اخبار جهانفناوری

شایعه: آیفون ۱۳ با وای‌فای ۶E برای ارتباطات بهتر عرضه می‌شود

باند ۶ گیگاهرتز به آيفون‌ها اضافه می‌شود ولی احتمالا به این زودی‌ها قابل استفاده نیست

یک گزارش جدید می‌گوید نسل بعدی آیفون‌های اپل موسوم به آیفون ۱۳ با اتصال وای‌فای Wi-Fi 6E عرضه می‌شوند که ارتباطات بهتر و سریع‌تری نسبت به آیفون‌های ۱۲ فراهم می‌کند.

اپل از آیفون ۱۱ سراغ استاندارد وای‌فای ۶ يا ۸۰۲.۱۱ax رفت اما وای‌فای ۶E آخرین نسل از استانداردهای وای‌فای و یک نسخه توسعه‌یافته از وای‌فای ۶ است که در آن از باند رادیویی ۶ گیگاهرتز نیز برای ارتباطات سریع‌تر و بهتر پشتیبانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: وای‌فای ۶E چیست و چه تفاوت‌هایی با وای‌فای ۶ دارد؟

در وای‌فای ۶E شاهد به کارگیری سه فرکانس ۲.۴ گیاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز هستیم. وای‌فای ۶E جز در باند فرکانسی ۶ گیگاهرتز، برتری ویژه و خاص دیگری نسبت به وای‌فای ۶ ندارد. وای‌فای ۶ استاندارد غالب این روزهای بازار شبکه است و اسمارت‌فون‌ها رده بالا و پرچم‌دار و حتی اسمارت‌فون‌های میان‌رده از آن پشتیبانی می‌کنند.

آیفون ۱۳ با وای‌فای ۶E

در گزارش جدیدی که سایت Digitimes درباره آیفون‌های ۲۰۲۱ اپل منتشر کرده است؛ آمده که اپل قرار است فناوری Wi-Fi 6E را به آیفون‌های جدید خود اضافه کند و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ به یک استاندارد رایج در گوشی‌های iOS و اندروید تبدیل شود.

این گزارش که مدعی است براساس اخبار رسیده از منابع معتبر نزدیک به اپل نوشته شده است؛ می‌افزاید بسیاری از شرکت‌های تراشه‌ساز مانند کوالکام، برودکام و مدیاتک، پردازنده‌ها و محصولات تجاری مبتنی بر Wi-Fi 6E ارائه کردند.

برای استفاده از وای‌فای ۶E به روتر سازگاری با آن نیاز دارید؛ یعنی باید روتری با استاندارد Wi-Fi 6E خریداری کنید. بنابراین، احتمالا بالافاصله پس از حرید یک آیفون ۱۳ نمی‌توانید از باند فرکانسی ۶ گیگاهرتز و مزایای وای‌فای ۶E بهره ببرید. غالب روترهای امروزی از استاندارد وای‌فای ۶ با دو باند رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز هستند.

روترهایی که از وای‌فای ۶E پشتیبانی می‌کنند؛ ارزان‌قیمت نیستند. روتر Netgear Nighthawk با قیمت ۶۰۰ دلار در سایت آمازون رویت می‌شود و روتر Asus ROG Rapture نیز که از وای‌فای ۶E پشتیبانی می‌کند؛ قیمتی حدود ۷۵۵ دلار دارد.

اما به هر حال، رویکرد اپل برای استفاده از آخرین فناوری‌ها و استانداردهای ارتباطی و بی‌سیم ستودنی است و نشان می‌دهد کوپرتینویی‌ها دوست دارند همیشه آخرین ارتقاها و فناوری‌ها را در اختیار مردم قرار دهند.

سامسونگ اوایل امسال گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ را با وای‌فای ۶E روانه بازار کرد اما شیائومی می ۱۱ اولین گوشی دنیا با وای‌فای ۶E بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که فناوری LiDAR Scanner هنوز در مدل‌های گران‌قیمت آیفون به کار گرفته خواهد شد. برای اولین بار در آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس شاهد استفاده از LiDAR Scanner بودیم.

پیش‌تر، برخی منابع گفته بودند تمام مدل‌های آیفون ۱۳ به فناوری LiDAR Scanner مجهز می‌شوند. آیفون‌های ۱۳ اپل در سپتامبر یا اکتبر امسال معرفی می‌شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا