آموزش

نت‌سنج پلاس چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر اخبار اینترنت ایران در دو روز گذشته را دنبال کرده باشید؛ حتما خبر راه‌اندازی سامانه نت‌سنج پلاس را شنیدید. سامانه‌ای که قرار است وضعیت اینترنت شما را در منطقه خودتان در مقایسه با اپراتورهای دیگر گزارش دهد.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نت‌سنج پلاس را حاصل تلاش دو ساله همکارانش در رصد کردن اینترنت سراسر کشور از شهرها تا روستاها عنوان می‌کند و امیدوار است باعث بهبود کیفیت سرعت اینترنت و رقابتی شدن آن میان اپراتورهای مختلف شود.

وزیر ارتباطات می‌گوید: 

«کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دو سال گذشته به همه ۱۳۴۲ شهر ایران، جاده‌ها و محله‌ها سر زده‌اند و وضعیت پوشش‌دهی و سرعت اینترنت را در این مناطق پایش کرده‌اند. این وزارتخانه با نصب ۶۰۰۰ سنسور در شبکه به صورت آنلاین کیفیت اینترنت ارائه شده توسط اپراتورهای مختلف را رصد می‌کند و مرتبا این اطلاعات را به همراه شکایاتی که در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است؛ در وب‌سایت نت سنج پلاس قرار می‌دهد و آن را به‌روزرسانی می‌کند.»

آذری جهرمی می‌گوید وب‌سایت نت‌سنج پلاس پنج مزیت اصلی را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد و به لطف آن هر ایرانی می‌تواند در هر مکانی وضعیت عملکرد اپراتورها، کیفیت پوشش‌دهی، میزان سرعت‌دهی، شکایات مردم در هر منطقه و اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط سامانه‌های کیفی را مشاهده نماید.

وزیر ارتباطات می‌گوید ابزار نت‌سنج پلاس یک خدمت بی‌سابقه در دنیا و نظیر ندارد.

نت‌سنج پلاس چیست؟

من برای آشنایی بیشتر با این ابزار آنلاین، امروز وارد نت‌سنج پلاس شدم و چرخی در آن زدم. سعی می‌کنم خیلی خلاصه و ساده بگویم ماجرای نت‌سنج پلاس از چه قرار است.

وقتی وارد وب سایت نت‌سنج پلاس می‌شوید؛ همان ابتدا نوع سرویس و اپراتور اینترنت شما را مشخص و به شما اطلاع می‌دهد. 

اگر این اطلاعات اشتباه باشد؛ می‌توانید با زدن کلید «ویرایش» اپراتور یا نوع سرویس را تغییر دهید. اگر اطلاعات درست باشند؛ می‌توانید روی کلید «تایید و ادامه» زده تا وارد پنل اصلی سایت شوید.

چند ثانیه‌ای طول می‌کشد تا اطلاعات مرتبط با نوع سرویس و اپراتور شما لود شود. به صورت پیش‌فرض، نقطه‌ای از تهران را روی نقشه نشان داده و در پنل سمت راست می‌توانید وضعیت سرویس و اپراتور خود را در مقایسه با اپراتورهای دیگر مشاهده کنید.

از نوار ابزار بالا و زدن روی کلید «ویرایش» می‌توانید موقعیت مکانی خود را در هر شهر و استان به طور کامل مشخص کرده و یک مقایسه دقیق‌تر میان سرعت اینترنت خود با دیگر کاربران از اپراتورهای دیگر یا اپراتورهای یکسان داشته باشید.

این مقایسه چیست و به چه دردی می‌خورد؟

نت‌سنج پلاس کیفیت اینترنت شما را در کاربری‌های مختلف مانند کاربران تجاری، گیم، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وبگردی نشان داده و با دیگر اپراتورها مقایسه می‌کند. شکلک‌ها می‌گویند وضعیت سرعت اینترنت اپراتور شما چیست و کدام اپراتورها بالاتر از شما قرار دارند.

این امکان را دارید تا بررسی کنید اپراتور شما در هر بخش چه وضعیتی دارد. خوب، این ابزار به طور دقیق به شما می‌گوید مثلا اینترنت شاتل یا پارس آنلاین برای بازی مناسب است یاخیر، برای وب‌گردی مناسب است یا خیر، برای کارهای تجاری یا دانلود زیاد مناسب است یا خیر!

در پایین صفحه می‌توانید روی ابزار تست سرعت (کلید آبی رنگ) بزنید تا وضعیت پینگ، جیتر، دانلود و آپلود سرعت اینترنت خود را مشاهده کرده و ضمن ثبت در سیستم، با کاربران دیگر مقایسه کنید.

روی نقشه، کاربران هم محله‌ای شما که از این ابزار استفاده کرده باشند؛ مشخص شده و می‌توانید سرعت اینترنت آن‌ها را هم مشاهده کنید.

برگه‌های دیگر و مفید ابزار نت‌سنج پلاس، یکی برگه شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ برای اپراتورها و دیگری تعرفه اینترنت اپراتورها است.

مثلا، من با رفتن به برگه شکایات دیدم وضعیت اینترنت پارس‌آنلاین از نظر شکایت‌های رسیده چگونه است و مردم بیشتر به چه دلیل از این اپراتور شاکی بودند. حتی پرموضوع‌ترین شکایت‌ها در استان هم قابل مشاهده است. جالب است روی نقشه می‌توانید شکایت‌های ثبت شده، تاریخ شکایت و موضوع شکایت را هم دنبال کنید.

حرف آخر

به نظرم نت‌سنج پلاس به شفاف شدن بیشتر فضای سرویس‌های اینترنتی کمک می‌کند. پرسش‌ها و ابهاماتی درباره این ابزار دارم.

مثلا، گزارش‌های ارائه شده درباره وضعیت سرویس اینترنت برای گیمینگ، دانلود، وب‌گردی و کارهای تجاری براساس چه معیاری است؟ داده‌های ثبت‌ شده کاربران در این سامانه چه می‌شوند و از آن‌ها چه استفاده‌هایی خواهد شد؟ چقدر گزارش‌های نشان داده شده صحیح هستند و غیره.

اما در کل به من کاربر می‌گوید وضعیت سرعت و کیفیت سرویس تو در محله، شهر و استان محل سکونت تو چگونه است تا بهتر بتوانم برای تغییر سرویس، تغییر اپراتور، انتخاب یک اپراتور بهتر و موارد دیگر تصمیم‌گیری کنم.

فراموش نکنم که بگویم این سایت فقط برای اینترنت ADSL نیست و می‌تواند گزارش‌های کاملی درباره اینترنت موبایل و تی‌دی‌ال‌تی هم بدهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا