راهنمای خرید

از نظر سرعت کدام کابل اترنت Cat5e ،Cat5 و Cat6 را بخریم؟

همه ما با کابل‌های شبکه اترنت سروکار داشتیم ولی شاید اهمیت نداده باشیم که چه نوع کابلی و با چه نوع سرعتی استفاده می‌کنیم.

کابل‌های Cat5 و Cat5e و Cat6 مشابه هم هستند و از درگاه RJ45 استفاده می‌کنند. هیچ تفاوت ظاهری با یکدیگر ندارند و کابل‌هایی که در دست ما است و لپ‌تاپ را به روتر بی‌سیم، کامپیوتر رومیزی را به سوییچ و روتر و غیره وصل می‌کنیم؛ یکی از این سه مدل است.

اما نظر سرعت و برخی مشخصات این کابل‌ها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. عدم آگاهی به سرعت واقعی هریک از این کابل‌ها می‌تواند شبکه‌ شما را با کندی سرعت و مشکلاتی روبرو کند و حتا باعث افت سرعت اینترنت شود.

در اینفوگرافی زیر می‌توانید به راحتی کابل‌های Cat5 و Cat5e و Cat6 را با هم مقایسه کنید و متوجه شوید کدام کابل اترنت برای نیاز شما مناسب‌ است.

کدام کابل اترنت برای ما مناسب است؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ کابل Cat5 بسیار قدیمی و از حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند ولی کارایی آن روی شبکه‌های اترنت با سرعت ۱۰ مگابیت است.

کابل‌ Cat5e هم به‌روزتر است و هم از نظر کیفیت ساخت و سرعت، وضعیت بهتری نسبت به کابل‌های Cat5 دارد. این نوع کابل اترنت از شبکه و سرعت‌های ۱۰۰۰ مگابیت (۱ گیگابیت) پشتیبانی می‌کند ولی بیشتر برای شبکه‌های با سرعت ۱۰۰ مگابیت مناسب است.

اما سریع‌تری کابل اترنت در این رده؛ کابل‌های Cat6 هستند که به طور متوسط شبکه‌های اترنت ۱ گیگابیت را پشتیبانی کرده ولی می‌توانند از حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت هم پشتیبانی کنند.

بنابراین؛ اگر در شبکه شما حداکثر سرعت ۱ گیگابیت است؛ بهتر از کابل Cat5e استفاده کنید ولی اگر احتمال می‌دهید با سرعت‌هایی بالاتر از ۱ گیگابیت کار می‌کنید؛ خرید کابل Cat6 منطقی‌تر است.

از نظر قیمت؛ کابل Cat6 گران‌تر از کابل‌های Cat5 و Cat5e است. یک کابل شبکه Cat6 سه متری ساده قیمتی حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان دارد ولی قیمت کابل اترنت Cat5e سه متری حدود ۱۰ هزار تومان است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. ممنون
    مهندس این سرعت چطور بدست میاد؟
    ینی اینکه در یک شبکه,از کجا مشخص میشه که ما چقد سرعت نیاز داریم؟
    سرعت و پهنای باند دو مقوله متفاوتن؟

    1. دوست عزیز

      سرعت و پهنای‌باند دو مقوله جداگانه هستند. مثلا اگر از روتری با درگاه شبکه اترنت ۱ گیگابیت استفاده می‌کنید؛ لزوما به معنای این نیست که سرعت شبکه شما ۱ گیگابیت است.

      اینکه سرعت واقعی در یک شبکه چقدر است و چگونه بفهمیم سرعت شبکه ما کدام است؛ داستانی مفصل دارد که باید یک روز بشینم و کامل درباره‌اش بنویسم.

      به طور خلاصه همیشه بهتر است حداکثر سرعت یک شبکه را ملاک قرار دهید؛ مثلا اگر در شبکه شما کارت شبکه، روتر، دستگاه‌های شبکه و غیره ۱ گیگابیتی هستند؛ کابل Cat6 را انتخاب کنید اگرچه مطمئنا سرعت شما ۱ گیگابیت نیست و با کابل cat5e هم جواب می‌دهد.

      1. سلام ممنون
        بطور مثال شما در یک شبکه قرار دارین,از کجا مشخص میشه که.سرعت مورد نیاز شبکه یا پهنای باند ما چقدر است که مثلا با توجه به اون تجهیزات و سوییچ خریداری شه.
        اگه بحثش مفصله زحمت بکشید.راجبش بنویسید.

  2. سرعت وایرلس زیر ۱۰۰ مگه در هر صورت cat 5 e
    بهتره چون ما هیچ وقت به حداکثر سرعتش نمی رسیم محدودیت مودم . کارت شبکه
    تازه این برای شبکه ی داخلی هه نه اینترنت
    اگه اینترنت رو هم ملاک قرار بدی که اوضاع بد تره
    خلاصه خرید کت ۶ اشتباهه چون قیمتش زیاده و نمی تونی از سرعتش استفاده کنی مگه اینکه کلی پول مودم بدی که ارزشش رو نداره یعنی چند میلیون کارت شبکه و مودم بخری تازه رو گوصی تبلت که خودش مودم داره هم بی تاثیر می شه فقط روی پی سی می شه
    عملا خرج اضافی هه حداقل تا ۱۰ سال تا گوشی ها هم مودم های قوی تری داشته باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا