آموزش

اگر با مودم ADSL به اینترنت VDSL وصل شویم؛ تفاوت سرعت چقدر است؟

دیروز در خبر «مخابرات: نزدیک به نیمی از مشترکان اینترنت VDSL نخواستند»؛ «محمدرضا بیدخام»، مدیر روابط عمومی مخابرات ایران به نکته‌ای اشاره کردند که برای بسیاری از کاربران گنگ است یا دقیقا نمی‌دانند ماجرا چیست.

«بیدخام» درباره تجهیزات مورد نیاز برای اتصال به اینترنت وی‌دی‌اس‌ال می‌گوید: «یک سری تجهیزات از سمت مصرف‌کننده مورد نیاز است، از جمله مودم که با مودم معمولی ADSL تفاوت دارد و داشتن آن الزامی نیست اما بودنش باعث دریافت حداکثر سرعت اینترنت خواهد شد

بسیاری از کاربران دقیقا درباره جمله پررنگ شده بالا سردرگم هستند.

۱- آیا با مودم ADSL می‌شود به اینترنت VDSL وصل شد؟

۲- آیا تفاوت سرعتی میان مودم ADSL با مودم VDSL هست؟ اگر جواب مثبت است؛ چقدر تفاوت سرعت وجود دارد؟

۳- آیا ارزشش را دارد ۸۰۰ هزار تومان بدهیم و یک مودم VDSL بگیریم؟ نمی‌شود با همان مودم ADSL قبلی سرویس وی‌دی‌اس‌ال بگیریم؟

یک تجربه عملی

خوش‌بختانه، در جریان گرفتن اینترنت VDSL برای خودم  و بررسی مودم تی‌پی‌لینک Archer VR400 با اینترنت وی‌دی‌اس‌ال؛ از نزدیک و به طور عملی جواب این پرسش‌ها را پیدا کردم.

هنگامی که شاتل اعلام کرد سرویس VDSL من وصل شده است؛ تنظیمات مودم VDSL وی‌آر ۴۰۰ هنوز روی اینترنت ADSL بود که قبلا داشتم و استفاده می‌کردم؛ بنابراین به اینترنت VDSL شاتل وصل شدم ولی با تنظیمات ADSL!

نتیچه چه شد؟ سرعت دانلود اینترنت حداکثر ۲۱ مگابیت و سرعت آپلود حداکثر ۱۷ الی ۱۸ مگابیت بود!

ابتدا تصور کردم این نهایت سرعت اینترنت VDSL است ولی بعد با بررسی دوباره تنظیمات متوجه شدم هنوز روی تنظیمات ADSL هستم و باید مودم را روی سرویس VDSL قرار بدهم.

هنگامی که مودم با تنظیمات VDSL ریست شد؛ سرعت اینترنت واقعی VDSL شاتل خودش را نشان داد. سرعت دانلود نزدیک به ۷۲ مگابیت و حتی بیشتر می‌رفت. سرعت آپلود هم ۴۰ مگابیت بود که گاهی تا ۴۵ مگابیت هم می‌رفت.

بنابراین؛ جواب پرسش‌های بالا را این‌طور می‌دهم:

۱- بله؛ با مودم ADSL می‌توان به اینترنت VDSL وصل شد.

۲- تفاوت اصلی مودم ADSL و VDSL در سرعت آن‌ها است. نزدیک به ۵۰ مگابیت تفاوت سرعت روی اینترنت VDSL شاتل تجربه شد. با مودم ADSL، سرعت نهایتا ۲۱ مگابیت است ولی با مودم VDSL (تنظیمات وی‌دی‌اس‌ال هم می‌توان گفت)؛ سرعت چند برابر می‌شود.

۳- قطعا اگر برای سرویس اینترنت VDSL ثبت‌نام کردید و تقاضا دادید و هزینه کردید؛ باید یک مودم VDSL بخرید تا سرعت گفته شده بالای ۵۰ مگابیت را تجربه کنید. استفاده از مودم ADSL برای اینترنت VDSL دور ریختن پول‌تان است.

«بیدخام»، مدیر روابط عمومی مخابرات ایران نیز دقیقا در گفت‌وگوی خود به این نکته مهم اشاره کرده بودند.

دوستانی که اینترنت VDSL دارند هم می‌توانند این آزمایش را انجام داده و گزارش بدهند که سرعت اینترنت VDSL آن‌ها در تنظیمات ADSL چقدر می‌شود یا با یک مودم ADSL که از VDSL پشتیبانی نمی‌کند؛ به اینترنت VDSL وصل شوند چه اتفاقی می‌افتد؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫21 دیدگاه ها

  1. ۳ الی ۴ ماه داره میگذره از پیش ثبت نام داخل پنل مخابرات برا vdsl، ولی تا الان که به اواسط تیر داریم میرسیم هیچ خبری نیس و همچنان داخل پنل مخابرات میزنه “به محض آماده شدن تجهیزات vdsl سرویس رو براتون فعال میکنیم!!!”
    تا کِی باید صبر کنیم آخه؟
    راستی به یکی از دوستان vdsl مخابرات دادن و آماده تحویل شده ولی از مرکز بهش زنگ زدن گفتن چون خطتون فیبر نیس و از مرکز هم بیش از ۵۰۰ متر فاصله دارین نمیتونیم این سرویس رو بدیم! ینی با وجود اینکه پیش ثبت نام کرده بود و داخل پنل هم زده الان آماده تحویل هس ولی مرکز مخابراتیش گفته نمیتونیم این سرویس رو بدیم!!!

  2. اگر مخابرات زودتر این سرویس ها را شروع کرده بود مردم رغبت بیشتری به این سرویس ها داشتند ولی صد حیف که این مسئولین مخابرات دنبال خرج کمتر و سود بیشتر بودند.

  3. قطعا تعمیم دادن بند زیر اشتباه است چون عده زیادی مثل من فقط بخاطر حجم بیشتر درخواست vdsl دادن و با حجم بالاتر و حداکثر سرعت ۲۵ مگ کشش مودم adsl کارشون کاملا راه میوفته

    ۳.قطعا اگر برای سرویس اینترنت VDSL ثبت‌نام کردید و تقاضا دادید و هزینه کردید؛ باید یک مودم VDSL بخرید تا سرعت گفته شده بالای ۵۰ مگابیت را تجربه کنید. استفاده از مودم ADSL برای اینترنت VDSL دور ریختن پول‌تان است.

  4. سلام. ی تجربه در این مورد دارم.خیلی وقت بود ک رو خط فیبر نوری خونمون دنبال خرید نت از مخابرات بودم و میکفتن کافوش جا نداره و adsl نمیشه کرفت و باید vdsl بگیرم. (شهر ساری.مازندران)
    تا اینکه از طریق قبض تلفن متوجه شدم رو خطمون نت adsl از قبل بوده و تموم شد. بلافاصله برای تمدید اقدام کردم و رفتم سراغ خرید مودم و ناکزیر مودم تی پی ۸۹۰۱ دست ۲ رو ۴۵۰ خریدم. در حالیکه مودم رو خریدم و وصلم کردم ولی کماکان نت نداشت خطم. بعد کلی تلاش از طریق کمک همون فردی ک مودم رو ازش خریدم متوجه شدم مرکزی ک ازش نت خریدم بخاطر شیطنت مسئولش نت رو فعال نکرده و منو دارن مجبور میکنن vdsl بگیرم و ازشون مودم utel بخرم!!!!
    ک با راهنمایی های همون فردی ک مودم ازش خریدم فهمیدم اکه هم مجبور بشم vdsl بگیرم میشه با تنظیماتی روی همین مودم adsl (ینی tplink 8901) اینترنت vdsl داشت!!!!!
    و حالا برام معمایی شکل گرفته در کنار سایر معماهای عجیب غریب این مملکت و مسوولاش ک چرا هرکز نیومدن ب همین زبون عامیانه ب ملت بگن ک اگه در جایی نمیشه از adsl استفاده کرد ولی ب راحتی و فقط با خرید سرویس vdsl و تنظیم کردن همون مودم adsl، میشه نت داشت ن ک حتما مودم vdsl خرید😐😐😐

    1. سلام دوست عزیز میگم الان ما ثبت نام کردیم برای vdsl و مودم رو چک کردم در سایت مخابراط نوشته بود فقط پشتیبانی از adsl یعنی اشتباه هست و با تغیر تنظیمات میشه از اون با سرعت بالای vdsl استفاده کرد؟ممنون میشم جواب بدی

      1. سلام دوست عزیز
        ما درست متوجه سوال شما نشدیم
        ولی اگر منظورتان این است که مودم ADSL دارید ولی می‌خواهید برای VDSL استفاده کنید؛ حداکثر سرعتی که به شما می‌دهد ۲۴ مگابیت است
        باید حتما مودم VDSL بگیرید تا سرعت به ۵۰ مگ و بالاتر برسد

  5. سلام و خسته نباشید خدمت اعضای شبکه چی طبق پیگیری جدیدی که برای vdsl مخابرات داشتم مخابرات اعلام کرد که مودم vdsl یوتل که قبلتر بهتون گفتم مدلهاشو ناموجوده نمیدونم به خاطر چی پس اعلام میکنن مودم داریم ۳۵۰ و ۵۵۰ وقتی ناموجوده و به مردم نمیدن؛ لطفا بررسی یا پیگیری کنید البته میتونید تو یه پست به کاربرا اعلام کنید که مودما فعلا ناموجوده
    ممنون

    1. سلام
      ممنون که اطلاع دادید. هم جلوی واردات مودم را گرفتند و هم اکنون مودم ایرانی در حد نیاز تولید نمی‌کنند. به مشکل برخوردند.

  6. درود. من به تازگی در تهران سرویس VDSL مخابرات رو گرفتم. TP-Link Archer VR400 V2 دارم و تنظیمات رو از Autosync به VDSL2 تغییر دادم. ولی حتی بعد از Reboot, تست سرعتم نشون می‌ده که ظاهراً هنوز در بستر ADSL هستم. تستم اینطور می‌گه:
    Test results. Download Speed, 16.9megabits per second. Upload speed, 3.90megabits per second. Connection results. ping is 23milliseconds, 0.36milliseconds Jitter, 0%Loss
    به نظرتون باید چه کاری انجام بدم؟ آیا Reset کردن مودم می‌تونه کمک کنه؟ آیا تنظیم دیگه‌ای هست که باید تغییرش بدم؟ البته مشکل نویز ندارم و اتصال واقعاً پایدار و قابل قبول هست.
    با سپاس.

    1. سلام
      وارد پنل مدیریتی مودم شوید و از بخش Status و بعد کادر DSL ببینید نوع اینترنت را چه نشان می‌دهد. اگر از اینترنت VDSL استفاده می‌کنید؛ باید VDSL نشان بدهد.
      تنظیمات ISP نیز روی Other قرار بگیرد

  7. bدرود. بله — تنظیمات ISP بر روی Other هست.
    این هم تنظیمات مرتبط با اینترنت:
    DSL Modulation Type: 
    VDSL2
    Annex Type: 
    Annex A
    Bit Swap:Enable
    SRA:Enable
    DT line Optimization:Enable
    البته خیلی جا‌ها — حتی خود مخابرات — از تغییر VPI و VCI هم صحبت می‌کنن اما من این تنظیمات رو در VR400 پیدا نمی‌کنم. VLAN هم غیر فعال هست.
    خلاصه اینکه هنوز متوجه نشدم چرا سرعتم علی‌رغم پایداری و کیفیت بسیار خوب، از ۱۷MB تجاوز نمی‌کنه.
    باز هم سپاس.

    1. سلام
      با این اطلاعاتی که زدید؛ دارید از اینترنت VDSL2 استفاده می‌کنید ولی احتمالا سرویس شما محدودیت سرعت دارد یا خط تلفن شما کشش بالایی ندارد و نویز زیادی روی آن افتاده است.
      حتما با شرکت مخابرات تماس بگیرید و ازشان بخواهید کشش خط را بررسی کنند و در صورت امکان سرویس بالاتری بدهند

  8. درود مجدد و سپاس بابت سایت بسیار خوبتون. طبق راهنمایی شما مشکل سرعت VDSL رو از مخابرات پیگیری کردم و خوشبختانه اشکال برطرف شد. حالا حدود ۵۴MB دانلود و ۱۷MB آپلود دارم که فوق‌العاده هست. نکته مهمتر هم پایداری کانکشن هست که در ADSL و حتی ۴G تقریباً وجود نداشت.
    ایام به کام.

    1. سلام
      منظور از کافو همان جعبه‌های تقسیم تلفن مخابرات در خیابان‌ها هستند. گاهی اوقات کافوهای یک خیابان پر شده و دیگر جایی برای اضافه شدن یک خط تلفن جدید نیست.

  9. سلام ، وقت بخیر ، روی مودم من نوشته +۱۵۰mbps wireless adsl2/2
    بعد یه قسمتش هم نوشته
    downstream up to 24 mbps and upstream up to 1mbps
    یعنی چه ؟ میشه با این مودم adsl به vdsl وصل شد و سرعت دانلود مطلوب ۷۰ رو داشت ؟البته سرعت ۲۵ هم برای من سرعتم بین ۴تا۸ عه خوبه ، حالا میشه یا نمیشه ؟ راستی با وصل کردن یه مودم adsl به vdsl مودم نمیسوزه ؟

    1. سلام
      مودم شما از استاندارد +ADSL2 پشتیبانی کرده و برای اینترنت VDSL جواب نمی‌دهد.
      اگر مودمی که ADSL است را به یک خط تلفن دارای اینترنت VDSL بزنید؛ مودم نمی‌سوزد ولی نهایت سرعتی که می‌دهد همان ۲۴ مگابیتی است که گفته شده و نمی‌توانید سرعت واقعی VDSL را بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا