گزارش آگهی

نحوه اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر

نصب و راه‌اندازی صحیح دستگاه حضور و غیاب در عملکرد صحیح آن تاثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال تعریف اشتباه دستگاه در نرم افزار حضور غیاب یا نصب در محلی نامناسب می‎‌تواند مانع از ثبت دقیق تردد‌ها پرسنل شود. با توجه به اهعمیت این مسئله در کارشناسان ما در نانوتایم در این مطلب به آموزش گام به گام چگونگی نصب و راه اندازی دستگاه حضور غیاب و تعریف آن در نرم افزار پرداخته‌اند.

نحوه اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر

مدیریت حضور و غیاب تنها در صورتی کارآمد است که به‌طور همزمان و خودکار انجام شود.. یک سیستم مدیریت حضور و غیاب در تمام جنبه های ورود و خروج، غیبت، مرخصی، ماموریت و حقوق و دستمزد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رویکرد نه تنها تنها میزان خطا و هزینه را کاهش می‌دهد بلکه منجر به افزایش بهروری و سود‌‌دهی سازمان می‌شود. اما چگونگی خروجی گرفتن از داده‌های دستگاه برای گزارش‌گیری و محاسبه حقوق و دستمزد امری حیاتی است. در این مطلب که به کمک کارشناسان فنی شرکت نانوتایم تهیه شده است، قصد داریم شما را با مراحل آموزش نصب و راه‌اندازی دستگاه حضور و غیاب آشنا کنیم.

 ارتباط با دستگاه حضور و غیاب

ارتباط دستگاه ساعت زنی اداری با نرم افزار حضور و غیاب به منظور خروجی گرفتن از داده‌ها از دغدغه های مجموعه‌های کاری است. در بسیاری از موارد با توجه به امکان برقراری ارتباط آنلاین بین دستگاه و سیستم کامپیوتری از طریق شبکه LAN  و اتصال WIFI مدیر امکان رصد لحظه‌ای اطلاعات را خواهد داشت.

روش‌های اتصال دستگاه حضور و غیاب

اما در مواردی از جمله عدم پشتیبانی از ماژول WIFI یا نداشتن شبکه امکان دسترسی لحظه‌ای به داده‌های دستگاه نیست و نیاز به استخراج داده‌های دستگاه و انتقال به سیستم کامپیوتری است. برای برقراری ارتباط و تخلیه اطلاعاتی دستگاه حضور غیاب از درگاه های ارتباطی بنام پورت استفاده می شود. رایجترین پورت‌های مورد استفاده برای تخلیه دستگاه (TCP/IP) و USB است. اما پیش از هرچیزی نیاز به تعریف دستگاه در نرم افزار حضور و غیاب است که بسته به نوع دستگاه و نرم افزار مورد استفاده از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. در صورت خرید دستگاه حضور و غیاب از کمپانی‌های معتبر یک ویدئو راهنمای نصب و استفاده از دستگاه به شما ارائه می‌شود یا کلیه مراحل توسط کارشناس نصب برای شما توضیح داده خواهد شد.

مهمترین پورت های ارتباط با دستگاه حضور و غیاب کدامند ؟

  1. پورت شبکه و کابل LAN (پروتکل استاندارد TCP/IP)
  2. پورت USB ( استفاده از فلش مموری)
  3. پورت WIFI ( اتصال بدون سیم)
  4. پورت سریال Rs232 ( در دستگاه‌های قدیمی)

راهنمای اتصال دستگاه حضور غیاب به کامپیوتر توسط پورت USB

استفاده از پورت USB  از متداول ترین و راحترین روش‎های انتقال اطالاعات در دستگاه ساعت‌زنی بشمار می‌رود و اکثر دستگاه‌های جدید مجهز به پورت یو اس بی هستند و به دو روش می توان از این پورت برای انتقال اطلاعات استفاده نمود.

اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر

ساده ترین روش اتصال مستقیم فلش مموری (Flash Memory)  به دستگاه و انتخاب گزینه انتقال یا دریافت اطلاعات از منوی سیستم است. با توجه به اینکه این روش به صورت دستی انجام می شود امکان خطا در دریافت اطلاعات وجود دارد. روش دیگر اتصال دستگاه حضور و غیاب و کامپیوتر با استفاده از کابل رابط  و پورت های USB است. از این روش در صورتی که فاصله دستگاه ساعت زنی و سیستم کامپیوتری کمتر از ۴ الی ۵ کتر است استفاده شود.

معایب ارتباط دستگاه توسط پورت USB چیست؟

  1. عدم دسترسی آنلاین به اطلاعات
  2. خطر مفقود شدن اطلاعات خروجی گرفته شده
  3. محدود بودن حافظه فلش
  4. امنیت پایین این روش نسبت به کابل شبکه

نحوه اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر با پورت LAN

استفاده از پورت شبکه با وجود تنظیمات پیچیده ای که دارد از محبوب ترین و امن‌ترین روش‎‌های ارتباط و تبادل اطلاعات با دستگاه کنترل تردد است. اکثر دستگاه‌های حضور و غیاب مجهز به پورت LAN هستند و برای انتقال اطلاعات از پرتکل استاندارد (TCP/IP) استفاده می کنند.

ارتباط شبکه سیمی از رایج ترین و متداول ترین روش‌های ارتباط دستگاه با کامیپوتر بخصوص در سازمان‌های بزرگ با چندین دستگاه حضور و غیاب است. با اتصال کابل شبکه (RJ45)  به پورت (Ethernet) تعبیه شده روی دستگاه،  به شبکه داخلی سازمان متصل شده و انتقال اطلاعات انجام می شود.

اتصال مستقیم دستگاه حضور و غیاب

برای اتصال دستگاه حضور و غیاب به شبکه داخلی سازمان باید تنظماتی از جمله تعریف آدرس ip (IP Address)، Subnet Mask، GateWay و تنظیم شماره پورت صورت گیرد. به علت حساس بودن تنظیمات شبکه بهتر است از کارشناس شبکه برای این امر کمک بگیرید. کلیه مراحل ارتباط دستگاه حضور و غیاب نانوتایم از طریق کابل شبکه در وب سایت نانوتایم به نشانی www.nanotime.ir آموزش داده شده است.

ارتباط دستگاه حضور و غیاب از طریق WIFI

یکی از جدیدترین روش‌های ارتباط و انتقال اطلاعات در سیستم‌های کنترل تردد، استفاده از شبکه وایرلس یا همان WIFI است. در صورتی که سیستم حضور و غیاب مجهز به ماژول WIFI بوده براحتی و بدون نیاز به کایل یا فلش مموری می‌توان با قرار گرفتن در شبکه وای فای مجموعه ارتباط دستگاه و سیستم کامپیوتری را ایجاد کرد.

این روش برای برقراری ارتباط راحتر بین دستگاه حضور غیاب و کامپیوتر بخصوص در سازمان‌هایی که امکان استفاده از کابل کشی نیست توصیه می‌شود. این تکنولوژی بر روی تمام دستگاه های ساعت زن وجود ندارد و باید آن را به صورت یک option جدا تعریف نمود. از مهم ترین ایرادی که می توان برای این نوع ارتباط یادآوری نمود محدودیت فاصله دستگاه ساعت زن به کامپیوتر یا روتر (مودم) است که باعث قطعی ارتباط و کند شدن سرعت انتقال داده نسبت به شبکه سیمی است.

معایب ارتباط دستگاه توسط شبکه بی سیم (WIFI) چیست؟

  1. قرار گرفتن در محدوده مجاز شبکه WIFI ( در برخی از موارد می‌توان به منظور تقویت سیگنال از روتر استفاده کرد)
  2. سرعت پایین انتقال داده‌ها نسبت به استفاده از کابل شبکه

 راهنمای ارتباط دستگاه و سیستم کامپیوتری با پورت سریال

پورت Rs-232

پورت سریال (com port) یکی از قدیمی ترین روش تبادل اطلاعات در کامپیوتر است که این پورت بر روی برخی دستگاه های حضور و غیاب تعبیه شده و این گونه پورت در دستگاه های ساعت زن قدیمی بیشتر به چشم می خورد. سریال پورت از استاندارد Rs232 برای تبادل اطلاعات بهره می برد. از نظر شکل ظاهری دارای ۹ پین است که هر یک از این پین ها برای عملیات خاصی مانند ارسال و دریافت داده، برقراری ارتباط، آمادگی جهت ارسال و دریافت (DTR) و اتصال به زمین (Ground) کاربرد دارد.

برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات در پورت سریالی به عوامل چون طول کابل (کمتر ۵۰الی ۶۰ متر)، جنس کابل و سرعت انتقال و تنظیمات دستگاه وابسته است.در عصر دانش امروزی استفاده از این تکنولوژی به دلیل محدودیت هایی که دارد کمتر مورد استقبال قرار می گیرد. پورت سریال دستگاه حضور و غیاب تنظیماتی به نام BaudRate به معنی سرعت انتقال داده بین دو دستگاه (بر حسب باد بر ثانیه) دارد که غیر قابل تغییر است و هر دستگاه باس ریت مخصوص به خود را دارد.

پورت Rs-485

نوع دیگری از پورت هایی که از استاندارد RS485 تبعیت می کنند وکابل کشی در فواصل طولانی با محیط های پر سرو صدای فراهم می سازند. پورت های RS-485 هستند. معمولا از این نوع پورت ها برای تبادل اطلاعات بین دستگاه حضور و غیاب و کامپیوتر استفاده نمی شود.بیشترین کاربرد آنها در دستگاه های کنترل تردد (اکسس کنترل) برای اتصال کارت خوان، قرائت گر و اسکنرهای بیومتریک اضافی به دستگاه یا کنترل پنل اصلی است.

پورت اتصال Wiegand

از این نوع پورت به طور معمول برای تبادل و انتقال داده به کامپیوتر بهره نمی برند. ویگند یک استاندارد جهانی است که از آن برای اتصال دستگاه های کنترل تردد با کارنتخوان، اسکنرهای بیومتریک و… استفاده می گردد. پورت های  ۲۶ و ۳۴ از رایج ترین قالب استاندار Wiegand می باشد.

تا به این جا با انواع پورت های ارتباطی دستگاه حضور و غیاب با کامپیوتر جهت تبادل اطلاعات آشنا شدید.اگر برای برقراری ارتباط با مشکل روبرو شدید می توانید با کارشناسان نانوتایم جهت راهنمایی بیشتر ارتباط برقرار کنید.

 پرسش‌های متداول:

مهمترین تنظیمات برای ارتباط دستگاه حضور و غیاب از طریق کابل شبکه چیست ؟

  • تنظیم Ip Address
  • شماره پورت نرم افزاری
  • تنظیمات Subnet Mask

برای تنظیم IP نیاز است که ارتباط بین دستگاه  با سیستم کامپیوتری برقرار بوده که به این منظور باید ارتباط LAN یا WIFI برقرار شود.

در صورت ویروسی بودن فلش مموری آیا دستگاه ساعت زنی ما آسیب می‌بیند؟

توصیه کارنشاسان ما در نانوتایم، در نظر گرفتن یک فلش مجزا برای تخلیه دستگاه است. هرچند ویروسی بودن فلش هیچ آسیبی به دستگاه شما وارد نمی‌کند اما می‌تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات تردد شما شود.

فرمت فلش مموری مورد استفاده برای تخلیه دستگاه چیست؟

فرمت مورد نیاز FAT32 است و در غیر اینصورت باید تغییر فرمت داده شود. (با فرمت فلش، کلیه اطلاعات روی فلش پاک خواهد شد، در صورت نیاز به اطلاعات روی فلش آنها را در محلی ذخیره نمائید.)

علت عدم ساپورت فلش مموری توسط دستگاه حضور و غیاب چیست؟

این مشکل در صورت عدم خرابی فلش مموری، معمولا به دلیل فرمت یا استفاده از فلش مموری با ظرفیت بالا است. به منظور بهترین نتیجه بهتر است هنگام تهیه خروجی از داده‌های دستگاه  allocation unit size را در کمترین حالت ممکن تنظیم کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا