آموزش

نت سنج پلاس چیست و چگونه سریع‌ترین اینترنت منطقه‌مان را پیدا کنیم؟

چگونه از سامانه netsanjplus برای یافتن بهترین و سریع‌ترین اینترنت مناسب نیازمان استفاده کنیم؟

احتمالا این روزها زیاد نام سامانه نت سنج پلاس را شنیده یا دیده باشید. سامانه‌ای که قرار است وضعیت اینترنت شما را در منطقه خودتان در مقایسه با اپراتورهای دیگر گزارش دهد و کم کم دارد به مرجعی برای سنجش سرعت نت اپراتورها تبدیل می‌شود.

بارها وزیر ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سایر مدیران مخابراتی و اینترنتی به آمارها و گزارش‌های نت سنج پلاس اشاره کردند.

در آخرین نمونه، گزارش نیمه اول تیر ماه ۱۴۰۳ این سامانه نشان می‌دهد سرعت اینترنت ایرانسل بیشتر از همراه اول است.

یا برای سنجش افزایش سرعت اینترنت اپراتورهای تلفن همراه پس از افزایش قیمت دی ماه ۱۴۰۲، به آمارهای Netsanjplus اشاره می‌شود.

در این مطلب می‌خواهیم ببینیم سامانه نت سنج پلاس چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ کاربردهایش برای کاربران اینترنت چیست و چگونه می‌توان از آن برای یافتن بهترین سرویس اینترنت در منطقه‌مان استفاده  یا از یک شرکت شکایتی ثبت کنیم؟

گریزی به تاریخ و راه‌اندازی نت سنج پلاس

سامانه نت سنج پلاس به نشانی netsanjplus.ir یکی از پروژه‌های به بار نشسته در دولت دوازدهم و وزارت ارتباطات آقای آذری جهرمی است.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت، نت‌سنج پلاس را حاصل تلاش دو ساله همکارانش در رصد کردن اینترنت سراسر کشور از شهرها تا روستاها عنوان می‌کند و امیدوار است باعث بهبود کیفیت سرعت اینترنت و رقابتی شدن آن میان اپراتورهای مختلف شود.

او درباره این سامانه می‌گوید:

«کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دو سال به همه ۱۳۴۲ شهر ایران، جاده‌ها و محله‌ها سر زده‌اند و وضعیت پوشش‌دهی و سرعت اینترنت را در این مناطق پایش کرده‌اند. این وزارتخانه با نصب ۶۰۰۰ سنسور در شبکه به صورت آنلاین کیفیت اینترنت ارائه شده توسط اپراتورهای مختلف را رصد می‌کند و مرتبا این اطلاعات را به همراه شکایاتی که در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است؛ در وب‌سایت نت سنج پلاس قرار می‌دهد و آن را به‌روزرسانی می‌کند.»

آذری جهرمی می‌گوید وب‌سایت نت‌سنج پلاس پنج مزیت اصلی را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد و به لطف آن هر ایرانی می‌تواند در هر مکانی وضعیت عملکرد اپراتورها، کیفیت پوشش‌دهی، میزان سرعت‌دهی، شکایات مردم در هر منطقه و اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط سامانه‌های کیفی را مشاهده نماید.

وزیر ارتباطات می‌گوید ابزار نت سنج پلاس یک خدمت بی‌سابقه در دنیا و نظیر ندارد.

نت سنج پلاس چیست؟

نت سنج پلاس سامانه‌ای برای پایش و بررسی وضعیت سرعت و کیفیت و پوشش‌دهی اینترنت اپراتورهای مختلف در موقعیت مکانی خاص است.

البته، این همه کارکرد این سامانه نیست ولی مهم‌ترین کاربردش برای کاربران یافتن بهترین و سریع‌ترین اینترنت مناسب نیازشان است.

مثلا، شما یک گیمر در شهر اصفهان هستید و می‌خواهید بدانید در منطقه شما، کدام اپراتور بهترین و سریع‌ترین سرویس اینترنت ADSL مناسب گیم را ارائه می‌کند.

نت سنج پلاس چیست

کافی است سری به netsanjplus.ir بزنید و با وارد کردن نشانی خودتان، فهرستی از اپراتورهای اینترنت ADSL و کیفیت سرویس‌شان را مشاهده کنید.

ثبت شکایت از اپراتورهای اینترنت، ویژگی دیگر نت سنج پلاس است. هم می‌توانید خودتان یک شکایت جدید ثبت کنید و هم شکایت‌های سایر کاربران در موضوع‌های مختلف را برای هر اپراتور ببینید.

مقایسه سرعت اینترنت اپراتورها، آمارهای افزایش سرعت نت هر اپراتور نسبت به بازهای زمانی گذشته، تعداد سایت‌های ۴G و ۵G فعال، تعداد مشترک و … از دیگر قابلیت‌های نت سنج پلاس است.

آموزش استفاده از نت سنج پلاس

من برای آشنایی بیشتر با این ابزار آنلاین، امروز وارد نت‌سنج پلاس شدم و چرخی در آن زدم. سعی می‌کنم خیلی خلاصه و ساده بگویم ماجرای نت‌سنج پلاس از چه قرار است.

وقتی وارد وب سایت نت‌سنج پلاس می‌شوید؛ همان ابتدا نوع سرویس و اپراتور اینترنت شما را مشخص و به شما اطلاع می‌دهد:

انتخاب سرویس اینترنت

اگر این اطلاعات اشتباه باشد؛ می‌توانید با زدن کلید «ویرایش» اپراتور یا نوع سرویس را تغییر دهید.

چند ثانیه‌ای طول می‌کشد تا اطلاعات مرتبط با نوع سرویس و اپراتور شما لود شود. به صورت پیش‌فرض، نقطه‌ای از تهران را روی نقشه نشان داده و در پنل سمت راست می‌توانید وضعیت سرویس خود را برای مصارف مختلف مشاهده کنید:

مقایسه کیفیت اینترنت

در پایین آن هم سرعت و کیفیت اینترنت اپراتور شما با سایر اپراتورهای منطقه مقایسه شده است:

مقایسه اپراتورها

از نوار ابزار بالا و زدن روی کلید «ویرایش» می‌توانید موقعیت مکانی خود را در هر شهر و استان به طور کامل مشخص کرده و یک مقایسه دقیق‌تر میان سرعت اینترنت خود با دیگر کاربران از اپراتورهای دیگر یا اپراتورهای یکسان داشته باشید.

این مقایسه کیفیت اینترنت به چه دردی می‌خورد؟

نت سنج پلاس کیفیت اینترنت شما را در کاربری‌های مختلف مانند کاربران تجاری، گیم، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وبگردی نشان داده و با دیگر اپراتورها مقایسه می‌کند. شکلک‌ها می‌گویند وضعیت سرعت اینترنت اپراتور شما چیست و کدام اپراتورها بالاتر از شما قرار دارند.

سامانه netsanjاین امکان را دارید تا بررسی کنید اپراتور شما در هر بخش چه وضعیتی دارد.

خوب، این ابزار به طور دقیق به شما می‌گوید مثلا اینترنت شاتل یا پارس آنلاین برای بازی مناسب است یاخیر، برای وب‌گردی مناسب است یا خیر، برای کارهای تجاری یا دانلود زیاد مناسب است یا خیر!

ثبت شکایت در نت سنج پلاس

برگه مفید دیگر ابزار نت سنج پلاس، قابلیت مشاهده شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ برای اپراتورها و ثبت شکایت از یک سرویس دهنده است:

شکایت اینترنت نت سنج پلاس

 

مثلا، من با رفتن به برگه شکایات دیدم وضعیت اینترنت شاتل از نظر شکایت‌های رسیده چگونه است و مردم بیشتر به چه دلیل از این اپراتور شاکی بودند.

مقایسه شکایت‌ها

حتی پرموضوع‌ترین شکایت‌ها در استان هم قابل مشاهده است. جالب است روی نقشه می‌توانید شکایت‌های ثبت شده، تاریخ شکایت و موضوع شکایت را هم دنبال کنید.

در نهایت، می‌توانید از اپراتور اینترنت خود یک شکایت ثبت کنید که شما را به سامانه ۱۹۵ وصل می‌کند.

مطمئن باشید شکایت شما از سرویس اینترنت بررسی و رسیدگی می‌شود و تجربه نشان داده که پاسخ‌گو هستند.

حرف آخر

به نظرم نت سنج پلاس به شفاف شدن بیشتر فضای سرویس‌های اینترنتی کمک می‌کند. پرسش‌ها و ابهاماتی درباره این ابزار دارم.

مثلا، گزارش‌های ارائه شده درباره وضعیت سرویس اینترنت برای گیمینگ، دانلود، وب‌گردی و کارهای تجاری براساس چه معیاری است؟ داده‌های ثبت‌ شده کاربران در این سامانه چه می‌شوند و از آن‌ها چه استفاده‌هایی خواهد شد؟ چقدر گزارش‌های نشان داده شده صحیح هستند و غیره.

اما در کل به من کاربر می‌گوید وضعیت سرعت و کیفیت سرویس تو در محله، شهر و استان محل سکونت تو چگونه است تا بهتر بتوانم برای تغییر سرویس، تغییر اپراتور، انتخاب یک اپراتور بهتر و موارد دیگر تصمیم‌گیری کنم.

فراموش نکنم که بگویم این سایت فقط برای اینترنت ADSL نیست و می‌تواند گزارش‌های کاملی درباره اینترنت موبایل و تی‌دی‌ال‌تی هم بدهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا