آموزش

وقتی چراغ‌های روتر چشمک می‌زنند یعنی کسی دارد از اینترنت ما استفاده می‌کند؟

این سوالی است که برای بسیاری از کاربران وای‌فای و اینترنت مطرح است و بارها در انجمن‌ها یا سایت‌های تخصصی پرسیده می‌شود. حتا بسیاری از مردم برای فهمیدن این موضوع که فرد یا افراد دیگری به روتر بی‌سیم آن‌ها وصل شده و دارند از اینترنت‌شان استفاده می‌کنند؛ از این روش استفاده می‌کنند. 

چند وقت پیش؛ خانه آشنایی دعوت بودم و وسط‌های میهمانی متوجه شدم صاحب‌خانه چندین دقیقه است به روتر بی‌سیم روی کمدش زل زده است. کنجکاو شدم و ازش سوال کردم. گفت می‌خواهد ببیند چراغ‌های روتر تکان می‌خورند یا نه! چون اینترنت‌شان زود به زود تمام می‌شود. 

این سوال یک جواب و یک شرط دارد. جواب این است که «بله» به طور طبیعی و از نظر فنی وقتی چراغ‌های سوییچ و روتر چشمک بزنند یعنی دستگاه در حال کار کردن و استفاده است و وقتی چراغ‌های در وضعیت چشمک‌زن نباشند؛ یعنی دستگاه در حالت انتظار و خواب است. 

بنابراین؛ وقتی می بینید چراغ‌های روتر شما در حال چشمک‌زدن است؛ مطمئن باشید دستگاهی به وای‌فای متصل و در حال تبادل اطلاعات است. 

اما اگر می‌خواهید از روی چراغ‌های روتر بفهمید که فرد دیگری یا همسایه‌ای دارد از وای‌فای و اینترنت شما استفاده می‌کند؛ یک شرط دارد. باید هیچ دستگاهی از شما به وای‌فای متصل نباشد و مطلقا دستگاهی روشن نباشد. صرف روشن بودن دستگاه کافی است که وای‌فای فعال باشد. 

بسیاری از کاربران؛ تلویزیون هوشمند؛ تبلت، گوشی موبایل و کامپیوتر خود را به وای‌فای وصل می‌کنند. در حالی که ممکن است از هیچ‌ کدام‌یک از این دستگاه‌های استفاده نکنند و به اینترنت کاری نداشته باشند اما در پس‌زمینه ده‌ها نرم‌افزار به طور خودکار از روی اینترنت به‌روزرسانی می‌شوند یا با سرورهای راه دور ارتباط دارند و مرتبا چک می‌شوند. بارزترین نمونه این برنامه‌ها، آنتی‌ویروس‌ها هستند. پس؛ وقتی یک دستگاه متصل به وای‌فای روشن است حتا اگر هیچ‌کاری نکنید باز هم از وای‌فای هرچند کم استفاده می‌کند. 

اگر هیچ دستگاه روشن و متصل به وای‌فای نداشته باشید ولی چراغ‌های روتر بی‌سیم شما در حال چشمک‌زدن و کار کردن باشند؛ به سراغ بررسی‌های بیشتر و تغییر رمزعبور وای‌فای و رمزعبور پیش‌فرض روتر و کارهای محافظتی دیگر بروید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا