آموزش

چرا رمز وای‌فای پیچیده‌ای انتخاب کردم ولی باز دیگران از اینترنتم استفاده می‌کنند؟

شاید این سوال بسیاری از کاربران باشد. مرتبا رمزعبور وای‌فای خود را تغییر می‌دهند ولی باز متوجه می‌شوند که افراد دیگری از اینترنت آن‌ها استفاده می‌کنند.

این اتفاق برای یکی از آشنایانم افتاده بود. به من زنگ زد و گفت احساس می‌کند حجم اینترنت آن‌ها زود به زود تمام می‌شود.

از او خواستم وارد پنل اینترنت شرکت سرویس‌دهنده‌اش بشود و بررسی کند چه زمان‌هایی از اینترنت استفاده کرده است. تماس گرفت و گفت در روزها و ساعت‌هایی که از اینترنت استفاده نکرده؛ باز هم مصرف اینترنت داشته است. 

یعنی شبکه وای‌فای و روتر او هک شده است. تلفنی و با راهنمایی من رمزعبور جدیدی برای اینترنت خود انتخاب کرد. رمزعبور بسیار سخت و پیچیده‌ای انتخاب کردیم تا دیگر هر کسی نتواند آن را کشف کند. از رمزنگاری WPA2 هم استفاده کردیم تا با استفاده از نرم‌افزارهای هک وای‌فای نشود به این سادگی‌ها آن را دور زد.

اما باز هم چند روز بعد؛ این آشنا تماس گرفت و گفت دوباره فکر مورد نظر از اینترنت آن‌ها استفاده کرده است. باز هم رمزعبور را عوض کردیم و این دفعه پس از ساعتی؛ دستگاه جدیدی به وای‌فای متصل شده بود.

همه احتمالات را بررسی کردم و فقط به یک نتیجه رسیدم؛ رمزعبور روتر!

چگونه وای‌فای ما به سادگی هک می‌شود؟

بله؛ بسیاری از کاربران تمام تمرکز و حواس خود را روی رمزعبور وای‌فای قرار دادند در صورتی که اکثر روترهای بی‌سیم از نام کاربری و رمزعبور یکسانی استفاده می‌کند. بیشتر این دستگاه‌ها از نام کاربری و رمزعبور admin/admin یا admin/1234 برای ورود به پنل مدیریت روتر و وای‌فای استفاده می‌کنند.

در بسیاری از روترهای بی‌سیم؛ نام کاربری و رمزعبور در پشت دستگاه چاپ شده است. کافی است افراد غریبه با کمی هوشیاری و از روی نام شبکه وای‌فای (SSID) یا نام روتر؛ رمزعبور ورود به تنظیمات دستگاه را حدس بزنند. 

اگر هم از رمزعبور admin/admin استفاده می‌شود؛ نیازی به حدس زدن نیست. بنابراین؛ هر زمانی که شما رمزعبور وای‌فای را عوض می‌کنید؛ افراد بیگانه می‌توانند وارد پنل شده و رمزعبور جدید را مشاهده کنند یا حتا بدتر از آن؛ رمزعبور وای‌فای را تغییر بدهند و روتر و اینترنت شما را مالک شوند.

نحوه تغییر رمزعبور روتر

اگر می‌خواهید یک روتر یا وای‌فای امن داشته باشید؛ باید اولین گام شما تغییر نام کاربری و رمزعبور خود روتر بی‌سیم باشد. این کار برای هر روتر جدید یا هر چند وقت یک بار روی روترهای قدیمی الزامی است.

برای این کار؛ با نام کاربری و رمزعبور فعلی روتر بی‌سیم وارد پنل مدیریتی تحت وب شده و بخش Setting یا maintence دنبال گزینه تغییر رمزعبور روتر باشید(برای دسترسی به پنل مدیریتی روتر؛ آدرس IP درج شده روی بدنه روتر یا دفترچه راهنما را وارد نوار آدرس مرورگر وب کنید).

ابتدا نام کاربری را وارد کنید. در مرحله بعد؛ رمزعبور قدیمی و رمزعبور جدید را وارد و یک بار روتر را ریستارت کنید.

یکی از آسیب‌پذیری‌های بزرگ روی شبکه‌های وای‌فای خانگی؛ عدم تغییر نام کاربری و رمزعبور روتر است. در مطالعه‌ای که چندی پیش انجام شده بود؛ بیش از نیمی از کاربران اقدام به تغییر رمزعبور روتر خود نمی‌کنند و به این صورت؛ شبکه وای‌فای خود را در معرض هک قرار می‌دهند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    دوست عزیز برای ورود به صفحه تنظیمات یک مودم یا روتر
    باید از طریق کابل به آن دیوایس وصل بود یا وای فای
    مگر میشود شما رمز وای فای را عوض کنی و اون هکر خیالی که فرمودی وارد صفحه تنظیمات دستگاه شما بشه
    این نوشته شما چند امکان دارد:
    ۱. یا هکر با کابل وصل بوده به خونه فامیلتون
    ۲. هکره اول وای فای رو هک کرده بعد رفته از صفحه تنظیمات رمز وای فای رو دیده
    ۳. فامیلتون مثله دکتر جکیل و آقای هاید بوده و هکره خودش بوده
    ۴.کله این چرندیات حاصل تخیلات شما بوده

  2. دقيقاً با نظر حسام موافق هستم ، رمز ورود پانل مودم ربطي به حك نداره WPS مودم ها باگ دارند شما با غير فعال كردن آن مي توانيد كار حك مودم را سخت تر كنيد ولي وقتي كسي نتواند به wifi شما وصل شود چگونه مي تواند وارد تنظيمات مودم شود !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا