پرونده ویژه

پرونده ویژه: همه آن چیزی که باید درباره اینترنت ۵G ایران بدانیم!

از سرعت اینترنت 5G همراه اول و ایرانسل تا گوشی‌های 5G

سال ۱۳۹۹ سال تولد اینترنت ۵G در ایران بود. اوایل مردادماه ایرانسل دو سایت ۵G در تهران راه‌اندازی کرد و این شروعی برای رقابت دو اپراتور موبایل بزرگ کشور برای افتتاح پی در پی سایت‌های فایوجی در تهران و شهرستان‌های کشور بود.

همراه اول هم در اواخر بهمن ماه از اولین سایت ۵G خود در شهر مشهد رونمایی کرد و پس از آن چندین سایت دیگر در تهران و شهرستان‌های دیگر افتتاح کرد.

دیگر باید گفت پای اینترنت فایوجی به ایران باز شده است. انتظار داریم در سال ۱۴۰۰ سایت‌های بیشتر در مراکز استان‌ها راه‌اندازی شود و عملا برخی از کاربران بتوانند به اینترنت ۵G دسترسی پیدا کنند. البته، ساده‌انگاری است که تصور کنیم امسال پوشش اینترنت ۵G سراسر کشور را در بر می‌گیرد. در واقع، دو الی سه سال طول می‌کشد تا کل کشور زیر پوشش نسل پنجم شبکه‌های موبایل برود.

اما بد نیست از همین حالا دانش و آگاهای خود درباره اینترنت ۵G را افزایش دهیم. سرعت اینترنت ۵G ایرانسل و همراه اول چقدر است؟ الان کدام اپراتور موبایل در ایران سریع‌ترین ۵G را دارد؟ کدام گوشی‌ها به ۵G ایران وصل می‌شوند؟ چه زمانی باید سراغ خرید یک گوشی ۵G برویم و چند نکته بسیار مهم دیگر که در پرونده ویژه ما دنبال شده است.

برای  باز کردن یک مقاله پرونده ویژه اینترنت ۵G ایران، روی تیتر آبی رنگ آن کلیک کنید:

رکورد سرعت اینترنت ۵G ایرانسل: ۳.۳ گیگابیت بر ثانیه

بالاترین سرعت اینترنت موبایل در ایران به رکورد ۳.۳ گیگابیت بر ثانیه رسید. نشریه پیوست موفق شده است از سایت ۵G ساختمان مرکزی ایرانسل تست سرعت بگیرد و رکورد سرعت اینترنت ایران را بشکند.

رکورد سرعت اینترنت ۵G همراه اول: ۳.۹ گیگابیت بر ثانیه

همراه اول با راه‌اندازی سایت ۵G تهران خود در برج ونک، موفق شد سریع‌ترین اینترنت فایوجی ایران را هم به نام خود ثبت کند. اولین سایت ۵G همراه اول در تهران؛ در برج و دفتر اصلی این شرکت و اولین نقطه دسترسی به اینترنت ۵G داخلی یا indoor محسوب می‌شود.

راه‌اندازی رسمی اینترنت ۵G خانگی در ایران توسط مبین‌نت

در سرویس اینترنت ۵G مبین‌نت یا FWA یک شخص یا سازمان می‌تواند از طریق مودم رومیزی ۵G مبین‌نت به شبکه نسل پنجم موبایل وصل شده و سریع‌ترین اینترنت بی‌سیم را تجربه کند.

آیا اینترنت ۵G ایران فقط برای مصارف خانگی است و گوشی‌های موبایل ۵G به آن وصل نمی‌شوند؟

FWA مخفف Fixed Wireless Access و به معنی ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم ثابت است. FWA به شکلی از اینترنت گفته می‌شود که همه مردم و کاربران در یک نقطه به یک هات‌اسپات مرکزی وصل می‌شوند و از اینترنت پرسرعت بی‌سیم سود می‌برند.

چگونه بفهمیم یک مودم یا گوشی ۵G با اینترنت ۵G ایران کار می‌کند؟

آیا گوشی‌های آیفون ۱۲ در ایران کار می‌کنند و به شبکه ۵G ایرانسل و همراه اول متصل خواهند شد؟ آیا گوشی شیائومی Mi 10 5G به فایوجی ایران وصل می‌شود؟ آیا مودمی مانند هواوی ۵G CPE Pro ۲ یا زدتی‌ای MC۸۰۱A و همین‌طور نت‌گیر Nighthawk M۵ را بخریم؛ به اینترنت ۵G ایرانسل وصل می‌شوند؟

چگونه به اینترنت ۵G وصل شویم؟

اینترنت فایوجی وارد ایران شده است و اکنون در چندین نقطه تهران و کشور شاهد سایت‌های ۵G هستیم. حالا، این پرسش جدی‌تر در میان کاربران می‌چرخد که چگونه می‌توان به اینترنت ۵G وصل شد؟

ماجرای عدم اتصال گوشی‌های اپل و سامسونگ به اینترنت ۵G همراه اول و ایرانسل چیست؟

برخی از کاربران گزارش دادند با اسمارت‌فون‌های شرکت اپل و سامسونگ موفق نشدند به سایت‌های ۵G همراه اول و ایرانسل وصل شوند. چند خبرنگار هم با تست اتصال به اینترنت فایوجی همراه اول این موضوع را تایید کردند.

آیا خرید گوشی ۵G باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

اسمارت‌فون‌های ۵G وارد بازار شدند و برخی مدل‌ها هم در ایران یافت می‌شوند یا به‌زودی به وفور پشت ویترین فروشگاه‌های موبایل‌فروشی یا فروشگاه‌های آنلاین دیده می‌شوند. به همین خاطر این فرضیه در ذهن برخی مردم رفته است که خرید گوشی‌های ۵G می‌تواند سرعت اینترنت را افزایش دهد. برخی از کاربران هم این موضوع را از من سوال کردند و نظرم را خواستند.

۵ مودم روتر ۵G برتر سال ۲۰۲۰

اگرچه هنوز زود است درباره پوشش شبکه‌ای ۵G همراه اول یا ایرانسل صحبت کنیم و یا حتی دقیقا به کاربران ایرانی مودم ۵G هات‌اسپات پیشنهاد بدهیم ولی اگر خیلی عجله دارید جزو اولین کاربرانی باشید که اینترنت ۵G را روی میزکار یا خانه تجربه می‌کنیم؛ فهرستی از بهترین مودم‌های ۵G تهیه کردیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا