آموزش

کابل‌های قدیمی باعث کندی اینترنت می‌شوند (چه کابلی برای کاربران خانگی مناسب است)

کابل شبکه شما از چه مدلی است و چند وقت است که استفاده می‌شود؟

اگر کامپیوتر خود را با کابل شبکه به مودم یا روتر وصل کردید یا مودم قدیمی دارید که با کابل شبکه به روتر بی‌سیم وصل شده است و احساس می‌کنید سرعت اینترنت آن‌چنان که باید سریع نیست؛ بهتر است کابل شبکه اترنت خود را عوض کنید.

مودم‌ها و روترهای قدیمی با کابل شبکه Cat 5 عرضه می‌شدند که بیش از ۵۰ سال از عمر این استاندارد می‌گذرد و بیشتر از صد مگابیت را جوابگو نیست. یعنی سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت را پس می‌زند.

حالا، اگر کابل شبکه را برای مدت طولانی استفاده کرده باشیم که دیگر اوضاع بدتر هم می‌شود و سرعت اینترنت کندتر خواهد بود. 

بهتر است از کابل‌های Cat 5e یا Cat 6 استفاده کنید که به ترتیب سرعت‌های هزار مگابیتی و ده هزار مگابیتی را پشتیبانی می‌کنند.

نیازی هم نیست سراغ خرید کابل‌های گران‌قیمت Cat 6A یا Cat 7 بروید و هزینه زیادی بپردازید. خرید یک کابل جدید و تمیز Cat 5e کفایت می‌کند. برای کاربران خانگی بهترین کابل Cat 5e است و برای کسب‌وکارها یا شبکه‌های کامپیوتری تجاری و سازمانی کابل Cat 6 توصیه می‌شود که سرعت‌های نزدیک به ده هزار مگابیت را پشتیبانی می‌کند.

استفاده از کابل Cat 5 برای اتصال کامپیوتر به مودم یا مودم به روتر به شدت روی کیفیت و سرعت اینترنت و وای‌فای اثرگذار است و باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع کابل‌ها و سرعت هریک از آن می‌توانید به مطلب «آشنایی با انواع کابل شبکه، سرعت و تفاوت‌های آن‌ها» مراجعه کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. واقعا عجیبه برام.
    ظهر بین ساعت ۱۳ تا ۱۶ همش نت من قطع و وصل میشه. شب های هم ساعت ۲۳ تا ۱ شب
    بعد کلا دیگه قطی ندارم
    واقعا چرا باید هر روز این اتفاق بیافته. چرا همیشه تو ی تایم خاص؟
    واقعا هر چی فک میکنم نمیفهمم. مثلا ظهر ها هوا گرم میشه؟ خب پس چرا شب قطع میشه؟
    اصن واقعا عجیبه.
    کسی هست منو راهنمایی کنه؟

    1. سلام
      به احتمال زیاد از سوی شرکت سرویس‌دهنده اینترنت است. باشون تماس بگیرید و مشکل را گزارش کنید و ازشون بخواهید سرویس خط شما را بررسی کنند.
      احتمالا در اوج مصرف اینترنت توسط کاربران مشکل قطعی پیش میاد

  2. سلام یکی پیشد منو راهنمایی کند مودم Wifiمن مخابرات داره پهنای باند شانزده مگ به من میده وقتی تست میگرم پهنای باندم از دو پنجاه بالا تر نمیره زنگ هم میزنم به مخابرات درستش میکند بعد نیم ساعت دوباره تست که میگرم پنهای باندم بازم از دو بالاتر نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا