اخبار جهان

آمازون اولین ماهواره‌های اینترنتی خود را اواخر ۲۰۲۲ پرتاب می‌کند

دو ماهواره «کویپرست-۱» و «کویپرست-۲» در مدار ۵۹۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرند

شرکت آمازون از برنامه پرتاب دو ماهواره اینترنتی اولیه و آزمایشی به فضا تا اواخر سال آینده خبر داد. پروژه کویپر (Project Kuiper) می‌خواهد همانند اینترنت استارلینک، برای نقاط دورافتاده و روستایی، دسترسی به اینترنت پرسرعت فراهم کند.

پروژه کویپر که زیرمجموعه آمازون است؛ روز دوشنبه درخواست اخذ مجوز برای پرتاب ماهواره‌های آزمایشی به مدار زمین را به کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده فرستاده است و باید از آن‌ها مجوز این تست‌ها را بگیرد.

قرار است ماهواره‌های KuiperSat-1 و KuiperSat-2 در ارتفاع ۵۹۰ کیلومتری از سطح زمین قرار بگیرند که یکی از سه ارتفاع مداری مورد تایید کمیسیون FCC است. این ماهواره‌ها پس از قرار گرفتن در مدار زمین، به ایستگاه‌های زمینی در امریکای جنوبی، تگزاس و چهار واحد پایانه مشترک میان کشورها وصل می‌شوند.

به گزارش شرکت آمازون، این ماهواره‌ها وقتی به پایان ماموریت خود یا به نوعی عمر مفید خودشان می‌رسند؛ در جو زمین خواهند سوخت. در صورتی که فرآیند سوختن و از بین رفتن ماهواره‌ها به درستی انجام نشود؛ پس از سه سال و نیم غیرفعال شده و به صورت واپاشی مداری از جو زمین خارج می‌شوند.

آمازون می‌گوید دو ماهواره «کویپرست-۱» و «کویپرست-۲» را به صورت جداگانه و حداکثر تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب می‌کند. شرکت «ABL» با آمازون برای پرتاب فضایی این دو ماهواره همکاری می‌کند. موشک اول که حاوی ماهواره «کویپرست-۱» است و ۲۷ متر ارتفاع دارد؛ از پایگاه فضایی آلاسکا به سوی مدار زمین پرتاب می‌شود.

آمازون در پروژه کویپر بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ به ۱۸ میلیارد دلار درآمد سالانه از فروش پهنای‌باند اینترنت ماهواره‌ای برسد. اگر پرتاب دو ماهواره اولیه و آزمایشی آمازون موفقیت‌آمیز باشد؛ این شرکت شروع به پرتاب ماهواره‌های دیگر خواهد کرد و این برنامه به طور مرتب ادامه پیدا می‌کند تا کل زمین زیر پوشش ماهواره‌های اینترنت برود.

اسپیس‌ایکس و اینترنت استارلینک، رقیب اصلی اینترنت ماهواره‌ای آمازون است. اسپیس‌ایکس در مهر امسال به طور رسمی اینترنت استارلینک را عرضه عمومی کرد و خبر داد کل زمین زیر پوشش ماهواره‌های این شرکت رفته است ولی هنوز در بسیاری از کشورها موفق نشده سرویس اینترنت خود را دایر کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
cnbc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا