اخبار جهان

دارپا به دنبال اینترنت ماهواره‌ای همه‌گیر با اتصال هزاران ماهواره مدار پایین زمین به یکدیگر است

پروژه Space-BACN می‌خواهد ارتباطات میان ده‌ها هزار ماهواره مدار پایین زمین را استانداردسازی کند

احتمالا تا چند سال آینده، شرکت دارپا نیز به جمع ارائه‌دهنده‌گان اینترنت ماهواره‌ای خواهد پیوست و در کنار شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس (استارلینک)، آمازون، وان وب و سایرین قرار می‌گیرد اما دارپا به شیوه متفاوتی به دنبال ارائه اینترنت ماهواره‌ای همه‌گیر است.

آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا یا دارپا (DARPA) پروژه‌ای به نام Space-BACN را استارت زده و تیمی از متخصصان را گردهم آورده است تا بتواند یک استاندارد برای ارتباط میان ماهواره‌های مدار پایین زمین (LEO) طراحی کنند. دارپا می‌خواهد با شبکه‌سازی میان این ماهواره‌های مدار پایین زمین، اینترنت ماهواره‌ای را همه‌گیر کند.

بیش از ۴۶ هزار ماهواره به مدار زمین برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای پرتاب خواهد شد. این تعداد ماهواره به جز ماهواره‌های غیرنظامی و دولتی و نظامی است که با اهداف مختلف به مدار زمین پرتاب شدند. پس، اگر بتوان یک استاندارد و ارتباط میان ماهواره‌های موجود در مدار زمین برقرار کرد؛ شبکه‌ای بزرگ برای ارتباط با یکدیگر شکل خواهد گرفت که ظرفیت عظیمی برای ارائه خدماتی مانند اینترنت ماهواره‌ای دارد.

هدف نهایی پروژه Space-BACN ارائه یک نوع اینترنت براساس اتصال میان ماهواره‌های مدار پایین زمین است. Space-BACN در مرحله نخست، ۱۱ تیم تحقیقاتی و تخصصی انتخاب و تشکیل داده است. در بیانیه دارپا آمده است این متخصصان عموما از دانشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری انتخاب شدند و به طور مشخص وظیفه دارند روی ترمینال ارتباطات نوری کم‌هزینه و قابل‌تنظیمی کار کنند که با اکثر استانداردهای اتصال نوری میان ماهواره‌ها سازگار باشد.

اینترنت دارپا

این گروه‌ها شرح وظایف مختلفی دارند؛ مثلا گروه نخست باید یک دیافراگم نوری کم هزینه بسازد که قابلیت اتصال به فیبر تک حالته را دارد و در عین حال، کوچک، انعطاف‌پذیر و قدرتمند است. گروه دوم، باید یک لینک نوری با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه بسازد که قابل تنظیم باشد و بتواند اطلاعات را از طریق یک طول موج رادیویی واحد منتقل کند.

بیشتر بخوانید: سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک سر به فلک کشید

پیش‌بینی شده است فاز نخست پروژه Space-BACN حدود ۱۴ ماه طول بکشد و گروه‌های دیگر وظیفه شناسایی عناصر فرمان و کنترل‌های اصلی ماهواره‌ها را برعهده داشته باشند.

در نهایت، Space-BACN درایورهای کم هزینه و با کاربری آسانی خواهد ساخت تا هر شرکتی بتواند از این استانداردها برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استفاده کند. دارپا می‌گوید ارتباطات ساده میان ماهواره‌ها به افزایش قدرت اینترنت ماهواره‌ای می‌انجامد. استانداردسازی ارتباطات میان ماهواره‌ای می‌تواند کلید نجات دنیا برای دسترسی به اینترنت پرسرعت باشد.

بیشتر بخوانید: آیا واقعا اینترنت استارلینک غیر قابل فیلتر است؟

پیش از این، دارپا در اوایل سال جاری، دو ماهواره به مدار زمین ارسال کرد و موفق شد یک لینک با سرعت بیش از ۲۰۰ گیگابایت در یک فاصله ۱۰۰ کیلومتری با زمین از طریق ارتباطات لیزری ایجاد کند. این لینک تبادل اطلاعات کاملا رمزنگاری شده بود و سیگنال‌های نوری پس از دریافت در زمین از طریق یک دستگاه به گیرنده یا منبع مقصد تحویل داده شدند.

در حالی‌که بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای، فقط به دنبال پرتاب ماهواره‌های بیشتر به مدار زمین هستند و کم‌تر به فکر استانداردسازی ارتباطات بین ماهواره‌ای هستند؛ دارپا می‌تواند این خلاء را پر کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
gizmodo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا