اخبار جهان

مجوز استفاده از استارلینک در حال حرکت صادر شد

دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس در خودرو، هواپیما و قایق

اگر یادتان باشد؛ چند هفته پیش نوشتیم که شرکت Dish از FCC خواسته جلوی استفاده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در حال حرکت را بگیرد؛ چون این سرویس مجوز چنین استفاده‌ای ندارد.

شرکت اسپیس‌ایکس در ماه‌های اخیر از دو سرویس  Starlink for RVs و Portability رونمایی کرد که عمدتا برای استفاده کوتاه مدت و بلندمدت از اینترنت استارلینک در سفر و مکانی غیر از خانه و محل رجیستر در هنگان ثبت‌نام بود.

اما رونمایی از این سرویس‌ها با مخالفت برخی شرکت‌های رقیب از جمله شرکت Dish روبرو شد تا اینکه امروز خبر رسید کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) مجوز استفاده از استارلینک در حال حرکت را صادر کرده است.

استارلینک در خودرو، قایق، کشتی، هواپیما و RV

طبق این مجوز، کاربران سرویس اینترنتی استارلینک می‌توانند در هر وسیله نقلیه در حال حرکتی مانند خودروهای سواری، قایق‌ها، کامیون‌ها و حتی هواپیما می‌توانند به این اینترنت ماهواره‌ای متصل شوند. این مجوز قطعا می‌تواند بر مشتری‌های استارلینک اضافه کند و یک پیشرفت بزرگ برای شرکت اسپیس‌ایکس و ایلان ماسک خواهد بود.

استارلینک در خودرو

شرکت اسپیس‌ایکس حدود یک سال پیش درخواست صدور مجوز برای استفاده از خدمات استارلینک در حال حرکت را به FCC داده بود و در ماه‌های گذشته و در پی بالا گرفتن مخالفت‌ها با کاربرانی که از این سرویس در حال حرکت استفاده می‌کردند؛ اسپیس‌ایکس طی نامه‌نگاری‌هایی به FCC از آن‌ها می‌خواست این مجوز را زودتر صادر کنند.

بیشتر بخوانید: آیا واقعا اینترنت استارلینک غیر قابل فیلتر است؟

گفتنی است که کاربران استارلینک برای دسترسی به این اینترنت ماهواره‌ای در خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری، باز هم نیاز به آنتن و تجهیزات اتصال استارلینک دارند ولی باید دیش استارلینک را جای ثابتی قرار دهند. موضوعی که برخی از کاربران استارلینک بدان اهمیت نداده و حتی در حال حرکت با خودروی خود در سفر و جاده نیز به اینترنت ماهواره‌ای وصل می‌شوند و تجربه کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

افزایش مشتریان استارلینک با سرویس جدید

FCC می‌گوید در سال‌های اخیر با درخواست رو به رشد کاربران برای استفاده از اینترنت پرسرعت در حال حرکت روبرو بودند و صدور مجوز اخیر برای استارلینک و اسپیس‌ایکس واکنش به این نیاز بازار است.

کشتی‌های باری که از اروپا به سمت امریکا حرکت می‌کنند یا هواپیماهای با پروازهای داخلی و بین‌المللی و کاربرانی که سفرهای طولانی چندین ماهه و گاها چندین ساله با خودروهای RV به سراسر ایالات متحده دارند؛ می‌توانند از پایانه‌های سیستم ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس استفاده کرده و به اینترنت استارلینک وصل شوند.

استارلینک موبایل

اسپیس‌ایکس تا کنون موفق شده است قراردادهایی با شرکت هواپیمایی نیمه خصوصی JSX و همین‌طور ایرلاین هاوایین ایرلاینز امضا کند تا در مسیرهای پروازی از اینترنت استارلینک استفاده کنند.

اکنون، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ۳۲ کشور جهان در دسترس است و اسپیس‌ایکس نزدیک به ۲۷۰۰ ماهواره به جو زمین ارسال کرده است. مشتریان این سرویس در سراسر جهان نیز به ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
cnbc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا