تاروپود

حضور توتولینک در ایران دو ساله شد: قدم‌زنان در جاده خوشبختی!

بازار شبکه ایران با چندین مشکل و کاستی جدی روبرو است. یکی از آن‌ها، عدم حضور شرکت‌های معتبر و برندهای باکیفیت مطرح دنیا به خاطر مسایلی از جمله تحریم، عدم شناخت بازار ایران و نگرانی‌ها بابت پشتیبانی و گارانتی است.

به همین دلیل، شاهدیم که بسیاری از برندهای پرفروش محصولات شبکه دنیا در ایران فعالیت نمی‌کنند یا جنس‌شان به طور قاچاق وارد ایران شده و هیچ‌گونه خدمات و گارانتی پس از فروشی ندارند. به علاوه، شاهدیم که تمامی محصولات خود و از جمله دستگاه‌های باکیفیت رده بالا را وارد بازار ایران نکرده؛ بلکه تنها چند محصول قدیمی و نسبتا رده متوسط را عرضه می‌کنند.

چنین شرایطی باعث شده بود در سال‌های اخیر، شاهد عدم تنوع در محصولات شبکه خانگی و SOHO بازار ایران باشیم و مردم مجبور باشند تنها از میان محصولات دو الی سه برند؛ دست به انتخاب و خرید بزنند.

خوش‌بختانه؛ در سال ۱۳۹۵ شاهد ورود یک برند جدید در این بازار به نام TOTOLINK بودیم. برندی کره‌ای و باز هم از آسیای شرقی اما با قدمتی طولانی حدود ۳۰ ساله! شرکت «پردیس صنعت سیاره سبز» (گرین) واردکننده محصولات شبکه خانگی و اداری کوچک این شرکت شده و به طور انحصاری مجوز نمایندگی و عرضه خدمات پس از فروش آن در ایران را اخذ کرده بود.

طبیعی است که بازار ایران در ابتدا هیچ شناخت و پیشینه‌ای از محصولات توتولینک نداشت و هم فروشگاه‌ها و هم مشتریان خانگی و کسب‌وکاری با نگاهی تردیدآمیز و غیرقابل اعتماد بدان می‌‌نگریستند. اما وجود اعتبار و خوش‌نامی شرکت «پردیس صنعت سیاره سبز» (گرین) پشت نام توتولینک و تلاش‌های مستمر نیروهای این شرکت در معرفی محصولات این شرکت و نمایش کیفیت بالای آن‌ها، باعث شد بازار کم‌کم روی خوش به توتولینک نشان بدهد.

برگزاری سمینارها و همایش‌های گوناگون در شهرهای مختلف ایران، حضور در فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین معروف بازار و ارتباط مستقیم و پرکار با رسانه‌ها در جهت تولید محتوای خوب و صادق باعث شد در این دو سال؛ برند توتولینک بتواند جای خودش را در بازار شبکه ایران باز کند و اکنون یکی از برندهای قابل اعتماد برای مشتریان باشد.

الفبای کسب‌وکار ساده و تغییرناپذیر است. وقتی شما جنس خوب داشته باشید؛ بازاریابی و نیازشناسی مناسبی از مشتریان انجام دهید؛ به خدمات پس از فروش و سیستم ارتباط با مشتری اهمیت بدهید و دنبال رضایت واقعی مشتری باشید؛ خیلی زود در بازار رشد خواهید کرد. اتفاقی که برای برند توتولینک رخ داده و اکنون می‌بینیم که محصولات این شرکت با قیمت مناسب و گارانتی ۳ ساله تعویض بدون هیچ‌گونه تهدید یا تحریمی، حداقل نوسان قیمت یا کم و زیاد محصول در انبار و بازار، به دست مشتری می‌رسد و او را از خرید جنس‌های قاچاق و بدون گارانتی یا قدیمی با فناوری‌هایی تاریخ مصرف گذشته بی‌نیاز می‌کند.

وقتی به بازار ایران به طور کلی و جامع نگاه می‌کنیم و به مقایسه برندهای فعال این بازار مشغول می‌شویم. در یک سو برندهایی را می‌بینیم که محصول‌شان در بازار ایران هست ولی نه آدرس دفتر مرکزی دارند و نه شماره تماس ارتباط با مشتری و حتا از سایت و کانال‌ تلگرام و شبکه‌های اجتماعی هم خبری نیست. ولی آن سو، برندهایی مانند توتولینک همه‌جوره و راحت در دسترس هستند و کاربر خیال‌اش آسوده است که می‌تواند در صورت بروز مشکلی؛ سریعا با نیروهای فنی‌شان تماس بگیرد یا در شبکه‌های اجتماعی و واحد خدمات پس از فروش ازشان کمک بخواهد.

به هر حال، حضور توتولینک در ایران دو ساله شد. برندی که هم تنوع در بازار را بیشتر کرد و هم امکان خرید محصولات با کیفیت رده بالا توسط کاربران خانگی و عمدتا دارای قدرت مالی پایین را فراهم کرد. این‌ها برای بازار شبکه ایران که گفتیم با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است؛ یک امیدواری بزرگ است.

حضور مستمر و بادوام همراه با جلب رضایت مشتری در بازار، برای یک برند موفقیت‌آور است ولی برای مشتری هم خوشحال‌کننده است و او را به خرید بیشتر سوق می‌دهد. امیدواریم هم شرکت توتولینک در ایران بتواند فعالیت‌هایش را گسترده‌تر کند و هم برندهای دیگر شبکه این راه موفقیت‌آمیز را در پیش بگیرند و شاهد شکوفایی و تنوع هرچه بیشتر در بازار ایران باشیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا