اخبار ایران

شهرداری تهران به پروژه فیبر نوری می‌پیوندد

شهرداری تهران بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح شهر دارد

مدیران وزارت ارتباطات ابراز امیدواری کردند به‌زودی شهرداری تهران به پروژه توسعه فیبر نوری وارد شود و فیبر نوری تهران با سرعت بیشتری رشد کند.

شهرداری تهران بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح شهر دارد ولی هنوز با رگولاتوری برای استفاده از آن به توافق نرسیده است.

مدل همکاری شهرداری تهران با اپراتورها مشخص نیست. شهرداری تهران دوست دارد خودش یک پروانه اپراتوری بگیرد ولی نظر وزارت ارتباطات روی شکل عمده‌فروشی خدمات است.

توسعه فیبر نوری در کلان‌شهرها بسیار سخت، پر چالش و هزینه‌بر است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اپراتورها در توسعه فیبر نوری برای کلان‌شهرها، عدم همکاری شهرداری‌ها و راضی نبودن به تعرفه‌هایی است که رگولاتوری تعیین کرده است.

در چند سال گذشته، بارها و بارها، مدیران اپراتورهای اینترنت از عدم همراهی و همکاری شهرداری‌ها برای توسعه اینترنت فیبر و اجازه فیبرکشی خیابان‌ها صحبت کردند و می‌گویند تعامل با شهرداری‌های شهرهای کوچک بسیار راحت‌تر است.

بیشتر بخوانید: جدیدترین جدول مناطق تحت پوشش فیبر نوری + اپراتورهای مجری هر شهر و استان

این در حالی است که اردیبهشت ماه امسال وزیر کشور دستورالعملی برای همکاری تمامی استانداران و شهرداری‌های کشور با پروژه توسعه فیبرنوری صادر کرد.

اکنون، امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اکانت شبکه اجتماعی ویراستی خبر داد: «به زودی تفاهم با شهرداری تهران برای اجرای پرقدرت پروژه در این شهر منعقد خواهد شد.»

محمدزاده لاجوردی این خبر را در پاسخ به کاربری نوشته که از سرعت کند توسعه فیبر نوری در تهران گله داشته است.

فیبرنوری زیتل

رگولاتوری در پروژه فیبر نوری، تعرفه‌ای برای خدمات شهرداری‌ها اعلام کرده ولی بیشتر برای شهرهای غیر از مرکز استان است و هنوز تعرفه و حق السهم شهرداری‌های مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها مشخص نشده است.

صادق عباسی شاهکوه، مشاور وزیر و مجری طرح توسعه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در این ارتباط می‌گوید:

«در کلان‌شهرها چون مباحث زیادی مطرح است این تعرفه‌ها هنوز اعلام نشده است. مثلاً در برخی از کلان‌شهرها شبکه‌های مورد نیاز وجود دارند و فقط کافیست تا اعداد و ارقام آن را به برنامه اضافه کنیم. برای نمونه در شهر تهران حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتر فیبرکشی وجود دارد.»

با این حال، او تاکید می‌کند که باید شبکه فیبر نوری شهرداری مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و مطمئن شوند که کل آن قابل استفاده است؛ چون ممکن است در برخی نقاط این قابلیت وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: ۲۰ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت FTTH (فیبر نوری)

 

شاهکوه درباره ورود شهرداری تهران به پروژه فیبر نوری نیز می‌گوید:

««در شهر تهران خود شهرداری به دنبال گرفتن پروانه است که برای ما مساله است اما داریم به تفاهمی در این زمینه می‌رسیم که به صورت عمده‌فروشی به اپراتورها بتواند در این زمینه همکاری کند. این چیزی است که قانون قبلاً هم اجازه آن را داده است.»

گفتنی است که براساس یک بند از قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که عینا هم در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است؛ تمام ارگان‌ها و از جمله شهرداری‌ها موظف به همکاری با پروژه توسعه فیبر نوری هستند و باید منابع‌شان را به ازای یک تعرفه مشخص شده، در اختیار اپراتورها قرار دهند.

عباسی شاهکوه امیدوار است در کلان‌شهرهایی مانند تهران و اصفهان که خود شهرداری‌ها یک شبکه فیبر نوری دارند؛ شاهد همکاری سطح بالایی باشند تا پروژه به سرعت پیش برود و رشد محسوسی داشته باشد.

شهر تهران از آن جمله شهرهایی است که چندین اپراتور در آن مشغول توسعه فیبر نوری هستند ولی با مشکلات و موانع بزرگی روبرو شده و سرعت کار بسیار کند است.

در تهران، شرکت‌های ایرانسل، پیشگامان، رایتل، صبانت و مبین‌نت مسئول توسعه فیبر نوری هستند و مخابرات هم در کنار آن‌ها شبکه فیبر خودش را پیش می‌برد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا