ها است. در اسمارت‌فون‌ها از چیپ‌ست و آنتن‌های وای‌فای ضعیف‌تری استفاده می‌شود و طبیعی است که سرعت اتصال دستگاه‌ها به وای‌فای گوشی پایین باشد.

این وضعیت وقتی بحرانی می‌شود که چندین دستگاه از جمله لپ‌تاپ، گوشی و تبلت به یک اسمارت‌فون متصل شوند. در این وضعیت، ممکن است وای‌فای گوشی با قطعی و وصلی روبرو شود یا افت محسوس سرعت داشته باشید.

بسیاری از قابلیت‌های وای‌فای مانند MU-MIMO روی گوشی‌ها قابل استفاده نیستند یا اینکه کارایی مودم‌ها را ندارند.

۳- دیگر اسمارت‌فون نیست

وقتی اسمارت‌فون خود را هات‌اسپات می‌کنند؛ دیگر اسمارت‌فون نیست و بیشتر شبیه به یک مودم شده است. شما نمی‌توانید گوشی‌تان را به دست گرفته و اتاق دیگری بروید یا با آن مکالمه کنید و راه بروید.

سرعت اینترنت گوشی کاهش پیدا می‌کند و اگر پردازنده و رم قدرتمندی نداشته باشد؛ ممکن است در باز کردن برخی از اپ‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مشکل برخورد کنید.

همزمان نمی‌توانید بازی کنید یا ویدیو ببینید. حتی نمی‌توانید یک گوشی شخصی برای خودتان داشته باشید؛ اگر اینترنت گوشی را با دستگاه‌های دیگران به اشتراک گذاشتید.

۴- هیچ چیزی دست شما نیست

وقتی از مودم همراه و مای‌فای استفاده می‌کنید؛ انبوهی از تنظیمات و گزینه‌ها برای کنترل و مدیریت وای‌فای دارید. می‌توانید ترافیک و دانلود هر دستگاه را زیرنظر بگیرید یا محدود کنید.

می‌توانید برای هر باند فرکانسی یک رمزعبور تعریف کرده یا SSID را پنهان کنید. تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، کیفیت سرویس، تنظیمات امنیتی فایروال  و موارد زیاد دیگری روی وای‌فای گوشی قابل اعمال نیستند.

شما یک کلید را لمس کرده و گوشی به طور خودکار تبدیل به یک هات‌اسپات می‌شود بدون اینکه بتوانید این هات‌اسپات را کاملا مدیریت کنید.

۵- امنیت فدا می‌شود

هات‌اسپات کردن گوشی با خطرات امنیتی روبرو است. برخی از کاربران هیچ‌گونه رمزعبوری برای هات‌اسپات وای‌فای گوشی انتخاب نمی‌کنند یا اینکه از رمزنگاری ضعیفی استفاده کرد و نام وای‌فای با نام خودشان یا گوشی آن‌ها یکسان است.

همه اینها به معنای ریسک‌پذیری بیشتر است. مودم‌ها امن‌تر و قابل اعتمادتر هستند. اگر روی گوشی اطلاعات بسیار مهمی دارید؛ بهتر است از هات‌اسپات کردن آن خودداری کرده و یک مودم وای‌فای تهیه کنید.

در انتها باید اشاره کرد در سفرها، همراه داشتن یک مودم به مراتب بهتر از اسمارت‌فون است. شارژ باتری اسمارت‌فون کاهش پیدا نمی‌کند؛ می‌توانید از قابلیت‌های پاوربانکی مودم‌ها استفاده کنید و امنیت بیشتری داشته باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫11 دیدگاه ها

  1. استاندارد امنیت هات اسپات همون استاندارد مودم هست و رمز عبور قابل تعویض خوب این هک شدن را حل میکنه باطری ها الان باطری های قدیم نیستن از طول عمر بیشتری برخوردار هستند استفاده از کانال ۵ برای سرعت بهتر اتوماتیک و مشکل فقط حجم هست که اپراتور ها بستهاشون کم حجم و برخلاف سایر اپراتور ها دنیا در ایران هات اسپات رایگان هست اگر استفاده از اینترنت کم هست دانلود و … نداشته باشه کاربر هات اسپات موبایل گزینه بهتری هست کیفیت اینترنت همراه هم بالا تر هست بعلاوه الان اکثر لپ تابها از فن آوری ۵ جی و ال تی ای پشتیبانی میکنن سیم کارت خور هستن.

  2. سلام من redmi9گرفتم میخواستم نت شبانه بگیرم ۳روزه با هات اسپات به لپ تاپ وصل کنم تا صبح بزارم توشارژ این سه بار خیلی مشکل ایجاد نمیکنه بر باتری یا میکنه

    1. سلام
      برای چند روز محدود ایرادی ندارد اینترنت موبایل را هات‌اسپات کنید ولی برای طولانی مدت چندین ماهه می‌تواند به باتری و سخت‌افزار گوشی ضربه وارد کند.

  3. سلام،من گوشیم جدیده،ولی به مدت تقریبا سه ماه ناچار شدم از هات اسپات گوشی برای کلاس های مجازی روی لپ تاب استفاده کنم،تقریبا روزی ۶ ساعت
    تقریبا دو ماهی هست که دیگه استفاده نمیکنم،،این خیلی به گوشیم آسیب زده؟؟و باعث میشه شارژش زود خالی بشه؟؟

    1. سلام
      اولین ضربه هات‌اسپات موبایل زود خالی شدن شارژ باتری و به تدریج کاهش عمر باتری گوشی است
      در مرحله بعدی سخت‌افزار گوشی اصطهلاک می‌رود
      ان‌شاءالله که مشکلی پیش نمی‌آید

  4. سلام من نزدیک یساله از هات اسپات گوشیم برا ایپدم استفاده میکنم برا پابجی،جدیدا ضعیف شده این طبیعیه دوتا شاخه میده فقط حتی گوشیو به ایپدم بچسبونم باز مثل قبل نیست قبلا سه تا شاخه رو پر میکرد الان دوتارو بزور،ایا این استفاده مداوم باعث همچین چیزی شده یا ایپدم مشکل پیدا کرده؟چون ایپدم مدل وای فایه و سیم خور نیست ممنون میشم کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا