آموزش

چگونه بفهمیم یک مودم نیاز به آنتن تقویتی دارد؟

چرا به آنتن تقویتی نیاز داریم و آیا سرعت اینترنت را چند برابر می‌کند؟

همیشه آنتن تقویتی موجب بهبود آنتن‌دهی و سرعت اینترنت نمی‌شود.

برخی کاربران، هرچقدر مودم آن‌ها آنتن‌دهی خوب و سرعت اینترنت ۴G بالایی داشته باشد؛ باز هم اقدام به خرید آنتن تقویتی می‌کنند. چون بنا بر تصور آن‌ها، مودم با آنتن تقویتی سرعتی چند برابر خواهد داشت.

این تصور همیشه و برای هر مودم و وضعیتی درست نیست و ما باید برای خرید و اضافه کردن یک یا دو آنتن تقویتی و حتی نوع و توان آنتن دلایل مشخصی داشته باشیم.

تقویت سیگنال با نصب آنتن

چرا به آنتن تقویتی نیاز داریم؟

اجازه بدهید نخست درباره این موضوع صحبت کنیم که اصولا چرا به یک آنتن تقویتی نیاز داریم. دلایل زیر برای خرید یک آنتن تقویتی مطرح هستند:

۱- فاصله زیاد با آنتن‌های BTS اپراتورهای موبایل یا عدم آنتن‌دهی خوب در مناطقی خارج از شهر

۲- ضعیف بودن آنتن‌های داخلی و اصلی مودم

۳- قرار گرفتن در نقطه کور آنتن‌دهی اپراتورهای موبایل (داخل شهر)

۴- امکان جابه‌جایی و سفر به مناطقی که آنتن‌دهی ضعیفی دارند

۵- نیاز به بهبود و تقویت آنتن‌دهی در برخی فرکانس‌ها

۶- بهبود پوشش‌دهی و آنتن‌دهی یک شبکه موبایل (مثلا بهبود ۴G نسبت به ۳G و ۲G)

بیشتر بخوانید: آنتن تقویتی ۴G رومیزی برای مودم‌های همراه و رومیزی

بنابراین؛ همان‌طور که در بالا مشاهده می‌کنید؛ باید دلیل محکم و مشخصی برای خرید یک آنتن تقویتی داشته باشیم. مثلا، خانه ما در وسط شهر است ولی از شانس دقیقا در نقطه کور آنتن‌دهی همراه اول یا ایرانسل و رایتل قرار گرفته است.

چرا به آنتن تقویتی نیاز داریم؟

مثال دیگر، زندگی در اطراف شهرها یا روستاها و کوه‌ها است که احتمالا از یک آنتن BTS دور بوده و آنتن‌دهی خوبی ندارند. گاهی اوقات که کاربر متوجه می‌شود آنتن‌دهی خود مودم ضعیف است و باید آنتن‌ تقویتی خریداری شود.

به هر حال، اگر یک یا چند دلیل ذکر شده برای شما مطرح است؛ باید سراغ خرید آنتن تقویتی برای مودم ۴G بروید. اما سوال اصلی اینجا مطرح می‌شود که چگونه بفهمیم انتن‌دهی یک مودم ضعیف است یا از آنتن BTS فاصله داریم؟

چگونه بفهمیم یک مودم نیاز به آنتن تقویتی دارد؟

هر مودم و آنتن یک مشخصه‌هایی دارند که وضعیت آنتن‌دهی و قدرت شبکه را نشان می‌دهند. پارامترهای اندازه‌گیری که بهترین راهنما برای فهمیدن قدرت آنتن‌دهی مودم هستند. 

هیچ‌گاه برحسب ظاهر و یک سری حدس و گمان یا سرعت دانلود اینترنت و خط‌های آنتنی که مودم و موبایل نشان می‌دهد؛ نمی‌توان فهمید که یک مودم آنتن‌دهی خوبی دارد یا خیر و باید برایش آنتن ۴G خرید!

آنتن تقویتی برای مودم

به طور مشخص چهار پارامتر برای سنجش آنتن‌دهی یک مودم مطرح هستند:

RSSI: مخفف Received Signal Strength Indicator و نشان‌دهنده قدرت سیگنال دریافتی از آنتن BTS توسط مودم است. این پارامتر به صورت منفی و برحسب دسی‌بل نمایش داده می‌شود. هر چقدر قدر مطلق RSSI کوچک‌تر باشد؛ قدرت گیرندگی آنتن و مودم بیشتر است. بهترین مقدار RSSI باید بین منفی ۳۰ دسی‌بل (۳۰db -) تا منفی ۷۰ دسی‌بل (۷۰db -) باشد. RSSI نباید کوچک‌تر از منفی ۸۰ دسی‌بل باشد.

RSRP: این پارامتر مخفف Reference Signal Received Power و توان متوسط دریافت سیگنال منبع یا مرجع است. این پارامتر هم براساس دسی‌بل میلی‌وات نمایش داده می‌شود. منفی ۴۴ دسی‌بل میلی‌وات (۴۴dbm -) بهترین مقدار و منفی ۱۲۰ دسی‌بل میلی وات (۱۲۰dbm -) بدترین مقدار است.

RSRQ: سرنام عبارت  Reference Signal Received Quality است و کیفیت سیگنال دریافتی از مرجع را نشان می‌دهد. دامنه این پارامتر هم از منفی ۳ دسی‌بل تا منفی ۲۰ دسی بل است. هرچقدر قدر مطلق این پارامتر پایین‌تر باشد؛ کیفیت سیگنال‌های دریافتی بهتر است.

SINR: یک پارامتر معروف و رایج برای مشخص کردن وضعیت آنتنی‌دهی و سرنام Signal to Interference plus Noise Ratio به معنای نسبت سیگنال به تداخل به علاوه‌ نرخ نویز است. این پارامتر مثبت و معمولا از ۱۰ به بالا وضعیت بهتر و از ۱۲ به بالا عالی است. از ۷ به پایین هم ضعیف قلم‌داد می‌شود.

پارامترهای دیگری هم مانند CINR مطرح هستند که دیگر برای پیچیده نشده بحث، اشاره نمی‌کنیم. وضعیت بدترین و بهترین اعداد این ۴ پارامتر بالا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده و مبنا قرار دهید:

پارامترهای وضعیت مودم

حالا معیاری برای ارزیابی عملی و دقیق آنتن‌دهی یک مودم داریم.

چگونه پارامترهای وضعیت آنتن مودم را مشاهده کنیم؟

در غالب مودم‌ها، پنل مدیریتی دستگاه و بخش Status این پارامترها را به شما نشان می‌دهد و نیازی به نصب نرم‌افزار جانبی نیست.

اما اگر مودمی دارید که پارامترهای کیفیتی گیرندگی سیگنال و آنتن را نشان نمی‌دهند؛ می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند LTEWatch یا Huawei Tool Box (مخصوص مودم‌های هواوی) این پارامترها را به دست آورده و بررسی کنید. 

بعد به سادگی، تصمیم بگیرید که وضعیت آنتن‌دهی مودم چگونه است و آیا نیاز به آنتن تقویتی هست یا خیر. ما در ادامه یک مثال از نرم‌افزار LTEWatch نشان می‌دهیم تا بهتر متوجه شوید.

تصویر زیر وضعیت آنتن‌دهی مودم E5785 هواوی را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید؛ پارامترهایی که نام بردیم به طور کامل هم به صورت عددی و هم به صورت نموداری گزارش داده شدند:

نرم‌افزار LTEWatch

براساس جدول بالا، می‌توانیم نتیجه‌‌گیری کنیم:

RSRP: با عدد منفی ۱۰۴ دسی‌بل میلی‌وات ضعیف است.

RSSI: با عدد منفی ۸۳ دسی‌بل ضعیف است.

RSRQ: منفی ۱۳ دسی‌بل ضعیف است.

SINR: با مقدار منفی ۷ دسی‌بل بسیار ضعیف است.

بیشتر بخوانید: بررسی دو آنتن مودم TD LTE و ۴G و ۵G لگاریتمی بیرونی اسکای

این نتایج بالا به ما می‌گویند آنتن‌دهی مودم یا گیرندگی آنتن مودم ضعیف است. یک یا چند دلیل بالا برای ضعیف بودن سیگنال‌های رادیویی مطرح بوده و باید فکری به حال این وضعیت آنتن‌دهی کنیم.

خرید آنتن تقویتی مودم

چند نکته مهم خرید آنتن تقویتی مودم

۱- یک بار ارزیابی وضعیت آنتن‌دهی مودم براساس این پارامترها کافی نیست و شما باید چندین بار در طول روز و شب، ساعت‌های خلوتی و شلوغی شبکه موبایل و زمان‌های مختلف این پارامترها را ارزیابی کنید و اگر همیشه ضعیف بودند؛ یقین حاصل شود که آنتن‌دهی مودم پایین است.

۲- مکان تست مودم بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات یک متر جابه‌جایی در نتایج نهایی پارامترهای ارزیابی آنتن‌دهی مودم تاثیر زیادی می‌گذارد. حتما در مکان‌های مختلف خانه و ساختمان این ارزیابی را انجام دهید.

۳- تست‌های خود را در فضای باز و بسته انجام دهید. گاهی اوقات بیرون از پنجره آنتن‌دهی بسیار بهتر است و شما به این نتیجه می‌رسید که باید آنتن تقویتی بیرونی خریداری کنید.

۴- مطمئن شوید مشکل گیرندگی آنتن از مودم است و نه از شبکه موبایل در منطقه.

مثلا اگر گوشی موبایل شما روی همراه اول خیلی خوب آنتن می‌دهد ولی سیم‌کارت همراه اول روی مودم اصلا آنتن‌دهی خوبی ندارد؛ پس، مشکل از ضعیف بودن آنتن‌دهی مودم است.

مطمئن شوید در پوشش‌دهی شبکه موبایل ۴G یا اینترنت TDLTE قرار دارید و بعد دنبال خرید آنتن تقویتی بروید.

۵- برای تقویت اینترنت همراه یا موبایل (۴G LTE)، باید آنتن تقویت‌کننده ۴G بخرید و برای تقویت اینترنت TDLTE نیاز به آنتنی با پشتیبانی از باند ۴۲ دارید.

خرید آنتن تقویتی یا مودم فضای باز؟

برخی کاربران با این سوال روبرو هستند که خرید یک مودم فضای باز مانند هواوی N5368X، به افزایش سرعت و کیفیت گیرندگی سیگنال‌ها کمک می‌کند یا خرید یک آنتن تقویتی برای مودم داخلی فعلی؟

قطعا مودم فضای باز، قدرت گیرندگی آنتن بیشتری به شما می‌دهد و سرعت اینترنت بالاتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ۱۵ مودم سیم کارتی دارای آنتن خارجی برتر بازار ایران

اما باید در این انتخاب چند پارامتر را در نظر بگیرید:

۱- آیا امکان نصب مودم فضای باز را دارید؟

۲- آیا هزینه خرید مودم فضای باز را دارید؟ خرید آنتن تقویتی شاید ۱ میلیون تومان هزینه بخواهد ولی مودم فضای باز حداقل ۶ الی ۷ میلیون تومان می‌شود!

۳- انتظار چقدر افزایش سرعت اینترنت را دارید؟ مودم فضای باز، اینترنت ۲۰ مگ شما را ۱۰۰ مگ نمی‌کند؛ همان‌طور که آنتن تقویتی نیز سرعت اینترنت را چند برابر نمی‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام
    میخواستم یک آنتن تقویتی برای مودم همراه م بخرم ،اما چندین نوع است کهdbi های مختلف دارند
    سوال من این است که یک آنتن با dbi12با یک آنتن تقویتی با dbi35چقدر متفاوت هست ، ودوم برای خرید یک آنتن تقویتی به چه اندازه dbi موثر است در کیفیت انتن دهی و سیگنال ، مغز همه مهم تر با چه dbiمناسب است که خریداری کنم?
    متشکرم راهنمایی کنید.

    1. هر اندازه dbi آنتن بیشتر باشد؛ قدرت سیگنال‌ها و برد موثر آن‌ها بیشتر می‌شود.
      برای مودم‌های همراه که باید به یک آنتن BTS نسبتا راه دور متصل شوند؛ بهتر است آنتن‌هایی با dbi بالا مثلا ۳۵dbi خریداری شود
      ولی برای روترهای بی‌سیم که باید وای‌فای را به اتاق‌ها و سالن‌ها برسانند معمولا آنتنی با ۹dbi کفایت می‌کند
      اما باز هم همه‌چیز بستگی به مکان شما و فاصله شما از آنتن‌های ‌BTS اپراتور و هزینه‌ای که می‌خواهید انجام دهید

  2. سلام من مودم tf-i60 ایرنسل دارم بعد من خیلی انتن دهیم ضعیف هست بعد این چیزایی که گفتید مال من
    RSRQ-9.0dB
    RSRP-114dBm
    SINR-2dB

    این هست بعد معمولا ۱ خط یا ۲ خط انتن میده گاهی وقت ها تو روز خیلی کم پیش میاد خیلی کم ۳ خط انتن میده ولی بیشتر بین ۱ و ۲ هست
    بعد اگر من انتن تقویتی بگیرم تعضیر داد اگر تعصیر دارد چقد تعصیر دارد بعد چه نوع انتن تقویتی بگیرم که خوب باشه

  3. سلام
    بهترین آنتن تقویتی برای افزایش سرعت مودم های TF-i60 چه نوعی هست؟
    پوشش lte تو محله ما خیلی ضعیف 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا