آموزش

نحوه مخفی کردن IP در کروم

برای استفاده از ویژگی IP Protect باید نسخه Chrome Canary را نصب کنید

گوگل از اکتبر ۲۰۲۳ دارد روی ویژگی «IP Protect» یا مخفی کردن آدرس IP کار می‌کند. اکنون این ویژگی در نسخه Chrome Canary در دسترس است و شما را از ردیابی و جمع‌آوری داده‌ها توسط وب‌سایت‌ها خلاص می‌کند.

ممکن است با ویژگی Privacy Sandbox؛ یک جایگزین ساخته شده توسط گوگل برای ردیابی‌های کوکی‌های شخص ثالث آشنا باشید. Privacy Sandbox بخش‌های خوب کوکی‌ها مانند توانایی اجرای تبلیغات هدفمند را حفظ می‌کند اما مانع از رفتارهای تهاجمی مانند ردیابی حریم خصوصی شما توسط کوکی‌های شخص ثالث می‌شود.

IP Protect کروم چیست؟

اولین بار، ویژگی IP Protect در اکتبر ۲۰۲۳ ارائه شد. این ویژگی از نظر مفهومی مشابه Privacy Sandbox است. گوگل نمی‌خواهد آدرس IP را حذف کند؛ بلکه می‌خواهد بردار متقابل ردیابی‌های وب‌سایت‌ها را کاهش دهد.

به این ترتیب که مرورگر گوگل کروم، می‌تواند آدرس آی پی شما را به طور خودکار از برخی وب‌سایت‌های مخفی نگه دارد.

قابلیت IP protection

همانند ویژگی Safe Browsing گوگل، IP Protect هم یک رویکرد list-based یا مبتنی بر لیست دارد و گوگل تصمیم می‌گیرد آی پی شما برای کدام وب‌سایت‌ها پنهان شود.

از نظر عملکردی، IP Protect فقط یک سرویس پروکسی است که در مرورگر کروم تعبیه شده است. هنگامی که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید؛ گوگل آن وب‌سایت را از نظر وضعیت ردیابی و جمع‌آوری داده‌ها، بررسی و پرچم‌گذاری می‌کند.

اگر باید برای این وب‌سایت، آی پی پنهان شود؛ گوگل IP شما را با یک سرور پروکسی خودش جایگزین می‌کند. کروم یک سرور پروکسی را انتخاب می‌کند که نزدیک به موقعیت فیزیکی شما باشد  تا از ویژگی‌های موقعیت جغرافیایی در برخی وب‌سایت‌ها محافظت کند.

نحوه مخفی کردن IP در کروم

فعلا ویژگی IP Protect در مرحله صفر یا توسعه است و با گذشته زمان، بهبود خواهد یافت. در این زمان، شما باید دستی آن را فعال کنید و روی تعداد بسیار کمی از وب‌سایت‌ها اثرگذار است که عمدتا متعلق به خود شرکت گوگل هستند.

همچنین، این سرویس فعلا محدود به سرورهای پروکسی گوگل است و نمی‌توانید شما یک پروکسی دیگر به آن بدهید.

گوگل می‌خواهد در آینده‌ای نزدیک ویژگی IP Protection را برای همه کاربران روی کروم فعال کند و حتی شاید قابلیت‌هایی مانند دو سیستم پروکسی (سرور پروکسی گوگل در کنار CDN شخص ثالث) را هم ارائه دهد.

برای فعال‌سازی ویژگی IP Protection و مخفی کردن IP در کروم (Hide your IP address):

فعال سازی Hide your IP address

۱- ابتدا آخرین نسخه Chrome Canary را دانلود و نصب کنید.

۲- در Chrome Canary روی سه نقطه عمودی در بالا سمت راست صفحه کروم کلیک کنید.

۳- گزینه Settings را انتخاب کنید.

۴- وارد بخش Privacy and security شوید.

۵- کلید Hide your IP address را فعال کنید.

آیا واقعا IP Protection امن است؟

فعلا برای اظهارنظر درباره ویژگی مخفی کردن IP در کروم زود است ولی همیشه ویژگی‌هایی مانند IP Protection با اشکالاتی همراه بود و حملات DDoS را تشویق می‌کنند یا پتانسیل‌هایی برای سوءاستفاده دارند.

هرگز قرار نیست قابلیت IP Protection کروم جایگزین فیلترشکن یا وی پی ان شود و اصولا عملکرد آن را ندارد. بهتر است همیشه از روش‌های دستی مخفی کردن آی پی استفاده کنید.

ضمن اینکه با روش‌هایی مانند تست نشت DNS می‌توانید بفهمید مخفی کردن IP خوب کار می‌کند یا خیر!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
howtogeek

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا