اخبار ایران

افتتاح سومین سایت ۵G ایرانسل در دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس، سومین نقطه‌ای است که زیر پوشش اینترنت ۵G ایرانسل رفت.

روز چهارشنبه، سومین سایت ۵G ایرانسل در دانشگاه تربیت مدرس برای استفاده دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه از ارتباطات ۵G و از جمله انجام آزمایشات روی نسل پنجم اینترنت موبایل به طور رسمی شروع به کار کرد.

البته، مشترکان ایرانسل هم می‌توانند با گوشی‌های ۵G به اینترنت ۵G این اپراتور وصل شوند.

در این مراسم، در مکان دانشکده برق دانشگاه تربیت مدرس، سرعت اینترنت فایوجی ایرانسل بررسی شد که سرعت ۱.۳ گیگابیت بر ثانیه با یک گوشی ۵G به دست آمد. ایرانسل در مراسم رونمایی از اولین سایت ۵G توانسته بود سرعت ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه را رکورد بزند.

فیبرنوری؛ بزرگ‌ترین مشکل توسعه ۵G

سایت ۵G دانشگاه تربیت مدرس، سومین سایت فایوجی ایرانسل در شهر تهران است. اوایل مرداد ماه، سایت‌های اول و دوم به ترتیب در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساختمان مرکزی خود راه‌اندازی کرد.

ایرانسل می‌گوید دسترسی به سایت ۵G بهترین فرصت برای انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی روی نسل پنچم شبکه‌های موبایل است.

مدیرعامل ایرانسل در مراسم امروز اعلام کرد که ایرانسل تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه‌ای با دانشگاه‌های شهیدبهشتی و تربیت‌مدرس به‌منظور توسعه‌ی کاربردهای فناوری نسل پنج امضا کرده است. همچنین، ایرانسل از پایان‌نامه‌های دانشگاهی در حیطه‌ی موضوعات مربوط به ۵G حمایت می‌کند.

بیژن عباسی‌آرند، بزرگ‌ترین مشکل توسعه اینترنت ۵G در کل کشور را عدم دسترسی به فیبرنوری اعلام کرده است و می‌گوید ایرانسل مجبور است خودش کار فیبرکشی را انجام دهد یا از کابل‌های فیبرنوری شهرداری و سازمان‌های دیگر استفاده کند.

اگر مشکل فیبرنوری حل شود و زیرساخت‌ها تکمیل شوند؛ مشکلات دسترسی به اینترنت پرسرعت تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

قرار است تا سال ۱۴۰۲، حدود ده درصد مشترکان ایرانسل به فناوری ۵G دسترسی داشته باشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. ی سوال
    الان اگه ما گوشی یا مودم ۵g داشته باشیم و بریم توی یدونه از این ۳تا منطقه وقتی ایرانسل سیم کارت ۵g عرضه نکرده چطوری میتونیم به اینترنت ۵g وصل بشیم؟

    1. سلام
      ایرانسل گفته هر فردی که گوشی فایوجی دارد می‌تواند به آنتن ۵G در این مناطق وسل شود و از اینترنت ۵G استفاده کند. هنوز طرح تجاری برای ۵G عرضه نشد و بیشتر در این مناطق برای تست و آزمایش و کارهای تحقیقاتی است.
      احتمالا در آینده سیم‌کارت ۵G با نرخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود ولی فعلا شبکه راه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا