آموزش

۵ ترفند افزایش سرعت اینترنت مودم ایرانسل TF-i60

اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که از سرعت پایین یا آنتن‌دهی ضعیف مودم ایرانسل TF-i60 به ستوه آمدید؛ شاید ترفندهای زیر بتوانند نجات‌دهنده باشند و کمک کنند سرعت اینترنت و وای‌فای بهتری داشته باشید.

نخست، باید بدانیم سرعت اینترنت مودم ایرانسل TF-i60 (هواوی B612) پایین است و مثلا آنتن‌دهی خوبی ندارد یا اینکه سرعت اینترنت خوب است ولی مشکل سرعت وای‌فای است.

با گرفتن یک تست اینترنت ساده از مودم در وضعیتی که لپ‌تاپ یا کامپیوتر با کابل شبکه به مودم وصل هستند؛ می‌توان فهمید مشکل از اینترنت یا وای‌فای است.

اگر فهمیدید که سرعت اینترنت خوب است؛ مثلا روی اینترنت TD-LTE سرعت بالای ۱۰ مگابیت می‌دهد یا روی اینترنت ۴G سرعت بالای ۲۰ مگابیت می‌دهد؛ باید سراغ تقویت وای‌فای مودم ایرانسل TF-i60 بروید.

ما در مقاله «۵ روش تقویت وای‌فای مودم ایرانسل TF-i۶۰» مفصل درباره روش‌های تقویت وای‌فای این مودم صحبت کردیم. به طور خلاصه؛ چون مودم ایرانسل TF-i60 از باند ۵ گیگاهرتز پشتیبانی نمی‌کند و فقط باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز را دارید که آن هم بسیار شلوغ و با سرعت پایین است؛ باید از روتر، تقویت‌کننده وای‌فای و روتر قدیمی به عنوان تقویت‌کننده استفاده کنید.

اما اگر سرعت اینترنت مودم ایرانسل TF-i60 پایین است و شما از آنتن‌دهی یا کیفیت اینترنت راضی نیستید؛ ۵ پیشنهاد یا ترفند برای شما داریم:

۱- به‌روزرسانی فریم‌ویر

مودم TF-i60 با یک فریم‌ویر قدیمی و لاک شده عرضه می‌شود که بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته مودم را غیرفعال کرده است. از جمله قابلیت استفاده از تجمیع فرکانس (CA) یا MIMO 4×4 که روی سرعت اینترنت بسیار تاثیرگذار هستند.

همین‌طور، فریم‌ویر قدیمی روی عملکرد مودم هم اثرگذار است و کندی اینترنت و وای‌فای تا حدود زیادی به این قضیه مربوط می‌شود.

اولین کاری که باید هنگام دریافت مودم tf-i60 یا هواوی b612 انجام دهید؛ بررسی وضعیت آپدیت فریم‌ویر است. در برخی مودم‌های جدیدتر، فریم‌ویر آپدیت شده است ولی مودم‌های قدیمی حتما به آپدیت فریم‌ویر نیاز دارند.

برای اطلاع از چگونگی آپدیت فریم‌ویر tf-i60 و b612 و اینکه آیا فریم‌ویر شما آپدیت هست یا خیر؛ به مقاله «چگونه فریم‌ویر مودم‌های B۶۱۲ یا TF-i۶۰ را به‌روزرسانی کنیم؟» مراجعه کنید.

۲- از تجمیع فرکانس یا MIMO4x4 استفاده کنید

وقتی فریم‌ویر مودم را به‌روزرسانی کردید یا مطمئن شدید آخرین نسخه فریم‌ویر نصب شده است؛ حالا نوبت به تنظیمات نرم‌افزاری مودم می‌رسد. باید وارد پنل کاربری مودم شده و یک بار مودم را روی حالت ۲CA یا همان تجمیع فرکانس دو باند رادیویی و بار دیگر روی MIMO 4×4 قرار دهید و تست اینترنت بگیرید.

در برخی مناطق سرعت تجمیع فرکانس بهتر است و در برخی مناطق دیگر MIMO 4×4 سرعت اینترنت بیشتری دارد. انتخاب فرکانس‌های مختلف برای اتصال مودم به دکل BTS اپراتور هم در بالا و پایین شدن سرعت اینترنت تاثیرگذار است.

در مقاله «چگونه فناوری تجمیع فرکانس (Carrier Aggregation) باعث افزایش سرعت مودم‌ها می‌شود؟» توضیح دادیم CA چه ارتباطی با افزایش سرعت اینترنت دارد. برای مشاهده باند رادیویی که مودم به آن وصل است و وضعیت تجمیع فرکانس هم می‌توانید از نرم‌افزار LTEWatch استفاده کنید.

۳- آنتن خارجی نصب کنید

مودم tf-i60 دارای دو کانکتور آنتن خارجی SMA است. شما می‌توانید انواع آنتن‌های ۴G یا TD-LTE همراه یا ثابت و داخلی یا خارجی را روی مودم نصب کنید تا هم قدرت گیرندگی و آنتن‌دهی مودم افزایش پیدا کند و هم سرعت و کیفیت اینترنت بهتر شود.

این ترفند به‌ویژه برای افرادی مناسب است که در مناطقی هستند که قدرت آنتن‌دهی شبکه موبایل پایین است.

فقط باید دقت کنید آنتن درست و مناسب نیاز خودتان را بخرید. آنتن‌های زیادی در بازار هست ولی همه آن‌ها برای تقویت سیگنال‌های اینترنت TD-LTE مناسب نیستند. اگر آنتن TD-LTE می‌خواهید؛ می‌توانید آنتن KLPDA۱۸DBi را بخرید.

اگر آنتن قلمی داخلی برای تقویت اینترنت ۴G می‌خواهید؛ به مقاله «معرفی آنتن تقویتی ۴G قلمی برای مودم‌های ایرانسل TF-i۶۰ و هواوی B۶۱۲» مراجعه کنید و اگر آنتن رومیزی پر قدرت نیاز دارید باز مقاله «آنتن تقویتی ۴G رومیزی برای مودم‌های همراه و رومیزی» را بخوانید.

نباید انتظار داشته باشید نصب آنتن، سرعت اینترنت را چند برابر کند ولی گیرندگی امواج مودم را تا حدود بهبود خواهد بخشید و شما حس می‌کنید سرعت اینترنت چند مگابیت افزایش پیدا کرده است.

۴- اپراتور موبایل را عوض کنید

پوشش‌دهی شبکه‌های اپراتورها در یک منطقه متفاوت است. گاهی اوقات ایرانسل خوب آنتن نمی‌دهد ولی همراه اول یا رایتل آنتن‌دهی بهتری دارند. گاهی اوقات سرعت اینترنت TD-LTE ایرانسل خوب نیست ولی سرعت اینترنت ۴G آن مناسب است.

گاهی برعکس باید از اینترنت TD-LTE ایرانسل یا مبین‌نت استفاده کنید تا سرعت اینترنت بهتری داشته باشید.

یک پیشنهاد برای تقویت سرعت اینترنت مودم هواوی B612 یا ایرانسل TF-i60، تست چندین اپراتور و سرویس اینترنت برای یافتن بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها است. اگر مودم هواوی B612 آنلاک باشد؛ از همه سیم‌کارت‌های FDD و TDD هر اپراتوری پشتیبانی می‌کند. مودم ایرانسل TF-i60 را باید خودتان آنلاک کنید تا سیم‌کارت‌های همراه اول، مبین‌نت، رایتل و غیره روی آن بیندازید.

حتما سرویس اینترنت TD-LTE و ۳۶۰ مبین‌نت را تست کنید؛ شاید کیفیت اینترنت بسیار بهتری نسبت به TD-LTE یا ۴G ایرانسل در منطقه شما داشته باشند.

۵- بهترین نقطه آنتن‌دهی مودم را پیدا کنید

شاید این ترفند از نظر شما خنده‌دار و بسیار ساده بیاید و به همین دلیل هیچ‌گاه دنبال انجامش نبودید ولی بارها تجربه شده؛ یافتن بهترین نقطه آنتن‌دهی برای یک مودم، موثرترین روش افزایش سرعت اینترنت است.

شما باید نقطه‌ای را پیدا کنید که هم‌راستا با سکتورهای آنتن BTS نصب شده اپراتور موبایل شما است. اگر پشت بام خانه بروید؛ می‌توانید نزدیک‌ترین دکل BTS را یافته و بفهمید مودم باید در کدام جهت و نقطه باشد.

نقاط مختلف داخل خانه و حتی بیرون از خانه را تست کنید و ببینید در کدام نقطه وضعیت اینترنت بهتر است. گاهی اوقات یک جابه‌جایی نقطه نصب مودم می‌تواند سرعت اینترنت شما را چند برابر کند.

در انتها باید این نکته را یادآور شوم که اتصال یک روتر بی‌سیم دو بانده به مودم tf-i60 یا اتصال دستگاه‌ها با کابل شبکه به مودم نیز روی افزایش سرعت اینترنت بسیار تاثیرگذار است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا