اخبار ایران و جهاناخبار جهان

کشف روشی برای انتقال سریع‌تر اطلاعات در زیر آب

دانشمندان آزمایشگاه ملی برکلی روش جدیدی برای ارتباطات بی‌سیم و انتقال سریع اطلاعات در زیر آب پیدا کردند.

اگر در اعماق دریاها یا اقیانوس‌ها باشید و بخواهید با زیردریایی‌ها یا کشتی‌های دیگر و حتا با نقاطی در آن سوی کره زمین ارتباط برقرار کنید و با سرعت بالا تبادل اطلاعات داشته باشید؛ باید بدانید که گوشی‌های تلفن همراه، وای‌فای، ۴G و هر نوع ارتباط مبتنی بر امواج مایکروویو امروزی کار نخواهند کرد. چون امواج مایکروویو به راحتی توسط آب جذب می‌شوند. برخی ممکن است تصور کنند می‌شود از ارتباطات مبتنی بر نور استفاده کرد اما امواج نوری نیز دارای طول موج کوچکی هستند که به راحتی توسط موجودات دریایی یا ذرات معلق در اعماق اقیانوس‌ها پراکنده و از بین خواهند رفت. 

به همین دلیل، در حال حاضر امواج صوتی سونار (SONAR) تنها رسانه‌ای هستند که می‌توان برای ارتباطات زیردریا استفاده کرد. اما مشکل این نوع رسانه چیست؟ فرکانس امواج صوتی بسیار کوچک است و سرعت انتقال اطلاعات روی آن‌ها در حدود یک کیلوبیت بر ثانیه است که برای ارتباطات امروزی خنده‌دار به نظر می‌رسد؛ چون ما حداقل به رسانه‌ای با سرعت انتقال اطلاعات ۵۰ مگابیت بر ثانیه نیاز داریم. یعنی باید سرعت انتقال اطلاعات ۵۰ هزار برابر شود. 

در این شرایط، محققان برکلی توانستند هشت کانال امواج صوتی را روی یک فرکانس پیاده‌سازی کنند. به این معنی که می‌توان هشت بیت اطلاعات را در یک زمان و با هم ارسال کرد. در این روش سرعت انتقال اطلاعات هشت برابر می‌شود. محققان برکلی در آزمایش‌های خود از رسانه هوا برای ارسال اطلاعات استفاده کردند اما از فرکانس‌هایی بهره گرفتند که بسیار شبیه به فرکانس‌هایی است که در زیر آب برای انتقال اطلاعات نیاز دارند. 

هرچند این تحقیق نمی‌تواند سرعت مورد نیاز برای دانلود و  گوش دادن به موسیقی زنده با سرویس Apple Music اپل را در زیر آب فراهم کند اما می‌تواند به کشف بسیاری از رمز و رموز پنهان شده در اعماق اقیانوس‌ها کمک کند. سرعت پایین ارتباطات بی‌سیم در زیر آب یک مانع اصلی برای تحقیقات زیردریایی و انتقال اطلاعات به مراکزی در سطح زمین است. همچنین، سرعت کم ارتباطات بی‌سیم در زیر دریا باعث شده است کشتی‌ها و زیردریایی‌ها نتوانند در مواقع بحرانی درخواست کمک کنند یا سعی در پیدا کردن یکدیگر داشته باشند. با روش جدید ابداعی توسط محققان فیزیک مرکز برکلی، می‌توان با کمک پهپادها و روبات‌های کنترل‌شونده از اعماق دریاها و اقیانوس‌ها اطلاعات مفیدی جمع‌آوری یا نقشه دریاها را تکمیل کرد. 

محققان برکلی در گام بعدی می‌خواهند دستگاه مبدل امواج رادیویی به امواج صوتی را در زیرآب قرار بدهند تا در یک محیط واقعی بتوانند آزمایش‌های خود را انجام بدهند. اگر این آزمایش‌ها با موفقیت همراه باشند؛ می‌توان برای تجاری‌سازی آن اقدام کرد. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا